Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 107, 108, 109 ... 129, 130, 131 >> 191 besök senaste veckan (363113 totalt) |
Pysslar vidare med den bakre delen, ser det som ett bra tillfälle att öva Tigsvetsning av rör, det går framåt men det är långt kvar innan jag är mästare
Men mycket träning blir det: På plats över bakaxeln: Dämpare måste inte monteras rakt: Och så en krök på slutet så avgasröret inte syns bakifrån. Bakre dämparen är från Biltema, perfekta dimensioner och bara 399:- _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Om det är Biltemas aluminiserade rör, är dom rätt eländiga att tig svetsa i. (om det är någon tröst) Dom är svåra att få tillräckligt rena, bäst är nästa lamellskivan och köra riktigt rent. Kör man med någon mjukare slipmetod som nylon krull, smetar man ut det på ytan istället för att slipa bort det. Kan rekommendera CRC Alu HT som färg för att skydda mot rost. Kostar dubbelt, varar tiofaldigt mot de billigare färgerna. Ehh ja ljud ljud ljud _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Så länge den står på pallbockar i garaget som i sin tur är innanför carporten så produceras det bara oljud, ni får vänta till den första provturen
Snart börjar säsongen så vad passar bättre än att plocka sönder något... Tittar ni noga på hylsan i bussningen så ser ni hur deformerad den är i kanten, detta kommer av att jag mitt under förra säsongen gjorde om min undre länkarmsinfästning för att kunna få mer camber. Hylsan är för tunn i godset och min konstruktion med ett ovalt hål gör att det blir för lite anläggningsyta och istället för att bussningen spänns fast deformeras den. Dessutom har jag länge varit sugen på att byta ut den sista gummibussningen i framvagnen mot något stabilare. Börjar med att göra en jigg: Här är delarna som ska ersätta gummibussningen: Point of no return... Första testen: Svetsände till länklagret tigsvetsad. Hela klabbet fastsvetsat och målat: Röret sticker in ca 10cm, är fäst i en plåt och svetsat i länkarmen: Nästa steg är att svarva några distanser/hylsor till infästningen, och så samma resa på andra sidan också... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Snyggt jobbat! Gillar verkligen dina systematiska uppgraderingar och "en sak i taget"-tänket, ska försöka anamma det den dagen jag börjar byta ut saker på min mini-ford
|
||||
Tack allesammans, uppskattar verkligen era positiva kommentarer
Figgz: klart vi ska åka bil och dricka kaffe snart Plockade fram lite material och kapade upp: Slipade bort den värsta rosten med rondell och hyfsade till ytan i svarven. Tog ner diametern för att få sugpassning i länklagret och borrade hål: Tog av biten och gjorde en likadan till, satte i dem i länklagret och justerade längden så jag fick 52,5mm total bredd. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Snyggt! Men jag är inte med.. de två delarna går inte ihop i kulan va? Så du klämmer kulan när du monterar skruven i chassiet?
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Stämmer, de bottnar inte mot varandra. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Men jäklar,, du har då valt att gå på det värsta direkt =) Aluminiumiserade avgasrör är inte riktigt det enklaste med tigsvetsen. Mästrar du det där så klarar du allt sen =) _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Snyggt konstruerat Janne!!
Som vi skrivit tidigare - kul med egenkonstruerade och byggda lösningar!! Tusan vet om inte fnulandet är halva nöjet... Blir det omsvetsning av hålen i framvagnsbryggan så de blir runda igen nu då? Ang. klämma kulan i ledlager. Hängde inte riktigt med där... Vad är anledningen till att man vill få en ihopklämmande kraft på ledkulan? Eller handlar det bara om att kunna säkerställa att kulan är såpass klämd att den inte kan ha något spel mot fästpunkt och bult? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Den genomgående skruven är ju bara till att klämma fast länkhuvudets kula mellan "gaffeln" i chassit, den ska inte ta nån skjuvande kraft, precis som alla skruvförband. |
||||
Aha, som jag misstänkte då. För mycket klämmande kraft riskerar ju att deformera kulan och det vill man ju inte! Risken är väl ifs väldigt liten/obefintlig när vi snackar de här dimensionerna på ledlager (och kvalitet på material), men jag har sett ledlager som behövt kasseras pga deformering efter överdrivet åtdragningsmoment. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Styr kosan norrut så bjuder jag på garagehäng och tilltugg. (kaffe får ni ta med för det dricker jag inte)
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 107, 108, 109 ... 129, 130, 131 >> 191 besök senaste veckan (363113 totalt) |