Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 129, 130, 131 >> 142 besök idag (364279 totalt) |
Ute och nöjeskör i november? Helt rätt!
Kul att träffas häromveckan, som jag sa då (flera gånger om tror jag ) så är det helt rätt stuk på bilen och ambitionen att den skall användas mycket mer än den ska putsas på. Ser fram emot lite kul-turer i sommar med varsin bil _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Tackar
Kollade smhi och insåg att det fanns möjlighet att hinna med en liten runda innan regnet kom ( vilket det senare gjorde, med besked..) och än så länge finns det inget salt på vägarna = bara köra! Ja, torsdagsträffen var riktigt trevlig och jag fick t.o.m vara med om födelsen av namnet "Putstangen", mer ironiskt namn kan man nästan inte hitta på Till våren ska det köras, ser fram mot SVKG's kalender för 2020 banmöten. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Japp, det fanns ingen med bilen så jag slapp fundera på om jag skulle använda den gamla VP-autoparts hade några olika på hyllan, jag valde en med svagt grön toning. Köra = betalt för slitet i garaget!
Tackar, priset har kommit och jag hamnade genast i en svår situation. För de som inte vet ser priset ut så här: Brukar inte ha några direkta begränsningar när det gäller att blanda bilmärken men här blev det svårt.. Ärligt talat så vet jag inte var jag ska kunna sätta dessa, de har legat på skrivbordet och tittat på mig, de har funnits i mitt bakhuvud när de inte har tittat på mig på skrivbordet. Jag tror det får bli en tävling när jag vägt min bil och dessa reliker får bli ett vandringspris till den som gissar mest rätt eller fel ( jag bestämmer helt odemokratiskt vem som vinner ) Eventuellt kommer priset att förses med någon form av skrin/ask/vetefan så dessa kan överleva många år framåt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Har haft möjlighet att köra ytterligare någon runda och benen skakar inte av nervositet på riktigt samma sätt nu, med andra ord har jag lyckats koncentrera mig på saker som behöver åtgärdas.
En detalj som är lite störande är att motorn lätt dör när man kommer fram till en korsning och stannar, duttar man till gasen bara lite, lite, så händer det inte. Har läst och tror mig förstå att den saknar VSS signalen ( vehicle speed sensor ), jag ersatte givaren i T5 lådan med original wire till hastighetsmätaren, trodde först att man kunde ha bägge samtidigt men hade fel. Ska montera tillbaka VSS i lådan och koppla in den i kablaget till PCM ( powertrain control module ). En provtur borde ge svart på vitt om det har någon betydelse. Enligt vad jag har läst mig till höjer PCM tomgången lite när hastigheten går mot 0 km/h. Om det nu fungerar kommer problematiken att jag inte kan använda original hastighetsmätare med wire. Är kanske inte jätteledsen för detta.. dels visar den med största säkerhet inte rätt och dels är jag lite sugen på en rejsigare panel: Det löser placeringen av varvräknaren och jag kan köpa en hastighetsmätare som går att kalibrera. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Det här är smått fantastiskt, jag har kontakt med en av de tidigare ägarna av bilen och för en stund sedan kom det ett sms med bild från 1975:
Det fanns en färg under den röda som jag trodde var turkos men det ser ut som bilen varit mer grön i nyansen. Så kul att se detta! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Har kört lite smårundor på kanske 6-7 kilometer under helgen, otroligt värdefullt att få testa, justera och sedan testa igen.
Försöket med VSS ( hastighetssignal till datorn ) blev en framgång, tomgången höjs lite och bilen dör inte när man kommer fram till en korsning. Detta innebär i förlängningen att original hastighetsmätare inte kommer att användas i fortsättningen. För att ha lite koll på hur fort jag kör innan den nya mätaren är på plats rotade jag fram den äldsta GPS'n jag hade: I övrigt har jag skruvat lite på toe, fäst upp handbromsvajrarna så de inte slår mot kardanen, finjusterat slavcylindern till kopplingen ( som funkar för jäkla bra, kopplingen är som på en modern bil ). Tätat lite hål i torpedväggen, monterat värmeskydd runt kablar och bensinrör som är i närheten av katalysatorerna, där kommer jag att skaffa lite riktiga värmeskydd från någon modern bil på skroten, de flesta nyare bilar har stora fina sjok som går att trimma ner till lämplig storlek. Och så har jag monterat 3-punkts bälte på förarsidan, det känns alldeles för läskigt att köra utan bälte. Min felkodsläsare har anlänt från Summit så nu kan jag lättare ha koll på koderna från EEC, ska bli kul att testa vidare med detta. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Riktigt bra faktiskt, det är nytt element och nya packningar i värmepaketet, reglage och vajrar är bytta/renoverade. Sedan kan man konstatera att katalysatorerna ger en mysig golvvärme också, något jag säkert inte uppskattar i juli.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Putstangen
Vad köpte du för nån? Om du vågar dig på långresa till Göteborg så kan du få komma och testa min felkodsläsare, jag tror den påstås kunna läsa ut koderna från en motor som din _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Det blev en sådan här: https://www.summitracing.com/int/par Förhistorisk standard: OBD 1! Har grottat ner mig mer i denna insprutning, Ford gjorde en hel del ändringar till 94-95 så det jag har är lite ovanligt. Från 96 är det OBD 2 istället. Har kanske lite ändringar på gång vad det gäller EEC, den jag har är ursprungligen från bilar som levererades till Japan och hade automatlåda, finns vissa funktioner som inte gynnar mig där. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tack för tipset, det kan vara bra att ha i framtiden. I det här skedet tänker jag inte göra några stora ändringar, när det blir dags för uppgradering av motorn med nya toppar, mm, kommer förmodligen insprutningen att bytas. Jag har beställt en beg EEC från en 95:a mustang med manuell låda, den jag har kommer som sagt från en automat. Hittade en bra källa till info här: http://www.fuelinjectedford.com Har märkt en del egenheter under mina provturer och fick dem bekräftade när jag läste några dokument från siten. EEC:n är programmerad att peta på tändningen när automaten ska växla för att göra växlingarna mjukare och skona transmissionen. Varvtal och last är faktorer som inverkar. Funktionen verkar finnas även i EEC:n för manuell låda men i mindre omfattning och styrd av TPS. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Fick min EEC igår men hade inte tid att pilla dit den, läste genom schemat en gång extra så Ford inte hade hittat på några hyss och bytt funktion på något i kablaget.
Skruvade dit den nya boxen, satte fast batteripolen, tog ett djupt andetag...och vred på nyckeln...och den startade direkt! Vädret tillät ingen provkörning så det sparar vi till helgen ( hoppas jag ) Här är den gamla, nu är det en T4M0. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Om du vill grotta mer så har Tinsfi (per Lönnborg) här på forumet jobbat tillsammans med Stannum embedded systems med att få OBD1 att lira med hans loggersystem och fått det lira bra!
https://www.stannumembedded.se/ _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Fasen, det vore läckert med en padda/dash, bra tips, tackar _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 129, 130, 131 >> 142 besök idag (364279 totalt) |