Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 113, 114, 115 ... 129, 130, 131   >>
186 besök idag (363294 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
therealpinto skrev:
Du kör fortfarande EEC-IV, original motorstyrning?

Jag upplever (eller har upplevt) lite samma fenomen i motorgången på flera andra Fordar med samma styrsystem som är till åren komna. Jag har börjat fundera på om det är något som slits i dessa - TPS är ju en känd slitdel som verkligen kan påverka detta (både för att den kan falsk-trigga axpump men också för att den kan ha svårt att hänga med i gaspådrag). Tyvärr har det varit svårt att hitta nya givare med bra kvalitet. Kanske lättare till V8...

Är det klaff-luftmängdmätare så slits ju den också.

Jag brukar till slut lösa det med annan insprutning men det är ju bara ett sätt att gå runt problemet (och kanske skaffa sig några nya utmaningar).

Gustaf



Japp, original motorstyrning än så länge, det finns en mycket bra sida på nätet med massor av information, det har varit mycket stök med den senaste åren men en del finns kvar, http://web.archive.org/web/20110905192136/http://www.fordfuelinjection . . . .
Den här har lite info https://www.foxstang.com/complete-efi-sensors-fox-mustang-eec/

Jag har riktig MAF men jag funderar på hur den sitter monterad.

Byte av insprutning finns i tankarna när det behövs mer effekt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Janne J skrev:
Byte av insprutning finns i tankarna när det behövs mer effekt
Tja, en motor som inte hickar har ju mer effekt i medeltal...

Men ett standardsprut har ju en massa trevliga saker som kostar tid att reproducera i valfritt universalsystem (för det finns väl inga totalmappade till Mussar, det är väl bara maxeffekt på pappret som gäller?).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Är det en varmtråds givare i luftmängd mätaren ?

Dom kan vara känsliga hur rören går före och efter.
Så inte omöjligt att rördragningen kan påverka.


Vissa verkar vara okänsliga för detta.
Frågan är bara om det är motorn, eller byggaren som är okänslig i de fallen

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Är det en varmtråds givare i luftmängd mätaren ?

Dom kan vara känsliga hur rören går före och efter.
Så inte omöjligt att rördragningen kan påverka.


Vissa verkar vara okänsliga för detta.
Frågan är bara om det är motorn, eller byggaren som är okänslig i de fallen


Byggaren är en okänslig drummel, där är en av orsakerna

Just orienteringen av givaren funderar jag på, just nu sitter den vågrätt och jag har för mig att den sitter så original men är inte alls säker. Har läst att de kan fungera bättre om de sitter lodrätt från "taket" på röret.
Mellan MAF och spjäll är det ca 30cm rör så det känns bra. Framför MAF är det konfilter i stort sett rakt på, originalet har en liknande konstruktion med luftfilterbox direkt framför MAF.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Janne J skrev:
Byte av insprutning finns i tankarna när det behövs mer effekt
Tja, en motor som inte hickar har ju mer effekt i medeltal...

Men ett standardsprut har ju en massa trevliga saker som kostar tid att reproducera i valfritt universalsystem (för det finns väl inga totalmappade till Mussar, det är väl bara maxeffekt på pappret som gäller?).


Så känner jag också, ett fel som märks på låga varv borde påverka hela registret.

Att byta till ett eftermarknadssprut är ju inget man gör på en kafferast, någonstans känns det som att det måste finnas en rejäl orsak och vinst innan det blir lönt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Janne J skrev:

Byggaren är en okänslig drummel, där är en av orsakerna


Tänkte snarare att du faktiskt lägger märke till små sakerna som gör en bil trevlig att köra

Jag vet att på BMW m5 V8an så är MAF sensorerna super känsliga.
Och det räcker att man monterar ett sport luft filter så blir det galet.

Har inte någon klar bild om det är luftströmmarna som ger mätfel, eller om det släpper olja från filtret på sensorn.

Janne J skrev:

Så känner jag också, ett fel som märks på låga varv borde påverka hela registret.


Motorn är betydligt känsligare på låga laster för eventuella mätfel.
Mycket för att man kör med ett Lambda värde / bränsle mängd som är relativt magert.
Med större gaspådrag / varvtal / last så maskar en fetare blandning ofta bort mindre fel.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



En variant är ju att leta rätt på nån med programvara för att prata med EEC-IV-boxen.

Sån finns ju, speciellt när det är en Mustangbox. Då kan man ju se värdena, och även göra en del justeringar. Inte så dumt kanske...

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Janne J skrev:
Daniel-635 skrev:
Är det en varmtråds givare i luftmängd mätaren ?

Dom kan vara känsliga hur rören går före och efter.
Så inte omöjligt att rördragningen kan påverka.


Just orienteringen av givaren funderar jag på, just nu sitter den vågrätt och jag har för mig att den sitter så original men är inte alls säker. Har läst att de kan fungera bättre om de sitter lodrätt från "taket" på röret.
Mellan MAF och spjäll är det ca 30cm rör så det känns bra. Framför MAF är det konfilter i stort sett rakt på, originalet har en liknande konstruktion med luftfilterbox direkt framför MAF.


När jag byggde om insuget på min Alfa 166 V6 fick jag väldigt orolig tomgång när MAF hamnade för nära spjället. Den gillade inte flödet där tror jag. Efter att ha flyttat den närmre filtret blev motorgången som original.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Under vintern byggde jag en box runt konfiltret som gör att det bara kan ta luft utifrån, den kan säkert har påverkat luftströmmarna, detta ska vi gräva mer i...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Janne J skrev:
Under vintern byggde jag en box runt konfiltret som gör att det bara kan ta luft utifrån, den kan säkert har påverkat luftströmmarna, detta ska vi gräva mer i...


Är nog bra att ha "lugnt" flöde runt MAF. Dvs lagom långt till både filter och spjäll. Det är i alla fall erfarenheten från min Alfa.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Gustav_H78 skrev:
Janne J skrev:
Daniel-635 skrev:
Är det en varmtråds givare i luftmängd mätaren ?

Dom kan vara känsliga hur rören går före och efter.
Så inte omöjligt att rördragningen kan påverka.


Just orienteringen av givaren funderar jag på, just nu sitter den vågrätt och jag har för mig att den sitter så original men är inte alls säker. Har läst att de kan fungera bättre om de sitter lodrätt från "taket" på röret.
Mellan MAF och spjäll är det ca 30cm rör så det känns bra. Framför MAF är det konfilter i stort sett rakt på, originalet har en liknande konstruktion med luftfilterbox direkt framför MAF.


När jag byggde om insuget på min Alfa 166 V6 fick jag väldigt orolig tomgång när MAF hamnade för nära spjället. Den gillade inte flödet där tror jag. Efter att ha flyttat den närmre filtret blev motorgången som original.


Detta fick mig att fundera lite, på min motor sitter ju LMM 20-25 cm från spjället och monterad direkt i utloppet på luftfilterboxen så det borde inte göra så mycket? Det är ju knappast fråga om nåt laminärt flöde? Eller kan olika motorer vara olika känsliga pga andra faktorer?

Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Nu kommer ett självklart tips....
Har du gjort test med att helt enkelt rycka ur kontaktstycket till LMM?

Det ger ju svar åtminstone på om motorn går samma eller sämre och kan ju
vara bra ledtråd för vidare felsökning.

Jag gjorde det på min (ofrivilligt/glömsk) och fick just det fenomen som du beskriver,
rejäl tvekan vid gaspådrag.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Just Volvo femman är nog en okänslig maskin.
Förr var det många som slaktade huset, och byggde ett eget större 3" hus.
Detta i kombination med större spridare.

Fungerade nog ganska bra, eller i alla fall till 320hk och vevstakar genom blocket




Mer funderingar jag har Janne, kan 100% bara vara svammel, men ändå...

Vissa motorstyrningar har adaptiv bränsle tabell.
Så om ECUn ser att lambda korrigeringen är stor hela tiden, kan bränsle tabellen ändras.

Om du nu har haft ett läckage vid ett grenrör, har säkert den lambda sonden givit fel info.
Då skulle det kunna bli lite hur som helst.

(Vissa kan man resetta genom att bryta strömmen)

Har felet kommit nu i vår, eller har det vart en tendens hela tiden ?

Hur har du det med EGR ?

När man återför syrefattiga avgaser till motorn behövs mindre bensin.
Skulle kanske kunna påverka, om du ändrat på detta, men det är ett långskott.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Daniel-635 skrev:


Mer funderingar jag har Janne, kan 100% bara vara svammel, men ändå...

Vissa motorstyrningar har adaptiv bränsle tabell.
Så om ECUn ser att lambda korrigeringen är stor hela tiden, kan bränsle tabellen ändras.

Om du nu har haft ett läckage vid ett grenrör, har säkert den lambda sonden givit fel info.
Då skulle det kunna bli lite hur som helst.

(Vissa kan man resetta genom att bryta strömmen)

Har felet kommit nu i vår, eller har det vart en tendens hela tiden ?

Hur har du det med EGR ?

När man återför syrefattiga avgaser till motorn behövs mindre bensin.
Skulle kanske kunna påverka, om du ändrat på detta, men det är ett långskott.



Helt rätt, motorstyrningen har adaptiv bränsletabell, att lägga av batteripolen ca 15 minuter nollar tabellen.

Lite orolig tomgång har funnits hela tiden sedan jag byggde bilen, hackandet har kommit denna säsong.

EGR är helt bortrationaliserad.


Var ute för en stund sedan och kollade grundtändningen med ECU reglering bortkopplad = ok
Kopplade bort IAC och kollade grundtomgången = ok
Kollade vacuum på tomgång, ca 18-19 = verkar helt ok

Vände på MAF så att sensorn sitter lodrätt och tog bort min luftstyrningsburk.

Provkörning nästa!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Mats Karlsson skrev:
Gustav_H78 skrev:


När jag byggde om insuget på min Alfa 166 V6 fick jag väldigt orolig tomgång när MAF hamnade för nära spjället. Den gillade inte flödet där tror jag. Efter att ha flyttat den närmre filtret blev motorgången som original.


Detta fick mig att fundera lite, på min motor sitter ju LMM 20-25 cm från spjället och monterad direkt i utloppet på luftfilterboxen så det borde inte göra så mycket? Det är ju knappast fråga om nåt laminärt flöde? Eller kan olika motorer vara olika känsliga pga andra faktorer?



20-25 cm får nog anses som lagom eller relativt långt. Nu var det några år sedan (drygt 10) och min hamnade nog närmare 10 cm från spjället. Sen kan det säkert skilja massor vad som är rätt mellan olika motorer.

Efter flytten var det fritt från minnet typ 25-30 cm från spjället, men närmre filtret (org pappersfilter)

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Så här satt Maf monterad tidigare:



Nu har jag vridit den 90°



Passade också på att rengöra IAC ( som såg jättefin ut )



Har tagit flera testrundor och måste säga att hackandet är nästan helt borta, lite tvekan ibland vid häftiga gaspådrag vid ca 1200 varv, kan vara något som har funnits hela tiden. Den matar på duktigt trots 215 hästar eller vad det nu är, fruktansvärt lätt att köra som en biltjuv...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Skönt med enkla fix!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Ang 215 hästar så satte motortrend en helt original 5.0efi i bänken. den visade 259 hk helt orörd.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Coupe76 skrev:
Ang 215 hästar så satte motortrend en helt original 5.0efi i bänken. den visade 259 hk helt orörd.



Detta var ett riktigt "feelgood" inlägg thumbs up


Hittade artikeln: https://www.motortrend.com/how-to/last-pushrod-1995-ford-mustang-engin . . . .

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Söker efter bättre bromskänsla och tänkte byta till andra belägg för att se hur det påverkar. Kör idag på Brembo HP2000, ett belägg som jag har använt tidigare och tycker fungerar bra.

I och med att jag har Porsche Boxster/Brembo ok så finns det mesta att tillgå.

Kollade runt på nätet och bestämde mig till slut för att prova Ferodo DS 1.11, har tidigare kört DS3000 på Cortinan men ville prova något vassare.





Har kört en liten runda för att bädda in beläggen och de första intrycken är:
Vilken skillnad mot mina HP2000!
Helt annan pedalkänsla, mycket stummare.
Det initiala bettet känns mycket bra.
Hade inte förväntat mig att det skulle vara en så stor skillnad

Ska bli kul att testa hur det känns i konbanan på torsdag!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Härligt Janne,

bra bromsar eller rättare sagt bra belägg gör oerhört mycket för känslan, om de gnisslar lagom mycket också blir lyckan total

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 113, 114, 115 ... 129, 130, 131   >>
186 besök idag (363294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande