Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 129, 130, 131   >>
60 besök idag (364062 totalt)
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



lär sitta som en fläskläpp!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Snyggt bygge!

Lite feelgoodracing: https://www.youtube.com/watch?v=aSdnVIho9so

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Helt rätt med 15" hjul på klassisk Mustang! Har sett flera bilar med 18-19" vilket gör att de ser ut som Matchbox-bilar....
Bygg vidare, vi är många som följer.
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Fortsatte svetsandet med att komplettera punktsvetsarna på balkarna med sömsvetsning, alltid bidrar det med lite extra stadga.


All originalplåt färdigsvetsad i bakdelen, nu blir det belöning med kaffe och macka:


Renkörning med stålborste, thinnertvättning och lite svart primer


Hann med att färdigsvetsa taket mot bakskärmarna också, snart är det dags att flytta framåt i bilen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 227



En väg att gå om du tröttnar på att köra själv: https://www.hotrod.com/articles/autonomous-classic-mustang-goodwood-fe . . . .

_________________
Kai Anttila
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 308



Fått tag i låda?

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
@Kaj: Där går nog gränsen på vad man får göra med en musse, lite som att åka till Skottland för att köpa en riktigt fin whisky och sedan vaska den

@Bertil: Japp, står en T5:a i garaget, hade du något?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 308



Ja men den lär gå åt.

Attan vad du ligger i!

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Vinkelslip och roterande stålborste är mina vapen just nu, smutsigt, bullrigt och stökigt men jag kommer att vinna fighten, ge mig lite tid bara!

Golvet rensat:


Lite rost dök upp vid passagerarsidan, precis under värmelementet, kan det ha läckt kanske..


Penslade på CA primer på skarvarna som sedan ska få kitt och lite på allmänt utsatta ytor. Efter kittning sprutar jag ett lager grund över hela ytan.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Torpedplåten lagad:





Krångligt ställe att vara på och jobba, lite för långt in under instrumentpanelen för att man ska jobba bra, svetshjälmen fastnar och det är bara bökigt.
Falsade torpedplåten så att jag fick lite större marginal med den nya biten, det syns ändå inte från motorutrymmet och är lätt att täta med karosserikitt.

Nu är det inget mer rostsvets kvar i kupeutrymmet, nu blir det flytt framåt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Funderar på pedalställ, bilen är ju en automat så det saknas en trevlig pedal till vänster.
Tänkte bygga om till hydraulisk koppling och behöver något komplett som kan fungera bra.
Hittade ett pedalställ från Mondeo 03 som ser ut så här:



Kopplingscylindern sitter rätt bra tror jag.
Några andra tips?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Jag har pedaler från nyare Miata men dom skall monteras på lutande torpedvägg (eller om det bara är bromscylindern från Corvette C4 som lutar - minns inte riktigt) så kolla hur torpedväggen/kopplingscylinder sitter på donatorn.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 308



Om det är en lodrät vägg pedalstället ska sitta på så kanske ett från en Cortina kan passa. Det har ju bultar med delning för Girling cylindrar också, och snygga pedaler.

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Ska gräva lite mer i pedalställsfrågan, tack för input Bertil och Anders Snygga pedaler är inte att förakta, fördel cortina där!
Anledningen till att blanda in pedalerna nu är att jag kan snickra till de fästen som behövs och svetsa in dem i torpeden när jag ändå är där och rotar.

Dagens morgonutflykt gick till VP-autoparts i Tämta, min favoritleverantör av mustanggrejor.



Bygga fastback av en ht? här finns allt du behöver.



Bra bagage på 944:an. Hårdare fjädrar med reverse eye, lite bussningar och annat:



Tänkte bygga mina egna torque box men insåg när jag tittade på de färdiga ekonomiplåtarna i 2 mm gods att det inte kommer att bli varken billigare eller bättre. Lika bra att handla färdiga och spara tid.



Torque box är en förstärkning som binder samman de främre rambenen med trösklarna och torpeden.
Dessa fanns ursprungligen bara på cabbarna men från 67 fick även HT och FB dem.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Janne J skrev:


Torque box är en förstärkning som binder samman de främre rambenen med trösklarna och torpeden.
Dessa fanns ursprungligen bara på cabbarna men från 67 fick även HT och FB dem.



Om jag inte minns fel så är dom inte tillåtna för historisk racing men detta kommer nog spåra ur så det aldrig blir aktuellt

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Janne J skrev:


Torque box är en förstärkning som binder samman de främre rambenen med trösklarna och torpeden.
Dessa fanns ursprungligen bara på cabbarna men från 67 fick även HT och FB dem.



Om jag inte minns fel så är dom inte tillåtna för historisk racing men detta kommer nog spåra ur så det aldrig blir aktuellt


Urpårning är inte bara trolig. den är nog definitiv, men vad fasen, vill jag bygga en Fia racer får jag väl köpa en ekonomipack kapskivor till vinkelslipen så löser vi det

Nu är jag framför A-stolparna och vad hittar vi där? En gammal krockskada!




Lägger rimligt mycket krut på att fixa den, det är innanför framskärmen så det räcker med "lagom bra"
Började med att reparera glidhammaren som jag hade sönder förra gången jag lekte skadetekniker, sedan fick den jobba en stund.


Lite massage med hammare och mothåll på slutet, gott nog!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Ser bra ut med genomfört arbete som vanligt. Det är så himla intressant att följa ett projekt som detta. Tacksamt för oss läsare med mycket dokumentation. Förstår att det går åt en och annan kapskiva. Summan för alla förbrukningsartiklar lär sluta ganska högt.

Vad har du för funderingar till vad det ska bli för lack på det hela när du nåt så långt?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Alex Eriksson skrev:
Ser bra ut med genomfört arbete som vanligt. Det är så himla intressant att följa ett projekt som detta. Tacksamt för oss läsare med mycket dokumentation. Förstår att det går åt en och annan kapskiva. Summan för alla förbrukningsartiklar lär sluta ganska högt.

Vad har du för funderingar till vad det ska bli för lack på det hela när du nåt så långt?


Tackar

Just nu lutar det åt någon mörkt grön färg, Mustangen hade en originalfärg som heter Ivy green metallic som är snygg eller kanske British racing green!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Jakten på en växellåda har varit intensiv, visst, man kan köpa en helt ny i Usa för 1900 $ men då tillkommer frakt/tull/moms vilket gör att vi landar på 25-30' innan den är hemma. Och då saknas kopplingskåpa, gaffel, spak, mm.

Grävde mycket i T5 lådornas olika modeller och vad som skulle passa på min 95 mustang motor. Info finns i massor på nätet, t.ex: http://www.earlyfordv8.se/hot-rod-basic/borg-warner-t5/ och http://www.britishv8.org/articles/borg-warner-t5-id-tags.htm

Min motor har en 164 kuggars flexplatta med 50 oz extern balans till automaten som satt där från början. Då går det att ta en T5 låda från en 3,8 l V6 från årsmodell 1996 och framåt, denna är specad med lite lägre maxmoment, 360 mot 400 Nm men fördelen är att den är betydligt lättare att få tag på och till vettigt pris. Det går alltid att bygga om och förstärka i framtiden om det behövs, lagom vinterpyssel.
Hittade en låda på Osbyskroten för 6500:-, fixade en koppling och ett nytt svänghjul 164 kugg/50 oz, urtrampningslager och pilot bearing.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Janne J skrev:

Urpårning är inte bara trolig. den är nog definitiv, men vad fasen, vill jag bygga en Fia racer får jag väl köpa en ekonomipack kapskivor till vinkelslipen så löser vi det


Rätt inställning!

Snyggt plåtjobb! Är du bilplåtis eller 'bara' en duktig amatör?

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 129, 130, 131   >>
60 besök idag (364062 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande