Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 102, 103, 104 ... 128, 129, 130   >>
89 besök idag (362187 totalt)
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Bara att montera 3.0-1!
Finns hemma och ger bra landsvägsvarv. Vridet i maskin borde väl klara av bankörning.

Ser fram emot fler uppdateringar

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Varför inte en kamaxel som låter motorn varva över 4000 !

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Homegrown skrev:
Bara att montera 3.0-1!
Finns hemma och ger bra landsvägsvarv. Vridet i maskin borde väl klara av bankörning.

Ser fram emot fler uppdateringar


Så ser planen ut


safe skrev:
Varför inte en kamaxel som låter motorn varva över 4000 !


Där kommer min budget och planering in, antalet kamaxlar som är intressanta och inte kräver byte av insprutningen ( gammalt OEM system, programmeras via fasta prom, inte speciellt flexibelt, unikt för 1994-1995) är mycket få, egentligen bara en: https://www.steeda.com/steeda-number-19-mustang-camshafts-063-0019.htm . . . .

Då är frågan: vill jag lägga 500$ + frakt+moms+tull+andra delar som behövs för att byta kam? Eller ska jag vänta och gå på ett modernt sprut typ Maxxecu och ha en betydligt större frihet att välja komponenter och justera in alltsammans.

Jag tror det är mest förnuftigt att låta motorn vara i just detta skicket ända fram till att jag tar ett större helhetsgrepp.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Janne J skrev:
Då är frågan: vill jag lägga 500$ + frakt+moms+tull+andra delar som behövs för att byta kam? Eller ska jag vänta och gå på ett modernt sprut typ Maxxecu och ha en betydligt större frihet att välja komponenter och justera in alltsammans.

Jag tror det är mest förnuftigt att låta motorn vara i just detta skicket ända fram till att jag tar ett större helhetsgrepp.
Finns det inte nån modernare standard Mustangmotor som går att hitta för ungefär samma pengar som hårdvarumodden på den du har, om nu MaxxEcu låter lockande.
Men jag har ingen koll på vad en lågprestenade Coyote går på på pall.
Usch då, de verkar poppis https://www.ebay.com/itm/165785951653
Men ur en F150 verkar de billigare https://www.ebay.com/itm/325488518811

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Janne J skrev:
Då är frågan: vill jag lägga 500$ + frakt+moms+tull+andra delar som behövs för att byta kam? Eller ska jag vänta och gå på ett modernt sprut typ Maxxecu och ha en betydligt större frihet att välja komponenter och justera in alltsammans.

Jag tror det är mest förnuftigt att låta motorn vara i just detta skicket ända fram till att jag tar ett större helhetsgrepp.
Finns det inte nån modernare standard Mustangmotor som går att hitta för ungefär samma pengar som hårdvarumodden på den du har, om nu MaxxEcu låter lockande.
Men jag har ingen koll på vad en lågprestenade Coyote går på på pall.
Usch då, de verkar poppis https://www.ebay.com/itm/165785951653


Problemet med de flesta moderna motorer är bredden, platsen mellan stötdämpartornen är begränsningen, men jag håller med dig, tanken på en komplett modern motor med låt säga 350-400 kusar utan trim är lockande.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Janne J skrev:
Problemet med de flesta moderna motorer är bredden, platsen mellan stötdämpartornen är begränsningen, men jag håller med dig, tanken på en komplett modern motor med låt säga 350-400 kusar utan trim är lockande.
Då kan du ju klura på att bygga dubbla A-armar för att göra dig fri från fjäderbenen...

Men wettextrasan till kaross klarar nog inte av alltför mycket ändringar (som att ta alla krafter i rambenen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Janne J skrev:
Homegrown skrev:
Bara att montera 3.0-1!
Finns hemma och ger bra landsvägsvarv. Vridet i maskin borde väl klara av bankörning.

Ser fram emot fler uppdateringar


Så ser planen ut


safe skrev:
Varför inte en kamaxel som låter motorn varva över 4000 !


Där kommer min budget och planering in, antalet kamaxlar som är intressanta och inte kräver byte av insprutningen ( gammalt OEM system, programmeras via fasta prom, inte speciellt flexibelt, unikt för 1994-1995) är mycket få, egentligen bara en: https://www.steeda.com/steeda-number-19-mustang-camshafts-063-0019.htm . . . .

Då är frågan: vill jag lägga 500$ + frakt+moms+tull+andra delar som behövs för att byta kam? Eller ska jag vänta och gå på ett modernt sprut typ Maxxecu och ha en betydligt större frihet att välja komponenter och justera in alltsammans.

Jag tror det är mest förnuftigt att låta motorn vara i just detta skicket ända fram till att jag tar ett större helhetsgrepp.


Vänta på ett Maxxecu säger jag då.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Då kan du ju klura på att bygga dubbla A-armar för att göra dig fri från fjäderbenen...



Niklas, Niklas, Niklas... jag trodde mer om dig....det är typ dubbla A-armar redan....

Tror jag måste förlägga någon testrunda en lör-söndagsmorgon förbi Fixhult och tuta upp dig ur sängen så du får kolla och köra

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Janne J skrev:
Niklas Falk skrev:
Då kan du ju klura på att bygga dubbla A-armar för att göra dig fri från fjäderbenen...



Niklas, Niklas, Niklas... jag trodde mer om dig....det är typ dubbla A-armar redan....

Tror jag måste förlägga någon testrunda en lör-söndagsmorgon förbi Fixhult och tuta upp dig ur sängen så du får kolla och köra
Jag hade för mig det var ett sånt där löst Ford-plockepin med ett fjäderben, men i så fall är det ju bara innreskärmar och hjul som stör platsen för kammar mm.
Om det nu inte vore för att avgaser inte flödar så bra igenom ramben, etc etc.
Det går ju att göra men det är ju en hel del som verkar behöva "rensas"
https://www.motortrend.com/how-to/coyote-engine-swap/

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Det låter precis lagom med 3,0:1, lite norr om 100 km/h på tvåan är lagom för de flesta "sportiga" bilar, kortare känns ofta för "hysteriskt" även med ganska lite effekt. Den lär knappast kännas seg för det är bra bottenvrid och bilen är inte överdrivet tung heller.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Victor. skrev:
Det låter precis lagom med 3,0:1, lite norr om 100 km/h på tvåan är lagom för de flesta "sportiga" bilar, kortare känns ofta för "hysteriskt" även med ganska lite effekt. Den lär knappast kännas seg för det är bra bottenvrid och bilen är inte överdrivet tung heller.


Du har helt rätt med beskrivningen av hysterisk, vid start på konbana så är det inte lång sträcka innan 2:an åker i och sedan är det lite olika om jag väljer att ligga kvar på 2:an eller gå upp på 3:an. Nu kommer jag att kunna åka mer på 2:an och slippa växling, vi får se vad det gör på tiderna

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Snyggt jobbat med tanken Janne!! Blir riktigt bra det där!!

Jag tror också att 3.0 kommer fungera bra, kör på det! Speciellt om du i framtiden gör effekthöjning - då kommer du knappast att satsa på lägre vrid än nuvarande och då är det ju en "no-brainer" när du redan har den på hyllan.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Jag får inse mig slagen, kommer aldrig komma ikapp dig nu. Inte med Fyfabian i alla fall.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Janne J skrev:
En av uppgifterna på listan är byte av utväxling i bakaxeln, just nu kör jag med 3.8-1 men tycker det varvar lite mycket vid många tillfällen.
Motorn som är helt standard lämnar sin maxeffekt vid 4200 varv ( japp, det stämmer.. ) och har mycket moment vid låga varv.

Det som framförallt är störande är varvtalet vid motorvägskörning, ligger man i 120 km/h så är varvtalet runt 2800.
Funderar på ett byte till 3.0-1, 3.25-1 hade kanske varit mer lagom men:
Jag har en 3.0 liggande.
En 3.25 finns inte att få tag på i Sverige och beställer jag från USA så landar priset kusligt nära 10kkr innan den är hemma hos mig.

En jämförelse:
90km/h på 5:an ger 1900 varv med 3.8 och 1650 varv med 3.0
120km/h på 5:an ger 2800 varv med 3.8 och 2350 varv med 3.0

Varvar jag till 5000 varv på de lägre växlarna ger det följande hastigheter:
1:an 45km/h med 3.8 och 59.5km/h med 3.0
2:an 82km/h med 3.8 och 103km/h med 3.0
3:an 123km/h med 3.8 och 157km/h med 3.0

Leker man lite mer med siffrorna så toppar motorns effektkurva ( 4200 Varv ) på 198km/h med 3.8 och 235km/h med 3.0.

Idag är 1:an ganska värdelös som växel, momentet i motorn gör att man bara spinner bakdäck om man är det minsta oförsiktig, utväxlingen i lådan är 3.35 så det är rena terrängväxeln,
antagligen riktigt bra för start med husvagn i uppförsbacke..


US-Parts i Helsingfors har 3,25:1 på hyllan. Du hade väl en åttatummare på bilen ?
https://www.uspartsperformance.fi/performance/voimansiirto/valitykset/ . . . .

_________________
Kai Anttila
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Även jag tror på 3,0.

Jag bytte från 3,25 till 3,15 på min 528a, och det vart knappt märkbart.
På 635an har jag alltid åkt med 3,07 men den motorn har ju andnings hjälp
(Båda har 0,84 eller nått sånt på 5an)

Dessutom kommer du spara lite bränsle, vilket aldrig är fel.
På tal om bränsle, fin fin tank thumbs up

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Snyggt jobbat med tanken Janne!! Blir riktigt bra det där!!

Jag tror också att 3.0 kommer fungera bra, kör på det! Speciellt om du i framtiden gör effekthöjning - då kommer du knappast att satsa på lägre vrid än nuvarande och då är det ju en "no-brainer" när du redan har den på hyllan.


Tackar

Jo men så är det nog, det är ju rätt gött med lite vrid så att det skulle bli mindre är osannolikt

Klingan75 skrev:
Jag får inse mig slagen, kommer aldrig komma ikapp dig nu. Inte med Fyfabian i alla fall.


Kanske inte... men när Cobran vaknar då är jag nog rökt


Tackar Kai just nu väljer jag 3.0 men om jag vill ha en 3.25 så vet jag var det finns.



Daniel-635 skrev:
Även jag tror på 3,0.

Jag bytte från 3,25 till 3,15 på min 528a, och det vart knappt märkbart.
På 635an har jag alltid åkt med 3,07 men den motorn har ju andnings hjälp
(Båda har 0,84 eller nått sånt på 5an)

Dessutom kommer du spara lite bränsle, vilket aldrig är fel.
På tal om bränsle, fin fin tank thumbs up


Jag har 0.72 på 5:an och vill också gärna ha så vettig bränsleekonomi som möjligt på transportsträckor, med 3.8 i bakaxeln låg jag på 1.2 L/mil vid motorvägskörning i 120-130km/h.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt jobbat som vanligt Janne. Den kommer bli giftigare nu! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Janne J skrev:

En jämförelse:
90km/h på 5:an ger 1900 varv med 3.8 och 1650 varv med 3.0
120km/h på 5:an ger 2800 varv med 3.8 och 2350 varv med 3.0

Varvar jag till 5000 varv på de lägre växlarna ger det följande hastigheter:
1:an 45km/h med 3.8 och 59.5km/h med 3.0
2:an 82km/h med 3.8 och 103km/h med 3.0
3:an 123km/h med 3.8 och 157km/h med 3.0


Det finns inte nån typ av overdrive-funktion du skulle kunna använda/addera för att bara få ned varvet på motorväg om det är det som stör?

Jag har 2.93 i bakaxelutväxling på Monzan. Men då jag har 13" hjul så varvar den liksom din för mycket på motorväg. Jag har ju behållit original automatlådan (3-vxl TH350), men i garaget ligger även den 4-vxl automaten TH700R som hörde till TBI-motorn, där - tadam - 4:an är en overdrive!

Jag har drömt länge att få den på plats i stället. Dels för att kunna bibehålla (någorlunda) utväxlingar på 1:an, 2:an och 3:an, MEN framförallt sänka varvtalet på motorväg rejält!
Den lådan är dock lite längre, så det måste till arbete för att anpassa balken under samt även fäste för "torque arm"

Så här ser iaf utväxlingarna ut på de två lådorna:

TH350 TH700r
1 2.52 3.06
2 1.52 1.63
3 1.0 1.0
4 - 0.7

Jag tror iofs att du skrev att det inte bara var vid motorväg du tyckte det varvade för mycket, så då är nog ändra bakaxelutväxling rätt väg att gå.

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
dvorak skrev:
Snyggt jobbat som vanligt Janne. Den kommer bli giftigare nu! thumbs up


Tackar



Tinsfci skrev:
Janne J skrev:

En jämförelse:
90km/h på 5:an ger 1900 varv med 3.8 och 1650 varv med 3.0
120km/h på 5:an ger 2800 varv med 3.8 och 2350 varv med 3.0

Varvar jag till 5000 varv på de lägre växlarna ger det följande hastigheter:
1:an 45km/h med 3.8 och 59.5km/h med 3.0
2:an 82km/h med 3.8 och 103km/h med 3.0
3:an 123km/h med 3.8 och 157km/h med 3.0


Det finns inte nån typ av overdrive-funktion du skulle kunna använda/addera för att bara få ned varvet på motorväg om det är det som stör?

Jag har 2.93 i bakaxelutväxling på Monzan. Men då jag har 13" hjul så varvar den liksom din för mycket på motorväg. Jag har ju behållit original automatlådan (3-vxl TH350), men i garaget ligger även den 4-vxl automaten TH700R som hörde till TBI-motorn, där - tadam - 4:an är en overdrive!

Jag har drömt länge att få den på plats i stället. Dels för att kunna bibehålla (någorlunda) utväxlingar på 1:an, 2:an och 3:an, MEN framförallt sänka varvtalet på motorväg rejält!
Den lådan är dock lite längre, så det måste till arbete för att anpassa balken under samt även fäste för "torque arm"

Så här ser iaf utväxlingarna ut på de två lådorna:

TH350 TH700r
1 2.52 3.06
2 1.52 1.63
3 1.0 1.0
4 - 0.7

Jag tror iofs att du skrev att det inte bara var vid motorväg du tyckte det varvade för mycket, så då är nog ändra bakaxelutväxling rätt väg att gå.


Jag har ju en Tremec T5, den finns i en mängd olika konfigurationer beroende på vilken modell den suttit i, jag har variant 236:
1:an 3,35
2:an 1,93
3:an 1,29
4:an 1,00
5:an 0,72

Låg etta men i övrigt ganska rimliga steg, det ska bli intressant att prova 3.0, nu har jag ju bra erfarenhet av 3.8 så det kommer att märkas direkt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Inget att vänta på, bromsar bort och drivaxlar ut!


Lånade Jeppssons växellådslyft, klumpen är en riktig klump att hantera liggande under bilen. Trots min extra dräneringsnippel är det hopplöst att få ut all olja så det är en minst sagt blöt fest..


Första gången den ser dagsljus på några år:



Började med att kolla befintlig backlash innan jag skruvar isär mera, 0,2mm är fullt godkänt.
Pinjongen hade fortfarande ett visst rotationsmoment = bra, då slarvade jag inte med det när jag satte ihop den.


Nu blir det demontering

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Slängde ihop en hållare med möjlighet att rotera klumpen, monterade ett fäste under bänken så jag lätt kan plocka bort det.



Inväntar några delar innan jag påbörjar bytet:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 102, 103, 104 ... 128, 129, 130   >>
89 besök idag (362187 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande