Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 129, 130, 131   >>
522 besök senaste veckan (363470 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



Tråkigt med mer strul Janne.

Men en sak mindre framöver. Får hoppas en ny slang löser problemen...

Alltid kul att se den ute, älskar din bil

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



dvorak skrev:

Alltid kul att se den ute, älskar din bil


+1

När man ser en Mustang bränna iväg från startlinjen med däcksrök....från framdäcken Då vet man att något är fel.

Men du hann iaf köra några vändor, det är början på säsongen, massor av körtid kvar!
Bilen såg otroligt fin ut i rörelserna genom banan, gissar att chassieändringarna känns lika bra som de ser ut

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
För övrigt måste jag säga att vinterns chassijobb verkligen gjort skillnad,
bilen går riktigt bra mellan konorna och känns mer lätthanterlig,
när jag bara har fått ordning på styrningen så ska det gå att kapa flera sekunder med lite övning.

Ändringar?
Casterstag, hårdare framfjädrar och justring på bakdämapre.
Något mer?
Minns jag rätt så var hadde bilen överstyr tendenser när du åkte konbana förut, rätt?
Skilnad nu?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
För övrigt måste jag säga att vinterns chassijobb verkligen gjort skillnad,
bilen går riktigt bra mellan konorna och känns mer lätthanterlig,
när jag bara har fått ordning på styrningen så ska det gå att kapa flera sekunder med lite övning.

Ändringar?
Casterstag, hårdare framfjädrar och justring på bakdämapre.
Något mer?
Minns jag rätt så var hadde bilen överstyr tendenser när du åkte konbana förut, rätt?
Skilnad nu?


Har också justerat pinjongvinkeln så nu slipper jag axelhopp i starten.

Små ändringar egentligen men det gjorde stor skillnad. Bilen är mycket mer harmonisk då fjädrarna fram-bak matchar bättre, det känns som att alla fyra hjulen bär mer av lasten när man svänger.
Justeringen av dämparna tog bort bakaxelns vilja att sidosteppa och tappa greppet, den känns betydligt mer pålitlig och förutsägbar nu.
Casterstagen gjorde underverk med framvagnen, precisionen vid inbromsning och samtidig sväng går inte att jämföra med tidigare.
Dessutom har bilen fått bättre komfort på vanlig väg!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Fick lite videomaterial av Peter:




Jättestort tack Peter thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Som ett strykjärn mellan konorna! Du har gjort ett otroligt jobb med bilen sedan du köpte den. Mycket imponerande!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



claes t skrev:
Som ett strykjärn mellan konorna! Du har gjort ett otroligt jobb med bilen sedan du köpte den. Mycket imponerande!
/Claes

Det är fint när man klickar på denna tråden på sid 1 av misstag ibland och för upp bilen på det röda raset... helt galet vilket jobb thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



dvorak skrev:
claes t skrev:
Som ett strykjärn mellan konorna! Du har gjort ett otroligt jobb med bilen sedan du köpte den. Mycket imponerande!
/Claes

Det är fint när man klickar på denna tråden på sid 1 av misstag ibland och för upp bilen på det röda raset... helt galet vilket jobb thumbs up


+1 på det

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Fick video med bättre kvalitet av Peter, tackar

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Förstår det delade fokuset, beklagar sorgen.


Ang. slangen, du tror inte strålningsvärmen från grenröret är en del av problemet ?
Konbanekörning lär ju producera mer värme och mindre ventilation än vanlig landsväg.

Jag hade försökt att få in en aluminiumplåt emellan grenröret och slangen, för att ta strålningsvärmen.
Och kompletterat med en isolerande strumpa på slangen.


Övrigt thumbs up

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Daniel-635 skrev:
Ang. slangen, du tror inte strålningsvärmen från grenröret är en del av problemet ?
Konbanekörning lär ju producera mer värme och mindre ventilation än vanlig landsväg.

Och kompletterat med en isolerande strumpa på slangen.

thumbs up
Typ liknade denna
https://www.l-m-r.se/c/universal/varmeskydd-varmestrumpor/varmesstrump . . . .

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Jag misstänker att tryckslangen är problemet, har torkat rent och provkört och när jag kommer tillbaka är det söligt igen, antagligen pressningen som inte är tät, titta här:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Det är besvärligt med Hydraulkoppligar generellt, och det tycker nog biltillverkarna också, eftersom dom gör som dom vill själva

Jag fick liknande trubbel med kylvatten och olja till mina turboaggregat.
Lösningen var att köpa Hålskruvar med rätt gänga, kanske det går att klämma vanliga kopplingar på metriska banjo ?




https://www.esska.se/shop/Halskruv-enkel-metrisk-DIN-7643-modell-A--97 . . . .

(Företaget ligger inte i Sverige)

På min bil har jag också problemet på servostyrningen, med en Volkswagen Kuggstång.
(Volkswagen har inte satt anslutningen så att det passar på en BMW 635)

Om minnet inte sviker svarvade jag en adapter / Dubbelnippel, så det gick att gänga dit en vanlig hydraulkoppling istället.

Monterat med Loctite och kopparbrickor. (100 Bar servo tryck)

Två "lösningar" på samma problem

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Att köra en banjokoppling direkt på slangen kan vara svårt ibland då det ofta kan bli trångt på själva styrsnäckan.

Du kan använda den adapter du har, funkar fint. Går använda alu-bricka eller tredobricka och sen sätter du bara en JIC-koppling på slangen. Är inte mer tryck än det är i andra hydraulsystem som använder sig av adaptrar.

Vill du ha en adapter i stål så finns det t.ex. adaptrar från mm till rörgänga. Troligen en sån du redan har på pumpen?
https://www.hydraspecma.com/store/se/sv/find/item/141-06-16

https://www.hydraspecma.com/store/se/sv/find/item/6012-06-10L

Går ju kapa av röret som sitter där och sätta en klämringskoppling på slangen också om man vill(är väl så det är nu som det ser ut)

Låter som du varit på fel firmor, har själv fått göra många olika sorters servostyrningsslangar. Finns alltid lösningar Bråkar dom så köper du bara adaptrarna du vill ha och ger dom ett kapmått på slangen och om du ska ha raka eller valfri vinkel på kopplingarna på slangen

_________________
S Örnberg
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Bra tips, tackar

Tog bort hela slangen och i den övre ändan sitter det en adapter till pumpen, det är samma gänga i snäckan så jag ska ta med mig adaptern ( som kommer från Hydroscand ) och be att få en slang som har likadana anslutningar i bägge ändar, och inte tala om vad den ska användas till, bara att den ska tåla 1400psi arbetstryck och förmodligen några gånger högre momentant.




Kollade för säkerhets skull med Borgeson Usa om min pump från Ford Mustang 1995 var kompatibel med snäckan till 65-66 Mustang och det var den, du får bara göra en specialslang skrev de, gott att veta att tryck och flöde matchar.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Om du ska göra med 90 graders böj i båda ändar tänk då på klocka dom rätt. Kan gå att vålda och vrida dom om det blivit fel men inget att eftersträva 😊

En vanlig 2-ståls hydraulslang i storlek 3/8 tål runt 300 bar och en sån slang är hyfsat smidig ändå så trycket är inga problem

_________________
S Örnberg
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Detta har sånär drivit mig till vansinne...

Efter att ha bytt alla slangar till servot blev det ändå oljesöligt när jag hade varit ute och kört en runda.
Försökte hitta någon form av logik i var det kom från, servot var kladdigt, likaså innerskärmen och grenrören.

Nu hade jag också helt ny vätska med klar färg i hela servosystemet och blev mer och mer misstänksam mot hur läckaget såg ut, är det verkligen servoolja som läcker? Kan det vara motorolja?

Låg under bilen med ficklampa och letade, när plötsligt poletten ramlade ner, hålet till oljestickan!
Motorn kommer från en 95:a, den har sumpen bakåt, en 65:a har sumpen framåt så jag bytte sump, oljepickup och flyttade oljestickan. Det gamla hålet pluggade jag med en träplugg doppad i tätningsmassa, den hade lossnat! Det var oljestänk som kom upp ur hålet som sölade ner allt intill, antagligen lossnade pluggen under en av körningarna på konbanan i Vårgårda.

Nu ska jag hitta på någon bättre konstruktion för att täta hålet som är ca 12mm, normalt sett har oljestickan en rör med en o-ring så det kanske blir något liknande.

Här är hålet:



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Måste ha känts skönt att bocka av den felkällan. Kommer snart å tar den där provturen

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Janne J skrev:

Låg under bilen med ficklampa och letade, när plötsligt poletten ramlade ner, hålet till oljestickan!
Motorn kommer från en 95:a, den har sumpen bakåt, en 65:a har sumpen framåt så jag bytte sump, oljepickup och flyttade oljestickan. Det gamla hålet pluggade jag med en träplugg doppad i tätningsmassa, den hade lossnat!


Det är i ett sånt läge tur att du antingen har A. Byggt bilen själv eller B. Doktorerat i många år på Ford och dess konstruktionsskillnader.
För allas välbefinnande och glädje är jag glad att A är rätt svar

Snyggt hittat Janne!
Skulle du inte komma på en bättre konstruktion direkt så får du väl bara fixa en likadan igen, den håller ett gäng sprinter och kul-turer iaf :-D

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Stig Svensson skrev:
Måste ha känts skönt att bocka av den felkällan. Kommer snart å tar den där provturen


Du är välkommen så fort jag har fixat en plugg, har dessutom fått första vaccinationssprutan så jag är lite mer "safe" snart.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Figgz skrev:
Janne J skrev:

Låg under bilen med ficklampa och letade, när plötsligt poletten ramlade ner, hålet till oljestickan!
Motorn kommer från en 95:a, den har sumpen bakåt, en 65:a har sumpen framåt så jag bytte sump, oljepickup och flyttade oljestickan. Det gamla hålet pluggade jag med en träplugg doppad i tätningsmassa, den hade lossnat!


Det är i ett sånt läge tur att du antingen har A. Byggt bilen själv eller B. Doktorerat i många år på Ford och dess konstruktionsskillnader.
För allas välbefinnande och glädje är jag glad att A är rätt svar

Snyggt hittat Janne!
Skulle du inte komma på en bättre konstruktion direkt så får du väl bara fixa en likadan igen, den håller ett gäng sprinter och kul-turer iaf :-D


Får ta med mig en lagom buske och en vass kniv så kan vi slöjda nya pluttar allteftersom de andra går åt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 129, 130, 131   >>
522 besök senaste veckan (363470 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande