Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 128, 129, 130   >>
14 besök idag (362112 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det kan inte vara så enkelt att de ville dämpa sidorörelsen?
Men eftersom fjäderkonstant en där är så mycket högre (högre egenfrekvens) så skulle väl dämparen nästan ligga ner
Så skit i det

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Kan också vara så att slaglängden på stötdämparen styrde monteringen, mer vinkel = kortare rörelse på dämparen i förhållande till den totala in/ut fjädringen på hjulet.

Inget problem för mig, dämparen har ett slag på 15 cm och det tror jag räcker alldeles utmärkt.

Kari, fuling, Niklas thumbs up för bra input!


Mailade frågan till Öhlins också.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
latjo44
uppsala
Här sen Apr 2006
Inlägg: 27



Janne J skrev:
latjo44 skrev:


Grymt jobb med Mussen så här långt, följt bygget i tystnad tills nu.

Har en galaxie 63a som jag fått dit en krängare på ibak, känns helt klart en skillnad.
Kika på modernare skåpbussar som mercedes sprinter. sitter längsgående blad och krängare på dem ibak.




Tackar

Galaxie är stenhårda i racingutförande thumbs up

Har du några bilder får du gärna lägga upp här.


Den här är inget racingutförande, men är ju alltid trevligt om det går att svänga iallafall


_________________
David Lindén
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Mmm, bulliga höga däckssidor är nåt helt annat än 20" med eltejp på. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Jag är helt såld på Galaxie, vilken fräck bil du har David!

Lite mer info vore kul, motor, vx-låda?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Fick snabbt svar från Matts på Öhlins, tackar thumbs up

De hade samma tankar som många av oss, stötdämparna jobbar bäst när de är rakt upp då sidolasterna minskar.
Samtidigt fick jag också exakta mått på hur mycket av kolvstången som ska var synligt när bilen är i rideheight, mycket bra för mig som ska bygga de övre fästena och har full frihet att göra detta så det blir så bra som möjligt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



Är det några mått du kan delge oss?

_________________
peter johansson
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Jag gillar gamla sväng-jänkare.
Läser denna tråd ofta, tackar för dina uppdateringar.
Snyggt jobbat!
thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Janne J
vad har åket för typ av bumpstopp?

Har du lust att mäta lite på dina nya bladfädrar?
Jag vill kolla hur det går att räkna fjäderkonstanter.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
p. johansson skrev:
Är det några mått du kan delge oss?


Öhlins vill att dämparen sitter precis mitt i slaget vid körhöjd, mitt slag är 177,5 mm så det blir ca 89 mm av kolvstången som ska vara synlig när bilen är i körhöjd.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
NBC2 skrev:
Jag gillar gamla sväng-jänkare.
Läser denna tråd ofta, tackar för dina uppdateringar.
Snyggt jobbat!
thumbs up


Tackar

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
fuling skrev:
Janne J
vad har åket för typ av bumpstopp?

Har du lust att mäta lite på dina nya bladfädrar?
Jag vill kolla hur det går att räkna fjäderkonstanter.


Original sitter det gummistoppar mellan ramben och bakaxel:




Mina är fullständigt uttorkade och kommer att ersättas med något passande, höjdmässigt och hårdhetsmässigt.

Sedan finns det bumpstops i stötdämparna också men de hoppas jag aldrig ska få jobba..

Ska ta lite mått på fjädrarna, återkommer.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Jag sponsrar gärna med en uppsättning bumpstoppar...












... frästa aluminium!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Öhlins vill att dämparen sitter precis mitt i slaget vid körhöjd,
mitt slag är 177,5 mm så det blir ca 89 mm av kolvstången som ska
vara synlig när bilen är i körhöjd.


Varför mitt i slaget?
Som jag ser det så steg 1
Hur mycket har vi från utfjädrat till åkhöjd?
Fjädrad vikt ligger ca ca ca 240kg per sida bak.
Fjäderkonstant 30N/mm
Ger
240*g/30 -> ca ca 78,5mm (MR=1)
Sen hur mycket kan det fjädra innåt?
Så mycket det går skulle jag säga generält.
Men åtminstånde 1g till, man ca ca 78,5mm
Typ 78,5*2 ->157mm. sen om man inte vill dämpar skall bottna i in/ut läget.
Lägga på 10mm, ger 167mm
I detta fall så ligger vi rätt nära 177,5mm i slag.
Jag skulle lägga de 10mm vi har över innåt.

En bra koll är att se hur mycket infjädring man kan ha max
innan något tar i, tex däck i hjulhusen.

Sen bumpstopp kan man utforma så de blir en extra fjäder.
Typ går in när man böjar pressa pilen.

Vart det mycket nu?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Öhlins vill att dämparen sitter precis mitt i slaget vid körhöjd,
mitt slag är 177,5 mm så det blir ca 89 mm av kolvstången som ska
vara synlig när bilen är i körhöjd.


Varför mitt i slaget?
Som jag ser det så steg 1
Hur mycket har vi från utfjädrat till åkhöjd?
Fjädrad vikt ligger ca ca ca 240kg per sida bak.
Fjäderkonstant 30N/mm
Ger
240*g/30 -> ca ca 78,5mm (MR=1)
Sen hur mycket kan det fjädra innåt?
Så mycket det går skulle jag säga generält.
Men åtminstånde 1g till, man ca ca 78,5mm
Typ 78,5*2 ->157mm. sen om man inte vill dämpar skall bottna i in/ut läget.
Lägga på 10mm, ger 167mm
I detta fall så ligger vi rätt nära 177,5mm i slag.
Jag skulle lägga de 10mm vi har över innåt.

En bra koll är att se hur mycket infjädring man kan ha max
innan något tar i, tex däck i hjulhusen.

Sen bumpstopp kan man utforma så de blir en extra fjäder.
Typ går in när man böjar pressa pilen.

Vart det mycket nu?


Du är ju helt makalös thumbs up

Vilka bra underlag du ger mig, tack så mycket!

Infjädringen styrs rätt mycket av att jag envisas med 8" breda fälgar, hjulhusen är inte rymliga om man säger så..
Har inte koll på max infjädring just nu men kan snart simulera hur det blir i verkligheten.

Bumpstopp måste det bli som en del i ekvationen fjäderkonstant.



Var ute i garaget någon timma i går kväll och tog upp hål för det nya stötdämpartornet.
På bilden ser man det gamla fästet till höger och mitt nya hål till vänster. Bilden tagen underifrån rakt upp under golvet mellan hjulhusen.



I hålet blir det ett stötdämpartorn som sticker upp precis bakom ryggstödet på baksätet.
Tornet i början av processen:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Jag sponsrar gärna med en uppsättning bumpstoppar...












... frästa aluminium!




Ska nog renovera de hijackers som fanns med bilen, de blir högt och fint, då kanske man kan ha högglanspolerade alu-stoppar tillsammans med min gulmålade bakaxel...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Slog mig en sak jag inte tänkte på.
Bakaxelens utfjädrings-stopp är ju bladfjädern, ca ca 60kg(ofjädrad vikt) per fjäder.
60*g/30->19,5mm.
Så utfjädringen från åkhöjd blir mer, 78,5+19,5 ->98mm
Obs nu tumme pekfinger.

Utåt är jag inte orolig för dämparen.
Många bilar har dämparen som utfjädrings stopp.
Std bilar har och i många fall förspända fjädrar.
Förspända fjädarar eller ej har debateras en hel del tidigare här.
Och det är ett läge man sällan är i normalfall, eller? (helt utfjädrat)

En annan sak.
Hur mycket större är röret, i tornet, än dämparen?
Jä... osäker på hur mycket stötdämparnas fästerna i karrossen rör
sig i förhållande till bakaxelen. Horisontelt vid krängning framför allt.

Hur lång är dämparen i öppet läge?
cc mellan infästings punkterna.

ps
And ersJepp sson, ditt förslag tycker jag är elakt mot Jannes hämoröjder

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
fuling skrev:
Slog mig en sak jag inte tänkte på.
Bakaxelens utfjädrings-stopp är ju bladfjädern, ca ca 60kg(ofjädrad vikt) per fjäder.
60*g/30->19,5mm.
Så utfjädringen från åkhöjd blir mer, 78,5+19,5 ->98mm
Obs nu tumme pekfinger.

Utåt är jag inte orolig för dämparen.
Många bilar har dämparen som utfjädrings stopp.
Std bilar har och i många fall förspända fjädrar.
Förspända fjädarar eller ej har debateras en hel del tidigare här.
Och det är ett läge man sällan är i normalfall, eller? (helt utfjädrat)

En annan sak.
Hur mycket större är röret, i tornet, än dämparen?
Jä... osäker på hur mycket stötdämparnas fästerna i karrossen rör
sig i förhållande till bakaxelen. Horisontelt vid krängning framför allt.

Hur lång är dämparen i öppet läge?
cc mellan infästings punkterna.

ps
And ersJepp sson, ditt förslag tycker jag är elakt mot Jannes hämoröjder


Tornet är 73 mm invändigt, dämparen är 50 mm, har testat det du tänker på och det ska till ganska mycket rörelse innan dämparkroppen slår i.

Här är dämparen och tumstocken:





Första gången någon tänker på mina hemorrojder här på Rejsa, jag är såå tacksam

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Tornet är 73 mm invändigt, dämparen är 50 mm,
har testat det du tänker på och det ska till ganska
mycket rörelse innan dämparkroppen slår i.


Tror dig du testat, retar mig att min känsla säger motsatsen.
Så nu skall jag dunka vätt i känslan
ca hur högt blir själva tornet?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Den ofjädrade vikten bak låter låg Janne...
GM 8,5 bultad - 55kg utan bromsar
Bladfjädrar F-body 35kg/st - halva vikten av dem
Dämpare - 3kg/st? Typ halva vikten där också.
Bromsar 10-15kg eventuellt mer om det är någon klumpig P-broms
Fälgar; dina är ju mindre så de väger väl mindre än mina... 20kg/st


Använd bumpstopp till dämparna som sagt. de kan man få i kända fjäderkonstanter och om det är något annat som tar i innan, så lägger man bara en distans mellan stoppet och skålen på stötdämparen.
Kan iof svarva ett par bumpstopp till dig också, om du nu nödvändigtvis vill ha alu. Det lät riktigt snyggt ihop med bakaxeln faktiskt

fuling skrev:
ps
And ersJepp sson, ditt förslag tycker jag är elakt mot Jannes hämoröjder

Jag måste ju säkerställa att han inte blir snabbare än mig! Om du nu ska räkna chassi till oss båda så blir vi ju lika snabba.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Slitsa upp det där tornet i sidled. Det hade jag gjort iaf. Man vill inte trycka till dämparen så om man skulle dansa in i en trottoarkant, studsa lite väl hårt över curbsen eller liknande.

är det avgasrör förresten? Välj något med bättre kvalitet på det mest utsatta området på bilen i så fall

EDIT: visst fasen, du har inte fjädrar utan bara dämpare... Men ändå. I framtiden kanske där sitter en fjäder och då är det ju lite drygt att kapa i karossen...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 128, 129, 130   >>
14 besök idag (362112 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande