Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 93, 94, 95 ... 128, 129, 130   >>
14 besök idag (362112 totalt)
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Ja, dom datan slank igenom mitt hemkokade excel blad, utan uppenbara varnings klockor.

Blir dock inte helt överens med mig själv angående stegborrade huvudcylindrar.

Verkar finnas olika typer, där ena modellen är konstruerad för bilar med "låg friktions bromsok"
Vilket skulle ha funktionen att snabbare = med mindre utväxling aktivera bromsoken.
Och sen när trycket stiger, växla över till lilla diametern.

Synd att det är lite komplicerat, hade vart intressant att se hur högt trycket är i ledningarna på bak respektive fram kretsen, vid olika pedal tryck.

Och om Huvudcylindern på något sätt kan bottna, så att trycket inte stiger i bägge kretsarna parallellt.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Ja, dom datan slank igenom mitt hemkokade excel blad, utan uppenbara varnings klockor.

Blir dock inte helt överens med mig själv angående stegborrade huvudcylindrar.

Verkar finnas olika typer, där ena modellen är konstruerad för bilar med "låg friktions bromsok"
Vilket skulle ha funktionen att snabbare = med mindre utväxling aktivera bromsoken.
Och sen när trycket stiger, växla över till lilla diametern.

Synd att det är lite komplicerat, hade vart intressant att se hur högt trycket är i ledningarna på bak respektive fram kretsen, vid olika pedal tryck.

Och om Huvudcylindern på något sätt kan bottna, så att trycket inte stiger i bägge kretsarna parallellt.


Efter lite empiriska tester där jag tog bort stoppet på bromspedalen så jag kunde justera upp den åtskilliga centimeter och på så sätt få längre slaglängd på tryckstången till servon måste jag säga att jag tror jag är på rätt väg. Även om pedalvägen är lång får jag en mycket mer distinkt känsla i pedalen, faktiskt det bästa jag någonsin haft på bilen. Nu ser jag fram mot att modifiera pedal och servo så jag kan få en rimlig pedalväg men ändå längre slag på tryckstången.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Fick tid över p.g.a för dåligt väder för utomhusjobb så mina bromsproblem fick lite av den tiden istället.

Bort med bromspedalen!



Klart för operation:



En skrotbit som jag övat på i svarven fick bli grundämne ( för övrigt en bit från den gamla rattstången från mussen, återbruk thumbs up )



Kopierar tappen till öglan på tryckstången och borrar hål i pedalen:




Kapar av och svetsar det sista:



Färdig pedal så när som på lite färg:



Gör ett mellanlägg till fästet på servoklockan för att få till vinkeln så att tryckstången passar mot den nya tappen på pedalen:



Här ser ni hur vinkeln är ändrad på huvudcylindern, fästet till stödet linjerade tidigare.



Fixade till ett nytt stöd, justerade tryckstången och åkte ut på kort provtur ( regn..)

Vilken skillnad!

Så här ska det kännas, pedalkänslan fantastisk, bromsarna tar riktigt bra, jag bara längtar efter en längre provtur!

Nu kommer jag antagligen att få hantera bromsbalans och lite annat, men än så länge känns detta riktigt bra.

Som vinterprojekt kommer jag att plocka bort servot och förstärka torpedväggen och göra ett nytt vinklat fäste.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Skönt att du fått en bra känsla i pedalen nu
Jag tycker det är superviktigt med bra bromspedal för att våga lita på bilen

_________________
Matthias Karlsson
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Grymt jobbat Janne!!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Grattis Janne!
Det var en efterlängtad lösning som nu föll på plats! Nu har väl Mustangen inga "fel" kvar utan bara charmiga egenheter som alla bilar?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Role skrev:
Skönt att du fått en bra känsla i pedalen nu
Jag tycker det är superviktigt med bra bromspedal för att våga lita på bilen


På Knutstorp började jag bromsa i höjd med tornet.... hoppas jag slipper det nu

dvorak skrev:
Grymt jobbat Janne!!


Tackar

Figgz skrev:
Grattis Janne!
Det var en efterlängtad lösning som nu föll på plats! Nu har väl Mustangen inga "fel" kvar utan bara charmiga egenheter som alla bilar?


Om detta blir så bra som jag tror just nu ( lika bra att ta ut glädjen direkt ) så kan jag istället lägga energin på att få den ännu snabbare i konbanan:

1: Se till att föraren skärper sig och börjar leverera vad bilen klarar.
2: Se till att föraren skärper sig och börjar leverera vad bilen klarar.
3:
osv...


132: Testa hårdare fjädrar fram
133: Testa grövre krängare bak
134: Förstärk fästet för panhardstaget i karossen
135: Kryssförstärkning mellan hjulhusen bak och stötdämparfästena

136: Se till att föraren skärper sig och börjar leverera vad bilen klarar.
137:
osv..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



138: Lösa problemen med överhettade bromsar, sedan pedalstället nu fungerar 100%

thumbs up thumbs up

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
138: Lösa problemen med överhettade bromsar, sedan pedalstället nu fungerar 100%

thumbs up thumbs up


Host, host..

138b: nu ska äntligen den bromskylning jag byggde 2020 komma till användning

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Sjukt najs att bromsarna ÄNTLIGEN har löst sig Janne! Vilken följetong!


Lite otydlig priolista tycker jag, du kanske borde ha med något om förarutveckling också och inte bara en massa skruva.
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Underbart Janne!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675




Klockrent Janne! Härligt!
Nu ser vi fram emot riktigt sena, djupa inbromsningar i slutet på rakorna!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Ibland är det upp och ibland är det ner, här kommer lite av varje.

Först ska ni få åka med en runda:




I samma ögonblick som jag stängde av inspelningen såg jag rök i fronten, stannade direkt och möttes av detta:



Övre kylslangen sugs ihop när motorn är igång, mina misstankar går mot termostaten..



Hursomhelst var provturen slut, jag tog bussen hem, fixade ett släp och hämtade hem Mussen.



Nu ska jag skruva isär termostathuset och se vem som bor där

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Den där vägsträckan är riktigt fin! Tog alltid den vägen när jag besökte vår mekverkstad i Horred på förra jobbet. thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Rackarns så gott att du fått ordning på bromsarna.
Nästa vända måste du däremot prova att bromsa så mycket att du låser upp. Detta för att kolla att slaget i huvudcylindern är tillräcklig. Du måste kunna låsa hjulen innan pedalen eller huvudcylindern bottnar annars riskerar du sitta i sandfållan när du börjar ladda på...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Den där vägsträckan är riktigt fin! Tog alltid den vägen när jag besökte vår mekverkstad i Horred på förra jobbet. thumbs up


I de trakterna hittar man osedvanligt många trevliga sportvagnsvägar


Johan Samson skrev:
Rackarns så gott att du fått ordning på bromsarna.
Nästa vända måste du däremot prova att bromsa så mycket att du låser upp. Detta för att kolla att slaget i huvudcylindern är tillräcklig. Du måste kunna låsa hjulen innan pedalen eller huvudcylindern bottnar annars riskerar du sitta i sandfållan när du börjar ladda på...



Räcker det att kolla på grus eller måste man plåga däcken på asfalt?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Det här är ju ett väldigt roligt bygge att läsa om. Grymt fin - men ändå är det jag tänker att den är så "rakt på" på nåt sätt. Allt liksom andas "användas" - och ändå är det väldigt snyggt allt. Finns många byggen med samma finish, men de har inte...

Egentligen tänke rjag på en gammal dialog i en gammal Crusy Demons film

"What you got there, Bender?"
"It's a tool. The right tool, for the right job!"

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Janne J skrev:
Räcker det att kolla på grus eller måste man plåga däcken på asfalt?

Det du vill kolla är att bromskraften och slaget i huvudcylindern räcker till för att kunna låsa hjulen även vid bästa tänkbara grepp, dvs gärna varma r-däck och asfalt i ditt fall. Du ska naturligtvis inte bromsa sönder däcken, men lägg dig så nära gränsen till låsning du kan. Väl där känner du om du har möjlighet att trycka hårdare och låsa hjulen eller ej.

Känner du dig trygg med hur bromsarna känns nu kommer det lösa sig naturligt på nästa banmöte där du har bättre möjlighet att flytta gränserna i lugn takt.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
SevenEight skrev:
Det här är ju ett väldigt roligt bygge att läsa om. Grymt fin - men ändå är det jag tänker att den är så "rakt på" på nåt sätt. Allt liksom andas "användas" - och ändå är det väldigt snyggt allt. Finns många byggen med samma finish, men de har inte...

Egentligen tänke rjag på en gammal dialog i en gammal Crusy Demons film

"What you got there, Bender?"
"It's a tool. The right tool, for the right job!"


Tackar, kul att du uppskattar mitt jobb

Så är det, grejorna ska användas ordentligt och i min värld kan man inte bygga en "färdig" bil i garaget och sedan komma ut vara snabb direkt, det är en resa med roliga utmaningar, uppgraderingar och ständigt nytänkande.
Finishen är lagom bra för att jag ska våga använda bilen och även låna ut den till andra som ofta ger feedback vilket ger mig mer inspiration för utveckling.
Att vara hyggligt trogen till originalet är också en kul utmaning, att helt enkelt se hur långt man kan modifiera en originalkonstruktion utan att själen försvinner.

Än så länge finns det saker kvar att göra med Mussen


Johan Samson skrev:
Janne J skrev:
Räcker det att kolla på grus eller måste man plåga däcken på asfalt?

Det du vill kolla är att bromskraften och slaget i huvudcylindern räcker till för att kunna låsa hjulen även vid bästa tänkbara grepp, dvs gärna varma r-däck och asfalt i ditt fall. Du ska naturligtvis inte bromsa sönder däcken, men lägg dig så nära gränsen till låsning du kan. Väl där känner du om du har möjlighet att trycka hårdare och låsa hjulen eller ej.

Känner du dig trygg med hur bromsarna känns nu kommer det lösa sig naturligt på nästa banmöte där du har bättre möjlighet att flytta gränserna i lugn takt.



Mycket bra information, stort tack

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Plockade isär lite kylargrejor och funderade på vad som kan göra att övre slangen sugs ihop när motorn går.

Först trodde jag det var termostaten men jag är inte så säker på det längre. Om kylarlocket inte håller trycket och vätskan så smått kokar bort kommer det att bli luft i den övre delen av motorn, termostaten stänger då luften inte är tillräckligt varm för att hålla den öppen och slangen sugs ihop. Detta kom ju efter 20 minuters körning så varför inte?

Om jag tänker tillbaka till när jag körde hem från Vårgårda så reagerade jag på att tempen låg lite lägre än vad den brukar och det kan ju ha sin förklaring i att givaren sitter högst upp på motorn.

Inga vita avgaser, inget vatten i oljan och ingen olja i vattnet som jag kan se, hoppas det inte finns något större fel i motorn men det kommer ju att visa sig..

Beställde ny termostat, kylarlock, packning och ny övre kylslang ( daterad 1994..) för den facila summan av 795:-

De bägge misstänkta:



28 år gammal slang:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Johan Samson skrev:

Det du vill kolla är att bromskraften och slaget i huvudcylindern räcker till för att kunna låsa hjulen även vid bästa tänkbara grepp, dvs gärna varma r-däck och asfalt i ditt fall. Du ska naturligtvis inte bromsa sönder däcken, men lägg dig så nära gränsen till låsning du kan.:


Hoppas det är ok att jag kladdar vidare i tråden Janne, men det är rakt på ämnet.

Skulle vara enormt intressant hur mycket ett R däck och "Bästa tänkbara" skiljer mot.
Verkliga livet, på väg hem från jobbet med Svensson däck och sämre asfalt.

Här på rejsa finns säkert lite erfarenheter.

Jag gjorde tester med mina bilar.

Setup:
Telefonapp som sparade g-krafts data i tabellformat .csv som går att importera till Excel.
Jag hade telefonen fast monterad, i ett fäste som satt monterat helt i våg.
Telefonen mätte g-kraft i 3 axlar, så det som bilen "står på näsan" och vinklar telefonen, blir ett inbyggt mätfel.

Hur som helst, bilarna vart min dåvarande BMW 120d och 635an, med urkopplad ABS.

Båda tester gjordes på samma vägsträcka, med något bättre förhållande för 635an.
Då det vart absolut torrt, och något lite fuktigt när jag körde med min 120.
120 hade 205/50-17 225/45-17 Pirelli P zero
635 hade 225/45-17 255/40-17 Michelin Pilot sport 3&2

Janne, du ser när jag låste hjulen
Röda "trendkurvan" stiger allt högre, och ganska precis på 1,0g släpper framhjulen, och g värdet droppar till 0,6

Man kan fundera på om min 120d gradvis miskar bromskraften, för att undvika hjullåsning mot slutet.
För den trendkurvan går åt andra hållet.

Krävdes några inbromsningar även med min 120d innan jag faktiskt drämde i bromsarna tillräckligt hårt från början så att ABS systemet verkligen jobbade på max.
Och med 635an krävs faktiskt några inbromsningar i förväg för att värma upp bromsarna, helt kalla belägg verkar bita sämre.




Man behöver ju inte vara såhär nördig, men man kan

EDIT:
Ser att vi parallell postar.
Hoppas du ringat in felet med kylningen, och att det inte vart nå allvarligare.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 93, 94, 95 ... 128, 129, 130   >>
14 besök idag (362112 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande