Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 129, 130, 131 >> 58 besök idag (363843 totalt) |
Tackar Japp, det är katternas ingång, med egentillverkad "stallampa" och fungerande belysning! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Bromsarna är fortfarande kass..
Då så, då har vi avverkat det ämnet SVKG sprintcup nummer 3: En guldkant på vardagen, massor med trevliga människor, mycket tjöt, mängder med underhållning och bilkörning med full attack! Denna gång var Mussen också lånebil till Johan som inte fått ordning på 927:an ännu, om jag inte minns fel körde jag 7 stinter och Johan 5. Tidigare har Johan lite på skoj fått tilltalsnamnet "proffsföraren", denna gång levde han upp till namnet med råge och körde snabbare än vad jag själv klarade av !! Om jag inte minns fel var min snabbaste tid 63,33, Johan körde på 62,77 För att sätta detta i ett sammanhang så var dagens snabbaste tid i våran klass 59,77 satt av Lennart i sin BMW 330. Mussen är alltså bara 3 sekunder från den snabbaste i klassen med Johan bakom ratten, 3,5 med mig.. Differensen till de snabbaste har stadigt gått neråt och i år har det gått riktigt bra, mycket rolig utveckling Nu är det uppehåll över sommaren så jag hinner fixa med bromsarna. En film är ju alltid kul: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
_________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Kul att se och följa er interna fight i Mussen!!
Han är vass Johan! Kände igen mig i fenomenet överkörning när man vill lite för mycket... Ägnar mig själv åt det mest hela tiden! Mussen går jäkligt fint mellan konorna! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Ja, någonstans under kvällen så förändrades tävlingen.. plötsligt var det en kamp mellan mig och Johan vem som var snabbast i min bil!!! Galet roligt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
En fundering har gått mot att vinkla servot för att minimera brytvinkeln på tryckstången, om det skulle funka kan jag antagligen modifiera pedalen och flytta ner infästningen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Flytta upp ledpunkten för pedalen?
Det är 25cm från cc servo till där man trampar. Nu (25+5)/5 -> 6 Vill vi ha 4, så (25+x)/x=4 x=8,33 Mao förlänga pedlen 3,3cm uppåt. (Flytta upp ledpunketn 3,3cm uppåt) _________________ Johan Sjölinder |
||
Flytta upp ledpunkten kan ju vara enklare beroende på hur fritt det är under instrumentbrädan.
Tänk bara på att dina 30 cm blir ~33-34 cm, du får kontrollräkna så att utväxlingen och ny lastpunkt blir rätt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Finns det svagare servo att köpa dvs oftast mindre diameter? Eller kan man reducera vaccumet från motorn med nån ventil eller liknande.
Tänker att 6:1 är oftast lite väl tungtrampat utan servo. Jag skulle personligen vilja ha ett mellanting mellan servo och icke servo bromsar i min bil. Det är inte själva pedalen som flexar pga vinkeln vid rattstången? Men ändra utväxling går ju. Eller minska kolvarean i fram och bakok _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Utan egentligen veta något om bromsar eller att ha kört bilen och känt på känslan så att säga så måste jag ju säga att det känns helt fel.
Det hade jag aldrig kommit på tanken att prova. Enligt vad jag hade trott så skulle man ju få en känsligare pedalkänsla ju kortare de där 5 centimetrarna skulle vara. Du får ju liksom mer pedalväg att trycka på och på så sätt större chans att "träffa rätt" för att få exakt det trycket på bromsen du vill ha. Enligt min teori skulle du ju flytta upp infästningspunkten så mycket det går så länge slaget räcker till för servot. Intressant det här. Jag har kommit fram till att jag nog aldrig skall bygga en egen bil. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
"Bromsarna är fortfarande kass" skrev du tidigare. Vad innebär det? Är det "bara" dålig känsla i pedalen eller har du även problem med längre pedalrörelse vid hård körning (typ bana eller konbana)? Att jag frågar är att en kompis hade problem på sin Mustang Fastback Turbo -68 som han kör på bana...
Härlig bil! /Kent _________________ Kent Ohlsson |
||
Ju mer jag läser om dimensionering av bromsar desto mer inser jag att jag inte vet, inte konstigt att det kan bli tokigt när det finns så många variabler som kan vara rätt eller fel, hatten av för de som vet vad de pratar om när det gäller bromsar.
Om jag förstått det rätt har mitt problem handlat om att slaglängden på pedalen varit för kort i förhållande till vad bromsservot behöver för att bottna huvudcylindern. Pedalen har helt enkelt gått till sitt stopp utan att bottna huvudcylindern, det ska vara tvärtom, huvudcylindern ska bottna innan pedalen tar i golvet. Ett bromsservo behöver mer slag dels beroende på hur själva kraftförstärkningen fungerar och på att det oftast skiljer på huvudcylindrarnas kolvdiameter om du har servo eller manuella bromsar. Min pedalkänsla saknade ett distinkt stopp, det var som att trampa på en halvtom boll.. Just nu känns det som alternativet med att modifiera pedalen och vinkla servot är det som är smidigast. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Med andra ord har du kört runt alla dessa år och fortfarande inte bromsat fullt?
Låter vettigt. De flesta jänkare har vinklat servo original, gissar att det har med dels att få ut luften hur huvudbromscylindern, men också för att komma längre ner på bromspedalen med infästningen eftersom man gissningsvis hade samma hål i torpeden för både manuella bromsar och servoassisterade. |
||
Japp, så har det nog varit _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Satt och scrollade, men tråden är lång, och minnet är kort
Har du rak Huvudcylinder ? diameter ? Ok, enkolv flytande eller fler kolv ? Skivornas diameter ? Sitter alla luftnipplar "bra" ? (På min bil med bytta bromsok, sitter inte främre okens nipplar riktigt på högsta punkten.) _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Porsche h-cyl 23,8-20,64 Porsche 944 servo Porsche Boxster Brembo 4-kolv framok, 40-36 Mustang 2015-2017 glidkolvsok 44mm kolv, mekanisk handbroms, bak Ventilerade skivor ca 290mm både fram och bak Luftningsnipplar välmotionerade _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Vi hann ju aldrig prata bromsar i torsdags...
Kan vi inte höras ikväll så kan vi diskutera lite och se om vi gemensamt kan sprida lite ljus över problemet? Jag är långt från något facit men jag tror mig ha hygglig koll på hur det hänger ihop. Om så, ring mig på 0730-96 28 87. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 129, 130, 131 >> 58 besök idag (363843 totalt) |