Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 129, 130, 131   >>
190 besök idag (363298 totalt)
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4476



Tjusigt kört thumbs up

Du har verkligen fått till bilen. Vad väger den?

_________________
Jens Lanvin
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Janne J skrev:
Problemet är på de skruvarna som sitter i "innerkurva", plats för bricka finns inte och och du kan inte plocka ut skruvarna en och en , alla måste gängas ut lite i taget för att skruvarna tar i röret. En idiotkonstruktion !

Metallåtervinning kommer det att bli...


Det ser likadant ut på cheva! Tom mina hemgjorda ( inte jag som gjort dem) headers är det trångt på två skruv. Har dock kapat de skruvarna så de inte lika lång gäng på dem. Då funkar det.


Inte utan att man funderar på hur folk tänker...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Vilken snygg och häftig bil! Precis lagom gat/race nivå. Grattis!
Förresten såg jag en video för länge sen där dom slog med slägga på headersen och körde den i bänk mellan. De kunde slå rätt mycket innan det märktes på effekten.


Tackar

Fördelen med att ha en V8 i en gammal bil är att det är nära till "herre jävlar" upplevelser, ingen antispin-antisladd som räddar dig, man kommer liksom lite närmre verkligheten så att säga

Jag såg det avsnittet, var det inte Engine masters? Hursomhelst så var det rätt otroligt hur mycket som behövdes för att börja tappa effekt.


Jens L skrev:
Tjusigt kört thumbs up

Du har verkligen fått till bilen. Vad väger den?


Tackar!

För något år sedan hade jag den på vågen och då var det 1260 kg, nu har jag nog lagt till 20 kilo förstärkningar.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493



Var detta foto från 1972 eller 2022? Kan du hjälpa mig minnas Janne?




Vilken känsla det blev med din bil, 300SL:en och Aston Martin ute efter varandra


Snyggt kört! Den ser riktigt tydlig och kommunikativ ut nu i konbanan, det är skillnad mot för 2 säsonger sedan när den var charmig och bra men under utveckling. Nu är den snabb, charmig, bra och under utveckling


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Kul att vara med i den "fina" trion!

Den är annorlunda på ett positivt sätt i år, du måste köra den ett par vändor vid nästa konbana

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Janne J skrev:
Ulf Sanden skrev:
Vilken snygg och häftig bil! Precis lagom gat/race nivå. Grattis!
Förresten såg jag en video för länge sen där dom slog med slägga på headersen och körde den i bänk mellan. De kunde slå rätt mycket innan det märktes på effekten.


Tackar

Fördelen med att ha en V8 i en gammal bil är att det är nära till "herre jävlar" upplevelser, ingen antispin-antisladd som räddar dig, man kommer liksom lite närmre verkligheten så att säga

Jag såg det avsnittet, var det inte Engine masters? Hursomhelst så var det rätt otroligt hur mycket som behövdes för att börja tappa effekt.


Menade att med lite värme och kraftig hammare kanske man kan skapa lite mer utrymme för skruvskallen? Utan att man tappar något nämnvärt på det. Fast du kanske förstod men valde att inte tänka så.

Blir ju så klart bäst med nya som fungerar om det finns.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Janne J skrev:
Problemet är på de skruvarna som sitter i "innerkurva", plats för bricka finns inte och och du kan inte plocka ut skruvarna en och en , alla måste gängas ut lite i taget för att skruvarna tar i röret. En idiotkonstruktion helt enkelt.

...............


Det där är ett kännt problem på alla UAS-motorer ..... oavsett tillverkare.

I innerböj kan du absolut värma och hammra så mycket du vill. Man måste ju få dit en ringnycken, om man ska få fast skruvarna..... och att efterdra dom, även om du får bygga om en ringnyckel som bara är till just detta.

Vi hade ett don som såg ut som en halv kulhammare som vi flyttade material med, när vi byggde 2" headers på Cobrorna.

Så...... tycker du att det är trångt på din bil..... tänk då tanken att ha 2" primärrör....



EDIT: Du kan till och med svetsa på material från insidan av röret, för att kunna slipa/fila till en perfekt anläggning för skruvskallen.
Nordlock och/ eller tråd är ingen dålig idé.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Ja, redan när jag köpte dem såg det ut som någon hade haft ett vredesutbrott med slägga, jag reagerade på att det såg så oproffsigt ut och googlade.... till min förvåning verkade det vara standard på Scott Drakes headers..
Materialet är sällsynt klent och det är lätt att få sprickor om man bankar lite, var tvungen att skapa plats för kopplingsarmen så jag har varit på dem med kulhammare redan.

Någon som vet vilka fabrikat av headers som har lite bättre kvalitet?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Alternativet om det finns plats är väl att slitsa upp flänsen så att man får ett spår så man kan skruva in den skruven i toppen lagom långt och sedan hänga på headersen och dra åt det sista?
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966




_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Tack Johan!

Dags att lufta mussen på Falkenbergsbanan, SVKG arrangerade Vårruset för oss med massor av uppdämd raceenergi efter en mörk vinter, Chriss liknade det hela vid ett kosläpp...



Hade låg profil och körde bara myskörning, satsade inte hårt utan gled bara runt och njöt av att det fungerade.
Vinterns modifieringar har gjort stor skillnad, bilen känns neutral och snäll, bromsarna är marginellt bättre än på Knutstorp men de tar bra och visar inga tecken på mattning så det är den där bristen på feedback i pedalen som förstör det hela lite.
Däcken är riktigt bra, Yokohama A052 har seglat upp som riktiga favoriter, bra bett från kallt och klarar hela passet utan att bli såsiga.

Myskörningen resulterade i en 59:02 tid, ungefär i paritet med de snabbaste mustangerna i RHK-cupen.





Här är varvet:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
En av kattarna skramlar, det räcker att knacka på den så hörs det att något är löst, dessutom är det Biltemas små keramiska unversalkattar så jag blev sugen på att göra om lite..

Köpte 100-cells racekattar och gör X-pipa istället för H-pipa, lite skillnader på rördiameter men jag provar och ser hur det blir. Otroligt smidigt att såga rör till X-pipa i bandsågen förresten.
Första testet på bänken:



Meckade ihop det med befintliga dämpare lite provisoriskt, blir det bra kanske jag sätter dit riktiga rörskarvar, kanske..



Redan vid första uppstarten i garaget märks det att ljudbilden är annorlunda, ljudet är mer homogent och inte lika mycket floff-floff. Ska bli kul att känna om det förbättrade flödet märks på något sätt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Janne J skrev:
Ska bli kul att känna om det förbättrade flödet märks på något sätt.
Du kör ju mest på känsla (den är ju alltid med) , så skillnad i ljudbild kommer att kännas mycket snabbare, strunta i mätare och klocka.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



thumbs up

Snyggt jobbat

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Härligt Janne!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up thumbs up thumbs up
Fin körning! Synd att jag missade Vårruset, men jag får rasta
av mig nu den 9:e istället!

Blir bra med avgaset!
- Racekattar!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Kul att förstärkningarna i chassiet gjorde nytta !

Lite elakt att lägga upp ljud beskrivning i text, när det finns ljudvideos

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Kul att förstärkningarna i chassiet gjorde nytta !

Lite elakt att lägga upp ljud beskrivning i text, när det finns ljudvideos


Denna var aldrig tänkt att hamna på Youtube men när du frågar så...



Tänk på att det är en totalt standard V8 på ca 220 hästar

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Låter ju riktigt trevligt thumbs up

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



Daniel-635 skrev:
Låter ju riktigt trevligt thumbs up

Kunde inte sagt det bättre själv

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Janne J skrev:
Tänk på att det är en totalt standard V8 på ca 220 hästar

Låter fint Janne!

Och nu kan ju inte jag vara sämre. Jag härmade dig precis, med kommentar "Tänk på att det är nästan totalt standard V8 från en Cheva Van på ca 210 hästar"

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 129, 130, 131   >>
190 besök idag (363298 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande