Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 129, 130, 131 >> 155 besök idag (364812 totalt) |
Samma här, vill gärna lägga några landsvägsmil innan vintern kommer, egentligen borde man hinna med en höst-kul-tur _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Byter ämne för ett ögonblick, vilka r-däck skulle ni rekommendera?
Kör just nu på Yokohama A052 men jag har kört slut på framdäcken på en säsong ( 2 banmöten, 5 konbana ), förvisso med för lite camber men ändå.. A052:orna är riktigt bra och jag stortrivs med dem men, nya kostar 3300:-/st och är livslängden lite sisådär så tycker jag det känns rätt dyrt. Dimension 225/45*17, bilen väger 1280kg utan förare och soppa. Michelin Cup2, AR-1, R888, eller vaddå? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Jag är alltid lite ur synk med säsongen, börjar och slutar sent.
Alla löven måste trillat av minst Har haft typ denna tur lite i åtanke. Har lite som tradition sedan Sportvagnsträffen att åka förbi Hovsnäs i slutet på sommaren. Men även i år är ju detta evenemang inställt. Kanske tom. länken funkar. https://kartor.eniro.se/?c=57.474128 _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Jag kan nog försöka mig på att hänga på på en höst-tur, jag skall besiktiga min bil innan den ställs in för vintern så några veckor till finns chansen!
Daniels tur-förslag har många trevliga partier! ---- Gällande R-däck - av de alternativ som finns tror jag nog - om jag skall vara krass - att du kan gå på det däck som ligger vettigast till prismässigt. Vi är inte proffs-förare, våra bilar har varierande grad av inbyggd flex och vi har dessutom en tendens att bygga om våra bilar under löpande säsong.... Kuhmo har ju generellt haft rykte om sig att vara ett mer precist däck jfrt med Toyo o Nankang. Stämmer säkert, men jag kan inte med gott samvete säga att jag upplever mina AR-1 som diffusa. För min del är jag helt tillfreds när jag gör jämförelsen pris/uppförande. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Tror Kuhmo V70 hade passat bilen bäst, de är lite mer direkta i stommen än Toyo R888 eller Nankang AR-1 eller vad Cup 2 sägs vara.
Dock är väl Kuhmo V70 det lite sämre gatdäcket om det är kallt ute då de behöver lite mer värme för att greppa ordentligt men är å andra sidan tåligare på bana. Är lite tråkigt att fokusera på att göra bilen fin i chassiet och sen sätta på ett däck med lite mjuk stomme. Men alla är olika känsliga för det. Jag tycker Toyo R888 är ett ganska diffust rdäck som gör att bilen känns lite svårkörd på gränsen, bilen känns bra upp till 90% fart och sen flexar och viker sig stommen så att man antingen backar av lite eller överkör totalt isf att ge precis feedback och respons. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Tack för svar
Tillgång och pris har ju seglat upp som faktorer man måste väga in, hur Kumho ligger till har jag inte koll på men flera av de andra ligger ju i regionen 2000 + några 100-lappar. Min körstil är drivande, det måste gå fort annars kan det kvitta, ogillar att det ska behövas avkylninngsvarv mitt i ett körpass, då kan jag lika gärna gå i depå. Toyo tror jag går bort, har läst lite för många negativa recensioner för att det ska kännas bra. Cup2 eller AR-1 ligger bäst till just nu delvis beroende på tillgången, frågan är bara vilket? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
AR-1 har en röst, tack Christian, vi har ju ungefär lika tunga/lätta bilar och kör på samma tillställningar så din åsikt är värd mycket.
Micke: jag drar iväg ett meddelande till Martin så får vi se vad som finns att få tag på _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Dämparna är på plats, satte höjden till 60cm från skärmkant till marken ( eller egentligen 19cm från rambalk vid länkarmsfästet till marken, det är ju inte säkert att skärmarna sitter perfekt.. )
Har även sänkt bilen 15mm bak: Självklart så skrapar det i när jag backar ut från min gårdsplan.. ja, ja, det får jag ta tag i under vintern. Växellådsfäste och avgasrör ställer till det så det får bli lite modifiering och förhoppningsvis får jag typ 3 cm mer markfrigång. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Tack Carl
Tog en åktur längs södra sidan av Lygnern och vände på Fjärås bräcka, den första längre turen med nya dämpare, det handlade mest om att få lite känsla för hur bilen rör sig och inte någon direkt utsortering. Det som märks direkt är hur slutkörda de gamla dämparna var, det räcker att köra över en skarv i asfalten så känner man det. I övrigt lät jag bara milen rulla och njöt av den fantastiska höstmorgonen. Jag kan inte annat än att imponeras av hur lugnt och harmoniskt bilen går på vägen, framfjädrarna är ytterligare något hårdare än vad jag hade tidigare men när dämparna är matchade blir helheten bara så bra. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Förjäkla frän bil och snyggt byggt. Tänkte nyss jag skulle kolla hur det såg ut när du började tråden för 4 år sedan... det har hänt lite sedan dess Lite skillnad på första bilden och senaste bilden.
_________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Utsortering är roligt, ofta blir det att man får börja om på nytt för att man ändrat något, t.ex när jag byggde om länkarmsinfästningarna för att få mer camber och caster, då ändrades effekten av den bakre krängningshämmaren..
Japp, nu är det nära Kul att du uppskattar mitt arbete
Tackar Jag hade en ganska klar bild av hur jag ville ha det och det visar sig nu att rätt mycket faktiskt har blivit så också. Det bästa är att den är så kul att använda, mycket roligare än vad jag trodde! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Beror ju lite på vad du värderar högst. För att bara köra bana så säger jag Kumho V70 K91 (hårda), men dom är inte roliga på gata (inte ens transport till och från banan). Bäst varvtid och tål hård körning utan att överhetta. För både gata och bana med bra livslängd säger jag Cup2, men man MÅSTE vara försiktig med sidostommarna samt för låga däckstryck. Speciellt om du har för lite camber. Vill du ha MYCKET körning för pengarna men inte så vassa varvtider så skickar jag in Federal RS-R som ett alternativ. Håller en evighet och kostar inte mycket. Håller upp bra under körning, men lite sämre grepp än andra. Detta är mina erfarenheter med 1,6 ton tung BMW. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Sida 100 nu?
Det är en fin bil du byggt. Öhlinarna, byggde de custom till dig eller hade de dämpare som passade Mustang? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Angående däck Janne så är mina att om du skall köra bana så ger Kumho V70 bra grepp, riktigt bra grepp. De är däremot väldigt känsliga för tryck, de bygger mycket tryck så man måste lufta och feppla. Optimalt grepp får man givetvis så lågt man kör dem. På min bil ligger optimala varmtrycket på 2,2. Går det över 2,4 sladdar det bara...
Skall du däremot köra flygfält skulle jag ta billigast möjliga. Flygfält har typiskt sett en mer abrasiv asfalt för att snabbt få fart på flygplanshjulen när det skall landas. Värst är militära rullbanor. Ett par kumho skulle slaktas fort. Hellre då ta Nankang. Som dessutom verkar funka riktigt, riktigt bra (även på bana, exvis Nürburgring) för en klart lägre peng. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 129, 130, 131 >> 155 besök idag (364812 totalt) |