Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 129, 130, 131 >> 1048 besök senaste veckan (364515 totalt) |
Patrik: jag slipade rent noga där jag skulle svetsa så det gick ganska hyggligt, men några utställningssvetsar är det inte
Ovala hålen ska vara kvar, det är de som är min primära camberjustering, att vrida på länklagren innebär att jag måste plocka bort skruven och vika ner länkarmen så det blir bökigt. Men..... om jag vill ha 10° negativ camber så går det att ordna Ja, kombinationen kaffe och kultur lockar verkligen, hoppas gatsoparna får lite vårkänslor först Hade lite tid över och fixade den andra länkarmen också, teoretiskt sett kan man ta en provtur nu ( hjulinställningen behöver lite kärlek först.. ). Så här ser det ut underifrån: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Håller med, det är knepigt såna där rör. Det måste slipas rent ordentligt. MIGen bränner igenom skit, beläggningar, rost, gammal färg.... Det funkar inte bra med TIG. Rostfritt är mycket enklare. Men TIG är ju fantastiskt, att kunna svetsa utan att det sprutar gnistor och metall till höger och vänster... Värt varenda krona med en AC-TIG. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Just att det är så odramatiskt är riktigt bra, det näst bästa jag gjort efter att ha köpt en Tigsvets är att montera ett enkelt utsug, slipper man rökgaserna så känns det nästan som man skulle kunna sitta i vardagsrummet och svetsa Att skarvarna blir mindre och inte kräver slipning är också ett plus ( detta är bara rengjort med stålborste ) _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Ser ju väldigt smutt ut.. jag har sneglat på att skaffa en TIG rätt länge jag med.. det är mycket som blir lättare att göra.. framförallt att svetsa "under-upp".. som annars är helt hopplöst med mig/mag.. _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||||||
Nja, det finns inget som är lättare med en TIG... Om det är trångt eller upp och ned, då är MIG/MAG att föredra. TIGar gör man med fördel på en bänk där man kan vrida delen så man hamnar i en fördelaktig position, liknande Jannes bild. Man kan också snygga till en lite taskig MIGsvets genom att gå över den med TIGen, kanske inte det bästa, men kan minska slip-behovet. Men tycker definitivt du ska skaffa en. Det är väldigt hjälpsamt att kunna smältaihop lite aluminium prylar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
MIG eller TIG ersätter inte varandra, däremot kompletterar de, jag vill inte vara utan någon av dem. Med MIG kan du vara lite busigare, spackla med svetsen och svetsa i dåligt rengjorda grejor, TIG är mycket mer gnälligt, det ska vara minimala spalter och väl rengjort. Jag TIG:ar bara på bänk, aldrig direkt på bilen. Vad har du för svets? lite nyfiken eftersom jag inte upplever några problem uppochner med min Kemppi. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Det funkar att svetsa upp och ner med mig men problemet är att man får svetsstänk ner i håret, i nacken, i värsta fall ner i skorna. Förutom att det blir märken på epoxygolv och riskerar att svetsloppor hamnar under nått och riskerar att elda ner garaget. Bättre att köra rostfria delar som man punktar på bilen och svetsar på bänk med TIG även om det är betydligt dyrare i material och mängd gas. Man kan dock köra utan rotgas på avgassystem men inte på grenrör. Blir bra med bärarmsjusteringen, gummibussningar ska utrotas från bilar med sportigare ambitioner. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Lite mer fart skadar inte så jag tänkte satsa på fartränder, hur mycket det ger är oklart, har letat på internet efter väldokumenterade före och efter bromsningar men inte hittat något, men några hästar borde det väl ge _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Så är det, rätt klistermärken ökar effekten
Trotsade regnet, eller, det spelar ingen roll egentligen, bilen är ändå grymt smutsig.. Liten runda upp och ner för gatan, mycket värdefullt med provtur, avgasrör slår mot golvet någonstans och måste åtgärdas, bilen skrapar inte i kantstenen när jag backar ut på gatan = bra! Nästa steg, hjulinställning. Om någon är nyfiken på hur 4° negativ camembert ser ut så... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Vilken fin Camembert en lördag som denna Testar du länken vi bollade sist nu och recenserar? Bra jobbat! Ska nog också ta en tur imorgon _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Japp, den ska jag testa, kanske redan i morgon! En provtur brukar ofta vända upp och ner på "att göra listan", att bygga en färdig bil som fungerar perfekt direkt från garaget är omöjligt.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Jag trivs så bra med att det inte är så noga, så länge allting fungerar bra så får utsidan vara lite "personlig"
Ja, nu har det ju blivit en hel del ändringar under vintern, hoppas jag hinner sortera ut det mesta innan sprintcupen drar igång. Du var väldigt snabb i slutet av förra säsongen så där har jag något att jaga _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Hej.
Jag har precis köpt en 65'a och går och funderar på framtida modifieringar. Vad skulle du säga har gjort störst skillnad på bilen? Har du någon rekommendation på vad jag bör göra först? Min bil har redan en motor och låda från en -88 = 5 vxl manuell. Var köper du delar till bakaxeln? Vad rekommenderar du för difflösning? Jag kommer att köra mestadels på gata, och kanske lite på svängbana ibland. Dragracing är inte aktuellt så spole och annat går bort. (Sitter redan något liknande i axeln så bilen är i stort sett okörbar....) Skickar med en bild på min bil. Bakaxeln är för bred och skall bytas. _________________ Jan Dersjö |
||||||
Jag kör med en vanlig lamelldiff och tycker den fungerar bra, typ den här: https://www.summitracing.com/parts/p
När det gäller väghållning så kopierar jag in ett svar jag gav för ett tag sedan på mustangforumet: Nu vet jag inget om din budget, om du mekar själv eller vilken nivå du strävar efter men här kommer lite åsikter från mig: Färdiga kit där du i stort sett byter allt känns som en bra affär i första hand för de som säljer grejorna, många spyr galla över mustangens hjulupphängningar och ser ett byte som den enda lösningen. Om man tittar lite på originalgrejorna så finns det förbättringspotential på ett antal punkter men tyvärr har internet bestämt sig för att original är skit, jag håller inte med om detta.. Vi förutsätter att du har friska originalgrejor på din bil och då skulle min plan se ut så här: Fram: Shelbysänkning Öppna plånboken och köpa de bästa stötdämparna du har råd med. Montera en 1 1/8 krängningshämmare fram Montera strut rods med länklager fram Bak: Friska fjädrar med polybussning i främre fästet, behåll gummi i de bakre fästena. Panhardstag ( mycket viktigt! ) Öppna plånboken och köpa de bästa stötdämparna du har råd med ( bak är det riktigt viktigt med bra dämpare pga den stora ofjädrade vikten ) Hjulvinklar: Camber 1-2° negativt Caster 5-6° En liten gnutta toe in Vill du sedan gå vidare så ligger karossförstärkningar näst på tur, karossen flexar så mycket att det påverkar väghållningen negativt. Snygg bil förresten, du kommer att riktigt roligt med den om du förädlar den lite. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Jag med! :-) _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 129, 130, 131 >> 1048 besök senaste veckan (364515 totalt) |