Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 129, 130, 131   >>
1048 besök senaste veckan (364515 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Patrik: jag slipade rent noga där jag skulle svetsa så det gick ganska hyggligt, men några utställningssvetsar är det inte


Ovala hålen ska vara kvar, det är de som är min primära camberjustering, att vrida på länklagren innebär att jag måste plocka bort skruven och vika ner länkarmen så det blir bökigt. Men..... om jag vill ha 10° negativ camber så går det att ordna

Ja, kombinationen kaffe och kultur lockar verkligen, hoppas gatsoparna får lite vårkänslor först


Hade lite tid över och fixade den andra länkarmen också, teoretiskt sett kan man ta en provtur nu ( hjulinställningen behöver lite kärlek först.. ).

Så här ser det ut underifrån:



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Jo jag såg det var rengjort, men det blir liksom 'smittat' och jag tror själva stålet är nåt kasst svårtiggat =)

Jag drar mig för att tigga såna där rör

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187



va snyggt och prydligt det blir, bra jobbat!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Kadett4wd skrev:
Jo jag såg det var rengjort, men det blir liksom 'smittat' och jag tror själva stålet är nåt kasst svårtiggat =)

Jag drar mig för att tigga såna där rör


Håller med, det är knepigt såna där rör. Det måste slipas rent ordentligt. MIGen bränner igenom skit, beläggningar, rost, gammal färg.... Det funkar inte bra med TIG.
Rostfritt är mycket enklare.

Men TIG är ju fantastiskt, att kunna svetsa utan att det sprutar gnistor och metall till höger och vänster... Värt varenda krona med en AC-TIG.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
safe skrev:


Men TIG är ju fantastiskt, att kunna svetsa utan att det sprutar gnistor och metall till höger och vänster... Värt varenda krona med en AC-TIG.



Just att det är så odramatiskt är riktigt bra, det näst bästa jag gjort efter att ha köpt en Tigsvets är att montera ett enkelt utsug, slipper man rökgaserna så känns det nästan som man skulle kunna sitta i vardagsrummet och svetsa

Att skarvarna blir mindre och inte kräver slipning är också ett plus ( detta är bara rengjort med stålborste )



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187



Janne J skrev:
safe skrev:


Men TIG är ju fantastiskt, att kunna svetsa utan att det sprutar gnistor och metall till höger och vänster... Värt varenda krona med en AC-TIG.



Just att det är så odramatiskt är riktigt bra, det näst bästa jag gjort efter att ha köpt en Tigsvets är att montera ett enkelt utsug, slipper man rökgaserna så känns det nästan som man skulle kunna sitta i vardagsrummet och svetsa

Att skarvarna blir mindre och inte kräver slipning är också ett plus ( detta är bara rengjort med stålborste )




Ser ju väldigt smutt ut.. jag har sneglat på att skaffa en TIG rätt länge jag med.. det är mycket som blir lättare att göra.. framförallt att svetsa "under-upp".. som annars är helt hopplöst med mig/mag..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Lindkvist skrev:

Ser ju väldigt smutt ut.. jag har sneglat på att skaffa en TIG rätt länge jag med.. det är mycket som blir lättare att göra.. framförallt att svetsa "under-upp".. som annars är helt hopplöst med mig/mag..


Nja, det finns inget som är lättare med en TIG... Om det är trångt eller upp och ned, då är MIG/MAG att föredra.
TIGar gör man med fördel på en bänk där man kan vrida delen så man hamnar i en fördelaktig position, liknande Jannes bild.

Man kan också snygga till en lite taskig MIGsvets genom att gå över den med TIGen, kanske inte det bästa, men kan minska slip-behovet.

Men tycker definitivt du ska skaffa en. Det är väldigt hjälpsamt att kunna smältaihop lite aluminium prylar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
safe skrev:
Lindkvist skrev:

Ser ju väldigt smutt ut.. jag har sneglat på att skaffa en TIG rätt länge jag med.. det är mycket som blir lättare att göra.. framförallt att svetsa "under-upp".. som annars är helt hopplöst med mig/mag..


Nja, det finns inget som är lättare med en TIG... Om det är trångt eller upp och ned, då är MIG/MAG att föredra.
TIGar gör man med fördel på en bänk där man kan vrida delen så man hamnar i en fördelaktig position, liknande Jannes bild.

Man kan också snygga till en lite taskig MIGsvets genom att gå över den med TIGen, kanske inte det bästa, men kan minska slip-behovet.

Men tycker definitivt du ska skaffa en. Det är väldigt hjälpsamt att kunna smältaihop lite aluminium prylar.


MIG eller TIG ersätter inte varandra, däremot kompletterar de, jag vill inte vara utan någon av dem. Med MIG kan du vara lite busigare, spackla med svetsen och svetsa i dåligt rengjorda grejor, TIG är mycket mer gnälligt, det ska vara minimala spalter och väl rengjort. Jag TIG:ar bara på bänk, aldrig direkt på bilen.

Vad har du för svets? lite nyfiken eftersom jag inte upplever några problem uppochner med min Kemppi.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Janne J skrev:
safe skrev:
Lindkvist skrev:

Ser ju väldigt smutt ut.. jag har sneglat på att skaffa en TIG rätt länge jag med.. det är mycket som blir lättare att göra.. framförallt att svetsa "under-upp".. som annars är helt hopplöst med mig/mag..


Nja, det finns inget som är lättare med en TIG... Om det är trångt eller upp och ned, då är MIG/MAG att föredra.
TIGar gör man med fördel på en bänk där man kan vrida delen så man hamnar i en fördelaktig position, liknande Jannes bild.

Man kan också snygga till en lite taskig MIGsvets genom att gå över den med TIGen, kanske inte det bästa, men kan minska slip-behovet.

Men tycker definitivt du ska skaffa en. Det är väldigt hjälpsamt att kunna smältaihop lite aluminium prylar.


MIG eller TIG ersätter inte varandra, däremot kompletterar de, jag vill inte vara utan någon av dem. Med MIG kan du vara lite busigare, spackla med svetsen och svetsa i dåligt rengjorda grejor, TIG är mycket mer gnälligt, det ska vara minimala spalter och väl rengjort. Jag TIG:ar bara på bänk, aldrig direkt på bilen.

Vad har du för svets? lite nyfiken eftersom jag inte upplever några problem uppochner med min Kemppi.


Det funkar att svetsa upp och ner med mig men problemet är att man får svetsstänk ner i håret, i nacken, i värsta fall ner i skorna. Förutom att det blir märken på epoxygolv och riskerar att svetsloppor hamnar under nått och riskerar att elda ner garaget. Bättre att köra rostfria delar som man punktar på bilen och svetsar på bänk med TIG även om det är betydligt dyrare i material och mängd gas. Man kan dock köra utan rotgas på avgassystem men inte på grenrör.

Blir bra med bärarmsjusteringen, gummibussningar ska utrotas från bilar med sportigare ambitioner.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:


Blir bra med bärarmsjusteringen, gummibussningar ska utrotas från bilar med sportigare ambitioner.


thumbs up


Lite mer fart skadar inte så jag tänkte satsa på fartränder, hur mycket det ger är oklart, har letat på internet efter väldokumenterade före och efter bromsningar men inte hittat något, men några hästar borde det väl ge


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Köp 10 sådana här och släng på innan race.



Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Så är det, rätt klistermärken ökar effekten

Trotsade regnet, eller, det spelar ingen roll egentligen, bilen är ändå grymt smutsig..

Liten runda upp och ner för gatan, mycket värdefullt med provtur, avgasrör slår mot golvet någonstans och måste åtgärdas, bilen skrapar inte i kantstenen när jag backar ut på gatan = bra!



Nästa steg, hjulinställning.

Om någon är nyfiken på hur 4° negativ camembert ser ut så...


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Janne J skrev:


Nästa steg, hjulinställning.

Om någon är nyfiken på hur 4° negativ camembert ser ut så...



Vilken fin Camembert en lördag som denna
Testar du länken vi bollade sist nu och recenserar?

Bra jobbat! Ska nog också ta en tur imorgon

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Figgz skrev:

Testar du länken vi bollade sist nu och recenserar?

Bra jobbat! Ska nog också ta en tur imorgon


Japp, den ska jag testa, kanske redan i morgon!

En provtur brukar ofta vända upp och ner på "att göra listan", att bygga en färdig bil som fungerar perfekt direkt från garaget är omöjligt..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Skönt stuk på bilen! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Härligt Janne!

Ska bli kul att höra vad du tycker om nya Öhlinarna och alla andra modifieringar sen. thumbs up

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Skönt stuk på bilen! thumbs up


Jag trivs så bra med att det inte är så noga, så länge allting fungerar bra så får utsidan vara lite "personlig"


Magnus Lidholm skrev:
Härligt Janne!

Ska bli kul att höra vad du tycker om nya Öhlinarna och alla andra modifieringar sen. thumbs up


Ja, nu har det ju blivit en hel del ändringar under vintern, hoppas jag hinner sortera ut det mesta innan sprintcupen drar igång.

Du var väldigt snabb i slutet av förra säsongen så där har jag något att jaga

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Lowflyer
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 23



Hej.
Jag har precis köpt en 65'a och går och funderar på framtida modifieringar. Vad skulle du säga har gjort störst skillnad på bilen? Har du någon rekommendation på vad jag bör göra först?

Min bil har redan en motor och låda från en -88 = 5 vxl manuell.

Var köper du delar till bakaxeln? Vad rekommenderar du för difflösning? Jag kommer att köra mestadels på gata, och kanske lite på svängbana ibland. Dragracing är inte aktuellt så spole och annat går bort. (Sitter redan något liknande i axeln så bilen är i stort sett okörbar....)

Skickar med en bild på min bil. Bakaxeln är för bred och skall bytas.


_________________
Jan Dersjö
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Jag kör med en vanlig lamelldiff och tycker den fungerar bra, typ den här: https://www.summitracing.com/parts/pwt-ls108028/make/ford/model/mustan . . . .

När det gäller väghållning så kopierar jag in ett svar jag gav för ett tag sedan på mustangforumet:

Nu vet jag inget om din budget, om du mekar själv eller vilken nivå du strävar efter men här kommer lite åsikter från mig:

Färdiga kit där du i stort sett byter allt känns som en bra affär i första hand för de som säljer grejorna, många spyr galla över mustangens hjulupphängningar och ser ett byte som den enda lösningen.
Om man tittar lite på originalgrejorna så finns det förbättringspotential på ett antal punkter men tyvärr har internet bestämt sig för att original är skit, jag håller inte med om detta..

Vi förutsätter att du har friska originalgrejor på din bil och då skulle min plan se ut så här:

Fram:
Shelbysänkning
Öppna plånboken och köpa de bästa stötdämparna du har råd med.
Montera en 1 1/8 krängningshämmare fram
Montera strut rods med länklager fram

Bak:
Friska fjädrar med polybussning i främre fästet, behåll gummi i de bakre fästena.
Panhardstag ( mycket viktigt! )
Öppna plånboken och köpa de bästa stötdämparna du har råd med ( bak är det riktigt viktigt med bra dämpare pga den stora ofjädrade vikten )

Hjulvinklar:
Camber 1-2° negativt
Caster 5-6°
En liten gnutta toe in

Vill du sedan gå vidare så ligger karossförstärkningar näst på tur, karossen flexar så mycket att det påverkar väghållningen negativt.

Snygg bil förresten, du kommer att riktigt roligt med den om du förädlar den lite.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Sprintcupens anmälningsavgift betald!
Nu ser jag fram mot de 5 körtillfällena


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828



Janne J skrev:
Sprintcupens anmälningsavgift betald!
Nu ser jag fram mot de 5 körtillfällena



Jag med! :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 129, 130, 131   >>
1048 besök senaste veckan (364515 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande