Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 136, 137, 138 36 besök idag (390501 totalt) |
Ursäkta Samson, jag stal din bild och gjorde ett kollage med min tid på Falkenberg
![]() Kul att se hur stor skillnaden är på de kurviga partierna mellan våra bilar. Samson vänster, Janne höger: ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Jag tycker du skulle skrivit; hur liten skillnaden är i kurvorna. Det skiljer ju inte mycket alls där. Sen försvinner han på rakorna. Men hans bil väger väl ett halvt ton mer än din musse antar jag. Det gör nog att du har hyfsat jämn speed i kurvorna.
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Intressant!
I de långsamma kurvorna är det ingen skillnad alls medan det skiljer lite i den snabbaste? Det kanske det är i de snabba kurvorna som skillnaden i gammal vs modern hjulupphängning ger utslag? Men jämför jag det nya PB-varvet (AR-1) med mitt tidigare PB-varv (PS4S) med Aston på Falkenberg har jag lägre lägstafart (134,8 km/h på AR-1 jmf med 136,4 km/h på PS4S) i högfartskurvan på baksidan. Där borde det finnas mycket tid att hämta med mer grepp. Sedan säger ju lägstafarten i en kurva inte allt.. Körstil i form av "V-spår" vs "U-spår" ger ju olika lästahastigheter även om det inte är applicerbart på samma sätt i högfartskurvor som i hårnålar. Riktigt roligt att analysera! I just chikanen efter start/mål körde jag lite annorlunda med r-däck än innan. Med mer grepp tog jag med mig lite mer fart genom första delen av chikanen. Fartsänkningen skedde fram till apex/utgången medan jag tidigare hade en liten fartökning mellan högerkurvan och vänsterkurvan. Lägstafarten i andra delen av chikanen var nu ca 2 km/h högre med AR-1 än med Pilot Sport 4S trots att första delen var ytterligare lite större skillnad. Som sagt, kul att analysera och försöka förstå! Det krävs nog nästan en kopp kaffe och stor skärm för att kolla och lära sig mer! ![]() Kul att se era videos. Tre vitt skilda bilar som ändå gör ungefär samma varvtider! Tycker det poängterar det jag uppskattar absolut mest med SVKG! Bilglädje! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Analysera är jättekul, det hade varit roligt att köra ytterligare en gång på Falkenberg i närtid och tänka mer aktivt på detaljer. På mitt snabbaste varv hade jag en omkörning på baksidan där jag för säkerhets skull släppte av lite, en sådan detalj straffar sig omedelbart på högstahastigheten.
I chikanen har jag tidigare upplevt att det understyr mycket, med de modifieringarna av motorn jag har gjort finns det mer pulver och jag kan enklare gasa mig ur situationen med lite lätt överstyrning. "problemet" på trackdays är att man får så få rena varv där man kan slipa på detaljer, det är lätt att det blir kökörning. Hursomhelst så lönar sig hästkrafter på Falkenberg, det ser vi tydligt i loggarna. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Har till och med tvättat bilen inför dagens 2:a deltävling i Sprintcupen på Vårgårda flygfält. Vädret ser lysande ut, detta kan bli kul!
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Vi bestämmer här och nu att det blir en toppenkväll, vi ses på flygfältet... ![]() _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
||||
![]() ![]() Ses där! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Gårdagens sprint blev bara 5 vändor för mig, lite struligt med kösystemet och det faktum att jag hade en tid att passa gjorde att det inte blev fler.
Banan var i stort sett samma som förra gången, 180° vändningen på högfarsdelen tog jag denna gång moturs efter tips från mästercoachen ( Figgz ) på förarmötet. Mycket riktigt så kändes det mer naturligt men det är ändå utmanande att hitta någon vettig bromspunkt. Tycker jag har fått till mer konsekventa körningar och känner att jag har några ändringar som jag vill testa nästa gång. Är tiderna väldigt spretiga så är det svårt att säga om en justering gör nytta eller inte. Vad det gäller bilen så är känslan samma som förra gången, den går riktigt bra nu! Det går att ladda på ordentligt och bilen svarar med att vara med på noterna till 100%, mycket underhållande ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Trist att se dig lämna så tidigt och att inte hinna snacka, det var nytt rekord i antalet deltagare och många nya så tyvärr lyckades vi alla gemensamt få till ett bra och jämt flöde. /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Stack du efter att du hade nått tiden du skulle passa eller vad menar du? ![]() ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Kvällens mål: köra en exakt 85:00 tid! ![]() ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 136, 137, 138 36 besök idag (390501 totalt) |