Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 129, 130, 131   >>
12 besök idag (363120 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Nästa år tänkte jag göra officiellt SVKG slalom premiär, men kanske inte med den bilen ni tror.
Citera
DR PG
Kinna
Här sen Maj 2016
Inlägg: 4



Vaknade helt kallsvettig inatt...Jagade en bred grön Mustang med en fantastisk väghållning och nya breda däck & fälgar runt Knutstorp i drömmen och kom inte ikapp! Nu hade han ju samma däck som jag. Inga övertag längre!
Men, det värsta var att jag strax därefter blev omkörd på rakan av en liten låg, sänkt, metallicblå Skoda Fabia också! Bakom låg dessutom en syndigt svart 927:a och stressade mig. (Bara väntade på att få se en röd "E32" i backspeglarna också). Den har jagat mig förr. thumbs up
Måste sluta läsa Rejsa trådar nu på kvällarna och hoppas på att Tomten har fått min önskelista inför sommarens drabbningar, för inte kan man vinna snabba bildelar på Bingolotto imorgon på uppesittarkvällen?
Jag får boka min Livboj, Figgz och be att han lär mig ytterligare några tidsbesparande knep. Han har ju gått kursen som verkar vara rena drömmen för den som vill lära sig att åka fortare.
/PG

_________________
Per-Gunnar Kloutschek
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Tack Janne för uppdateringen - livet har känts lite innehållslöst det senaste, men nu är det på topp igen

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
De där ska väl gå från ljusgrå till mörkare bromsdammsgrå efter lite användning (strukturen väl väl husera dammet bra).
Patina efter rätt användning är ju inte fel thumbs up

och eftersom du lär flytta runt hjulen lite random så blir alla jämnt skitiga


Du har så rätt, strukturen är rätt grov så bromsdammet lär sätta sig ganska permanent, om det ska lackas i någon annan färg måste det vara matt yta från början, samtidigt börjar jag mer och mer tycka att den ljusa färgen kanske inte är så tokig....

Mats Karlsson skrev:
Nästa år tänkte jag göra officiellt SVKG slalom premiär, men kanske inte med den bilen ni tror.


Cliffhanger!!!

DR PG skrev:
Vaknade helt kallsvettig inatt...
/PG


Hoppas du drömmer sanndrömmar ( åtminstone om mustangen.. )

carl.josefsson skrev:
Tack Janne för uppdateringen - livet har känts lite innehållslöst det senaste, men nu är det på topp igen

/C


Rejsa-terapi botar allt! ( kommer du att närvara på någon sprint i egen bil någon gång under 2022? )

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



DR PG skrev:
Vaknade helt kallsvettig inatt...Jagade en bred grön Mustang... kom inte ikapp!... blev omkörd på rakan av en liten låg, sänkt, metallicblå Skoda Fabia också!... 927:a stressade mig.

Att inte komma ikapp Mustangen och bli omkörd av Fabian är en sak (till och med på rakan! ), men att bli jagad/stressad av 927'an... Där fattar man ju att det bara var en dröm, helt osannolikt liksom

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492



Janne J skrev:
När jag var på Knutstorp blev det återigen tydligt, det som jag egentligen vet av erfarenhet men valde att ignorera, jag tycker inte om gatdäck på bana! Att hålla på med avkylningsvarv mitt i passet eller köra med mindre attack är inte min grej, kan jag inte ligga på ordentligt kan jag lika gärna stå i depå..


har inte bestämt om jag behåller den ljusgrå färgen eller..

Helt enig! Är man på bana ska man kunna stå på länge, avkylningsvarv gör man när man ska in i depå efter avslutat pass - inte innan!

Fälgarna är snygga, farligt bra däckval måste jag säga! Rdäck med hög TW En fråga för nästa års reglemente
Skämt åsido, fälgarna är snygga men jag hade sett till att lacka dem. Både för kontrasten men framförallt även om du nånsin vill ha dem rena och med enfärgat centrum så att bromsdamm inte bränner in för mycket.


DR PG skrev:
Vaknade helt kallsvettig inatt...
*Bästa drömmen på länge!*

/PG


Såna drömmar borde vi alla drömma ibland! För vem vet, om fler gör det så kanske det blir sanning

P.S. Datum för kursen 2022 är redan släppta och en plats i augusti är redan bokad av ett visst sällskap från Göteborg igen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087


Trådstartare
R-däck med högt TW ser jag inte som något problem

Hittade en bild på grön bil och guldfälgar:



Nja, det var inte så att det riktigt högg till i mig..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087


Trådstartare
Ok, här händer det grejor, någon form av lobbyverksamhet misstänker jag

Plötsligt ligger det ett paket under granen:



Det skiljer sig markant från de andra som redan ligger där så jag bestämmer mig för att öppna det trots att det bara är den 23:dje.



En trevlig lapp och godis är ju en bra start!



Mina misstankar om lobbyverksamhet visar sig besannade, detta är riktigt avancerad, snygg och genomtänkt påtryckning thumbs up



Tack Mats

Detta ska testas!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Vafalls, öppnat den 23:e !!

Jag hade ju en påbörjad burk kvar av samma som jag använt till mina fälgar så jag tänkte det var ett enkelt sätt för dig att känna om det är nåt eller inte.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Mats Karlsson skrev:
Vafalls, öppnat den 23:e !!

Jag hade ju en påbörjad burk kvar av samma som jag använt till mina fälgar så jag tänkte det var ett enkelt sätt för dig att känna om det är nåt eller inte.


Mycket bra initiativ! Stor 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Klingan75 skrev:
Mats Karlsson skrev:
Vafalls, öppnat den 23:e !!

Jag hade ju en påbörjad burk kvar av samma som jag använt till mina fälgar så jag tänkte det var ett enkelt sätt för dig att känna om det är nåt eller inte.


Mycket bra initiativ! Stor 👍


Rejsa i ett nötskal! Så förbaskat inspirerande å roligt att se, höra å läsa om hur vi hjälps åt på olika sätt. :-)

Kul å höra om plast i dipp erfarenhet av janne imorgon ;-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Imorgon?

Det ligger väl och torkar redan misstänker jag.
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Janne J"

[quote="carl.josefsson skrev:
Tack Janne för uppdateringen - livet har känts lite innehållslöst det senaste, men nu är det på topp igen

/C


Rejsa-terapi botar allt! ( kommer du att närvara på någon sprint i egen bil någon gång under 2022? )[/quote]

det är absolut planen

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087


Trådstartare
Carl: thumbs up

Ledsen att göra er besvikna men inga försök med Plasti dip ännu, lätt förkylning och kallt i garaget har stoppat testerna.

Det som trots lätt förkylning och kallt i garaget blivit mer klart är stagen till bakvagn/bladfjädrar.
Stagen hänger på tork efter målning:

Likaså de främre fästena:

Masstillverkning av distanser i 7075 alu till länklagren.


Snart går det att skruva ihop alltsammans!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Ser bra ut!

Snygga skruvar också
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:

Snygga skruvar också


Absolut

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087


Trådstartare
Första morgonen 2022 innehöll montering av stagen i bakvagnen, de främre fästena är demonterbara för att kunna plocka bort bladfjädern. Nu ser jag fram mot våren och att kunna provköra och utvärdera hur det här blir.



Nu släpper jag detta och går vidare med nästa post på listan

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Snyggt jobbat thumbs up

_________________
Magnus Lidholm
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Heja, heja!!!
Ser att du flyttat bak infästing för främre stagfästet. Det där ser ut att verkligen kunna göra nytta. :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087


Trådstartare
Jag behöver lite hjälp:

Mitt svänghjul har inte några hål för styrpinnar till kopplingen, lite ovanligt kan tyckas men är det amerikanskt så...
Jag tänkte inte så mycket på det och drog bara ihop alltsammans med de 6 skruvarna som håller kopplingen mot svänghjulet.

Har lite vibrationer som ökar med varvtal och jagar alla möjliga orsaker. Hålen i kopplingen är 10mm och skruvarna är 9/16, dvs 9,3mm i ytterdiameter, alltså kan kopplingen sitta 0,7/2=0,35mm fel i glappet som blir.

Vad säger ni?
Gör detta stor skillnad?
Kan man ens styra på bultarna ( med anpassade hylsor som fyller glappet )?



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Det är likadant som på gamla Oplar, där sitter tryckplattan med fyra M8-skruv utan styrning och det funkar ju, men problemet på de gamla härkena är mer att skruvarna går av när man börjar köra lite mer aktivt.

Styra på skruvar känns lite sådär eftersom det ju är ett glapp i gängan också, så jag skulle nog försöka få dit ett par styrstift om det går.
Om det är en sån tryckplatta som på bilden så ser det ut att finnas tre mindre hål mellan några av skruvhålen, där skulle man väl kunna måtta in ett styrstift.
Lagerrullar i lämplig dimension borde funka bra, med presspassning och kanske lite Loc-tite så de sitter kvar i svänghjulet.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 129, 130, 131   >>
12 besök idag (363120 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande