Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 81, 82, 83 ... 129, 130, 131   >>
805 besök senaste veckan (363785 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Daniel:
Motorn går bättre och känns piggare, det var definitivt något galet med hall modulen. Vibrationer finns fortfarande men jag har en aning...jag berättar senare..

Det är väldigt sällan jag har 4 pallbockar under karossen, till 99% så står det pallbockar under bakaxeln och då är bilen på fjädrarna.

Den sidosträvan blir det inte, kommer att hitta på andra varianter som gör samma jobb. Många funderingar snurrar just nu

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Allt som har att göra med förstärkningar av karossen tar jag tag i när vinter börjar nalkas, än så länge finns det mycket tid kvar att njuta på vägarna.

En sak som jag själv har känt och som jag sett när andra kör bilen ( speciellt Figgz thumbs up ) är att den kränger mer än jag vill. Krängning påverkar camber på framhjulen och i och med detta greppet vid snäva svängar. Tittar man noga på filmer så ser man att ytterhjulet ligger nära positiv camber i de situationerna.
En lösning vore att öka den negativa cambern, den är idag 2° men jag är inte jättesugen på att öka den mer.

Fram till nu har jag haft en 25mm krängare fram och en 14mm bak. Nu byter jag till en 27mm fram och testar ( rätt tänkt Jeppsson thumbs up ) en 18mm bak, är det för mycket krängare bak så kommer jag att veta gränserna och i så fall plockar jag dit en 16mm istället.

25 och 27mm fram:


14 och 18mm bak:


Fick en liten läcka på en kylslang när jag åkte hem från Vårgårda, ett hål stort som ett nålstick gav en jättefin stråle som multiremmen fördelade väl i motorrummet
När det är fixat ska jag ut och provköra!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Det kan nog bli bra med de krängarna Janne! Ihop med lite vinterpyssel på karossen så blir det nog mumma!

Janne J skrev:
Tittar man noga på filmer så ser man att ytterhjulet ligger nära positiv camber i de situationerna.
En lösning vore att öka den negativa cambern, den är idag 2° men jag är inte jättesugen på att öka den mer.


Är Mustangens geometri så bråkig? Det går inte att öka castervinkeln något då? Då bibehåller du väl mer av
negativ camber på ytterhjulet vid rattutslag och karosskrängning...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Janne J:
Skull jag vara i dina kläder skulle jag köra el-rörs-test innan jag börja förstärka.
Jävulskt svårt se vad kaross-jäv... fexar mäst.
Det lilla jag gräft ner mig i ämnet har det aldrig varait där man TROR..

Styvheten på krängrena åker med diametern upphöjt till 4
(d2^4/d1^4 -> ggr d1=old d2=ny)
Fram:
25 till 27 ger ca 1,4ggr
Bak:
14 -> 18 -> ca 2,7ggr
14 -> 16 -> ca 1,7ggr

Hmm sen om jag nu inte är ute och cyklar i badkaret så
kommer din bil vara mer känslig för krängare bak än fram.
Så framkrängren är grovjustering och bak finjustering.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Det kan nog bli bra med de krängarna Janne! Ihop med lite vinterpyssel på karossen så blir det nog mumma!

Janne J skrev:
Tittar man noga på filmer så ser man att ytterhjulet ligger nära positiv camber i de situationerna.
En lösning vore att öka den negativa cambern, den är idag 2° men jag är inte jättesugen på att öka den mer.


Är Mustangens geometri så bråkig? Det går inte att öka castervinkeln något då? Då bibehåller du väl mer av
negativ camber på ytterhjulet vid rattutslag och karosskrängning...


Njae, så bråkig är den inte, jag sänkte infästningen på den övre bärarmen för att få bättre camberkompensation så den är väl ok, skulle jag tro.
Caster kan jag justera rätt mycket med de nya reaktionsstagen, just nu är det ca 5°.
I och med att jag upplever krängningen som lite för stor och det direkt påverkar camber vid sväng så tänkte jag börja med det. Räcker det inte så kanske jag ökar caster lite till som nästa åtgärd. För mycket statisk negativ camber tycker jag påverkar bromsprestanda negativt, och det vill jag inte




fuling skrev:
Janne J:
Skull jag vara i dina kläder skulle jag köra el-rörs-test innan jag börja förstärka.
Jävulskt svårt se vad kaross-jäv... fexar mäst.
Det lilla jag gräft ner mig i ämnet har det aldrig varait där man TROR..

Styvheten på krängrena åker med diametern upphöjt till 4
(d2^4/d1^4 -> ggr d1=old d2=ny)
Fram:
25 till 27 ger ca 1,4ggr
Bak:
14 -> 18 -> ca 2,7ggr
14 -> 16 -> ca 1,7ggr

Hmm sen om jag nu inte är ute och cyklar i badkaret så
kommer din bil vara mer känslig för krängare bak än fram.
Så framkrängren är grovjustering och bak finjustering.


Japp, när jag börjar med karossförstärkningar så måste det till lite empiriska tester för att hitta svaga punkter.

Bra med värden på krängarna, tackar

Precis så tänker jag också, fram-grov, bak-fin. Kommer att köra lite aktivt på något lämpligt industriområde för att få en känsla av hur bilen rör sig med den här uppsättningen. Att byta den bakre k-hämmaren tar bara drygt 20 minuter så det är läge för flera tester.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Går ju inte att jämföra mellan våra bilar eftersom jag har
McPherson.
Men i alla fall så har jag nu 9 gr caster på min...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Går ju inte att jämföra mellan våra bilar eftersom jag har
McPherson.
Men i alla fall så har jag nu 9 gr caster på min...



Jag har ju vad man skulle beskriva som dubbla a-armar, mitt kpi ligger på ca 8°.
Fuling, har du någon åsikt om lämplig caster?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Vet inte om det är relevant men min Aston har dubbla A-armar runtom. På den är det 5,0 grader som gäller. Eller snarare inom spannet 4,75 till 5,50 grader.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Mycket gissningar nu! Fuling - hjälp!

Konstaterar att det inte går att jämföra...
Min bil har enligt interweb 12 gr KPI. Kombinera det med
att jag har -3,5 gr camber. Helt annat än en framvagn med dubbla A-armar, det är uppenbart.

Tillägg efter intressant läsning: högre KPI medger/kräver högre caster och kan avsiktligt byggas in för att ge det chassiuppträdande som eftersträvas. T.ex greppnivå vid turn-in. Är väl så BMW resonerade på E30 (i motsats till E36 som har andra vinklar)
https://suspensionsecrets.co.uk/caster-2/

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Janne J skrev:
Christian Jansson skrev:
Går ju inte att jämföra mellan våra bilar eftersom jag har
McPherson.
Men i alla fall så har jag nu 9 gr caster på min...



Jag har ju vad man skulle beskriva som dubbla a-armar, mitt kpi ligger på ca 8°.
Fuling, har du någon åsikt om lämplig caster?


Det jag har fått fram från sökning i gamla trådar är caster 75-80% av sai eller kpi. Har du 8 grader sai så borde 6 grader caster vara en bra utgångspunkt för att få bra camber on turn.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1: KPI/SAI är med dubbla bärarmar spindelvinken + camber.
Mac Äckelben är lurigare.
Ski.... samma, men tumme pekfinger caster ca ca ca 75% av spindelvinken/KPI.

Jannes fall typ 8grd ger ca ca ca 6grd. (säg 4->6grd)
Vad är caster std?
Jag gissar någon grad, typ 1-2grd.


Sen igentligen KPI eller spindelvinkel.
Anta 14grd KPI och 2grd negativ camber ger 12grd.
ger 10,5 kontra 9grd.
Hur noga är det?
Jag har inget bra svar.....

Hmm minns jag rätt brukar BMW har rätt mycket caster std.
Christian Jansson:
Hur mycket caster har du?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jag har:
Caster 9 gr
Spindelvinkel 12 gr
Negativ camber 3.5 gr
Toe 0

Castervärdet o spindelvinkel är M3E30 std, E30 har annars 8 gr caster på övriga karosser.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Mycket bra, tack fuling!
Då ligger jag hyfsat rätt och din gissning på 1-2° original är nära, runt 0,5° är rek ( med diagonaldäck.. )


Tog en provtur i morse på mina favoritvägar för att få en första känsla av krängarna.
Spontan reaktion: jag kommer inte att backa tillbaka till de gamla krängarna

Bilen känns mer solid och alert, trots att karossen är densamma känns det som chassiet är tightare.
Hårdare krängare ger mindre lutning men också en kortare tid där bilen är i en övergångsfas. Min upplevelse är att bilen snabbare "sätter" sig när man går snabbt från höger till vänstersväng och vise versa.

Detta är vanlig landsvägskörning på vägar som jag brukar använda och är van vid, hur det känns när man utmanar hårdare återstår att se

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Kul !

Tips om du inte kört innan, Kungsäter -> Älvsered
Jag har ingen aning hur många blinda backkrön det är, men det är många.


Halv orelaterat men ändå...

Jag fick en liten oväntad uppenbarelse idag, efter att ha sett dörren på din video för någon dag sedan.

Kanske inte så konstigt att dörrgångjärnen vart sopslut på min 635a.
Rostigt chassie och långa dörrar, ger stora rörelser i gångjärnen.
Resultat brunt rost damm runt sprintarna, där en sprint dessutom vart brusten.
(Dörrarna gick knappt att öppna, än mindre stänga när jag hissade upp bilen då)

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Janne J:
Vilken krängar kombo var det du testade?

Ser ni det går att gämnföra olika bilar?
(Med olika framvagnar)
caster/KPI är ett förhållande typ.
Inte hela sanningen men en klar ledtråd.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Caster/camber är ett roligt ämne att fundera över.
Gött att det känn som en positiv förändring med grövre krängare, bara det inte är en placebokänsle men det tror jag inte när det gäller dig Janne

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
fuling: 27mm fram och 18mm bak. gick från 25/14.

Struve: Att ändra och köra sin favoritsträcka och ändra igen, man lär sig massor genom att prova olika kombinationer. Roligt finlir

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Är den "Shelby fixad", alltså flyttad övre infästning för mindre camber loss?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
SevenEight skrev:
Är den "Shelby fixad", alltså flyttad övre infästning för mindre camber loss?


Japp, infästningen är nedflyttad 35 mm ( original "Shelby" förespråkar 25mm för att skona den övre kulbulten ), dessutom flyttade jag länkarmen så långt bakåt som det gick utan att den tar i stötdämpartornet för att få mer caster utan att hjulet hamnar knasigt i hjulhuset ( vilket det gör om man bara justerar caster på reaktionsstaget, då hamnar hjulet för långt fram och tar i skärmen).

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010
Inlägg: 72





Såhär såg Herb Adams VSE ändlänkar till kränghämmare ut.
De här är till Cheva Camaro och Pontiac Firebird från 70-talet
Uniballs för att få stummare leder och minska övergångsfasen.

_________________
Mikael Söderholm
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
mekomaskin skrev:

Såhär såg Herb Adams VSE ändlänkar till kränghämmare ut.
De här är till Cheva Camaro och Pontiac Firebird från 70-talet
Uniballs för att få stummare leder och minska övergångsfasen.


Just den lösningen finns med på vinterns "att göra lista" thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 81, 82, 83 ... 129, 130, 131   >>
805 besök senaste veckan (363785 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande