Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 137, 138, 139 >> 37 besök idag (392358 totalt) |
Ursäkta Samson, jag stal din bild och gjorde ett kollage med min tid på Falkenberg
![]() Kul att se hur stor skillnaden är på de kurviga partierna mellan våra bilar. Samson vänster, Janne höger: ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Jag tycker du skulle skrivit; hur liten skillnaden är i kurvorna. Det skiljer ju inte mycket alls där. Sen försvinner han på rakorna. Men hans bil väger väl ett halvt ton mer än din musse antar jag. Det gör nog att du har hyfsat jämn speed i kurvorna.
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||||
Intressant!
I de långsamma kurvorna är det ingen skillnad alls medan det skiljer lite i den snabbaste? Det kanske det är i de snabba kurvorna som skillnaden i gammal vs modern hjulupphängning ger utslag? Men jämför jag det nya PB-varvet (AR-1) med mitt tidigare PB-varv (PS4S) med Aston på Falkenberg har jag lägre lägstafart (134,8 km/h på AR-1 jmf med 136,4 km/h på PS4S) i högfartskurvan på baksidan. Där borde det finnas mycket tid att hämta med mer grepp. Sedan säger ju lägstafarten i en kurva inte allt.. Körstil i form av "V-spår" vs "U-spår" ger ju olika lästahastigheter även om det inte är applicerbart på samma sätt i högfartskurvor som i hårnålar. Riktigt roligt att analysera! I just chikanen efter start/mål körde jag lite annorlunda med r-däck än innan. Med mer grepp tog jag med mig lite mer fart genom första delen av chikanen. Fartsänkningen skedde fram till apex/utgången medan jag tidigare hade en liten fartökning mellan högerkurvan och vänsterkurvan. Lägstafarten i andra delen av chikanen var nu ca 2 km/h högre med AR-1 än med Pilot Sport 4S trots att första delen var ytterligare lite större skillnad. Som sagt, kul att analysera och försöka förstå! Det krävs nog nästan en kopp kaffe och stor skärm för att kolla och lära sig mer! ![]() Kul att se era videos. Tre vitt skilda bilar som ändå gör ungefär samma varvtider! Tycker det poängterar det jag uppskattar absolut mest med SVKG! Bilglädje! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
Analysera är jättekul, det hade varit roligt att köra ytterligare en gång på Falkenberg i närtid och tänka mer aktivt på detaljer. På mitt snabbaste varv hade jag en omkörning på baksidan där jag för säkerhets skull släppte av lite, en sådan detalj straffar sig omedelbart på högstahastigheten.
I chikanen har jag tidigare upplevt att det understyr mycket, med de modifieringarna av motorn jag har gjort finns det mer pulver och jag kan enklare gasa mig ur situationen med lite lätt överstyrning. "problemet" på trackdays är att man får så få rena varv där man kan slipa på detaljer, det är lätt att det blir kökörning. Hursomhelst så lönar sig hästkrafter på Falkenberg, det ser vi tydligt i loggarna. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Har till och med tvättat bilen inför dagens 2:a deltävling i Sprintcupen på Vårgårda flygfält. Vädret ser lysande ut, detta kan bli kul!
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Vi bestämmer här och nu att det blir en toppenkväll, vi ses på flygfältet... ![]() _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
||||||
![]() ![]() Ses där! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Gårdagens sprint blev bara 5 vändor för mig, lite struligt med kösystemet och det faktum att jag hade en tid att passa gjorde att det inte blev fler.
Banan var i stort sett samma som förra gången, 180° vändningen på högfarsdelen tog jag denna gång moturs efter tips från mästercoachen ( Figgz ) på förarmötet. Mycket riktigt så kändes det mer naturligt men det är ändå utmanande att hitta någon vettig bromspunkt. Tycker jag har fått till mer konsekventa körningar och känner att jag har några ändringar som jag vill testa nästa gång. Är tiderna väldigt spretiga så är det svårt att säga om en justering gör nytta eller inte. Vad det gäller bilen så är känslan samma som förra gången, den går riktigt bra nu! Det går att ladda på ordentligt och bilen svarar med att vara med på noterna till 100%, mycket underhållande ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Trist att se dig lämna så tidigt och att inte hinna snacka, det var nytt rekord i antalet deltagare och många nya så tyvärr lyckades vi alla gemensamt få till ett bra och jämt flöde. /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Stack du efter att du hade nått tiden du skulle passa eller vad menar du? ![]() ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Kvällens mål: köra en exakt 85:00 tid! ![]() ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Sprint 3 med SVKG.
Bra väder om än något blåsigt, mycket bättre ordning i depån vilket gör det lättare att veta när man står på tur för att starta, bra jobbat från tävlingsledningen ![]() Denna gång ville jag testa olika lite olika varianter med upp/nerväxling, tidigare har jag kört hela banan på 2:an men har flera gången funderat på alternativ. Bilen är rätt högt växlad och gör över 100 km/h på 2:an. Redan innan start tog Figgz och jag varsin runda i Mussen och började fundera på hur man bäst utnyttjar bilen. Jag fortsatte sedan att testade olika alternativ med att växla upp till 3:an på vissa delar av banan. Figgz hoppade in och åkte med ytterligare några vändor för lite mer coachning ( Tack Figgz, detta uppskattas väldigt mycket, du är grym på att hitta fart ![]() Efter att ha kollat lite tider och landat i min känsla valde jag att gå tillbaka och köra hela banan på 2:an och då kom kvällens snabbaste tid för mig. Mycket nyttigt att experimentera och prova alternativ, nästa gång ska jag testa vänsterbroms på några ställen, ska bli intressant ![]() Totalt blev det 11 rundor, 9 med tidtagning varav flera med passagerare, Mussen levererade till synes helt opåverkad hela kvällen. Hemfärden var otroligt vacker, en Svensk sommarkväll på landsbygden är magisk ( speciellt i en Mustang ![]() ![]() Känner mig väldigt hedrad över att få pryda årets Sprintdekal, en riktigt fin överraskning! ![]() 6 säsonger har det blivit nu, jösses vad tiden går! ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Denna är så jäkla snygg ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Vad cool, vilken Hedersbetygelse ![]() _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
Hedras den som hedras bör! Du och din bil är bägge två väldigt uppskattade figurer på dessa träffar och har varit så i alla år ![]() ![]() ![]()
Tack själv! För att få en bra dialog i körning så måste man vara minst två så du är lika stor del i det ![]() Vi får planera lite bättre i sommar så vi kan ta back-to-back med våra bilar i sommar om du är sugen ![]() Jättesnyggt kört igår, verkligen! Din utväxling är såpass annorlunda mot många av våra andra så växelval blir "Mustangunikt", tiderna säger att du fick det att falla på plats bra ändå - summering av alla tider börjar snart! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Tackar ![]() Hela iden med bygget har varit fokus på ändamålet: stort underhållningsvärde ![]() Puts och bling-bling har legat vääldigt långt ner på listan ![]() Kul att du gillar den ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
En åktur på trevliga småvägar med bilbyte och fika låter som en väldigt trevlig händelse ![]() 5500 varv på 2:an är drygt 110 km/h så "Mustangunikt" är en bra beskrivning, kunde jag få den att varva 5500 på 5:an så hade vi knäckt 300 km/h vallen ![]() Precis som du skriver så är det väldigt givande att bolla frågor om körning och dynamik, ju fler erfarenheter desto lättare är det att hitta lösningar och sätt att utvecklas. Carl sade till mig i går att jag kör "högertrafik", att jag har olika avstånd till konan om det är en höger eller vänstersväng, mycket bra information som jag genast började träna på, tack Carl, mycket bra feedback ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Inga blesyrer efter påkörda koner eller dylikt.... Alltså BLING ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Det borde finnas märke efter en kona i frontplåten, jag flyttade en några meter, eller om det var ganska många meter
![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 137, 138, 139 >> 37 besök idag (392358 totalt) |