Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 82, 83, 84 ... 128, 129, 130   >>
55 besök idag (362153 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Skaffade lite delar för att bygga ett nytt länklagrat panhardstag, det tidigare hade gummibussningar i bägge ändar och jag kommer att skärpa till några delar i hjulupphängningarna under vintern.




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Vill förbättra funktionen på bladfjädrarna bak, problemet är att fjädrarna böjer sig lite mer än jag vill vid acceleration och även vid inbromsning.
Jag får hjulstuds vid start när jag kör konbana och det rycker och sliter i drivlinan. Bättre fjädrar kan lösa problemet, Maier racing har fina anpassade grejor men tyvärr blir det rejält dyrt att köpa så tunga grejor från USA.

En enklare lösning är anti tramp bars/ traction bars men jag är lite osäker på hur mycket de påverkar geometrin och om de orsakar oacceptabla låsningar. En bladfjäder rör sig i en båge och hjulet kommer inte att röra sig helt lodrätt upp/ner, har filmat under bilen och man blir förvånad över hur mycket bakaxeln rör sig när man kör.

Bladfjädern har väldigt lite båge när bilen står på hjulen och fjädringsvägen är inte mycket mer än +-5 cm.
Frågan är om jag är nojjig eller om det bara är att köra på och bygga traction bars, massor med bilar använder lösningen i tävlingssammanhang ( inte bara dragracing ) och gamla Ferrari 330 har det t. o.m i orginal ( vilket är rätt coolt )





_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Prova!

Bisting har säkert nåt vettigt att säga om detta.
Håkan också förmodar jag.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



[quote="Janne J"]Vill förbättra funktionen på bladfjädrarna bak, problemet är att fjädrarna böjer sig lite mer än jag vill vid acceleration och även vid inbromsning.
Jag får hjulstuds vid start när jag kör konbana och det rycker och sliter i drivlinan.

Du har såklart filmat chassit undertill när du kör och ser hur det ser ut?😁😉😉
Vore klart intressant!

Jag hade inte de problemen på novan, fast det gick ju nog inte lika fort😀
Jag var ett tag inne på att bygga trelink med panhard/wattlänk på den fast behålla bladfjädrarna, fast då bara som fjäder. Låta alla krafter tas av länkaget utom just fjäderkraften. Hade massa ideer om hur lösa lagringen av fjädrarna utan att dessa tar upp krafter som länkaget skulle ta upp..
Nu blev det 11/2" sänkblock istället och en isärsågad slitbana från ett däck som bussning runt bladfjädrarna, och sen mer ändamålsenlig bil.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
MaZ skrev:
Prova!

Bisting har säkert nåt vettigt att säga om detta.
Håkan också förmodar jag.


Lite så resonerar jag också, varför inte prova? Går det helt åt pipan är det ju bara att skruva bort stagen



[quote="Björn Davidsson"]
Janne J skrev:
Vill förbättra funktionen på bladfjädrarna bak, problemet är att fjädrarna böjer sig lite mer än jag vill vid acceleration och även vid inbromsning.
Jag får hjulstuds vid start när jag kör konbana och det rycker och sliter i drivlinan.

Du har såklart filmat chassit undertill när du kör och ser hur det ser ut?😁😉😉
Vore klart intressant!

Jag hade inte de problemen på novan, fast det gick ju nog inte lika fort😀
Jag var ett tag inne på att bygga trelink med panhard/wattlänk på den fast behålla bladfjädrarna, fast då bara som fjäder. Låta alla krafter tas av länkaget utom just fjäderkraften. Hade massa ideer om hur lösa lagringen av fjädrarna utan att dessa tar upp krafter som länkaget skulle ta upp..
Nu blev det 11/2" sänkblock istället och en isärsågad slitbana från ett däck som bussning runt bladfjädrarna, och sen mer ändamålsenlig bil.


Ja, det är inte helt självklart vad som händer under bilen när man kör, här är en liten film från vanligt landsvägsåka ( magnetfästet till kameran rörde sig igen.., inte första gången.. )



Man ser hur axeln vrider sig vid pådrag och det är ändå rimliga hastigheter, har tyvärr ingen film från konbana ( det hade varit riktigt intressant! )

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Nästa film: "en dag i en bladfjäders liv"

Du får säkra med några buntband bara.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Nästa film: "en dag i en bladfjäders liv"

Du får säkra med några buntband bara.


Jag misstänker att jag inte behöver förbereda mig för att åka till Cannes

Innan vi går in på tillverkningen av stabilisatorstag kan jag visa vad jag har gjort med den bakre krängningshämmaren. Under sommaren har jag testat lite olika varianter och till slut landat i att en 14mm nog är rätt lagom, speciellt med det som kommer nedan. Antagligen kommer jag att variera mellan att ha krängningshämmaren inkopplad eller inte beroende på hur jag ska använda bilen.

Under sommaren hade jag bara gamla gummibussningar till upphängningen, köpte lite polyurethan 90ShA och satte igång att göra egna bussningar, dessutom fick jag göra nya fästen med lämpligare mått:




Rotade runt i lådan med blandade bussningar och hittade 4 st färdiga polybussningar som passade till droplinksen:



Och så här blev det:



Tror att polybussningarna påverkar krängarens funktion en hel del då flexandet i de gamla gummibussningarna var ganska stort och den totala rörelsen är ganska liten, provkörning och utvärdering hoppas jag att det finns möjlighet till i år men vädret kanske vill annorlunda.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Du kanske inte sover dåligt på nätterna men du ligger och skruvar och uppgraderar i garaget för att hålla undan. 😂

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Riktigt kul bygge det här. Följer i tysthet men med glädje

Snabb fråga, vad säger bilprovningen om länklager? Har fått för mig att det kan vara lite kinkigt men ändå ser man en del som byter ut bussningar mot dessa.
Har själv hittat länklagrade justerbara bärarmar till min bil som ser riktigt trevliga ut, men vet inte om man törs handla. Jag orkar ju inte byta till original en gång om året liksom...

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Du kanske inte sover dåligt på nätterna men du ligger och skruvar och uppgraderar i garaget för att hålla undan. 😂


Jomenvisst, så är det Ingen vinter utan uppgraderingar! Skulle bilen vara så färdig att det inte fanns något skruva med hade jag nog sålt den, men nu är moroten stor och fin så till nästa säsong kommer bilen att bli ännu snabbare ( som vanligt sitter begränsningarna i föraren, får nog hyra in Figgz som spökförare..)



Kristofer Å skrev:
Riktigt kul bygge det här. Följer i tysthet men med glädje

Snabb fråga, vad säger bilprovningen om länklager? Har fått för mig att det kan vara lite kinkigt men ändå ser man en del som byter ut bussningar mot dessa.
Har själv hittat länklagrade justerbara bärarmar till min bil som ser riktigt trevliga ut, men vet inte om man törs handla. Jag orkar ju inte byta till original en gång om året liksom...


Tackar

Mussen är ju besiktigad en gång för alla så där behöver jag inte bry mig, min nuvarande Porsche 944S2 har länklagrade bärarmar och har besiktigats flera gånger utan att någon har sagt något negativt om dem. Vad som gäller för nyare bilar har jag ingen koll på, ställ frågan till din närmaste station och hör vad de säger.



Garaget har fått en uppdatering!

Min svetspall med 3 extra träklossar ovanpå för att få rätt höjd är pensionerad, min kompis Anders som är säljare på https://hansk.se/ fixade en riktigt fin pall ( retur/skada av något slag ) så nu sitter jag snyggare än någonsin vid arbetsbänken, tack Anders


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Stabilisatorstag till bladfjädrarna påbörjat, som vanligt är det en och annan kompromiss med utformningen men på det stora hela är jag nöjd med det första testet.
Punktade ihop fästen och kapade till ett stag så jag kan se hur det blir när det väl blir monterat på riktigt, risken finns att det främre fästet påverkar markfrigången men nu ser jag att det är i samma nivå som ljuddämparna och dem har jag inte skrapat i än så länge..
Nu ska fästena bli helsvetsade och få förstärkningar och så ska jag göra en omgång till för den andra sidan.





_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Bra fart på dig!!

Men, tänker jag helt fel om jag skulle vilja ha främre lagringen närmare främre bladfjäderfästet, alltså i längsled?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Bra fart på dig!!

Men, tänker jag helt fel om jag skulle vilja ha främre lagringen närmare främre bladfjäderfästet, alltså i längsled?


Det vill jag också, tyvärr finns det en förstärkningsplåt på rambalken som gör att fjädern måste lossas rakt ner. Tror inte den skillnaden gör jättemycket för geometrin, det hade varit värre om staget varit kortare.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



det ska bli spännande o se hur mycket skillnad det kommer göra
då det kanske något att tänka på, på min Capri
kör du helt utan gummi mellan fjäder o bakaxel fästet

_________________
henrik nielsen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
fordcapri skrev:
det ska bli spännande o se hur mycket skillnad det kommer göra
då det kanske något att tänka på, på min Capri
kör du helt utan gummi mellan fjäder o bakaxel fästet


Japp, så ser jag det också, som en test på vilka positiva och negativa egenskaper som stagen ger.
Inget gummi mellan, inte ens i original.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Har vart inne och tjuvtittat här ett par gånger, men inte fattat tangentbordet...

Kollar man på andra bilar på nätet, verkar det vanligt med längre stag än vad fjädern är, så det är nog ingen nackdel.
Det blir ju inte någon 4-länk ändå, där man kanske hade haft tydligare geometri krav.

Sen kan man fundera på kulleder, nu har du tagit till rejält i material dimensioner, men kulleder ökar ju lasterna jämfört med mjukare bussningar.

Å andra sidan igen, vill du ju få styr på axeln, så varför inte använda stumma upphängningar
Blev kanske inte så matnyttigt, men

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Kul att du provar dig fram, men det där tycker jag ser överbestämt ut.
Jag tror stagets främre infästning måste ha samma centrumaxel som bussningen på bladfjädern för att det ska funka. Jag vet visserligen inte exakt hur fjädringsrörelsen ser ut med bladfjädrarna men med olika rotationspunkter kommer det troligtvis bli stora laster på infästningarna i karossen.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



kan du inte svetsa den plåten du har men utan öronen.
o bulta en längre plåt med öronen på så öronen hamnar under bulten till fjädaren, då kan du skruva bort plåten o ta ner fjäderen
förstår du min beskrivning
bara en tanke

_________________
henrik nielsen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Kul med lite åsikter, jag har hela tiden tvekat om var den främre infästningen ska vara men nu har ni övertygat mig om att den ska ligga lodrätt från bulten i fjäderfästet. Kommer att svänga ihop en konstruktion som blir demonterbar för att kunna byta fjädern.

Tack för input

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Fast axelns infästning i fjädern och fjäders utformning gör väl att den inte blir helt stum i rotation där?
Jag hade lätt satt allt med skruv i rätt storlek så det inte glappar och sen hissat allt upp och ner litegranna för att se hur mycket det håller emot.
Eller kanske t o m lossa staget i ena änden och hissa och se hur mycket leden flyttar sig från hålet. Kolla även om det spelar roll om bara ena hjulet fjädrar.

thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Helsike, kliniskt ren Mustang! Mkt fint

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 82, 83, 84 ... 128, 129, 130   >>
55 besök idag (362153 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande