| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
|
13 besök idag (407091 totalt) |
|
Det fungerar riktigt bra, har kört ett antal konbanetävlingar och banmöten, 95% av hjulstudsandet är borta och jag märker inga andra negativa effekter.
Att fjädrarna är stabilt uppbyggda på delen mellan axeln och främre infästningen är också viktigt, och att man så långt det går undviker sänkblock mellan axeln och fjädern ( skapar en momentarm ) _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
|
Re:
jäkligt fin cabbe o rätt årsmodel _________________ henrik nielsen |
||||
|
Re:
Precis vad jag ville höra! Har gjort en likadan lösning självisk vinter men blev fundersam över om det verkligen funkar utan låsningar eller så.// _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||||
|
Re:
Tittade i din tråd, se till att göra fästena kraftiga.. ( egen erfarenhet... )
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
|
Re:
innebär det att vi inte ses den 10/4
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
|
Re:
Klart vi ses den 10/4! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
|
Plockade fram bilen för en provtur nu när sopmaskinerna har städat vägarna.
Kändes fruktansvärt rå och otrevlig, dessutom stack tempen upp lite högre än vad den brukar. Efter lite fix med övre kylslangen ( skapade en luftficka som var svårt att få bort ) och ytterligare 4 liter kylvätska så ska nog det problemet vara ur världen. Dålig gång och ovilja att varva över 3000 kvarstod dock... Efter att ha nyttjat min vakenperiod runt kl 04:00 i natt till något konstruktivt så kom jag fram till att det första som måste kollas är grundtändläget. Vill ni ha en motor som går riktigt illa så ställ tändningen på 2° EFTER övre dödpunkt
Antagligen hade jag bara kastat dit fördelaren och inte brytt mig om någon inställning i höstas och sedan glömt alltsammans. Nu står tändningen på 12° födp och motorn verkar gå som den ska, spinner loss vildsint på ettans växel vid bara lite pådrag ( ok, ok, r-däck och fuktig asfalt, jag vet.. )
Nu väntar vi på gött väder och nästa provtur! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
|
Gött väder och provtur =
Körde ca 5 mil, stannade och kollade vattennivå i exp-kärlet, lyssnade efter konstiga ljud, hittade hur många som helst.. Men, det är så det är, under vintern blir man bortskämd med moderna bilars tystnad och komfort, när man sedan sätter sig i mussen så finns inte de bägge orden
Nu känns konbana 10/4 fullt möjlig!
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
|
Re:
Tror du har åkt förbi detta många gånger, Brokvarn i Öxabäck, kvarn och sågverk. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
|
Re:
Underbart Janne
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
|
Ser härligt ut Janne!
Fick skrämselhicka när jag läste första raderna i ditt förra inlägg!
Felställd tändning är ju klart menligt för bra motorgång - men lättjusterat!
_________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30
|
||||
|
Re:
Härligt Janne! Då så, bara att ut och åka! Kanske rent utav i nordostlig riktning?
Det är en vattenbro/ledning: https://maps.app.goo.gl/HYdRjzsQQxp5 _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Ahh, klassiska V8 devisen "tycker du ändå att den är för stark? Snurra tändningen åt andra hållet"
Kul att du säger detta, en kompis hade fått tändningen på sin MB 350 SLC justerad till 5grader av en mek en gång... som tog fel på före eller efter ÖD Vad pigg den blev när den justerades rätt
Härligt att läsa att allt är igång och provkört, då hinner du finjustera lite till i veckan som kommer inför nästa veckas härliga sprintpremiär!
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
Re:
Tack för erbjudandet, håller lite i slantarna just nu, är man 75% sjukskriven så finns inte riktigt marginalerna för guldkantade varadagsäventyr. Sluta inte fråga, det kan ändra sig
||||
|
Carl, Christian och Figgz:
Vi ses på flygfältet och jag ska göra mitt bästa för att skapa underhållning. ( en kompis med en Camaro 1989 är också anmäld, det kan bara bli kul )
||||
|
Sprintsäsongen är igång!
Under denna vinter var det inga speciella uppgraderingar, bara reparation av motorn efter haveriet på Knutstorp förra året. Körde några rundor och bestämt mig för att det borde fungera. Mötte upp med Klingan /Miata och Mats/Camaro i Rydal för gemensam avfärd mot Vårgårda. Väl framme möttes vi av den så för Vårgårda typiska polarvinden, av någon märklig anledning är köldeffekten på Vårgårda flygfält värre än något annat jag kommer på. Massor med glada människor och en underbar tävlingsledning från SVKG värmer dock i snålblåsten, tack till er som fixar detta arrangemang
Bansträckningen var samma som finalen vilket innebar att det var ett parti som jag inte var bekant med. Efter några vändor började det kännas mer naturligt och jag kunde analysera var det fanns fart=tid att hämta. Bilen fungerade helt perfekt, den är snäll och förutsägbar, som vanligt är det jag som är den begränsande faktorn. Min kompis Mats var med för första gången, vi har kört mycket bana tillsammans men Mats har aldrig provat konbana. Bilen han valde för dagen var en Camaro 1989, V8 och manuell växellåda. Vi hade bytt stötdämpare och fjädrar, bättre bromsbelägg och slangar/vätska, nytt avgassystem och reparerat växellådan. Mats började lugnt och försiktigt men efterhand gick det fortare och fortare, jag tror han kapade ca 20 sekunder ( på en körtid mellan 80-100 sekunder ) under eftermiddagen. Behöver jag tillägga att han fastnade hårt för konbana och vill köra igen...
||||
|
underbart att se både dig och bilen igår Janne, du bad även på dagens bästa svar på hur har du det? nämligen "jag har roligt" så underbart, precis som det ska vara
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
|
13 besök idag (407091 totalt) |