Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 102, 103, 104 ... 129, 130, 131 >> 28 besök idag (364542 totalt) |
Så ser planen ut
Där kommer min budget och planering in, antalet kamaxlar som är intressanta och inte kräver byte av insprutningen ( gammalt OEM system, programmeras via fasta prom, inte speciellt flexibelt, unikt för 1994-1995) är mycket få, egentligen bara en: https://www.steeda.com/steeda-number Då är frågan: vill jag lägga 500$ + frakt+moms+tull+andra delar som behövs för att byta kam? Eller ska jag vänta och gå på ett modernt sprut typ Maxxecu och ha en betydligt större frihet att välja komponenter och justera in alltsammans. Jag tror det är mest förnuftigt att låta motorn vara i just detta skicket ända fram till att jag tar ett större helhetsgrepp. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Men jag har ingen koll på vad en lågprestenade Coyote går på på pall. Usch då, de verkar poppis https://www.ebay.com/itm/16578595165 Men ur en F150 verkar de billigare https://www.ebay.com/itm/32548851881 |
||||||
Problemet med de flesta moderna motorer är bredden, platsen mellan stötdämpartornen är begränsningen, men jag håller med dig, tanken på en komplett modern motor med låt säga 350-400 kusar utan trim är lockande. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Men wettextrasan till kaross klarar nog inte av alltför mycket ändringar (som att ta alla krafter i rambenen). |
||||||
Vänta på ett Maxxecu säger jag då. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Niklas, Niklas, Niklas... jag trodde mer om dig....det är typ dubbla A-armar redan.... Tror jag måste förlägga någon testrunda en lör-söndagsmorgon förbi Fixhult och tuta upp dig ur sängen så du får kolla och köra _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Om det nu inte vore för att avgaser inte flödar så bra igenom ramben, etc etc. Det går ju att göra men det är ju en hel del som verkar behöva "rensas" https://www.motortrend.com/how-to/co |
||||||
Det låter precis lagom med 3,0:1, lite norr om 100 km/h på tvåan är lagom för de flesta "sportiga" bilar, kortare känns ofta för "hysteriskt" även med ganska lite effekt. Den lär knappast kännas seg för det är bra bottenvrid och bilen är inte överdrivet tung heller.
_________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||
Du har helt rätt med beskrivningen av hysterisk, vid start på konbana så är det inte lång sträcka innan 2:an åker i och sedan är det lite olika om jag väljer att ligga kvar på 2:an eller gå upp på 3:an. Nu kommer jag att kunna åka mer på 2:an och slippa växling, vi får se vad det gör på tiderna _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Snyggt jobbat med tanken Janne!! Blir riktigt bra det där!!
Jag tror också att 3.0 kommer fungera bra, kör på det! Speciellt om du i framtiden gör effekthöjning - då kommer du knappast att satsa på lägre vrid än nuvarande och då är det ju en "no-brainer" när du redan har den på hyllan. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Jag får inse mig slagen, kommer aldrig komma ikapp dig nu. Inte med Fyfabian i alla fall.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
US-Parts i Helsingfors har 3,25:1 på hyllan. Du hade väl en åttatummare på bilen ? https://www.uspartsperformance.fi/pe _________________ Kai Anttila |
||||||
Även jag tror på 3,0.
Jag bytte från 3,25 till 3,15 på min 528a, och det vart knappt märkbart. På 635an har jag alltid åkt med 3,07 men den motorn har ju andnings hjälp (Båda har 0,84 eller nått sånt på 5an) Dessutom kommer du spara lite bränsle, vilket aldrig är fel. På tal om bränsle, fin fin tank _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Tackar Jo men så är det nog, det är ju rätt gött med lite vrid så att det skulle bli mindre är osannolikt
Kanske inte... men när Cobran vaknar då är jag nog rökt Tackar Kai just nu väljer jag 3.0 men om jag vill ha en 3.25 så vet jag var det finns.
Jag har 0.72 på 5:an och vill också gärna ha så vettig bränsleekonomi som möjligt på transportsträckor, med 3.8 i bakaxeln låg jag på 1.2 L/mil vid motorvägskörning i 120-130km/h. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Det finns inte nån typ av overdrive-funktion du skulle kunna använda/addera för att bara få ned varvet på motorväg om det är det som stör? Jag har 2.93 i bakaxelutväxling på Monzan. Men då jag har 13" hjul så varvar den liksom din för mycket på motorväg. Jag har ju behållit original automatlådan (3-vxl TH350), men i garaget ligger även den 4-vxl automaten TH700R som hörde till TBI-motorn, där - tadam - 4:an är en overdrive! Jag har drömt länge att få den på plats i stället. Dels för att kunna bibehålla (någorlunda) utväxlingar på 1:an, 2:an och 3:an, MEN framförallt sänka varvtalet på motorväg rejält! Den lådan är dock lite längre, så det måste till arbete för att anpassa balken under samt även fäste för "torque arm" Så här ser iaf utväxlingarna ut på de två lådorna: TH350 TH700r 1 2.52 3.06 2 1.52 1.63 3 1.0 1.0 4 - 0.7 Jag tror iofs att du skrev att det inte bara var vid motorväg du tyckte det varvade för mycket, så då är nog ändra bakaxelutväxling rätt väg att gå. _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Tackar
Jag har ju en Tremec T5, den finns i en mängd olika konfigurationer beroende på vilken modell den suttit i, jag har variant 236: 1:an 3,35 2:an 1,93 3:an 1,29 4:an 1,00 5:an 0,72 Låg etta men i övrigt ganska rimliga steg, det ska bli intressant att prova 3.0, nu har jag ju bra erfarenhet av 3.8 så det kommer att märkas direkt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Inget att vänta på, bromsar bort och drivaxlar ut!
Lånade Jeppssons växellådslyft, klumpen är en riktig klump att hantera liggande under bilen. Trots min extra dräneringsnippel är det hopplöst att få ut all olja så det är en minst sagt blöt fest.. Första gången den ser dagsljus på några år: Började med att kolla befintlig backlash innan jag skruvar isär mera, 0,2mm är fullt godkänt. Pinjongen hade fortfarande ett visst rotationsmoment = bra, då slarvade jag inte med det när jag satte ihop den. Nu blir det demontering _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Slängde ihop en hållare med möjlighet att rotera klumpen, monterade ett fäste under bänken så jag lätt kan plocka bort det.
Inväntar några delar innan jag påbörjar bytet: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 102, 103, 104 ... 129, 130, 131 >> 28 besök idag (364542 totalt) |