Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 97, 98, 99 ... 129, 130, 131 >> 529 besök senaste veckan (363477 totalt) |
Såg bra ut på Knutan, Janne
Styrningen ser ut att ha bra respons. Nästan lite överstyrt, eller! -Man blir bra sugen på att få igång sitt eget projekt, när man ser din film _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||||||||||
Detsamma, dina inlägg på earlyforumet är riktigt bra!
Ja, det var verkligen vackert, och tyst, jag reagerade på att man inte hörde någon trafik, bara grisarna som nöffade på andra sidan huset. Cambershimsen för 944 är tyvärr slut för säsongen Du får snickra till några topplagringar tills vidare
Knutan är kul, jag gillar verkligen den banan! Hade kunna tänka mig lite mer överstyrt faktiskt Jag hör ända hit hur din 02:a skriker efter att få lägga några varv på knutan _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||
Trevlig video.
Det var alltså din teststräcka vi åkte hem från Kulturen på semesten. Fick ju använda laddtrycket lite, för att hänga på Din kompis svajade på bra i Mercan efter också _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||||||||
Helt rätt, det är en av teststräckorna som jag använder, 635:an jobbade på bra där Anders med Mercedesen kommer att uppgradera till Bilsteindämpare förresten _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||
Glöm inte att sätta kameran över konhöjden... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||
Om jag får åka BMW _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||
Sprintfinalen gick igår på Vårgårda flygfält, finalbanan passade mussen bra, den var längre och hade lite öppnare karaktär vid vändningen.
Förutom ombyggnaden av länkarmsinfästningen hade jag bytt den bakre krängningshämmaren från 14 till 16mm, allt för att få bort lte understyrning. Framvagnen är såå mycket bättre, cambern faller inte över på positiv i tighta svängar vilket gör att det blir mer gummi mot asfalten och mer grepp. 16mm krängare bak gav en något överstyrd karaktär men ändå väldigt snällt och kontrollerbart, inga plötsliga bryt eller annat konstigt bara lite lagom överstyrt. Kommer ändå att gå tillbaka till 14mm krängare då detta just nu känns som den bästa balansen. Jag blev 4:a i totalen i min klass 2022, resultaten finns här: https://svkg.se/racing/sprintrace/re Tidsdifferenserna mot de snabbaste i klassen har minskat under hela säsongen men ska jag komma ännu närmre kommer det att krävas ännu mer av mig som förare, bilen har potential, det är mig det hänger på.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||
Kul att den nya framvagnen gav resultat
Du skulle set dina ögon och kroppsspråk när du traskade tillbaka till bilen från tidtagningen och du konstaterat en bra tid. Lite åt "adrenalinuppåttjackpundare" _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||||
När första 79-tiden kom var det hjulafton på riktigt
Tackar Försöker köra snålt och effektivt, varje 100/del är viktig _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||
Fint att se hur bilen gick mellan konorna igår - gött när moddar ger önskad effekt!
Överstyrning: Som vi talade om är det alltid vanskligt att dra slutsatser när man ändrat på flera ställen samtidigt - och till nästa säsong ryktas det om fler förändringar... Håller nog annars med om att hårdare krängare bak gör det tuffare att få ned greppet i backen - ständigt denna balansgång! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||||
Hela den här säsongen har differensen mellan mig och topp tre minskat, på finalen var jag 0,5 sekunder från en 3:dje plats, jag blir mindre dålig som chaufför och bilen blir bättre, detta är hur skoj som helst! Ska nog prova helt utan krängare vid vissa tillfällen nästa år, det måste ju inte vara samma sättning hela tiden _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||
Nu börjar säsongen 2022 gå mot sitt slut och det var dags för Magnus Viktorssons träff i Borås ( Magnus har den röda GT40:an som ibland är med på konbanekörningarna ), många GT40 och Cobra replikor tillsammans med massor av annat kul och framför allt: mängder med trevliga människor!
Jag, Johan och Mats gick runt i nästan 3 timmar och bara trivdes, tack Magnus för att du fixar den här träffen! För övrigt börjar listan över vinterns arbeten att växa fram: - Byte av utväxling i bakaxeln så jag slipper varva ihjäl motorn på landsväg. - Lös problemet med skvalpande bränsle och att den suger luft när man kommer ner mot ½ tank. - Stötdämparna fram är i behov av renovering, dessa var begagnade när jag monterade dem och nu är vänster fram påtagligt trött. Detta föranledde ett samtal till en viss leverantör och då slutade det så här: Är rätt sugen på att montera dämparna som första projekt så man kanske hinner någon mer provtur i år _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||
Klart du hinner, det är ju minst en månad kvar innan dom börjar salta vägarna. (förhoppnignsvis) Inte ska du behöva sitta och vänta på det resultatet hela vintern?!
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||
Kul att ni hade möjlighet att besöka träffen!! Själv fick jag inte ihop schemat med allt annat i livet - förhoppningsvis får man en ny chans nästa säsong.
Fina grejor!! Kommer att bli mumma som man ser fram emot att få rapport om! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||||
Japp, och bemötandet från Öhlins har varit i toppklass
Du har helt rätt, hur skulle jag kunna hålla mig från att provköra...
Träffen var jättetrevlig men...... jag vill så gärna se bilarna röra på sig! Har blivit så bortskämd på våra konbanemöten där man ser bilarna gå på tvären över asfalten Har svarvat nya distanser för att passa in dämparna med Mussens infästningar: Efter provmontering insåg jag att de kommer att behövas en hjälpfjäder, Öhlins fixar detta omgående _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||
En allmän fjäderrelaterad fråga när det gäller coilovers. Behöver/bör man använda en fjäderspännare när man komprimerar fjädern eller funkar det med bara tallriken? Det gör lite ont i ingenjörshjärtat när man bara spänner med tallriken tycker jag.
En sån där vanlig klo-spännare som man har till standard fjädrar lär ju inte funka? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||
I allmänhet brukar man ju använda hjälpfjäder ihop med coils av just den anledningen. En mjuk liten fjäder som tar upp extra slack/möjliggör montering utan fjäderspännare.
Fjädrarna är ju i allmänhet hårdare och inte tänkta att komprimeras så mycket som en standard fjäder. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||||
Man brukar ju inte ha så mycket förspänning, Öhlins rekommenderar till exempel 5 mm på Road 'n' Track-kiten och det är inte så många kilon för gängorna att hantera. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 97, 98, 99 ... 129, 130, 131 >> 529 besök senaste veckan (363477 totalt) |