Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... , 137, 138, 139   >>
37 besök idag (392358 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508


Trådstartare
Ursäkta Samson, jag stal din bild och gjorde ett kollage med min tid på Falkenberg

Kul att se hur stor skillnaden är på de kurviga partierna mellan våra bilar.

Samson vänster, Janne höger:



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 570



Jag tycker du skulle skrivit; hur liten skillnaden är i kurvorna. Det skiljer ju inte mycket alls där. Sen försvinner han på rakorna. Men hans bil väger väl ett halvt ton mer än din musse antar jag. Det gör nog att du har hyfsat jämn speed i kurvorna.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2347



Intressant!
I de långsamma kurvorna är det ingen skillnad alls medan det skiljer lite i den snabbaste? Det kanske det är i de snabba kurvorna som skillnaden i gammal vs modern hjulupphängning ger utslag?
Men jämför jag det nya PB-varvet (AR-1) med mitt tidigare PB-varv (PS4S) med Aston på Falkenberg har jag lägre lägstafart (134,8 km/h på AR-1 jmf med 136,4 km/h på PS4S) i högfartskurvan på baksidan. Där borde det finnas mycket tid att hämta med mer grepp.
Sedan säger ju lägstafarten i en kurva inte allt.. Körstil i form av "V-spår" vs "U-spår" ger ju olika lästahastigheter även om det inte är applicerbart på samma sätt i högfartskurvor som i hårnålar.

Riktigt roligt att analysera!
I just chikanen efter start/mål körde jag lite annorlunda med r-däck än innan. Med mer grepp tog jag med mig lite mer fart genom första delen av chikanen. Fartsänkningen skedde fram till apex/utgången medan jag tidigare hade en liten fartökning mellan högerkurvan och vänsterkurvan. Lägstafarten i andra delen av chikanen var nu ca 2 km/h högre med AR-1 än med Pilot Sport 4S trots att första delen var ytterligare lite större skillnad.

Som sagt, kul att analysera och försöka förstå! Det krävs nog nästan en kopp kaffe och stor skärm för att kolla och lära sig mer!

Kul att se era videos. Tre vitt skilda bilar som ändå gör ungefär samma varvtider!
Tycker det poängterar det jag uppskattar absolut mest med SVKG! Bilglädje!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508


Trådstartare
Analysera är jättekul, det hade varit roligt att köra ytterligare en gång på Falkenberg i närtid och tänka mer aktivt på detaljer. På mitt snabbaste varv hade jag en omkörning på baksidan där jag för säkerhets skull släppte av lite, en sådan detalj straffar sig omedelbart på högstahastigheten.

I chikanen har jag tidigare upplevt att det understyr mycket, med de modifieringarna av motorn jag har gjort finns det mer pulver och jag kan enklare gasa mig ur situationen med lite lätt överstyrning.

"problemet" på trackdays är att man får så få rena varv där man kan slipa på detaljer, det är lätt att det blir kökörning.

Hursomhelst så lönar sig hästkrafter på Falkenberg, det ser vi tydligt i loggarna.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508


Trådstartare
Har till och med tvättat bilen inför dagens 2:a deltävling i Sprintcupen på Vårgårda flygfält. Vädret ser lysande ut, detta kan bli kul!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 95



Janne J skrev:
Har till och med tvättat bilen inför dagens 2:a deltävling i Sprintcupen på Vårgårda flygfält. Vädret ser lysande ut, detta kan bli kul!


Vi bestämmer här och nu att det blir en toppenkväll, vi ses på flygfältet...

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6662



jowe66 skrev:
Janne J skrev:
Har till och med tvättat bilen inför dagens 2:a deltävling i Sprintcupen på Vårgårda flygfält. Vädret ser lysande ut, detta kan bli kul!


Vi bestämmer här och nu att det blir en toppenkväll, vi ses på flygfältet...







Ses där!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508


Trådstartare
Gårdagens sprint blev bara 5 vändor för mig, lite struligt med kösystemet och det faktum att jag hade en tid att passa gjorde att det inte blev fler.

Banan var i stort sett samma som förra gången, 180° vändningen på högfarsdelen tog jag denna gång moturs efter tips från mästercoachen ( Figgz ) på förarmötet. Mycket riktigt så kändes det mer naturligt men det är ändå utmanande att hitta någon vettig bromspunkt.

Tycker jag har fått till mer konsekventa körningar och känner att jag har några ändringar som jag vill testa nästa gång. Är tiderna väldigt spretiga så är det svårt att säga om en justering gör nytta eller inte.

Vad det gäller bilen så är känslan samma som förra gången, den går riktigt bra nu! Det går att ladda på ordentligt och bilen svarar med att vara med på noterna till 100%, mycket underhållande

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1490



Janne J skrev:
Gårdagens sprint blev bara 5 vändor för mig, lite struligt med kösystemet och det faktum att jag hade en tid att passa gjorde att det inte blev fler.

Banan var i stort sett samma som förra gången, 180° vändningen på högfarsdelen tog jag denna gång moturs efter tips från mästercoachen ( Figgz ) på förarmötet. Mycket riktigt så kändes det mer naturligt men det är ändå utmanande att hitta någon vettig bromspunkt.

Tycker jag har fått till mer konsekventa körningar och känner att jag har några ändringar som jag vill testa nästa gång. Är tiderna väldigt spretiga så är det svårt att säga om en justering gör nytta eller inte.

Vad det gäller bilen så är känslan samma som förra gången, den går riktigt bra nu! Det går att ladda på ordentligt och bilen svarar med att vara med på noterna till 100%, mycket underhållande


Trist att se dig lämna så tidigt och att inte hinna snacka, det var nytt rekord i antalet deltagare och många nya så tyvärr lyckades vi alla gemensamt få till ett bra och jämt flöde.

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19027



Janne J skrev:
Gårdagens sprint blev bara 5 vändor för mig, lite struligt med kösystemet och det faktum att jag hade en tid att passa gjorde att det inte blev fler.


Stack du efter att du hade nått tiden du skulle passa eller vad menar du?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508


Trådstartare
MaZ skrev:
Janne J skrev:
Gårdagens sprint blev bara 5 vändor för mig, lite struligt med kösystemet och det faktum att jag hade en tid att passa gjorde att det inte blev fler.


Stack du efter att du hade nått tiden du skulle passa eller vad menar du?


Kvällens mål: köra en exakt 85:00 tid!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508


Trådstartare
Sprint 3 med SVKG.

Bra väder om än något blåsigt, mycket bättre ordning i depån vilket gör det lättare att veta när man står på tur för att starta, bra jobbat från tävlingsledningen thumbs up

Denna gång ville jag testa olika lite olika varianter med upp/nerväxling, tidigare har jag kört hela banan på 2:an men har flera gången funderat på alternativ. Bilen är rätt högt växlad och gör över 100 km/h på 2:an.

Redan innan start tog Figgz och jag varsin runda i Mussen och började fundera på hur man bäst utnyttjar bilen. Jag fortsatte sedan att testade olika alternativ med att växla upp till 3:an på vissa delar av banan. Figgz hoppade in och åkte med ytterligare några vändor för lite mer coachning ( Tack Figgz, detta uppskattas väldigt mycket, du är grym på att hitta fart )

Efter att ha kollat lite tider och landat i min känsla valde jag att gå tillbaka och köra hela banan på 2:an och då kom kvällens snabbaste tid för mig. Mycket nyttigt att experimentera och prova alternativ, nästa gång ska jag testa vänsterbroms på några ställen, ska bli intressant

Totalt blev det 11 rundor, 9 med tidtagning varav flera med passagerare, Mussen levererade till synes helt opåverkad hela kvällen.
Hemfärden var otroligt vacker, en Svensk sommarkväll på landsbygden är magisk ( speciellt i en Mustang )




Känner mig väldigt hedrad över att få pryda årets Sprintdekal, en riktigt fin överraskning!




6 säsonger har det blivit nu, jösses vad tiden går!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8429



Janne J skrev:



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1639

Namndispens
Namndispens

KUL! Grattis.

_________________
Johan B
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 157



Janne J skrev:
Totalt blev det 11 rundor, 9 med tidtagning varav flera med passagerare, Mussen levererade till synes helt opåverkad hela kvällen.
Hemfärden var otroligt vacker, en Svensk sommarkväll på landsbygden är magisk ( speciellt i en Mustang )




Känner mig väldigt hedrad över att få pryda årets Sprintdekal, en riktigt fin överraskning!


Denna är så jäkla snygg

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 400



Janne J skrev:
Känner mig väldigt hedrad över att få pryda årets Sprintdekal, en riktigt fin överraskning!

https://rejsa.nu/im/user/16796/2025-06-04-07-32-20_dekal-6.jpg

Vad cool, vilken Hedersbetygelse

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6662



Janne J skrev:

Känner mig väldigt hedrad över att få pryda årets Sprintdekal, en riktigt fin överraskning!


Hedras den som hedras bör!
Du och din bil är bägge två väldigt uppskattade figurer på dessa träffar och har varit så i alla år thumbs up thumbs up


Janne J skrev:
( Tack Figgz, detta uppskattas väldigt mycket, du är grym på att hitta fart )

Tack själv!
För att få en bra dialog i körning så måste man vara minst två så du är lika stor del i det Alltid jätteskoj att få åka med och även lyxen att få köra din bil! Att utöver det ha en väldigt bra medspelare i att bolla körning, bildynamik på ett öppet och bra sätt är alltid väldigt kul!

Vi får planera lite bättre i sommar så vi kan ta back-to-back med våra bilar i sommar om du är sugen

Jättesnyggt kört igår, verkligen!
Din utväxling är såpass annorlunda mot många av våra andra så växelval blir "Mustangunikt", tiderna säger att du fick det att falla på plats bra ändå - summering av alla tider börjar snart!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508


Trådstartare
MelvinL skrev:
Janne J skrev:
Totalt blev det 11 rundor, 9 med tidtagning varav flera med passagerare, Mussen levererade till synes helt opåverkad hela kvällen.
Hemfärden var otroligt vacker, en Svensk sommarkväll på landsbygden är magisk ( speciellt i en Mustang )




Känner mig väldigt hedrad över att få pryda årets Sprintdekal, en riktigt fin överraskning!


Denna är så jäkla snygg


Tackar

Hela iden med bygget har varit fokus på ändamålet: stort underhållningsvärde
Puts och bling-bling har legat vääldigt långt ner på listan

Kul att du gillar den

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508


Trådstartare
Figgz skrev:
Janne J skrev:

Känner mig väldigt hedrad över att få pryda årets Sprintdekal, en riktigt fin överraskning!


Hedras den som hedras bör!
Du och din bil är bägge två väldigt uppskattade figurer på dessa träffar och har varit så i alla år thumbs up thumbs up


Janne J skrev:
( Tack Figgz, detta uppskattas väldigt mycket, du är grym på att hitta fart )

Tack själv!
För att få en bra dialog i körning så måste man vara minst två så du är lika stor del i det Alltid jätteskoj att få åka med och även lyxen att få köra din bil! Att utöver det ha en väldigt bra medspelare i att bolla körning, bildynamik på ett öppet och bra sätt är alltid väldigt kul!

Vi får planera lite bättre i sommar så vi kan ta back-to-back med våra bilar i sommar om du är sugen

Jättesnyggt kört igår, verkligen!
Din utväxling är såpass annorlunda mot många av våra andra så växelval blir "Mustangunikt", tiderna säger att du fick det att falla på plats bra ändå - summering av alla tider börjar snart!


En åktur på trevliga småvägar med bilbyte och fika låter som en väldigt trevlig händelse thumbs up

5500 varv på 2:an är drygt 110 km/h så "Mustangunikt" är en bra beskrivning, kunde jag få den att varva 5500 på 5:an så hade vi knäckt 300 km/h vallen

Precis som du skriver så är det väldigt givande att bolla frågor om körning och dynamik, ju fler erfarenheter desto lättare är det att hitta lösningar och sätt att utvecklas.


Carl sade till mig i går att jag kör "högertrafik", att jag har olika avstånd till konan om det är en höger eller vänstersväng, mycket bra information som jag genast började träna på, tack Carl, mycket bra feedback

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5803



Janne J skrev:
Totalt blev det 11 rundor, 9 med tidtagning varav flera med passagerare, Mussen levererade till synes helt opåverkad hela kvällen.
Hemfärden var otroligt vacker, en Svensk sommarkväll på landsbygden är magisk ( speciellt i en Mustang )






Hela iden med bygget har varit fokus på ändamålet: stort underhållningsvärde
Puts och bling-bling har legat vääldigt långt ner på listan


Inga blesyrer efter påkörda koner eller dylikt.... Alltså BLING

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508


Trådstartare
Det borde finnas märke efter en kona i frontplåten, jag flyttade en några meter, eller om det var ganska många meter

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... , 137, 138, 139   >>
37 besök idag (392358 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande