Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 128, 129, 130   >>
51 besök idag (362149 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Niklas Falk skrev:
Var den lilla blå som låg före, den såg så mycket mörkare ut när ni passerade.


Låg före på första passeringen och efter på andra passeringen
Ser mörkare ut i skuggan än i solen, så ljuset kan ha lurat dig. (Eller så körde Janne snabbare med Lotusen än ljus färdas, kan varit därför med )


Bilbytardag!
Janne har haft den goda smaken och idén ett tag tillbaka att ha en liten bilbytarstund, både för glädjen att köra andra bilar men även för nyttan av att få feedback om sin egna bil av någon som inte vant sig vid alla små egenheter och tricks. Idag var det dags för den dagen!





Så efter frukost och morgontrafiken var över då det börjar vara vanlig arbetsvecka så möttes vi upp utanför Landvetter.
Obligatorisk däckspark, genomgång av bilar och småtjöt så rullade vi iväg på första stinten av någon mil eller två.



Framme vid första stoppet så började vi surra intryck. Första intrycket av Mustangen är att det är en helt annan bil än för både 1 och 2 år sedan
Äntligen finns det en konsekvent känsla av bromsar efter senaste ombyggnationen av pedalen, bara det i sig gör att man kan våga köra den mer som en vanlig bil. Men störst skillnad av allt är direktheten. Direktheten i allt!



Med de nya hårdare framfjädrarna så svänger framänden direkt och med ledlager nästan överallt så är svampigheten och gungigheten som en gammal bil med stel bakaxel kan ha som bortblåst. Nu är den så direkt att den istället överraskar! När man svängt några grader med ratten för att komma förbi nolläget/dödläget i snäckan så svänger bilen direkt och överraskande nog snabbt in med baken också! Så direkt har jag inte upplevt bilen tidigare thumbs up


När första intrycken hade lagt sig så fortsatte resan österut, sedan söderut och lite västerut innan vi stannade igen, hoppade ur som två glada barn på julftons morgon och var överrens om att "det där var ett roligt parti - vi vänder och kör samma åt andra hållet!" men med ombytt ordning med Mustangen först.



Nu fick jag möjligheten att stå på lite extra och känna på bilen, vilket tydligt enligt Janne var i ett tempo som var nästan lite svårt att hänga med i Det tror jag inte, han är bara härligt ödmjuk den där Janne


Så när tripmätaren hade passerat ytterligare några mil, fler kurvor var avverkade och växlar dragna på så att det sjunger i skogen så blev det dags för kaffe och kaka (Tack för fikat Janne! ) där vi fortsatte med ytterligare intryck både från denna körning och andra körningar. Härligt att surra med likasinnade om körglädje, vansinnesbyggen och hur man faktiskt även kan bygga sönder bilar (men inte denna fina!) om man inte har fingertoppskänsla.




En härlig måndag avklarad!
Fler sådana till folket!

Sen framförallt, Tack Janne för initiativ och förtroende - denna bil är en mycket modernare skapelse i kostym av en 60 talare. Det är svårt att förstå helheten i bygget innan man fått avlägga ett antal mig kurvig landsväg bakom sig med den

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Kul grej!

Den måste man kopiera nån gång.

thumbs up

_________________
Jens Lanvin
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Jens L skrev:
Kul grej!

Den måste man kopiera nån gång.

thumbs up


Att få köra någon annans bil en lite längre sträcka är riktigt givande, att dessutom stanna då och då för att riktigt nördprata om hjulvinklar, styrning eller motorkaraktär gör det hela till en av de där guldkantade ögonblicken i vardagen.

Dessutom brukar det efter något dygn landa i att man reflekterar över intrycken och kommer på saker som kanske inte just då var så framträdande men likväl stannat kvar i minnet.

Som biltokig så är möjligheten att få prova andra bilar guld värd!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



I vanlig ordning kul att följa utvecklingen thumbs up . Fick svar på en fråga som jag inte tänkt ställa . Jag är ledlagertroende och är av uppfattningen att man kan ledlagra det mesta och mycket av baksidorna kan man sortera bort med däck och dämpare. Så min fråga var egentligen hur det blir med ledlager på en gammal jänkare .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Figgz skrev:

Ingen tråkig bild thumbs up

Ett omaka par, men så fantastiskt rätt!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Alltid lika kul att se din bil Janne. Den är verkligen en av mina favoriter

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Instämmer med Peter!

...och vad snabb den är med! Berätta nu

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
dvorak skrev:
Alltid lika kul att se din bil Janne. Den är verkligen en av mina favoriter


Tackar, och ett jättestort tack för upplevelsen Att få åka konbana med en Mercedes måsvinge är verkligen något utöver det vanliga, mäktigt


Figgz skrev:
Instämmer med Peter!

...och vad snabb den är med! Berätta nu


Jag lyckades sätta en 62,72 tid ( med 90 kg passagerare ), i händerna på maestro Figgz presterar bilen en 60,98 tid!!!
Det är helt galet och samtidigt väldigt inspirerande, tiden finns i bilen, ägaren behöver bara träna mer ( bra tips där Figgz thumbs up )
Är man nere på 60-tider så ligger man i topp i klassen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Vad är det nu? Trim på G??????

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Janne J skrev:
dvorak skrev:
Alltid lika kul att se din bil Janne. Den är verkligen en av mina favoriter


Tackar, och ett jättestort tack för upplevelsen Att få åka konbana med en Mercedes måsvinge är verkligen något utöver det vanliga, mäktigt


Figgz skrev:
Instämmer med Peter!

...och vad snabb den är med! Berätta nu


Jag lyckades sätta en 62,72 tid ( med 90 kg passagerare ), i händerna på maestro Figgz presterar bilen en 60,98 tid!!!
Det är helt galet och samtidigt väldigt inspirerande, tiden finns i bilen, ägaren behöver bara träna mer ( bra tips där Figgz thumbs up )
Är man nere på 60-tider så ligger man i topp i klassen


Kul att du vågade åka med Den är en annorlunda bil i sitt beteende, men väldigt kul att köra


Grymt kört!!!

Verkar som att allt jobb du lagt ner verkligen gett resultat.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Svkg sprintrace, vilken härlig tillställning!

Mussen blir bättre och bättre och nu är den riktigt rolig att köra, förutom mina egna körningar så körde Johan 5 vändor och Figgz 2 så den fick gå ganska mycket och det funkade helt utan problem.

Första vändan är alltid yvig, både däcken och föraren är kalla men det brukar rätta till sig framåt eftermiddagen. Tiderna sjönk stadigt, först några 64-tider, sedan några 63-tider och på slutet en 62:a! Att Figgz klämde till med en 60,98 visar att bilen har potential, det är bara jag som behöver mer träning.

Bilen är otroligt snäll och kombinationen med Yokohama A052 är en riktigt bra matchning.

Här är en av de första vändorna:



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
liljekvist
Lödöse
Här sen Feb 2011
Inlägg: 160



Janne J skrev:
Svkg sprintrace, vilken härlig tillställning!

Mussen blir bättre och bättre och nu är den riktigt rolig att köra, förutom mina egna körningar så körde Johan 5 vändor och Figgz 2 så den fick gå ganska mycket och det funkade helt utan problem.

Första vändan är alltid yvig, både däcken och föraren är kalla men det brukar rätta till sig framåt eftermiddagen. Tiderna sjönk stadigt, först några 64-tider, sedan några 63-tider och på slutet en 62:a! Att Figgz klämde till med en 60,98 visar att bilen har potential, det är bara jag som behöver mer träning.

Bilen är otroligt snäll och kombinationen med Yokohama A052 är en riktigt bra matchning.

Här är en av de första vändorna:



Snygg och ren körning!
Tror man får snacka till sig en åka med tur på finalen. Ser helt underbart ut😇

_________________
christian liljekvist
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
liljekvist skrev:

Snygg och ren körning!
Tror man får snacka till sig en åka med tur på finalen. Ser helt underbart ut😇


Jag tar det som en bokning, du har plats i passagerarstolen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Skulle oxå vilja åka med på en sprint men jag är ju så jävla åksjuk så får nöja mig med att titta på härligheten från sidan.
Hur som, en riktigt rejsig och trevlig Musse du byggt thumbs up
Blir som sagt sugen på att knåpa ihop min Camaro.
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
liljekvist
Lödöse
Här sen Feb 2011
Inlägg: 160



Janne J skrev:
liljekvist skrev:

Snygg och ren körning!
Tror man får snacka till sig en åka med tur på finalen. Ser helt underbart ut😇


Jag tar det som en bokning, du har plats i passagerarstolen

Deal 🥰

_________________
christian liljekvist
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Det är sådan skillnad i uppträdande på bilen nu jämfört med tidigare säsonger! För varje år har du vässat mer och mer.

När man står intill banan på första parkett så är det slående hur alert och distinkt chassiet rör sig mellan konorna!

Hatten av för ditt jobb, Janne!
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Vi får ta o göra ett bilbyte framöver, nu var det några år sedan sist!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Janne J skrev:
..förutom mina egna körningar så körde Johan 5 vändor..

4 blev det, första och en trippel men whatever

Det som däremot slår mig är att varje gång jag sätter mig och kör den så börjar jag med tanken att "det här skall bli kul, för den är så jäkla nice", och varje gång blir jag positivt överraskad över att den är ännu lite bättre än jag kommer ihåg den! Alltså, den är ju förbättrad lite varenda gång, men att det känns skillnad är ju otroligt coolt.
Så fantastiskt snäll och behaglig bil, och utan att på minsta sätt bli ens en antydan till tråkig.
Jag tog med både hatt och keps denna gången, så du får två hattar av för din utveckling av den här pärlan.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
camarogbg skrev:
Skulle oxå vilja åka med på en sprint men jag är ju så jävla åksjuk så får nöja mig med att titta på härligheten från sidan.
Hur som, en riktigt rejsig och trevlig Musse du byggt thumbs up
Blir som sagt sugen på att knåpa ihop min Camaro.
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up



Jag är också sugen på att du ska knåpa ihop Camaron!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Det är sådan skillnad i uppträdande på bilen nu jämfört med tidigare säsonger! För varje år har du vässat mer och mer.

När man står intill banan på första parkett så är det slående hur alert och distinkt chassiet rör sig mellan konorna!

Hatten av för ditt jobb, Janne!
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Vi får ta o göra ett bilbyte framöver, nu var det några år sedan sist!


Ett förslag: vi möts vid Porschecenter på Viared och kör Segloravägen fram och tillbaka, lagom bred, bra asfalt, trevliga kurvpartier, jag kan den till 100%

Nu ska vi bara hitta en dag...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Axly skrev:
Janne J skrev:
..förutom mina egna körningar så körde Johan 5 vändor..

4 blev det, första och en trippel men whatever

Det som däremot slår mig är att varje gång jag sätter mig och kör den så börjar jag med tanken att "det här skall bli kul, för den är så jäkla nice", och varje gång blir jag positivt överraskad över att den är ännu lite bättre än jag kommer ihåg den! Alltså, den är ju förbättrad lite varenda gång, men att det känns skillnad är ju otroligt coolt.
Så fantastiskt snäll och behaglig bil, och utan att på minsta sätt bli ens en antydan till tråkig.
Jag tog med både hatt och keps denna gången, så du får två hattar av för din utveckling av den här pärlan.


Ja, jag har inte stenkoll på hur mycket du kör min bil, det är ju liksom delad vårdnad vid konbanekörningarna och nycklarna sitter alltid i

Du är utan tvekan den som har kört mest med bilen förutom mig och dessutom är du snabb och konsekvent, denna gången var jag snabbare men jag är livrädd att få stryk varje gång

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Janne J skrev:


Ett förslag: vi möts vid Porschecenter på Viared och kör Segloravägen fram och tillbaka, lagom bred, bra asfalt, trevliga kurvpartier, jag kan den till 100%

Nu ska vi bara hitta en dag...


En av få vägar i grannskapet som jag inte kört massor av gånger så där har du fördel!
... men vill minnas att Hålsjövägen bort mot Hyssna är en bra fortsättning på den vägen...
Oavsett blir det bra det!

Vi hörs per telefon så får vi se om vi kan smida ihop något!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 128, 129, 130   >>
51 besök idag (362149 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande