Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 129, 130, 131 >> 122 besök idag (364779 totalt) |
Låg före på första passeringen och efter på andra passeringen Ser mörkare ut i skuggan än i solen, så ljuset kan ha lurat dig. (Eller så körde Janne snabbare med Lotusen än ljus färdas, kan varit därför med ) Bilbytardag! Janne har haft den goda smaken och idén ett tag tillbaka att ha en liten bilbytarstund, både för glädjen att köra andra bilar men även för nyttan av att få feedback om sin egna bil av någon som inte vant sig vid alla små egenheter och tricks. Idag var det dags för den dagen! Så efter frukost och morgontrafiken var över då det börjar vara vanlig arbetsvecka så möttes vi upp utanför Landvetter. Obligatorisk däckspark, genomgång av bilar och småtjöt så rullade vi iväg på första stinten av någon mil eller två. Framme vid första stoppet så började vi surra intryck. Första intrycket av Mustangen är att det är en helt annan bil än för både 1 och 2 år sedan Äntligen finns det en konsekvent känsla av bromsar efter senaste ombyggnationen av pedalen, bara det i sig gör att man kan våga köra den mer som en vanlig bil. Men störst skillnad av allt är direktheten. Direktheten i allt! Med de nya hårdare framfjädrarna så svänger framänden direkt och med ledlager nästan överallt så är svampigheten och gungigheten som en gammal bil med stel bakaxel kan ha som bortblåst. Nu är den så direkt att den istället överraskar! När man svängt några grader med ratten för att komma förbi nolläget/dödläget i snäckan så svänger bilen direkt och överraskande nog snabbt in med baken också! Så direkt har jag inte upplevt bilen tidigare När första intrycken hade lagt sig så fortsatte resan österut, sedan söderut och lite västerut innan vi stannade igen, hoppade ur som två glada barn på julftons morgon och var överrens om att "det där var ett roligt parti - vi vänder och kör samma åt andra hållet!" men med ombytt ordning med Mustangen först. Nu fick jag möjligheten att stå på lite extra och känna på bilen, vilket tydligt enligt Janne var i ett tempo som var nästan lite svårt att hänga med i Det tror jag inte, han är bara härligt ödmjuk den där Janne Så när tripmätaren hade passerat ytterligare några mil, fler kurvor var avverkade och växlar dragna på så att det sjunger i skogen så blev det dags för kaffe och kaka (Tack för fikat Janne! ) där vi fortsatte med ytterligare intryck både från denna körning och andra körningar. Härligt att surra med likasinnade om körglädje, vansinnesbyggen och hur man faktiskt även kan bygga sönder bilar (men inte denna fina!) om man inte har fingertoppskänsla. En härlig måndag avklarad! Fler sådana till folket! Sen framförallt, Tack Janne för initiativ och förtroende - denna bil är en mycket modernare skapelse i kostym av en 60 talare. Det är svårt att förstå helheten i bygget innan man fått avlägga ett antal mig kurvig landsväg bakom sig med den _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Att få köra någon annans bil en lite längre sträcka är riktigt givande, att dessutom stanna då och då för att riktigt nördprata om hjulvinklar, styrning eller motorkaraktär gör det hela till en av de där guldkantade ögonblicken i vardagen. Dessutom brukar det efter något dygn landa i att man reflekterar över intrycken och kommer på saker som kanske inte just då var så framträdande men likväl stannat kvar i minnet. Som biltokig så är möjligheten att få prova andra bilar guld värd! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
I vanlig ordning kul att följa utvecklingen . Fick svar på en fråga som jag inte tänkt ställa . Jag är ledlagertroende och är av uppfattningen att man kan ledlagra det mesta och mycket av baksidorna kan man sortera bort med däck och dämpare. Så min fråga var egentligen hur det blir med ledlager på en gammal jänkare .
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Tackar, och ett jättestort tack för upplevelsen Att få åka konbana med en Mercedes måsvinge är verkligen något utöver det vanliga, mäktigt
Jag lyckades sätta en 62,72 tid ( med 90 kg passagerare ), i händerna på maestro Figgz presterar bilen en 60,98 tid!!! Det är helt galet och samtidigt väldigt inspirerande, tiden finns i bilen, ägaren behöver bara träna mer ( bra tips där Figgz ) Är man nere på 60-tider så ligger man i topp i klassen _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Kul att du vågade åka med Den är en annorlunda bil i sitt beteende, men väldigt kul att köra Grymt kört!!! Verkar som att allt jobb du lagt ner verkligen gett resultat. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Svkg sprintrace, vilken härlig tillställning!
Mussen blir bättre och bättre och nu är den riktigt rolig att köra, förutom mina egna körningar så körde Johan 5 vändor och Figgz 2 så den fick gå ganska mycket och det funkade helt utan problem. Första vändan är alltid yvig, både däcken och föraren är kalla men det brukar rätta till sig framåt eftermiddagen. Tiderna sjönk stadigt, först några 64-tider, sedan några 63-tider och på slutet en 62:a! Att Figgz klämde till med en 60,98 visar att bilen har potential, det är bara jag som behöver mer träning. Bilen är otroligt snäll och kombinationen med Yokohama A052 är en riktigt bra matchning. Här är en av de första vändorna: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Snygg och ren körning! Tror man får snacka till sig en åka med tur på finalen. Ser helt underbart ut😇 _________________ christian liljekvist |
||||||
Jag tar det som en bokning, du har plats i passagerarstolen _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Skulle oxå vilja åka med på en sprint men jag är ju så jävla åksjuk så får nöja mig med att titta på härligheten från sidan.
Hur som, en riktigt rejsig och trevlig Musse du byggt Blir som sagt sugen på att knåpa ihop min Camaro. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||
Deal 🥰 _________________ christian liljekvist |
||||||
Det är sådan skillnad i uppträdande på bilen nu jämfört med tidigare säsonger! För varje år har du vässat mer och mer.
När man står intill banan på första parkett så är det slående hur alert och distinkt chassiet rör sig mellan konorna! Hatten av för ditt jobb, Janne! Vi får ta o göra ett bilbyte framöver, nu var det några år sedan sist! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
4 blev det, första och en trippel men whatever Det som däremot slår mig är att varje gång jag sätter mig och kör den så börjar jag med tanken att "det här skall bli kul, för den är så jäkla nice", och varje gång blir jag positivt överraskad över att den är ännu lite bättre än jag kommer ihåg den! Alltså, den är ju förbättrad lite varenda gång, men att det känns skillnad är ju otroligt coolt. Så fantastiskt snäll och behaglig bil, och utan att på minsta sätt bli ens en antydan till tråkig. Jag tog med både hatt och keps denna gången, så du får två hattar av för din utveckling av den här pärlan. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Jag är också sugen på att du ska knåpa ihop Camaron! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Ett förslag: vi möts vid Porschecenter på Viared och kör Segloravägen fram och tillbaka, lagom bred, bra asfalt, trevliga kurvpartier, jag kan den till 100% Nu ska vi bara hitta en dag... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Ja, jag har inte stenkoll på hur mycket du kör min bil, det är ju liksom delad vårdnad vid konbanekörningarna och nycklarna sitter alltid i Du är utan tvekan den som har kört mest med bilen förutom mig och dessutom är du snabb och konsekvent, denna gången var jag snabbare men jag är livrädd att få stryk varje gång _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
En av få vägar i grannskapet som jag inte kört massor av gånger så där har du fördel! ... men vill minnas att Hålsjövägen bort mot Hyssna är en bra fortsättning på den vägen... Oavsett blir det bra det! Vi hörs per telefon så får vi se om vi kan smida ihop något! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 129, 130, 131 >> 122 besök idag (364779 totalt) |