Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 129, 130, 131 >> 12 besök idag (364526 totalt) |
Tack Fredrik!
Jag är bara en amatör som genom åren fått en hel del träning men har mycket kvar att lära. Köpte nya fjädrar för ett tag sedan, de hårdaste och lägsta som fanns på hyllan. Här är en jämförelse med det som satt på bilen ( vete tusan var de kommer från, känner inte riktigt igen dem som mustangfjädrar ): Tanken var att komma närmre den kommande höjden för att fixa till skärmkanter och annat, nu väger bilen i stort sett ingenting så jag får nog klämma dit ett par sänkblock för test. Hjulet hamnar bra i hjulhuset. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Blir en kanonbil det här!
Har också kört bladisar med vända öglor på -65 musse. Fick även ta till både kortare "hänken" och ett litet sänkningsblock för att få bra höjd. Fram körde jag den klassiska "Shelby-sänkningen" och fjädrar med lämplig höjd. _________________ Peter Fahlström |
||||
Shelbysänkningen kommer, tror jag ska lägga den på ca 40 mm och skaffa ett wedge kit till övre kulbulten. Original fjäder/stötdämpare/fjäderbrygga kommer nog inte att bli kvar, funderar på någon lämplig coilover som ersättare. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Hade funderingar runt pedalstället för ett tag sedan, var inne på att byta ut hela klabbet men har tänkt ett varv till och kanske ändrar mig och behåller original. Det blir ett massa meck med att byta och jag är inte säker på att det tillför jättemycket, bättre att lägga energin på vettigare saker.
En sak jag definitivt ska byta är huvudcylindern till bromsarna, originalet har ingen servo och är gjort i det tyngsta material du kan tänka dig. Har mer planer för resten av bromssystemet så detta är första steget. Dessutom skaffade jag en huvudcylinder till kopplingen från samma bil vilket gör att bromsvätskebehållaren också är behållare åt kopplingscylindern, mindre grejor under huven är alltid en bonus! Det blir lite modifiering av torpedväggen, men mindre än vad man kan tro. Grejorna kommer från en Porsche 944, en bil med ganska trångt motorutrymme vilket gör att delarna ofta är slimmade. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Blir bra detta, Janne
Lite kul att se hur fort det har gått med projektet och vilken skillnad det blir när delar kommer på plats. Med detta tempo så kanske man får se bilen på Knutan, nästa sommar Helt rätt med de fälgarna _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Tackar Knutan, det hade varit roligt, ska göra mitt bästa Denna morgon bestämde jag mig för att attackera motorrummet med roterande stålborste på vinkelslipen, körde slut på 2 st Biltema borstar på 1½ timme, borsten släpper och till slut flyger det ståltrådar i överljudsfart överallt, då är det dags att sluta. Åkte förbi den lokala järnaffären på vägen hem och köpte den dyraste stålborsten de hade, 236:-, hoppas den håller bättre. Tips på bra borstar önskas ( M14 115-125 mm ) Mustang som sover sött, den vet inte vad som väntar denna morgon... Jag är nog lite sjuk men jag tycker naken plåt är rätt snyggt. Hälften klart, tror resten går lättare när man ser hur bra det blir. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
eller tunt färgskikt?? ser bra ut.. kommer du svetsa till några hål (kopparbit bakom och elda) eller behövs alla dessa??? _________________ Michael Thulesius |
||||
En envis typ höll i vinkelslipen _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Om det hade varit så väl, det var någon tjock nästan gummiliknande massa på stora delar av torpeden. Det finns massor av hål som antagligen inte behöver vara där, det är absolut värst på förarsidans innerskärm, kommer att bli en hel del svetsande innan det är klart. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Ny borste gjorde susen, nu är det mesta klart.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Med tanke på hur många gånger det har dykt upp besvikelser när färgen lossnats så verkar ju detta vara ett under av frisk och rak plåt.
För du kan väl inte vara magiker som skapar frisk och rak plåt med hjälp av roterande borste? |
||||
Jag är själv lite förvånad och väldigt tacksam, 60-tals bilar är inte direkt kända för att vara rostfria. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tackar! Jodå, visst kommer det att bli lite förstärkningar, mest i form av sömsvetsning. Framvagnen blir ordentligt uppstyvad av ett export brace som monteras mellan torpeden och fjädertornen: (stulen bild från nätet) Har ett par stycken liggande, antagligen behövs någon liten modifiering för att passa över insprutningen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tydligen var det vanligt att bilar som gick på export fick Heavy duty suspension och export brace installerat från fabrik, vi och resten av världen hade antagligen kostigar till vägar jämfört med jänkarnas highways och bilarna var klent byggda från början. Shelby's medarbetare hittade staget på produktionsbilar som gick på export när grunden till GT350 utvecklades och monterade det sedan som standard när produktionen av GT350 började. Har du några bilder på farsans 66:a? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Loppade igen ett 20-tal hål, tvättade rent och lade ett tunt lager svart primer, vill gärna ha lite skydd när plåten är helt naken.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Plockade bort framvagnen som nästa steg, nu blir det rengöring, montering av förstärkningsplåt mellan ramen och fjädertornet och lite färg.
Framvagnen ska rengöras och sedan ska vi se vilka delar som ska återanvändas. Undre länkarmar ska boxas och få nya bussningar. Original fjäderfäste kommer att skrotas, någon form av coiloverlösning får det bli istället. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Japp! Standard brukar vara 25 mm men jag kommer nog att lägga på ytterligare lite, kanske runt 35-40 mm. Har tänkt lägga höjden på framvagnen så att undre bärarmen är parallell med marken, om vinkeln på den övre kulleden blir för brutal med den höjden får jag lägga en kil mellan kulled och bärarm. Kommer också att bygga om camberjusteringen så jag slipper shims på övre bärarmens infästning, blir samma som senare mustanger har men utan excentern som kan ändra sig under belastning. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 129, 130, 131 >> 12 besök idag (364526 totalt) |