Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 80, 81, 82 ... 129, 130, 131   >>
310 besök idag (363777 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Härligt Janne! Snyggt kört och din och Johans däckrökare in mot målgång gjorde underhållningen extra sevärd!! thumbs up thumbs up thumbs up

Trodde stenhårt på att du skulle plocka den där 79-tiden, men
den kommer nästa gång!


Nästa gång ska jag nog släppa ut dig i min bil, se det som en biljett till en körning på nästa konbana!




Magnus Lidholm skrev:
Kul att kolla på bilen live efter allt jobb du lagt ned, verkligen hatten av och den levererar massa körglädje och speed bevisligen


Ny bekantskap, trevligt att träffas



Tittade närmre på min film från körningen, i den mellersta delen av filmen där kameran sitter på bakskärmen kan man titta på dörrspringan strax under handtaget, den står normalt ut lite så att det ser ut som en skugga, kolla vad som händer när jag kör.....

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Janne J skrev:
kolla vad som händer när jag kör.....
Titta, den andas, med gälar

Som med att kolla diagonalflex med VPrör, mät inte om du inte vill veta/korrigera

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Janne J skrev:
kolla vad som händer när jag kör..... I vinter ska jag bygga bur, börjar 1/10 när bilen ställs av!



_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
maylann
Borås
Här sen Sep 2020
Inlägg: 65



Johan Samson skrev:
Janne J skrev:
kolla vad som händer när jag kör..... I vinter ska jag bygga bur, börjar 1/10 när bilen ställs av!





Nu jävlar blir det vridstyvt!

_________________
Stian Maylann
BMW M3 3.0 '95
Citera
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010
Inlägg: 72



Om du bygger helbur så kan du ta bort dina subframe connectors för att spara lite vikt.

_________________
Mikael Söderholm
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Janne J skrev:

Nästa gång ska jag nog släppa ut dig i min bil, se det som en biljett till en körning på nästa konbana!

Tackar för det! Men du vet väl att även jag har en tradition av att ta med mig konor?

Johan Samson skrev:
Janne J skrev:
kolla vad som händer när jag kör..... I vinter ska jag bygga bur, börjar 1/10 när bilen ställs av!


Subliminalt meddelande! Kan funka! thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Nu ska jag vara lite tråkig och ifrågasätta varför ska du bygga bur om du inte ska tävla med bilen?
Du ser ju själv att den största tidsvinsten ligger hos föraren?

Jag byggde ju bur i min gamla Scirocco och det är nog det jag ångrar mest för bilen tappade all vardagskörningscharm och det blir för krångligt och bökigt.

Givetvis ska du göra det du känner är rätt men jag vill bara få dig att tänka efter ett varv till så du inte sveps med i moddningsvirveln och plötsligt står med en bil som bara är rolig under den stunden du är på banan med den.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Nu ska jag vara lite tråkig och ifrågasätta varför ska du bygga bur om du inte ska tävla med bilen?
Du ser ju själv att den största tidsvinsten ligger hos föraren?

Jag byggde ju bur i min gamla Scirocco och det är nog det jag ångrar mest för bilen tappade all vardagskörningscharm och det blir för krångligt och bökigt.

Givetvis ska du göra det du känner är rätt men jag vill bara få dig att tänka efter ett varv till så du inte sveps med i moddningsvirveln och plötsligt står med en bil som bara är rolig under den stunden du är på banan med den.


Det där är EXAKT mina tankar!

Bur är effektivt och säkert men det är också grymt jobbigt till vardags.
Det finns massor av bra sätt att styva upp karossen så att den blir bättre än idag utan att för den skull tappa funktion.

Bra input Mats thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Janne J skrev:
Mats Karlsson skrev:
Nu ska jag vara lite tråkig och ifrågasätta varför ska du bygga bur om du inte ska tävla med bilen?
Du ser ju själv att den största tidsvinsten ligger hos föraren?

Jag byggde ju bur i min gamla Scirocco och det är nog det jag ångrar mest för bilen tappade all vardagskörningscharm och det blir för krångligt och bökigt.

Givetvis ska du göra det du känner är rätt men jag vill bara få dig att tänka efter ett varv till så du inte sveps med i moddningsvirveln och plötsligt står med en bil som bara är rolig under den stunden du är på banan med den.


Det där är EXAKT mina tankar!

Bur är effektivt och säkert men det är också grymt jobbigt till vardags.
Det finns massor av bra sätt att styva upp karossen så att den blir bättre än idag utan att för den skull tappa funktion.

Bra input Mats thumbs up


Halvbur, båge och stöttor bak, du har ju fortfarande chans att rolla på asfalten i konbanan.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422



Mycket kul att följa och se sättet du kör och de uppdateringarna du gör thumbs up

Ang stabilitet så vet jag ju inte hur mycket du sömsvetsade när du byggde bilen men det är nog det jag kände som gjorde absolut mest skillnad på min ram. Jag satt dit förstärkningar lite här och där, en rörkonstruktiom under kupén bland annat men absolut största skillnaden kom vid sömsvetsningen över fabriksskarvar.

Nu är ju Mustang en unibody- bil men det borde ju göra att det går att få den styvare som helhet utan bur och sånt som tar bort glass-känslan.

Sen är jag nyfiken på krav vid såna körningar på bälten, räcker det med 2 punkt eller är det krav på högre?

För era träffar och gemenskapen verkar onekligen jäkligt trevlig

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
steffe skrev:


Halvbur, båge och stöttor bak, du har ju fortfarande chans att rolla på asfalten i konbanan.



Jag har redan det du beskriver, det finns potential för att komplettera den och det funderar jag mycket på.




Lissjos skrev:
Mycket kul att följa och se sättet du kör och de uppdateringarna du gör thumbs up

Ang stabilitet så vet jag ju inte hur mycket du sömsvetsade när du byggde bilen men det är nog det jag kände som gjorde absolut mest skillnad på min ram. Jag satt dit förstärkningar lite här och där, en rörkonstruktiom under kupén bland annat men absolut största skillnaden kom vid sömsvetsningen över fabriksskarvar.

Nu är ju Mustang en unibody- bil men det borde ju göra att det går att få den styvare som helhet utan bur och sånt som tar bort glass-känslan.

Sen är jag nyfiken på krav vid såna körningar på bälten, räcker det med 2 punkt eller är det krav på högre?

För era träffar och gemenskapen verkar onekligen jäkligt trevlig


Kul att körningen uppskattas!

Jag sömsvetsade en del balkar under bilen och innerskärmar mot torped, en stor förstärkning i form av torquebox är också monterad. Stag i motorrummet mellan fjädertornen och torpeden är också monterat.
Har gott om idéer för ytterligare kompletteringar så det kommer att bli lite olika specialare.

Jag kör med 6-punktsbälten, reglerna säger att 3-punkt räcker men att sitta rejält fastspänd tycker jag gör stor skillnad när det svänger.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Janne J skrev:

Banan var som så många andra redan beskrivit lite längre och innehöll ett tightare parti på mitten, jag stod på för hårt i första körningen och lyckades träffa koner både på nervägen och t.o.m ta med mig en kon på tillbakavägen, finns en bild i eftersnackstråden där Figgz står framför min bil med en kon i handen, den var det

Körningen gick hyfsat, tiderna blev lägre men jag lyckades aldrig komma under 80 sekunder, Figgz lånade bilen och körde 3 vändor, sista tiden 75,06! Det är svart på vitt att bilen är hyfsat konkurrenskraftig och att jag har mycket att lära.. men, å andra sidan så är det väldigt stimulerande att veta att bilen kan och det är upp till mig att utvecklas

Jag valde medvetet att stå vid sidan om när Figgz körde för att från utsidan se hur bilen rör sig, mycket värdefullt att se rörelser vid sväng, broms och acceleration, med ledning av detta har jag redan planer för vinterns mekande



Den samlade åsynen hos alla deltagare när vi såg en Mustang komma i snyggt spår med en orange kon fastkilad under höger ramben var en uppfriskande syn! Den konen har nog åkt mest, längst och snabbast av alla koner i tävlingen

Tack för förtroendet att testa bilen, den är så otippat lättkörd. Förutfattat mening skulle vara att den är svår att styra in med, klumpig att köra och diffus. Den är tvärtom på alla punkter, du har byggt en riktigt rolig bil Janne! thumbs up

Förresten, när jag kollar på filmen så ser jag var jag kapar tid - mycket tidigare turn-in när jag kör. Men vi kan öva och träna på det 2022 om du vill

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



hej
har du nån bild av hur du har monterat ditt 6 punkts bälte i golvet fram för stolen
jag hade varit jätte tacksam om du kan visa det, jag håller på att montera bälte i min bil

_________________
henrik nielsen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Figgz skrev:



Den samlade åsynen hos alla deltagare när vi såg en Mustang komma i snyggt spår med en orange kon fastkilad under höger ramben var en uppfriskande syn! Den konen har nog åkt mest, längst och snabbast av alla koner i tävlingen

Tack för förtroendet att testa bilen, den är så otippat lättkörd. Förutfattat mening skulle vara att den är svår att styra in med, klumpig att köra och diffus. Den är tvärtom på alla punkter, du har byggt en riktigt rolig bil Janne! thumbs up

Förresten, när jag kollar på filmen så ser jag var jag kapar tid - mycket tidigare turn-in när jag kör. Men vi kan öva och träna på det 2022 om du vill


Tack för omdömet på bilen thumbs up

Tack för erbjudandet om coachning 2022, jag bokar tid omedelbart!


fordcapri skrev:
hej
har du nån bild av hur du har monterat ditt 6 punkts bälte i golvet fram för stolen
jag hade varit jätte tacksam om du kan visa det, jag håller på att montera bälte i min bil


Rotade bland bilderna och hittade ingenting, tog en ny bild hur det ser ut just nu:



Stolarna står på en upphöjd golvsektion, jag öppnade upp och petade in stora Fia-plattor som jag svetsade ovanifrån, där skruvade jag sedan öglor som bältet sitter i.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Figgz skrev:
Janne J skrev:

Banan var som så många andra redan beskrivit lite längre och innehöll ett tightare parti på mitten, jag stod på för hårt i första körningen och lyckades träffa koner både på nervägen och t.o.m ta med mig en kon på tillbakavägen, finns en bild i eftersnackstråden där Figgz står framför min bil med en kon i handen, den var det

Körningen gick hyfsat, tiderna blev lägre men jag lyckades aldrig komma under 80 sekunder, Figgz lånade bilen och körde 3 vändor, sista tiden 75,06! Det är svart på vitt att bilen är hyfsat konkurrenskraftig och att jag har mycket att lära.. men, å andra sidan så är det väldigt stimulerande att veta att bilen kan och det är upp till mig att utvecklas

Jag valde medvetet att stå vid sidan om när Figgz körde för att från utsidan se hur bilen rör sig, mycket värdefullt att se rörelser vid sväng, broms och acceleration, med ledning av detta har jag redan planer för vinterns mekande



Den samlade åsynen hos alla deltagare när vi såg en Mustang komma i snyggt spår med en orange kon fastkilad under höger ramben var en uppfriskande syn! Den konen har nog åkt mest, längst och snabbast av alla koner i tävlingen

Tack för förtroendet att testa bilen, den är så otippat lättkörd. Förutfattat mening skulle vara att den är svår att styra in med, klumpig att köra och diffus. Den är tvärtom på alla punkter, du har byggt en riktigt rolig bil Janne! thumbs up

Förresten, när jag kollar på filmen så ser jag var jag kapar tid - mycket tidigare turn-in när jag kör. Men vi kan öva och träna på det 2022 om du vill


När jag och Peter provkörde så var det mest den hisnande känslan när man tryckte på bromsen som var "intressant".
Det kanske är åtgärdat nu?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
MaZ skrev:


När jag och Peter provkörde så var det mest den hisnande känslan när man tryckte på bromsen som var "intressant".
Det kanske är åtgärdat nu?


Det är inte så att du är lite klen?

Jag tror du körde den i ett väldigt tidigt skede av utvecklingen, ingen servo, inga bromsar, ingen väghållning var väl ungefär det stadiet som du testade

MaZa dig hit så får du köra en rejäl runda, jag bjuder på kaffe och punchrulle efteråt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



MaZ, det är markant skillnad på hela bilen nu när jag körde den senast. Dock var bromsarna aningen diffusa...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Låter ju trevligt. Har du MaZariner?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
MaZ skrev:
Låter ju trevligt. Har du MaZariner?


Det lözer jag!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Hur vart motor "uppgraderingen" blev du av med dina vibrationer ?

Intressant notis på dörren i filmen, hur står bilen på pallbockar.
Alltid på 4 eller gungar den på tre, hur går dörrarna när den är uppallad ?
Mycket vetenskapliga frågor

Är det dom här som gnager i bakhuvudet nu igen



Med det sagt, det är verkligen svårt att hitta sina rätta kompromisser, på alla plan i bilbyggeri.
Effekt, väghållning, lackfinish, eller vem vet kanske rentav kostnad

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



fordcapri skrev:
hej
har du nån bild av hur du har monterat ditt 6 punkts bälte i golvet fram för stolen
jag hade varit jätte tacksam om du kan visa det, jag håller på att montera bälte i min bil


Rotade bland bilderna och hittade ingenting, tog en ny bild hur det ser ut just nu:



Stolarna står på en upphöjd golvsektion, jag öppnade upp och petade in stora Fia-plattor som jag svetsade ovanifrån, där skruvade jag sedan öglor som bältet sitter i.[/quote]

tack

_________________
henrik nielsen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 80, 81, 82 ... 129, 130, 131   >>
310 besök idag (363777 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande