Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 129, 130, 131   >>
155 besök idag (364812 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Härligt Janne!


Ska bli väldigt kul att höra vad det blir för skillnad med dessa dämpare thumbs up

Häftig träff, den hade jag gärna åkt på nästa år

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103


Trådstartare
dvorak skrev:
Härligt Janne!


Ska bli väldigt kul att höra vad det blir för skillnad med dessa dämpare thumbs up

Häftig träff, den hade jag gärna åkt på nästa år


Samma här, vill gärna lägga några landsvägsmil innan vintern kommer, egentligen borde man hinna med en höst-kul-tur

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103


Trådstartare
Byter ämne för ett ögonblick, vilka r-däck skulle ni rekommendera?
Kör just nu på Yokohama A052 men jag har kört slut på framdäcken på en säsong ( 2 banmöten, 5 konbana ), förvisso med för lite camber men ändå..
A052:orna är riktigt bra och jag stortrivs med dem men, nya kostar 3300:-/st och är livslängden lite sisådär så tycker jag det känns rätt dyrt.

Dimension 225/45*17, bilen väger 1280kg utan förare och soppa.

Michelin Cup2, AR-1, R888, eller vaddå?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Jag är alltid lite ur synk med säsongen, börjar och slutar sent.
Alla löven måste trillat av minst

Har haft typ denna tur lite i åtanke.
Har lite som tradition sedan Sportvagnsträffen att åka förbi Hovsnäs i slutet på sommaren.
Men även i år är ju detta evenemang inställt.



Kanske tom. länken funkar.

https://kartor.eniro.se/?c=57.474128,13.006439&z=10&mode=route . . . .

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jag kan nog försöka mig på att hänga på på en höst-tur, jag skall besiktiga min bil innan den ställs in för vintern så några veckor till finns chansen!

Daniels tur-förslag har många trevliga partier! thumbs up

----

Gällande R-däck - av de alternativ som finns tror jag nog - om jag skall vara krass - att du kan gå på det däck som ligger vettigast till prismässigt.
Vi är inte proffs-förare, våra bilar har varierande grad av inbyggd flex och vi har dessutom en tendens att bygga om våra bilar under löpande säsong....

Kuhmo har ju generellt haft rykte om sig att vara ett mer precist däck jfrt med Toyo o Nankang. Stämmer säkert, men jag kan inte med gott samvete säga att jag upplever mina AR-1 som diffusa. För min del är jag helt tillfreds när jag gör jämförelsen pris/uppförande.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Tror Kuhmo V70 hade passat bilen bäst, de är lite mer direkta i stommen än Toyo R888 eller Nankang AR-1 eller vad Cup 2 sägs vara.

Dock är väl Kuhmo V70 det lite sämre gatdäcket om det är kallt ute då de behöver lite mer värme för att greppa ordentligt men är å andra sidan tåligare på bana.

Är lite tråkigt att fokusera på att göra bilen fin i chassiet och sen sätta på ett däck med lite mjuk stomme. Men alla är olika känsliga för det. Jag tycker Toyo R888 är ett ganska diffust rdäck som gör att bilen känns lite svårkörd på gränsen, bilen känns bra upp till 90% fart och sen flexar och viker sig stommen så att man antingen backar av lite eller överkör totalt isf att ge precis feedback och respons.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103


Trådstartare
Tack för svar

Tillgång och pris har ju seglat upp som faktorer man måste väga in, hur Kumho ligger till har jag inte koll på men flera av de andra ligger ju i regionen 2000 + några 100-lappar.

Min körstil är drivande, det måste gå fort annars kan det kvitta, ogillar att det ska behövas avkylninngsvarv mitt i ett körpass, då kan jag lika gärna gå i depå.

Toyo tror jag går bort, har läst lite för många negativa recensioner för att det ska kännas bra.

Cup2 eller AR-1 ligger bäst till just nu delvis beroende på tillgången, frågan är bara vilket?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Avkylningsvarv behövs inte med AR-1 i alla fall. 20 minuter konstant attack utan nämnvärd skillnad i uppträdande nu senast på Falkenberg.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1056



Jag röstar för kumho v70a alla dagar thumbs up
Grymt grepp och instyrning.
Jag kan kolla med Martin om han har däck på G.

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103


Trådstartare
AR-1 har en röst, tack Christian, vi har ju ungefär lika tunga/lätta bilar och kör på samma tillställningar så din åsikt är värd mycket.

Micke: jag drar iväg ett meddelande till Martin så får vi se vad som finns att få tag på thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103


Trådstartare
Dämparna är på plats, satte höjden till 60cm från skärmkant till marken ( eller egentligen 19cm från rambalk vid länkarmsfästet till marken, det är ju inte säkert att skärmarna sitter perfekt.. )



Har även sänkt bilen 15mm bak:



Självklart så skrapar det i när jag backar ut från min gårdsplan.. ja, ja, det får jag ta tag i under vintern. Växellådsfäste och avgasrör ställer till det så det får bli lite modifiering och förhoppningsvis får jag typ 3 cm mer markfrigång.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Janne J skrev:






mulligt

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Janne J skrev:






mulligt

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103


Trådstartare
Tack Carl

Tog en åktur längs södra sidan av Lygnern och vände på Fjärås bräcka, den första längre turen med nya dämpare, det handlade mest om att få lite känsla för hur bilen rör sig och inte någon direkt utsortering.

Det som märks direkt är hur slutkörda de gamla dämparna var, det räcker att köra över en skarv i asfalten så känner man det. I övrigt lät jag bara milen rulla och njöt av den fantastiska höstmorgonen.

Jag kan inte annat än att imponeras av hur lugnt och harmoniskt bilen går på vägen, framfjädrarna är ytterligare något hårdare än vad jag hade tidigare men när dämparna är matchade blir helheten bara så bra.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 173



Kul att utsorteringen går som på räls

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Jag läser ofta men kommenterar sällan, intressant och trevlig tråd.
Tack för att du delar med dig!

Grattis i förskott, snart 100!

thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Förjäkla frän bil och snyggt byggt. Tänkte nyss jag skulle kolla hur det såg ut när du började tråden för 4 år sedan... det har hänt lite sedan dess Lite skillnad på första bilden och senaste bilden.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103


Trådstartare
Homegrown skrev:
Kul att utsorteringen går som på räls


Utsortering är roligt, ofta blir det att man får börja om på nytt för att man ändrat något, t.ex när jag byggde om länkarmsinfästningarna för att få mer camber och caster, då ändrades effekten av den bakre krängningshämmaren..

NBC2 skrev:
Jag läser ofta men kommenterar sällan, intressant och trevlig tråd.
Tack för att du delar med dig!

Grattis i förskott, snart 100!

thumbs up


Japp, nu är det nära
Kul att du uppskattar mitt arbete

lahi skrev:
Förjäkla frän bil och snyggt byggt. Tänkte nyss jag skulle kolla hur det såg ut när du började tråden för 4 år sedan... det har hänt lite sedan dess Lite skillnad på första bilden och senaste bilden.


Tackar

Jag hade en ganska klar bild av hur jag ville ha det och det visar sig nu att rätt mycket faktiskt har blivit så också. Det bästa är att den är så kul att använda, mycket roligare än vad jag trodde!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Janne J skrev:
Byter ämne för ett ögonblick, vilka r-däck skulle ni rekommendera?
Kör just nu på Yokohama A052 men jag har kört slut på framdäcken på en säsong ( 2 banmöten, 5 konbana ), förvisso med för lite camber men ändå..
A052:orna är riktigt bra och jag stortrivs med dem men, nya kostar 3300:-/st och är livslängden lite sisådär så tycker jag det känns rätt dyrt.

Dimension 225/45*17, bilen väger 1280kg utan förare och soppa.

Michelin Cup2, AR-1, R888, eller vaddå?


Beror ju lite på vad du värderar högst. För att bara köra bana så säger jag Kumho V70 K91 (hårda), men dom är inte roliga på gata (inte ens transport till och från banan). Bäst varvtid och tål hård körning utan att överhetta.

För både gata och bana med bra livslängd säger jag Cup2, men man MÅSTE vara försiktig med sidostommarna samt för låga däckstryck. Speciellt om du har för lite camber.

Vill du ha MYCKET körning för pengarna men inte så vassa varvtider så skickar jag in Federal RS-R som ett alternativ. Håller en evighet och kostar inte mycket. Håller upp bra under körning, men lite sämre grepp än andra.

Detta är mina erfarenheter med 1,6 ton tung BMW.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Sida 100 nu?

Det är en fin bil du byggt.

Öhlinarna, byggde de custom till dig eller hade de dämpare som passade Mustang?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Angående däck Janne så är mina att om du skall köra bana så ger Kumho V70 bra grepp, riktigt bra grepp. De är däremot väldigt känsliga för tryck, de bygger mycket tryck så man måste lufta och feppla. Optimalt grepp får man givetvis så lågt man kör dem. På min bil ligger optimala varmtrycket på 2,2. Går det över 2,4 sladdar det bara...

Skall du däremot köra flygfält skulle jag ta billigast möjliga. Flygfält har typiskt sett en mer abrasiv asfalt för att snabbt få fart på flygplanshjulen när det skall landas. Värst är militära rullbanor. Ett par kumho skulle slaktas fort. Hellre då ta Nankang. Som dessutom verkar funka riktigt, riktigt bra (även på bana, exvis Nürburgring) för en klart lägre peng.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 129, 130, 131   >>
155 besök idag (364812 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande