Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 129, 130, 131 >> 63 besök idag (363530 totalt) |
+1 När man ser en Mustang bränna iväg från startlinjen med däcksrök....från framdäcken Då vet man att något är fel. Men du hann iaf köra några vändor, det är början på säsongen, massor av körtid kvar! Bilen såg otroligt fin ut i rörelserna genom banan, gissar att chassieändringarna känns lika bra som de ser ut _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Ändringar? Casterstag, hårdare framfjädrar och justring på bakdämapre. Något mer? Minns jag rätt så var hadde bilen överstyr tendenser när du åkte konbana förut, rätt? Skilnad nu? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Har också justerat pinjongvinkeln så nu slipper jag axelhopp i starten. Små ändringar egentligen men det gjorde stor skillnad. Bilen är mycket mer harmonisk då fjädrarna fram-bak matchar bättre, det känns som att alla fyra hjulen bär mer av lasten när man svänger. Justeringen av dämparna tog bort bakaxelns vilja att sidosteppa och tappa greppet, den känns betydligt mer pålitlig och förutsägbar nu. Casterstagen gjorde underverk med framvagnen, precisionen vid inbromsning och samtidig sväng går inte att jämföra med tidigare. Dessutom har bilen fått bättre komfort på vanlig väg! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Fick lite videomaterial av Peter:
Jättestort tack Peter _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Som ett strykjärn mellan konorna! Du har gjort ett otroligt jobb med bilen sedan du köpte den. Mycket imponerande!
/Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Det är fint när man klickar på denna tråden på sid 1 av misstag ibland och för upp bilen på det röda raset... helt galet vilket jobb _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
+1 på det /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Förstår det delade fokuset, beklagar sorgen.
Ang. slangen, du tror inte strålningsvärmen från grenröret är en del av problemet ? Konbanekörning lär ju producera mer värme och mindre ventilation än vanlig landsväg. Jag hade försökt att få in en aluminiumplåt emellan grenröret och slangen, för att ta strålningsvärmen. Och kompletterat med en isolerande strumpa på slangen. Övrigt _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Typ liknade denna https://www.l-m-r.se/c/universal/var _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Jag misstänker att tryckslangen är problemet, har torkat rent och provkört och när jag kommer tillbaka är det söligt igen, antagligen pressningen som inte är tät, titta här:
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Det är besvärligt med Hydraulkoppligar generellt, och det tycker nog biltillverkarna också, eftersom dom gör som dom vill själva
Jag fick liknande trubbel med kylvatten och olja till mina turboaggregat. Lösningen var att köpa Hålskruvar med rätt gänga, kanske det går att klämma vanliga kopplingar på metriska banjo ? https://www.esska.se/shop/Halskruv-e (Företaget ligger inte i Sverige) På min bil har jag också problemet på servostyrningen, med en Volkswagen Kuggstång. (Volkswagen har inte satt anslutningen så att det passar på en BMW 635) Om minnet inte sviker svarvade jag en adapter / Dubbelnippel, så det gick att gänga dit en vanlig hydraulkoppling istället. Monterat med Loctite och kopparbrickor. (100 Bar servo tryck) Två "lösningar" på samma problem _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Att köra en banjokoppling direkt på slangen kan vara svårt ibland då det ofta kan bli trångt på själva styrsnäckan.
Du kan använda den adapter du har, funkar fint. Går använda alu-bricka eller tredobricka och sen sätter du bara en JIC-koppling på slangen. Är inte mer tryck än det är i andra hydraulsystem som använder sig av adaptrar. Vill du ha en adapter i stål så finns det t.ex. adaptrar från mm till rörgänga. Troligen en sån du redan har på pumpen? https://www.hydraspecma.com/store/se https://www.hydraspecma.com/store/se Går ju kapa av röret som sitter där och sätta en klämringskoppling på slangen också om man vill(är väl så det är nu som det ser ut) Låter som du varit på fel firmor, har själv fått göra många olika sorters servostyrningsslangar. Finns alltid lösningar Bråkar dom så köper du bara adaptrarna du vill ha och ger dom ett kapmått på slangen och om du ska ha raka eller valfri vinkel på kopplingarna på slangen _________________ S Örnberg |
||||
Bra tips, tackar
Tog bort hela slangen och i den övre ändan sitter det en adapter till pumpen, det är samma gänga i snäckan så jag ska ta med mig adaptern ( som kommer från Hydroscand ) och be att få en slang som har likadana anslutningar i bägge ändar, och inte tala om vad den ska användas till, bara att den ska tåla 1400psi arbetstryck och förmodligen några gånger högre momentant. Kollade för säkerhets skull med Borgeson Usa om min pump från Ford Mustang 1995 var kompatibel med snäckan till 65-66 Mustang och det var den, du får bara göra en specialslang skrev de, gott att veta att tryck och flöde matchar. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Om du ska göra med 90 graders böj i båda ändar tänk då på klocka dom rätt. Kan gå att vålda och vrida dom om det blivit fel men inget att eftersträva 😊
En vanlig 2-ståls hydraulslang i storlek 3/8 tål runt 300 bar och en sån slang är hyfsat smidig ändå så trycket är inga problem _________________ S Örnberg |
||||
Detta har sånär drivit mig till vansinne...
Efter att ha bytt alla slangar till servot blev det ändå oljesöligt när jag hade varit ute och kört en runda. Försökte hitta någon form av logik i var det kom från, servot var kladdigt, likaså innerskärmen och grenrören. Nu hade jag också helt ny vätska med klar färg i hela servosystemet och blev mer och mer misstänksam mot hur läckaget såg ut, är det verkligen servoolja som läcker? Kan det vara motorolja? Låg under bilen med ficklampa och letade, när plötsligt poletten ramlade ner, hålet till oljestickan! Motorn kommer från en 95:a, den har sumpen bakåt, en 65:a har sumpen framåt så jag bytte sump, oljepickup och flyttade oljestickan. Det gamla hålet pluggade jag med en träplugg doppad i tätningsmassa, den hade lossnat! Det var oljestänk som kom upp ur hålet som sölade ner allt intill, antagligen lossnade pluggen under en av körningarna på konbanan i Vårgårda. Nu ska jag hitta på någon bättre konstruktion för att täta hålet som är ca 12mm, normalt sett har oljestickan en rör med en o-ring så det kanske blir något liknande. Här är hålet: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Det är i ett sånt läge tur att du antingen har A. Byggt bilen själv eller B. Doktorerat i många år på Ford och dess konstruktionsskillnader. För allas välbefinnande och glädje är jag glad att A är rätt svar Snyggt hittat Janne! Skulle du inte komma på en bättre konstruktion direkt så får du väl bara fixa en likadan igen, den håller ett gäng sprinter och kul-turer iaf :-D _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Du är välkommen så fort jag har fixat en plugg, har dessutom fått första vaccinationssprutan så jag är lite mer "safe" snart. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Får ta med mig en lagom buske och en vass kniv så kan vi slöjda nya pluttar allteftersom de andra går åt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 129, 130, 131 >> 63 besök idag (363530 totalt) |