Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
504 besök senaste veckan (128131 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... , 31, 32, 33  Nästa>>
   
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jun 2019 18:05     Re: Citera

Klingan75 skrev:
Janne J skrev:
Klingan75 skrev:
Nämen du skojjar! Gött jobb! thumbs up


Nu har jag koll på elen när Cobran ska igång också




Det där kommer du få äta upp! Jag ser framför mig att jag sitter på en stol med något kallt i ett glas och tittar på när du viftar med trollspöt.


Aha! då är det jag som kör Cobran för första gången För det är väl inte så att du sitter och dricker lättöl...


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GluffiS
Köping



Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jun 2019 19:59     Re: Citera

Janne J skrev:


Hjälp önskas med gaswire

Höljets längd bör vara omkring 50 cm, det ska vara någon form av genomföring till torpedväggen och någon decimeter wire på insidan. Gasspjället är en halvmåne och en "klump" på wiren, ca 15 långt ( grönt på bilden )

Någon som har ett förslag?


Har för mig det ser ut sådär på min Evo oxo faktiskt, mekaniskt spjäll på dom oxo. Generellt ganska vanlig lösning på oldskool spjäll


_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati 749 -04, P1800 -68, Lancer Evo 8, Trampcyckel -18 , Mercedes E220CDI
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Kjell 944
Malmö



Här sen Jan 2006
Inlägg: 1074



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jun 2019 20:20     Citera

Sweet
Imponerande tempo på bygget


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
NBC2




Här sen Dec 2007
Inlägg: 117



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jun 2019 23:44     Citera

YNF!
ISCH!
(Ni som är gamla nog vet vem jag citerar)
thumbs up


_________________
SO Johansson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jun 2019 17:18     Re: Citera

Tack allesammans


Jeppsson: jag gjorde som du föreslog, gick till cykelhandlaren och köpte lite blandat smågodis:




Med lite fantasi ska det nog bli en gasvajer av detta.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Sonett7
Landskrona, Skåne



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2886



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jun 2019 18:15     Citera

Skid factory hade en del bra tips angående gasvajer som bland annat innebär att *inte* använda cykelvajer eftersom höljet inte är teflonbelagt.




_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jun 2019 18:55     Re: Citera

Sonett7 skrev:
Skid factory hade en del bra tips angående gasvajer som bland annat innebär att *inte* använda cykelvajer eftersom höljet inte är teflonbelagt.





Det här höljet som jag köpte är teflonbelagt som tur är.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
lewan
Hässleholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 713



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jun 2019 19:04     Re: Citera

Sonett7 skrev:
Skid factory hade en del bra tips angående gasvajer som bland annat innebär att *inte* använda cykelvajer eftersom höljet inte är teflonbelagt.

https://youtu.be/75neB7OrctU


Dock ser den på bilden tjock ut, och dom tjocka brukar ha teflon.
T ex denna: https://www.cykelgear.se/reservdelar/kablar-vajrar/vajerholje/bromsvajer-jagwire-5-mm-pris-pr-meter

Sedan nämner han ju värmen, men kan det bli så varmt så att den skulle paja?


_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro -18, VW Golf GLI Cabriolet -85
....... | PCS 7486
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jun 2019 19:22     Citera

Shimano m system är det:
https://www.erlan.se/shimano-bromsvajerholje-msystem-for-mtb-i-svart-5mm---p-13469-c-2300.aspx

Hoppas det funkar, annars är det bara att på nytt


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
And ersJepp sson
Lund



Här sen Feb 2003
Inlägg: 11032



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jun 2019 19:32     Citera

Det kommer inte vara några problem öht med en cykelwire. Belastningen på en bromswire är betydligt högre på en cykel än vad den utsätts för på en bil.
Alla kvalitetshöljen (dvs allt som man inte typ köper från kineseBay) har teflonfoder, och man kan till och med köpa vajrar som är teflonöverdragna om man vill. thumbs up

Kommer bli kanon det där. Gissningsvis kommer den överleva bilens livslängd dessutom.

Värme hade jag inte oroat mig för. Hans applikation i videon blir lika varm. Teflon/PTFE tål höga temperaturer innan den smälter.

Kör på bara!
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jun 2019 07:31     Re: Citera

And ersJepp sson skrev:
Det kommer inte vara några problem öht med en cykelwire. Belastningen på en bromswire är betydligt högre på en cykel än vad den utsätts för på en bil.
Alla kvalitetshöljen (dvs allt som man inte typ köper från kineseBay) har teflonfoder, och man kan till och med köpa vajrar som är teflonöverdragna om man vill. thumbs up

Kommer bli kanon det där. Gissningsvis kommer den överleva bilens livslängd dessutom.

Värme hade jag inte oroat mig för. Hans applikation i videon blir lika varm. Teflon/PTFE tål höga temperaturer innan den smälter.

Kör på bara!


Tack Jeppsson thumbs up

Så här blev det:





Lagom diskret förutom att det står Shimano på vajern


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14577



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jun 2019 08:14     Re: Citera

Janne J skrev:
Lagom diskret förutom att det står Shimano på vajern
Du har ju ansträngt dig för att texten skall synas tydligt, vilket är helt rätt. thumbs up


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jun 2019 08:42     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Janne J skrev:
Lagom diskret förutom att det står Shimano på vajern
Du har ju ansträngt dig för att texten skall synas tydligt, vilket är helt rätt. thumbs up


Kul att ha cykeldelar på bilen

Tänkte försöka skaffa en Rysk handbromsspak också, får se hur det slutar...

Men mest sugen är jag på en fly-off handbromsspak, hade det på Triumphen och gillar det skarpt.


Edit: glöm ryssen, beställde just en fly-off spak från Moss i England https://www.moss-europe.co.uk/fly-off-handbrake-kit-mgf119.html


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2019 19:57     Citera

Nästa punkt på listan: Göra klart framvagnen.

Tidigare har den bara varit tillfälligt ihopskruvad för att bilen ska kunna flyttas, nu ska det bli lite mer seriöst.

Svetsade dit förstärkningar som tillsammans med originalfästet ( givetvis modifierat ) ska bli övre fäste för coilovers. Den lilla trekanten ska användas som fäste för stag mot torpedväggen.



Övre bärarmen har fått fästöron på undersidan, givetvis förstärkta, för det undre fästet av coilovers.
Detta gjorde att MR har gått från 0,56 till 0,74. In och utfjädring ligger på hälsosamma 1/3 av slaget ut och 2/3 in. Hade fjädrar liggande på 450 lbs/in eller ca 80 N/mm i passande längd så det får bli vad jag börjar med.
Har ingen aning om vikter så framtiden får utvisa om det ska ändras åt något håll.
Det som är kvar nu är lite distanser och hylsor så att dämparna passar på bultarna.
Satte lite grova hjulvinklar för att hamna i närheten av vettiga värden, 4º caster och 1º negativ camber, antagligen blir det stor skillnad när bilen står på hjulen.




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2019 14:25     Citera

Fick hem min fly off handbromsspak från Moss UK, den hör egentligen hemma på MGTF så nu kommer det in Brittiska delar i mustangbygget också.



Lite hål i golvet, ett fäste och lite pyssel med vajrarna.

Original 65 Mustang hade en krycka till vänster om rattstången, mitt i vägen för hydrauliken till kopplingen och på det hela taget ganska osexigt..


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2019 07:58     Citera

Mycket av framvagnen sitter ihop nu, det senaste är en 1" krängningshämmare:



Det som saknas är några p-ändar till styrningen sedan är det klart.

Nästa moment är att få dit mina bromsok, det är Porsche Boxster / Brembo från de tidiga 2,5/2,7 modellerna. Samma kolvstorlek som 996 men själva oken är nättare för att få plats i en 16" fälg, jag ska ha in det i en 15" fälg..

En testadapter i trä ger det här resultatet:



Inte illa alls, bra marginaler åt alla håll, nu ska bara träbiten bytas mot metall, vem gör en sådan här åt mig?


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
blixten
Göteborg



Här sen Nov 2002
Inlägg: 1074

Namndispens
Namndispens

Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2019 14:55     Citera

Om du har tur så kanske mina carbotec belägg som är till salu passar i dom oken


_________________
Johan B
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2019 17:40     Re: Citera

blixten skrev:
Om du har tur så kanske mina carbotec belägg som är till salu passar i dom oken


Om de ser ut så här:



Så kan det vara intressant, vilken modell är det?


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jul 2019 09:28     Citera

Just nu verkar allt jag gör med bilen ta evighetslång tid, småsaker som borde bli klara på en ½ timme tar 3 timmar och blir inte bra ändå..

Plockade dit nya p-ändar och började kolla hur styrningen fungerade, inte bra alls, både pitmanarm och hjälpstyrarm krockar med headersen. Har värmt och bankat för att "justera" headersen men är inte riktigt nöjd, får nog ta ytterligare en vända med detta.
Samtidigt upptäckte jag att ratten satt fel, på rattstången finns ett märke, på navet finns ett märke, kunde den filuren som monterade ratten linjera dessa? Nej det kunde hen inte..

Navet satt som attan, min gamla rattavdragare gick i småbitar så jag var tvungen att smida till en stöddigare variant:



Hade tänkt byta till en MotoLita men saknar nav som passar, nytt kostar skjortan så jag putsar och tvättar den som följde bilen istället. Lite retro att ha en skumgummiratt



Tyvärr passar navet inte 100% så de fjädrande kontakterna till tutan når inte fram till kretskortet. Navet bottnar på splinesen och är dessutom taffligt lagat av någon tidigare ägare, tutan får bli på en separat knapp istället.




Satt i husvagnen och surfade runt på Demon Tweeks sida, hittade en massa roliga Goodridge delar till bromsslangarna som jag stoppade i varukorgen, när jag kom hem fanns de att hämta på utlämningsstället, snabbt jobbat!



Gjorde en slang till vänster fram:





_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jul 2019 15:46     Citera

För några sidor sedan monterade jag huvudcylindern till kopplingen och insåg att det skulle bli problem att få till pedalens rörelse på 11 cm att bli 4 cm på huvudcylindern och att huvudcylindern inte linjerade med pedalen.

Försökte att fundera ut i teorin hur det skulle gå att lösa men gav upp och plockade fram en näve plåtbitar för att göra det irl istället.

Efter några tester och modifieringar blev resultatet dessa (och ett fäste som inte kom med på bild ):



På plats ser det ut så här:



Verkligheten kommer att utvisa om det behövs någon modifiering när det blir lite kraft på grejorna men nu löper det mjukt, tyst och smidigt.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jul 2019 15:09     Citera

De sista delarna till bromssystemet kom häromdagen.
Slangen mellan kaross och bakaxel valde jag en ny original, den är lite speciell med fäste för avluftningen till axeln och fördelningsstycke i en enhet.
Fortsatte med rör över axeln och slang ut till oken, en slang var trasig från konverteringssatsen till skivbromsar bak men en slang från okänd Volvo för 163:- löste problemet.



Nu är det faktiskt färdigt för att hälla i bromsvätska och lufta


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
504 besök senaste veckan (128131 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... , 31, 32, 33  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.162 sec)
Webbrowser render:
sec