Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 129, 130, 131 >> 64 besök idag (363531 totalt) |
Detta är för nya lager, begagnade ska ha 0,5 N/m. 300w är väldigt mycket som ska kylas bort tänker jag. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Jo, även 150w efter inslitning är ju en hel del. Man kan ju anta att man absolut inte vill att ena konsiska lagret ska bli helt avlastat av axialtrycket från pinjongen, lär ju bli katastrof snabbt. Hypoidväxlar är ju latjo kraftmässigt. Man skulle väl behöva mäta nät man plockar isär en använd diff för att att veta.hur trögt det går efter lite använding. _________________ Markus Ålind |
||||||
Lagren till diffen sitter mellan 2 st "skruvar" eller vad man ska kalla dem, dessa bestämmer läget på diffen gentemot pinjongen och också inspänningen av lagren:
För att justera dessa har jag ett hemmagjort verktyg: Man börjar med att ha pinjongen monterad och lite grovt ställa in backlash ( förklaring kommer) , därefter monterar man bort pinjongen så att diffen kan rulla fritt. Med hjälp av verktyget justerar man förspänningen på lagren till det börjar bygga motstånd och backar sedan av precis så mycket att det rullar fritt. På "skruvarna" gör man sedan en markering typ körnslag så man har koll på hur höger och vänster skruv står. Behöver man ändra läget på diffen mot pinjongen ( som man gör för att justera backlash ) så vrider man exakt lika mycket fast i motsatt riktning på skruvarna, på så sätt bibehålls rätt inspänning av lagren. Backlash: glappet mellan pinjong och kronhjul. Man låser pinjongen och för kronhjulet fram och tillbaka och mäter med indikatorklocka, runt 0,2mm är önskvärt på en Ford 8-tummare. För att justera flyttar man "skruvarna" lika mycket fast i motsatt riktning och påverkar på så sätt diffens läge mot pinjongen. Tro nu inte att det är klart i och med detta, det är nu som märkpasta ska användas för att kolla det exakta ingreppet mellan pinjong och kronhjul, detta tar vi nästa gång _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Snyggt, ser väldigt genomtänkt och metodiskt ut som allt du gör! Men när det gäller sånt här så finns det väl inga genvägar, drygt/dyrt att göra om om det blir fel.
|
||||||
Tackar Ja, det här är inget där jag tänker " går det så går det", försöker vara noggrann och det får ta den tid som krävs.
Om jag inspirerar någon annan att våga sig på att meka bakaxel så är det en kul bonus, det är ju inte svartkonst _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Troligen en jäkla skillnad på kall och varm diff också. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Och varm blir den Har förberett anslutningar för oljekyl, har både pump och kyl liggande men det är lite trångt runt bakaxeln, har funderingar på att gå över till enkelt avgas och på så sätt köpa lite plats. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Märkpasta, ett mycket speciellt klet som används för att försöka tolka hur kuggarna vidrör varandra, inte helt enkelt att använda tycker jag.
Det man har att spela med är "skruvarna" som justerar diffen i sidled, alltså backlash, och shims som man sätter mellan pinjonghuset och diffhuset för att bestämma pinjongens läge i djupled mot kronhjulet. Gick över till vippindikator för att mäta backlash och till slut mätte jag mot en av skruvskallarna i diffen för att få konsekventa och repeterbara mätvärden. Enkelt uttryckt så påverkar pinjongens djup var någonstans på kuggen som anläggningsytan hamnar, längre in mot roten eller längre ut mot toppen. Backlash påverkar hur långt in mot centrum av diffen eller hur långt ut mot ytterkanten anläggningsytan hamnar. Som ni förstår är det fullt med möjligheter att gå vilse och det lättaste är nästan att testa extremerna för att få en känsla för hur det hänger ihop. Här är en bild på en hyfsat godkänd anläggningsyta vad det gäller pinjongdjupet, mitt på kuggen men lite låg, justering av backlash kan rätta till detta. Vanligtvis vill man ha ytan så mitt på kuggen som möjligt men om det är svårt så är detta en bättre träffyta än en som sitter lägre mot ytterkanten på kuggen. Här är anläggningsytan för långt ut på kuggen, pinjongen ska längre in. Här är anläggningsytan för långt in på kuggen, pinjongen ska längre ut. Efter en del mixtrande hittade jag en ok anläggningsyta, pinjong och kronhjul är begagnade så helt perfekt blir det inte. Baksidan tog jag inte med här, det blir mycket ändå _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Vänta nu, Den ena parametern flyttar fläcken på både coast och drive mot toe/heel på kuggen och den andra parametern flyttar isär/ihop fläckarna på flankerna. Du måste ha med coast sidan annars kan du förstöra diffen snabbt...
Sen ändrar sig allt vid drift med avseende på runddragningsmoment. Hur mäter du det förresten, momentnyckel med indikatorklocka på utgående axel med blockerad diff på nåt sätt? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Här är en guide:
Länk I korta drag, om man vill flytta fläcken åt olika håll -> Ändra pinjonghöjden. Vill man flytta båda fläckarna åt samma håll -> Ändra backlash. Naturligtvis så behöver man ofta ändra båda, ändra en i taget och räkna med en jobbig iterativ process... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Japp, är med på resonemanget och du har rätt, det är en rätt omfattande process, har nog haft lös pinjongen 20 gånger för att få till det.. Coastsidan är godkänd enligt mig, valde att inte ta med några bilder då det känns rörigt ändå.. Nu har klumpen hittat tillbaka hem: Jeppsson lånade ut sin eminenta växellådslyft: Packningsklistret behöver värmas lite: Med lyften tog det mindre än 5 minuter att få dit klumpen, rekord! Tack för lånet Jeppsson, vilken suverän grej _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Skönt att det hjälpte! Håller med. Att man inte haft en sådan tidigare! Den gör det plötsligt till ett precisionsjobb att byta växellåda! EDIT: Höll på att glömma! Du får gärna torka av den efter du är klar med den, och lägga på ett nytt lager vax också. Sen ska den helst lagras i 22° +-1.5 och max 50% rel. luftfuktighet. |
||||||
Tackar
Någon speciell kvalitet på linneduken den är insvept i eller? Starten på året har varit rätt trist men nu känner jag att det är på väg att vända, jag lyckades få en plats på Vårruset med SVKG, Falkenbergsbanan 27/4! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
_________________ SO Johansson |
||||||
|
||||||
Gärna arvegods! Inte sådana där köpelinnedukar Har du något kvar på att-göra-listan inför säsongen, eller går du mest rundor och väntar nu? Bra tempo i den här tråden |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 129, 130, 131 >> 64 besök idag (363531 totalt) |