Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus 2-Eleven Honda K20 (Replika)
1, 2   >>
63 besök senaste veckan (5781 totalt)
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1645


Trådstartare
Startar en tråd för att dokumentera mitt 2-Eleven projekt.

Har varit utan sportbil ett tag nu så det ska bli kul att ha ett projekt igen.
Har tidigare haft Mazda Miata, Lotus Elise, Caterham, Ginetta, Radical och Porsche 911. En röd tråd (förutom 996an) är att alla är lätta körglada bilar och det är såklart tanken att även denna ska bli en lätt, snabb och körglad bil.

Har letat länge för att hitta en krockad Elise eller Speedster med identiteten kvar för att kunna bygga en Exige Mk1 eller 2-Eleven replika beroende på utångsobjekt.

Jag hittade en krockad Speedster 2,2 här på forumet med totalskadad kaross men med räddningsbart chassie.
Planen är en 2-Eleven replika med kaross från "Junks" som är en kändis i Elise kretsar i England. Han har formar och har gjutit ett tiotal karosser.

Kommer bli ändrat fordon eller ombyggt fordon beroende på vad Bilprovning och SFRO/Testa säger om bygget.

Drivlina blir antingen kompressorladdad Opel 2,2 eller Honda K20. Har ev en komplett Honda-drivlina på G...

Har inte kommit så långt ännu. Har börjat sanera bilen från glas och skit och plockat av diverse paneler.
Kommer strippa ner bilen helt och bygga upp den med uppfräschade delar överallt.

Lite bilder på utgångsobjekt och en bil i England med samma kaross som min ska få:











_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Det där kommer bli kanon, spännande! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Wow, fränt bygge thumbs up
Den skulle kanske kunna hälsa på MSCC KM när den är klar

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



Spännande och helt rätt!

En 2-11 på chassie från Speedster var alltid min backup om jag skulle skrotat min gamla på bana, så detta kommer jag följa med stort intresse då jag kikade på det lite till och från för ett gäng år sedan thumbs up

Kul att du passade på att köpa bilen som var till salu här, inte ofta det kommer ut tillräckligt krockade men ändå användbara objekt.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Kul!

Formellt sett, karossbyte på bil med bärande ram klassas som ombyggt fordon, kombineras karossbytet med motorbyte ska det enligt Transportstyrelsens regler klassas som amatörbyggt fordon.

Det kan gå att behålla som ombyggt fordon om man inte ändrar motoreffekten så mycket (det finns inte någon fast regel men att hålla sig inom 10-20% är det man brukar prata om). För att det ska stanna som ombyggt fordon ska chassit vara "i allt väsentligt oförändrat".

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954



Kul och logiskt bygge!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Spännande bygge, snygg kaross! Följer!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Får medge att jag aldrig sett något liknande
(Möjligen som någon ren konceptbil på bilder från någon bilutställning)

Inte min kopp te men alltid kul med udda skapelser. thumbs up

Gustaf, förstår jag dig rätt i att en sådan här räknas som bärande ram?? när jag googlar ser det snarare ut som en äldre form av aluminiummonocoque??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1645


Trådstartare
knotan skrev:
Får medge att jag aldrig sett något liknande
(Möjligen som någon ren konceptbil på bilder från någon bilutställning)

Inte min kopp te men alltid kul med udda skapelser. thumbs up

Gustaf, förstår jag dig rätt i att en sådan här räknas som bärande ram?? när jag googlar ser det snarare ut som en äldre form av aluminiummonocoque??


Borde falla under bärande ram även om det är en monocoque egentligen. Grejen är ju att karossen inte ska vara bärande.

Bilen på sista bilden är ju inte helt klar. Saknar aeroscreen och båge bland annat.
Finns en vägregad bil i Sverige som jag var och tittade på när den var till salu för nåt år sen men tyckte det var lite mycket pengar då. Den ser ut som svarta bilen nedan.


Min är tänkt att bli grön/gul som denna.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049




_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag skrev lite fort men ja, stommen räknas som "ram" i detta fall (det är ju en "lös" kaross utanpå). Jämför med VW typ 1, den har en separat bärande platta som man också kan göra karossbyte på.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13237



Kul bygge!

therealpinto skrev:
Jag skrev lite fort men ja, stommen räknas som "ram" i detta fall (det är ju en "lös" kaross utanpå). Jämför med VW typ 1, den har en separat bärande platta som man också kan göra karossbyte på.

Gustaf

Så, en identitetslös räserbil på en speedster kan ganska enkelt reggas som amatörbyggt? Om man till exempel byter motor, växellåda, bromsar och kaross?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Tord skrev:
Kul bygge!

therealpinto skrev:
Jag skrev lite fort men ja, stommen räknas som "ram" i detta fall (det är ju en "lös" kaross utanpå). Jämför med VW typ 1, den har en separat bärande platta som man också kan göra karossbyte på.

Gustaf

Så, en identitetslös räserbil på en speedster kan ganska enkelt reggas som amatörbyggt? Om man till exempel byter motor, växellåda, bromsar och kaross?
Exige-replika känns lite väl bolt-on, även om allt förutom "bottenplattan" byts (inte ens bromsarna är väl samma mellan Speedster och Exige S2)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1645


Trådstartare
Jag fortsätter fixa med bilen när jag får en stund över ibland. Är mycket annat som tar tid den här tiden på året.

Jag har provisoriskt rätat ut ett krökt toe-stag i bak för att kunna putta runt bilen. Det ska såklart bytas mot uppgraderade stag senare. Fick även tag på en annan styrväxel då den som sitter på går lite trögt. Förmodligen pga krocken. Satte även i rattaxel och en ratt så den går att styra. Sen var det möjligt att putta ut den och ge den en ordentlig omgång med högtryckstvätten så den blir lite trevligare att skruva på.

Väntar på pris från bildemontering på Civic Type-R drivlina och en bakre subframe just nu. Har även bett Junks planera in tillverkning av en kaross i sommar.




_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Tord skrev:
Kul bygge!

therealpinto skrev:
Jag skrev lite fort men ja, stommen räknas som "ram" i detta fall (det är ju en "lös" kaross utanpå). Jämför med VW typ 1, den har en separat bärande platta som man också kan göra karossbyte på.

Gustaf

Så, en identitetslös räserbil på en speedster kan ganska enkelt reggas som amatörbyggt? Om man till exempel byter motor, växellåda, bromsar och kaross?


Jag missade denna.

Om den byggs om så mycket att den skulle klassats som amatörbyggd om den baserades på en bil med papper, så ja. Förutsättningarna är ju att man byter till delar som inte fanns till den ramen/chassit från fabrik.

Dessutom är det viktigt att ha historik på den papperslösa bilen så man kan visa att den inte är stulen eller så.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1645


Trådstartare
Det blev några timmar i garaget idag. Har fortsatt med att klä av kaross och ta bort rutram.
Nästa steg blir att ta ur motor, låda, ljuddämpare mm.

Har köpt lite grejer också som jag väntar på att få leverans på:
En frisk styrväxel (den som sitter på går trögt efter att troligen fått en smäll), en bättre begagnad bakre subframe och det roligaste: en Honda K20 från en Civic type R. Komplett med 6vxl låda, kabelhärva, styrbox, drivaxlar, växelvajrar mm



_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1645


Trådstartare


Har hämtat hem motor och en rak och fin subframe idag.
Fortsätter med att strippa ner chassiet på allt löst. Snart dags att börja bygga upp igen thumbs up

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Hej, hägtigt bygge du har på G

Om du ska ha en 2-11 kaross, stämmer den med Speedsterns 3cm längre axelavstånd än Elisernas?
Är det något du undrar angående K20 i en Speedster är det bara att höra av sig.

Mvh, Per

Patrik Rydh skrev:
Det blev några timmar i garaget idag. Har fortsatt med att klä av kaross och ta bort rutram.
Nästa steg blir att ta ur motor, låda, ljuddämpare mm.

Har köpt lite grejer också som jag väntar på att få leverans på:
En frisk styrväxel (den som sitter på går trögt efter att troligen fått en smäll), en bättre begagnad bakre subframe och det roligaste: en Honda K20 från en Civic type R. Komplett med 6vxl låda, kabelhärva, styrbox, drivaxlar, växelvajrar mm



_________________
Per Axblom
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1645


Trådstartare
Har läst nånstans att man kan använda Lotus bärarmar fram för att få rätt avstånd men vet inte om det stämmer.
Har sett replikor byggda på VX220 så på nåt sätt ska det gå att lösa.

Jag har dock för mig att det som skiljer är i bak och då borde det inte hjälpa att flytta hjulen fram om man inte flyttar resten av karossen bakåt. Ska forska vidare lite annars får det ge sig när jag har karossen.

Jag har spanat in din tråd och är impad av ditt bygge thumbs up

Kan behöva lite support kring drivaxlar och växelwire..

Aerodynamic skrev:
Hej, hägtigt bygge du har på G

Om du ska ha en 2-11 kaross, stämmer den med Speedsterns 3cm längre axelavstånd än Elisernas?
Är det något du undrar angående K20 i en Speedster är det bara att höra av sig.

Mvh, Per

Patrik Rydh skrev:
Det blev några timmar i garaget idag. Har fortsatt med att klä av kaross och ta bort rutram.
Nästa steg blir att ta ur motor, låda, ljuddämpare mm.

Har köpt lite grejer också som jag väntar på att få leverans på:
En frisk styrväxel (den som sitter på går trögt efter att troligen fått en smäll), en bättre begagnad bakre subframe och det roligaste: en Honda K20 från en Civic type R. Komplett med 6vxl låda, kabelhärva, styrbox, drivaxlar, växelvajrar mm



_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1645


Trådstartare
Hittade lite info här:

http://www.vx220.org.uk/forums/topic/84387-chassis/

Kan det vara så att Speedstern har längre axelavstånd än Elise S1 men samma som Elise S2 Toyota?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Patrik Rydh skrev:
Hittade lite info här:

http://www.vx220.org.uk/forums/topic/84387-chassis/

Kan det vara så att Speedstern har längre axelavstånd än Elise S1 men samma som Elise S2 Toyota?


kulle säga att alla Eliser utom V6 har 2300mm axelavstånd
Och Speedstern 2330

https://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Elise

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus 2-Eleven Honda K20 (Replika)
1, 2   >>
63 besök senaste veckan (5781 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande