Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 70, 71, 72 ... 128, 129, 130   >>
88 besök idag (362186 totalt)
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



SevenEight skrev:
...eller vänta....jag har det, dubbla panhard stag! Då får man ju lika i alla kurvor!

Jaaa! och så på en liten snurra i mitten så de inte låser upp varandra, tjohoo, en ny uppfinning! Whatt skall du kalla den länken?

Nej men lite mer allvarligt, däckdeformationen måste ju vara flera cm i hård kurvtagning om man inte har tejpdäck. 3 mm kan ju knappast märkas i sammanhanget, oavsett om C-rörelsen går åt höger eller vänster eller?

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Axly skrev:
SevenEight skrev:
...eller vänta....jag har det, dubbla panhard stag! Då får man ju lika i alla kurvor!

Jaaa! och så på en liten snurra i mitten så de inte låser upp varandra, tjohoo, en ny uppfinning! Whatt skall du kalla den länken?

Nej men lite mer allvarligt, däckdeformationen måste ju vara flera cm i hård kurvtagning om man inte har tejpdäck. 3 mm kan ju knappast märkas i sammanhanget, oavsett om C-rörelsen går åt höger eller vänster eller?


Det är väl kanske inte rörelsen i sig som är lurig, utan att sidokrafter börjar trycka ihop resp dra isär hjulupphängningen när staget börjar luta, och olika i höger/vänstersväng.

Men med långt stag och kort fjädringsväg och rimlig krägning är det nog mest viktigt att staget är rakt i ride height.

_________________
Markus Ålind
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



På min Opel sitter Panhardstaget fäst i karossen på vänster sida. Det borde ge dragkrafter i staget i högerkurvor om jag tänker rätt?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Tack Fuling thumbs up

Du har så rätt, den minimala sidoförskjutningen är inget jag tänker göra något åt.

Staget är fäst i höger sida på bilen för att det blir lättare att trassla runt avgasrören då

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Du skall väl inte köra rallycross?

Det funkar med panhard.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
MaZ skrev:
Du skall väl inte köra rallycross?

Det funkar med panhard.


Ingen rallycross

Vet inte riktigt hur den här diskussionen startade men jag är så nöjd med mitt panhardstag


Kommer att behöva lösa problemet med att bränslepumpen suger luft om det är mindre än ½ tank och jag svänger kraftigt vänster. Egentligen vill jag inte ta bort originaltanken för den är samtidigt golv i bagaget så jag funderar på andra lösningar:

Catchtank: ytterligare en pump och en massa ledningar, dyrt...
Skvalpskydd i tanken: snyggaste lösningen men kräver nästan att man utgår från en ny tank och klipper upp den.
Ge fan i att svänga vänster när man har mindre än ½ tank: minst arbete och minst kostnad, dock ingen optimal lösning..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Ja vi får inte glömma att vi är känslostyrda och komplicerade

Ibland är Perfektion ≠ Körglädje !



Ang. tank.

Jag har lösningen Catchtank. (i bagaget mot ryggstödet)
Fungerar kanon, hade nog inte byggt det igen

Nackdelen är väldigt mycket slangar och prylar, samt att externa pumpar dånar ganska mycket.

Men visst, original tankarmatur är oförändrad så det finns fördelar.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Janne J skrev:

Ge fan i att svänga vänster när man har mindre än ½ tank: minst arbete och minst kostnad, dock ingen optimal lösning..


Så Nascarkarriären är slut innan du ens hunnit påbörja den? Fasen också. (Fast det finns kanske sprintlopp så du inte kommer ner till halv tank?)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Axly skrev:
Janne J skrev:

Ge fan i att svänga vänster när man har mindre än ½ tank: minst arbete och minst kostnad, dock ingen optimal lösning..


Så Nascarkarriären är slut innan du ens hunnit påbörja den? Fasen också. (Fast det finns kanske sprintlopp så du inte kommer ner till halv tank?)

Beror nog på panhardstaget. Vänd på det så får du problem i högerkurvor istället. Tror du måste köra med wattlänkage.


Nä...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En förpump med högt flöde och lågt tryck är ju hyggligt tystgående eller bygg in en dränkbar förpump från en Volvo 740 i en liten låda som sen matar catchtanken.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Catchtank måste inte vara dyrt, min var inte så väldigt blodig
pengamässigt. AN-slang behövs inte annat än mellan catchtank
och matarpump (om man väljer en pump av 044-typ som jag gjorde)
Egentligen hade det gått med en grov bensintålig standardslang
också, men min montering o placering krävde en 180 gr böj
och då var AN enklaste vägen. All annan slang o rör på min bil
är 8 mm från lagerhyllan.

Sen lade jag ju några timmar på konstruktion mm för att få
in den under bilen så platseffektivt som möjligt, men det räknar
jag inte.

Största nackdelen är som tidigare sagts här 044-pumpen. Den lever om
en del. Min kunde monterats med mer avvibrering, men då hade den
stuckit ned längre under bilen så jag valde nuvarande lösning.

Jag ångrar inte att jag byggde min tank, såå gött att kunna fortsätta
köra i låånga högerböjar utan hackande motor ända ned
till "reserven" i tanken.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419



Skulle en sån Hydramat från Holley vara ett alternativ? Finns många storlekar och med magneter som fastnar i botten av tanken.

https://www.holley.com/products/fuel_systems/hydramat/

Finns ju även de armaturerna som fälls ner i org tankar uppifrån, jag har en Aeromotive i min tank på Chevellen och även en Holley så jag har 2x450 pumpar i tanken.
De har små gummi inkapslingar som flexibla skvalpskydd för att kunna montera de enkelt, de är även skumfyllda.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Jag fick fixat min tank på 02:an. Hoppas att det funkar när det väl är dax för provkörning!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=89816&start=588

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



När jag bytte från förgasare till insprutningsmotor i Monzan (för läääänge sen!) så passade jag på att bygga en liten "skvalp-låda" i typ 150x50x50 som jag sänkte ned i tanken, ihop med nya pickupen för insprutningen.

Jag har inte märkt av "fuel starvation" på bana, tex GTR Motorpark som är Väldigt knixig.

Däremot har jag lyckats tända oljetryckslampan vid en inte så bra kurvtagning på samma bana

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Tinsfci skrev:
När jag bytte från förgasare till insprutningsmotor i Monzan (för läääänge sen!) så passade jag på att bygga en liten "skvalp-låda" i typ 150x50x50 som jag sänkte ned i tanken, ihop med nya pickupen för insprutningen.

Jag har inte märkt av "fuel starvation" på bana, tex GTR Motorpark som är Väldigt knixig.

Däremot har jag lyckats tända oljetryckslampan vid en inte så bra kurvtagning på samma bana



Jag har tänkt något liknande, bränsletanken är ca 20 cm djup och ganska stor ( 66 liter ) och helt utan skvalpskott, det hörs tydligt hur bränslet forsar fram och tillbaka när man kör inspirerat. I en originalmustang dränker däcktjuten skvalpandet men min tjuter inte lika mycket som originalarna

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Sen finns ju lösningar som "HydraMat" där även de mindre bör hjälpa om du nu inte ska köra offroad och hänga i 45 graders lutning längre tider (1g sidokraft har du ju inte i minuter).

Det är ju många halvmoderna lösningar som bara är en tankarmatur med socka ner i en plåtlåda (kanske en försänkning iofs) , och som inte har några problem ner till fåtal liter kvar i tanken. Det måste inte vara komplicerat.

Jag tror jag har en gammal miatatank liggande som du kan få pilla ner i mussen

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Konbana SVKG Vårgårda 20210422.

Äntligen premiär för årets sprintcup, Vårgårda flygfält bjöd på asfaltsläggare (!) och en isande kall vind, men också en massa supertrevliga människor och en underbar blandning av bilar.

Jag har varit en smula ofokuserad senaste veckan då min mor dog den 14/4, inte helt oväntat ska sägas. Hon har sedan 2016 haft lägenhet på ett demensboende och på sistone var det bara en tidsfråga till hon skulle ta sitt sista andetag. Då jag är enda barnet och farsan är borta sedan många år så är det min uppgift att lösa allt med lägenheten, begravning, bouppteckning, mm, därav lite klent fokus på bilen.

Träffade en glad Johan med en helt ovetande Fabia vid ingången:



Körningen började och jag hann med 2 omgångar innan det började strula, på den 3:dje kom det massor med gråvit rök från motorrummet, ridå...

Jag misstänkte genast servostyrningen och tryckslangen, det var söligt men det gick inte att se exakt var det läckte, hursomhelst så körde jag inget mer utan var åskådare en stund innan jag bestämde mig för att försöka ta mig hem de 10 milen till Kinna.
Gasade jag på lite hårdare kom det rök men jag tog det lugnt och kom ända hem.

Senare på kvällen så gick jag ut i garaget och tittade lite noggrannare, det är någonstans i den här skarven det läcker när trycket ökar, läckaget sprutar rakt på grenröret och orsakar häpnadsväckande mycket rök.



Till saken hör att den var den här slangen jag sprängde förra året på en av körningarna på Vårgårda, då köpte jag en ny originalslang som jag hade Hydroscand till att klämma på en nippel på så att den passade mot pumpen. Det som läcker nu är inte det som Hydroscand gjorde utan originalpressningen. Ska ta med hela slangen till dem och se om det inte går att göra en helt ny.

För övrigt måste jag säga att vinterns chassijobb verkligen gjort skillnad, bilen går riktigt bra mellan konorna och känns mer lätthanterlig, när jag bara har fått ordning på styrningen så ska det gå att kapa flera sekunder med lite övning.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Märkligt att du sprängde en slang förra året och nu trycker ut olja igen genom en pressad koppling. Känns som att det är nåt annat som är grundorsak. Finns det nån tryckbegränsningsventil i pumpen som hängt sig eller är det så att pumpen ger mycket mer tryck och flöde än vad styrväxeln kan hantera?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Märkligt att du sprängde en slang förra året och nu trycker ut olja igen genom en pressad koppling. Känns som att det är nåt annat som är grundorsak. Finns det nån tryckbegränsningsventil i pumpen som hängt sig eller är det så att pumpen ger mycket mer tryck och flöde än vad styrväxeln kan hantera?


Jag har också funderat på samma sak, förra årets haveri var helt klart en miss från min sida, slangen tålde 8 kg och pumpen kan ge upp till 14, men detta är mysko.
Tar med slangen till Hydroscand nu så får de kolla.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Tråkigt med liknade problem igen.
Vilken servopump har du? I min pump på Camaron sitter det en fjäder som justerar trycket, den kapade jag av för lite lägre tryck + borrade upp hålet ut ur pumpen för bättre flöde. Kanske kan funka på din pump oxå?

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Skönt att du kunde ta dig hem för egen maskin!
Det var en spektakulär rökridå du bjöd på!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 70, 71, 72 ... 128, 129, 130   >>
88 besök idag (362186 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande