Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 129, 130, 131   >>
142 besök idag (364279 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Ute och nöjeskör i november? Helt rätt! thumbs up

Kul att träffas häromveckan, som jag sa då (flera gånger om tror jag ) så är det helt rätt stuk på bilen och ambitionen att den skall användas mycket mer än den ska putsas på.

Ser fram emot lite kul-turer i sommar med varsin bil

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
thumbs up

/C


Tackar



Figgz skrev:
Ute och nöjeskör i november? Helt rätt! thumbs up

Kul att träffas häromveckan, som jag sa då (flera gånger om tror jag ) så är det helt rätt stuk på bilen och ambitionen att den skall användas mycket mer än den ska putsas på.

Ser fram emot lite kul-turer i sommar med varsin bil


Kollade smhi och insåg att det fanns möjlighet att hinna med en liten runda innan regnet kom ( vilket det senare gjorde, med besked..) och än så länge finns det inget salt på vägarna = bara köra!

Ja, torsdagsträffen var riktigt trevlig och jag fick t.o.m vara med om födelsen av namnet "Putstangen", mer ironiskt namn kan man nästan inte hitta på

Till våren ska det köras, ser fram mot SVKG's kalender för 2020 banmöten.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Kul att se bilen ute Har det kommit fram något pris?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Härligt att du kan köra lite, är det ny framruta på den?

_________________
Johan B
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
blixten skrev:
Härligt att du kan köra lite, är det ny framruta på den?


Japp, det fanns ingen med bilen så jag slapp fundera på om jag skulle använda den gamla
VP-autoparts hade några olika på hyllan, jag valde en med svagt grön toning.

Köra = betalt för slitet i garaget!



J.Schuman skrev:
Kul att se bilen ute Har det kommit fram något pris?


Tackar, priset har kommit och jag hamnade genast i en svår situation.
För de som inte vet ser priset ut så här:



Brukar inte ha några direkta begränsningar när det gäller att blanda bilmärken men här blev det svårt..
Ärligt talat så vet jag inte var jag ska kunna sätta dessa, de har legat på skrivbordet och tittat på mig, de har funnits i mitt bakhuvud när de inte har tittat på mig på skrivbordet.

Jag tror det får bli en tävling när jag vägt min bil och dessa reliker får bli ett vandringspris till den som gissar mest rätt eller fel ( jag bestämmer helt odemokratiskt vem som vinner )
Eventuellt kommer priset att förses med någon form av skrin/ask/vetefan så dessa kan överleva många år framåt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Visst är dom lite svåra Men det är också lite meningen med dom. Verktygslådan/skåpet är ett bra ställe att sätta ett på

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



den med extra glitter är ju apfrän!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Har haft möjlighet att köra ytterligare någon runda och benen skakar inte av nervositet på riktigt samma sätt nu, med andra ord har jag lyckats koncentrera mig på saker som behöver åtgärdas.

En detalj som är lite störande är att motorn lätt dör när man kommer fram till en korsning och stannar, duttar man till gasen bara lite, lite, så händer det inte.

Har läst och tror mig förstå att den saknar VSS signalen ( vehicle speed sensor ), jag ersatte givaren i T5 lådan med original wire till hastighetsmätaren, trodde först att man kunde ha bägge samtidigt men hade fel.

Ska montera tillbaka VSS i lådan och koppla in den i kablaget till PCM ( powertrain control module ).
En provtur borde ge svart på vitt om det har någon betydelse. Enligt vad jag har läst mig till höjer PCM tomgången lite när hastigheten går mot 0 km/h.

Om det nu fungerar kommer problematiken att jag inte kan använda original hastighetsmätare med wire.
Är kanske inte jätteledsen för detta.. dels visar den med största säkerhet inte rätt och dels är jag lite sugen på en rejsigare panel:



Det löser placeringen av varvräknaren och jag kan köpa en hastighetsmätare som går att kalibrera.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Snälla, bygg en sådan panel. Kommer göra gott för känslan. 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



håller med klingan.
Den typen av panel, med skrynkellack thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Det här är smått fantastiskt, jag har kontakt med en av de tidigare ägarna av bilen och för en stund sedan kom det ett sms med bild från 1975:




Det fanns en färg under den röda som jag trodde var turkos men det ser ut som bilen varit mer grön i nyansen.
Så kul att se detta!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Har kört lite smårundor på kanske 6-7 kilometer under helgen, otroligt värdefullt att få testa, justera och sedan testa igen.
Försöket med VSS ( hastighetssignal till datorn ) blev en framgång, tomgången höjs lite och bilen dör inte när man kommer fram till en korsning. Detta innebär i förlängningen att original hastighetsmätare inte kommer att användas i fortsättningen.
För att ha lite koll på hur fort jag kör innan den nya mätaren är på plats rotade jag fram den äldsta GPS'n jag hade:



I övrigt har jag skruvat lite på toe, fäst upp handbromsvajrarna så de inte slår mot kardanen, finjusterat slavcylindern till kopplingen ( som funkar för jäkla bra, kopplingen är som på en modern bil ).
Tätat lite hål i torpedväggen, monterat värmeskydd runt kablar och bensinrör som är i närheten av katalysatorerna, där kommer jag att skaffa lite riktiga värmeskydd från någon modern bil på skroten, de flesta nyare bilar har stora fina sjok som går att trimma ner till lämplig storlek.

Och så har jag monterat 3-punkts bälte på förarsidan, det känns alldeles för läskigt att köra utan bälte.

Min felkodsläsare har anlänt från Summit så nu kan jag lättare ha koll på koderna från EEC, ska bli kul att testa vidare med detta.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Hur fungerar värmen i bilen nu när det är lite kallare ute?

_________________
Johan B
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
blixten skrev:
Hur fungerar värmen i bilen nu när det är lite kallare ute?


Riktigt bra faktiskt, det är nytt element och nya packningar i värmepaketet, reglage och vajrar är bytta/renoverade.
Sedan kan man konstatera att katalysatorerna ger en mysig golvvärme också, något jag säkert inte uppskattar i juli..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Putstangen thumbs up

Janne J skrev:

Min felkodsläsare har anlänt från Summit så nu kan jag lättare ha koll på koderna från EEC, ska bli kul att testa vidare med detta.


Vad köpte du för nån?
Om du vågar dig på långresa till Göteborg så kan du få komma och testa min felkodsläsare, jag tror den påstås kunna läsa ut koderna från en motor som din

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Figgz skrev:
Putstangen thumbs up

Janne J skrev:

Min felkodsläsare har anlänt från Summit så nu kan jag lättare ha koll på koderna från EEC, ska bli kul att testa vidare med detta.


Vad köpte du för nån?
Om du vågar dig på långresa till Göteborg så kan du få komma och testa min felkodsläsare, jag tror den påstås kunna läsa ut koderna från en motor som din


Det blev en sådan här: https://www.summitracing.com/int/parts/ino-3145

Förhistorisk standard: OBD 1!

Har grottat ner mig mer i denna insprutning, Ford gjorde en hel del ändringar till 94-95 så det jag har är lite ovanligt.
Från 96 är det OBD 2 istället.
Har kanske lite ändringar på gång vad det gäller EEC, den jag har är ursprungligen från bilar som levererades till Japan och hade automatlåda, finns vissa funktioner som inte gynnar mig där.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jimmie
Kastrup
Här sen Sep 2005
Inlägg: 21



Om du väljer att uppgradera till nyare EEC (V och uppåt tror jag) kan jag tips om FORScan (www.forscan.org). Det har hjälpt mig mer än en gång, kräver OBDII adapter till dator eller mobil.

_________________
Häls. Jimmie Johansson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Jimmie skrev:
Om du väljer att uppgradera till nyare EEC (V och uppåt tror jag) kan jag tips om FORScan (www.forscan.org). Det har hjälpt mig mer än en gång, kräver OBDII adapter till dator eller mobil.


Tack för tipset, det kan vara bra att ha i framtiden.

I det här skedet tänker jag inte göra några stora ändringar, när det blir dags för uppgradering av motorn med nya toppar, mm, kommer förmodligen insprutningen att bytas.

Jag har beställt en beg EEC från en 95:a mustang med manuell låda, den jag har kommer som sagt från en automat.
Hittade en bra källa till info här: http://www.fuelinjectedford.com
Har märkt en del egenheter under mina provturer och fick dem bekräftade när jag läste några dokument från siten.
EEC:n är programmerad att peta på tändningen när automaten ska växla för att göra växlingarna mjukare och skona transmissionen. Varvtal och last är faktorer som inverkar.
Funktionen verkar finnas även i EEC:n för manuell låda men i mindre omfattning och styrd av TPS.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Fick min EEC igår men hade inte tid att pilla dit den, läste genom schemat en gång extra så Ford inte hade hittat på några hyss och bytt funktion på något i kablaget.

Skruvade dit den nya boxen, satte fast batteripolen, tog ett djupt andetag...och vred på nyckeln...och den startade direkt!
Vädret tillät ingen provkörning så det sparar vi till helgen ( hoppas jag )


Här är den gamla, nu är det en T4M0.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Om du vill grotta mer så har Tinsfi (per Lönnborg) här på forumet jobbat tillsammans med Stannum embedded systems med att få OBD1 att lira med hans loggersystem och fått det lira bra!

https://www.stannumembedded.se/

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Om du vill grotta mer så har Tinsfi (per Lönnborg) här på forumet jobbat tillsammans med Stannum embedded systems med att få OBD1 att lira med hans loggersystem och fått det lira bra!

https://www.stannumembedded.se/


Fasen, det vore läckert med en padda/dash, bra tips, tackar

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 129, 130, 131   >>
142 besök idag (364279 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande