Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 107, 108, 109 ... 129, 130, 131   >>
191 besök senaste veckan (363113 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087


Trådstartare
Pysslar vidare med den bakre delen, ser det som ett bra tillfälle att öva Tigsvetsning av rör, det går framåt men det är långt kvar innan jag är mästare




Men mycket träning blir det:



På plats över bakaxeln:



Dämpare måste inte monteras rakt:



Och så en krök på slutet så avgasröret inte syns bakifrån.



Bakre dämparen är från Biltema, perfekta dimensioner och bara 399:- thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Ljud! Ljud!! Ljud!!!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Janne J skrev:
men det är långt kvar innan jag är mästare


Om det är Biltemas aluminiserade rör, är dom rätt eländiga att tig svetsa i. (om det är någon tröst)

Dom är svåra att få tillräckligt rena, bäst är nästa lamellskivan och köra riktigt rent.
Kör man med någon mjukare slipmetod som nylon krull, smetar man ut det på ytan istället för att slipa bort det.

Kan rekommendera CRC Alu HT som färg för att skydda mot rost.
Kostar dubbelt, varar tiofaldigt mot de billigare färgerna.

Ehh ja ljud ljud ljud

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087


Trådstartare
Så länge den står på pallbockar i garaget som i sin tur är innanför carporten så produceras det bara oljud, ni får vänta till den första provturen

Snart börjar säsongen så vad passar bättre än att plocka sönder något...



Tittar ni noga på hylsan i bussningen så ser ni hur deformerad den är i kanten, detta kommer av att jag mitt under förra säsongen gjorde om min undre länkarmsinfästning för att kunna få mer camber. Hylsan är för tunn i godset och min konstruktion med ett ovalt hål gör att det blir för lite anläggningsyta och istället för att bussningen spänns fast deformeras den.
Dessutom har jag länge varit sugen på att byta ut den sista gummibussningen i framvagnen mot något stabilare.

Börjar med att göra en jigg:



Här är delarna som ska ersätta gummibussningen:



Point of no return...



Första testen:



Svetsände till länklagret tigsvetsad.



Hela klabbet fastsvetsat och målat:



Röret sticker in ca 10cm, är fäst i en plåt och svetsat i länkarmen:



Nästa steg är att svarva några distanser/hylsor till infästningen, och så samma resa på andra sidan också...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



underbart Janne!!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Snyggt!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677




_________________
Patrik Skoog
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492



Läckert! thumbs up
Jag röstar för en tidig vårtur med kaffe sen för att testa varandras bilar - men främst höra alla kluriga idéer du har

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Du gör alltid så snygga jobb! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Snyggt! thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187



Ser bra ut Janne, blir nog väldigt bra det där!.. snart är säsongen igång!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 270



Snyggt jobbat! Gillar verkligen dina systematiska uppgraderingar och "en sak i taget"-tänket, ska försöka anamma det den dagen jag börjar byta ut saker på min mini-ford thumbs up

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087


Trådstartare
Tack allesammans, uppskattar verkligen era positiva kommentarer


Figgz: klart vi ska åka bil och dricka kaffe snart


Plockade fram lite material och kapade upp:



Slipade bort den värsta rosten med rondell och hyfsade till ytan i svarven.



Tog ner diametern för att få sugpassning i länklagret och borrade hål:



Tog av biten och gjorde en likadan till, satte i dem i länklagret och justerade längden så jag fick 52,5mm total bredd.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Snyggt! Men jag är inte med.. de två delarna går inte ihop i kulan va? Så du klämmer kulan när du monterar skruven i chassiet?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Snyggt! Men jag är inte med.. de två delarna går inte ihop i kulan va? Så du klämmer kulan när du monterar skruven i chassiet?


Stämmer, de bottnar inte mot varandra.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Janne J skrev:
Pysslar vidare med den bakre delen, ser det som ett bra tillfälle att öva Tigsvetsning av rör, det går framåt men det är långt kvar innan jag är mästare

https://rejsa.nu/im/user/16796/2023-03-14-13-17-13_avgas-31.jpg
https://rejsa.nu/im/user/16796/2023-03-14-13-17-13_avgas-32.jpg

Men mycket träning blir det:

https://rejsa.nu/im/user/16796/2023-03-14-13-17-13_avgas-33.jpg



Men jäklar,, du har då valt att gå på det värsta direkt =)
Aluminiumiserade avgasrör är inte riktigt det enklaste med tigsvetsen.

Mästrar du det där så klarar du allt sen =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Snyggt konstruerat Janne!! thumbs up

Som vi skrivit tidigare - kul med egenkonstruerade och
byggda lösningar!! Tusan vet om inte fnulandet är halva nöjet...

Blir det omsvetsning av hålen i framvagnsbryggan så de blir runda igen nu då?

Ang. klämma kulan i ledlager. Hängde inte riktigt med där...
Vad är anledningen till att man vill få en ihopklämmande kraft på ledkulan?

Eller handlar det bara om att kunna säkerställa att kulan är såpass klämd
att den inte kan ha något spel mot fästpunkt och bult?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Christian Jansson skrev:
Ang. klämma kulan i ledlager. Hängde inte riktigt med där...
Vad är anledningen till att man vill få en ihopklämmande kraft på ledkulan?

Eller handlar det bara om att kunna säkerställa att kulan är såpass klämd
att den inte kan ha något spel mot fästpunkt och bult?
Det är ju bra om kulan inte rör på sig i förhållande till chassit. Annars har man ju en glappunkt som garanterat blir glappare och glappare med tiden.
Den genomgående skruven är ju bara till att klämma fast länkhuvudets kula mellan "gaffeln" i chassit, den ska inte ta nån skjuvande kraft, precis som alla skruvförband.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Niklas Falk skrev:
Christian Jansson skrev:
Ang. klämma kulan i ledlager. Hängde inte riktigt med där...
Vad är anledningen till att man vill få en ihopklämmande kraft på ledkulan?

Eller handlar det bara om att kunna säkerställa att kulan är såpass klämd
att den inte kan ha något spel mot fästpunkt och bult?
Det är ju bra om kulan inte rör på sig i förhållande till chassit. Annars har man ju en glappunkt som garanterat blir glappare och glappare med tiden.
Den genomgående skruven är ju bara till att klämma fast länkhuvudets kula mellan "gaffeln" i chassit, den ska inte ta nån skjuvande kraft, precis som alla skruvförband.


Aha, som jag misstänkte då. thumbs up
För mycket klämmande kraft riskerar ju att deformera kulan och det vill man ju inte!
Risken är väl ifs väldigt liten/obefintlig när vi snackar de här dimensionerna på ledlager (och kvalitet på
material), men jag har sett ledlager som behövt kasseras pga deformering efter överdrivet
åtdragningsmoment.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Janne J skrev:

Figgz: klart vi ska åka bil och dricka kaffe snart



Läste jag något om åka bil och kaffe - jovisst gjorde jag det!
+1 här!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Styr kosan norrut så bjuder jag på garagehäng och tilltugg. (kaffe får ni ta med för det dricker jag inte)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 107, 108, 109 ... 129, 130, 131   >>
191 besök senaste veckan (363113 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande