Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 129, 130, 131   >>
200 besök senaste veckan (363023 totalt)
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Härligt med lite film och kul att Mustang evolutionen fortgår Stor tumme upp för kattens? ingång i huset.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Magnus Lidholm skrev:
Härligt med lite film och kul att Mustang evolutionen fortgår Stor tumme upp för kattens? ingång i huset.


Tackar

Japp, det är katternas ingång, med egentillverkad "stallampa" och fungerande belysning!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Bromsarna är fortfarande kass..

Då så, då har vi avverkat det ämnet

SVKG sprintcup nummer 3:








En guldkant på vardagen, massor med trevliga människor, mycket tjöt, mängder med underhållning och bilkörning med full attack!

Denna gång var Mussen också lånebil till Johan som inte fått ordning på 927:an ännu, om jag inte minns fel körde jag 7 stinter och Johan 5.
Tidigare har Johan lite på skoj fått tilltalsnamnet "proffsföraren", denna gång levde han upp till namnet med råge och körde snabbare än vad jag själv klarade av !!
Om jag inte minns fel var min snabbaste tid 63,33, Johan körde på 62,77 thumbs up
För att sätta detta i ett sammanhang så var dagens snabbaste tid i våran klass 59,77 satt av Lennart i sin BMW 330.
Mussen är alltså bara 3 sekunder från den snabbaste i klassen med Johan bakom ratten, 3,5 med mig..
Differensen till de snabbaste har stadigt gått neråt och i år har det gått riktigt bra, mycket rolig utveckling

Nu är det uppehåll över sommaren så jag hinner fixa med bromsarna.

En film är ju alltid kul:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367




_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul att se och följa er interna fight i Mussen!!

Han är vass Johan!

Kände igen mig i fenomenet överkörning när man vill lite
för mycket... Ägnar mig själv åt det mest hela tiden!

Mussen går jäkligt fint mellan konorna!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Kul att se och följa er interna fight i Mussen!!

Han är vass Johan!

Kände igen mig i fenomenet överkörning när man vill lite
för mycket... Ägnar mig själv åt det mest hela tiden!

Mussen går jäkligt fint mellan konorna!


Ja, någonstans under kvällen så förändrades tävlingen.. plötsligt var det en kamp mellan mig och Johan vem som var snabbast i min bil!!!

Galet roligt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



När jag labbade med sånt här på min bil flyttade jag bromsservot både i höjd- och sidled. Har du plats nedåt/inåt motorn?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
När jag labbade med sånt här på min bil flyttade jag bromsservot både i höjd- och sidled. Har du plats nedåt/inåt motorn?


En fundering har gått mot att vinkla servot för att minimera brytvinkeln på tryckstången, om det skulle funka kan jag antagligen modifiera pedalen och flytta ner infästningen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Flytta upp ledpunkten för pedalen?

Det är 25cm från cc servo till där man trampar.
Nu (25+5)/5 -> 6

Vill vi ha 4, så
(25+x)/x=4
x=8,33
Mao förlänga pedlen 3,3cm uppåt.
(Flytta upp ledpunketn 3,3cm uppåt)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Flytta upp ledpunkten kan ju vara enklare beroende på hur fritt det är under instrumentbrädan. thumbs up

Tänk bara på att dina 30 cm blir ~33-34 cm, du får kontrollräkna så att utväxlingen
och ny lastpunkt blir rätt.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Det är en fasligt charmig bil.. (och en jäkla trevlig farbror som rattar den)




_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Finns det svagare servo att köpa dvs oftast mindre diameter? Eller kan man reducera vaccumet från motorn med nån ventil eller liknande.

Tänker att 6:1 är oftast lite väl tungtrampat utan servo. Jag skulle personligen vilja ha ett mellanting mellan servo och icke servo bromsar i min bil.

Det är inte själva pedalen som flexar pga vinkeln vid rattstången?

Men ändra utväxling går ju. Eller minska kolvarean i fram och bakok

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Utan egentligen veta något om bromsar eller att ha kört bilen och känt på känslan så att säga så måste jag ju säga att det känns helt fel.
Det hade jag aldrig kommit på tanken att prova.
Enligt vad jag hade trott så skulle man ju få en känsligare pedalkänsla ju kortare de där 5 centimetrarna skulle vara. Du får ju liksom mer pedalväg att trycka på och på så sätt större chans att "träffa rätt" för att få exakt det trycket på bromsen du vill ha. Enligt min teori skulle du ju flytta upp infästningspunkten så mycket det går så länge slaget räcker till för servot.
Intressant det här.
Jag har kommit fram till att jag nog aldrig skall bygga en egen bil.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



"Bromsarna är fortfarande kass" skrev du tidigare. Vad innebär det? Är det "bara" dålig känsla i pedalen eller har du även problem med längre pedalrörelse vid hård körning (typ bana eller konbana)? Att jag frågar är att en kompis hade problem på sin Mustang Fastback Turbo -68 som han kör på bana...

Härlig bil!

/Kent

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Ju mer jag läser om dimensionering av bromsar desto mer inser jag att jag inte vet, inte konstigt att det kan bli tokigt när det finns så många variabler som kan vara rätt eller fel, hatten av för de som vet vad de pratar om när det gäller bromsar.

Om jag förstått det rätt har mitt problem handlat om att slaglängden på pedalen varit för kort i förhållande till vad bromsservot behöver för att bottna huvudcylindern. Pedalen har helt enkelt gått till sitt stopp utan att bottna huvudcylindern, det ska vara tvärtom, huvudcylindern ska bottna innan pedalen tar i golvet.

Ett bromsservo behöver mer slag dels beroende på hur själva kraftförstärkningen fungerar och på att det oftast skiljer på huvudcylindrarnas kolvdiameter om du har servo eller manuella bromsar.

Min pedalkänsla saknade ett distinkt stopp, det var som att trampa på en halvtom boll..

Just nu känns det som alternativet med att modifiera pedalen och vinkla servot är det som är smidigast.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851



Med andra ord har du kört runt alla dessa år och fortfarande inte bromsat fullt?

Janne J skrev:
Just nu känns det som alternativet med att modifiera pedalen och vinkla servot är det som är smidigast.

Låter vettigt. De flesta jänkare har vinklat servo original, gissar att det har med dels att få ut luften hur huvudbromscylindern, men också för att komma längre ner på bromspedalen med infästningen eftersom man gissningsvis hade samma hål i torpeden för både manuella bromsar och servoassisterade. thumbs up
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Med andra ord har du kört runt alla dessa år och fortfarande inte bromsat fullt?


Japp, så har det nog varit

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 459



Satt och scrollade, men tråden är lång, och minnet är kort

Har du rak Huvudcylinder ? diameter ?
Ok, enkolv flytande eller fler kolv ?
Skivornas diameter ?

Sitter alla luftnipplar "bra" ?

(På min bil med bytta bromsok, sitter inte främre okens nipplar riktigt på högsta punkten.)

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Satt och scrollade, men tråden är lång, och minnet är kort

Har du rak Huvudcylinder ? diameter ?
Ok, enkolv flytande eller fler kolv ?
Skivornas diameter ?

Sitter alla luftnipplar "bra" ?

(På min bil med bytta bromsok, sitter inte främre okens nipplar riktigt på högsta punkten.)


Porsche h-cyl 23,8-20,64
Porsche 944 servo
Porsche Boxster Brembo 4-kolv framok, 40-36
Mustang 2015-2017 glidkolvsok 44mm kolv, mekanisk handbroms, bak
Ventilerade skivor ca 290mm både fram och bak

Luftningsnipplar välmotionerade

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229



Vi hann ju aldrig prata bromsar i torsdags...
Kan vi inte höras ikväll så kan vi diskutera lite och se om vi gemensamt kan sprida lite ljus över problemet? Jag är långt från något facit men jag tror mig ha hygglig koll på hur det hänger ihop.

Om så, ring mig på 0730-96 28 87.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 129, 130, 131   >>
200 besök senaste veckan (363023 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande