Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Några SBP frågor | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3360 totalt) |
Har inte vågat besiktiga bilen iår pga av de ändringar som gjorts under huven. Kör omkring med körförbud just nu och det hade kännts bättre om man körde lagligt. Bilen finns i under "Banåkarbilar". Men det är en Escort 94:a
Insug: Bytte insug på bilen mot ett nytt byggt av en engelsk firma. Grenrör: Nya extraktorgrenröret är i rosfritt men saknade ingångar för EGR systemet så detta är utrivet. Detta påverkar ju egentligen inte avgasvärderna när motorn är varm, men tittar dom om det finns där? Bromsar: Bytt mina små fjantiga cdskivor mot ok och skivor från en Escort Cosworth. Från 240mm till 280, är detta ok? Katt: Metallisk sportkatt ist för den rostia gamla burken som satt där, ok? Det var väl det hela. Bytt från trummor bak till skivor ok lr inte? _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
detta beror på besitkningsman. egentlingen är det regbesitkning _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Usch då, regbesiktning.
Bakbromsarna jag återställa, fram tvivlar ja på att dom märker. EGR jag sätta tillbaka, om jag först lindar in grenröret med avgasbandage och lägger lite upp på egr rören så det ser ut som dom sitter där. Insuget däremot kanske kommer vålla lite bekymmer _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Bilprovningen har slutat att kontrollera EGR på bilar producerade efter -89.
Bakbromsarna kan nog slinka igenom, men som tidigare inlägg beror det på bes man. Jag hade bytt till skivor istället (galant V6) för trummor bak på min galant turbo och det gled igenom utan besvär. Vill du slippa återställa motorn för besiktning är mitt tips att försöka få det hela att se så orginal ut som möjligt, tex skulle jag börja med att lacka om ventilkåpan och spjällhuset som nu är röda till någon diskretare färg, silver? och om möjligt montera tillbaka orginal luftburk och värmeplåt till grenröret. Lycka till mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Samma bil finns med skivor bak och det är från den modellen som jag tagit hela bakaxeln ifrån. Men även om SBP inte funktionstestar EGR, kollar dom inte så det sitter på plats?
Så inte det sista. Luftfiltret blir svårt. Värremplåten ska man väl kunna få dit. Se om man kan luska fram en till ventilkåpa _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Visst kan man ha otur, men jag skulle bli väldigt förvånad om dom börjar kolla efter EGR:n på en bil med årsmodell dom inte kollar detta system på längre. Klarar du avgasvärdena på tomgång samt 2500rpm? _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
När jag mappade bilen hos SQR så hade jag ingen tomgång alls. Fattade inte vad det berodde på. Kom på det häromdan när jag skulle montera om spjällhuset. Tomgångshålet i spjällhuset var blockerad på baksidan av en tjusig adapterplatta som satt mellan huset och insuget. Konstigt att den inte hade nån tomgång. Så jag vet faktiskt inte vad avgasvärdena ligger på. Det ger sig när jag fått ställa kammarna och mappat om den. Nu står dock kammarna ganska snällt så man kanske ska passa på att besiktiga innan jag ställer om dom
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
det är sannt. de verkar inte kolla egr på några bilar längre. inte som jag vart inne med i allfall. men den ska fortfarande sitta där om ajg inte missminner mig.. hela grejjen med besiktningen är att om man har gjort stilrena diskreta modifikationer utan haschmek så brukar det slinka igenom. de har för liten detaljkännedom om olika bilar för att de ska kunna märka allt. luftfilter är en sån sak som de oftast ser mellan fingrarna på. fast jag har sett bes-papper där den anmärk på att motorn ej är i orginalskick extraktor, ser de oftast mellan fingrarna på. har man gjort en snygg anslutningn så ökar chanserna att det ska slippa igenom. större bromsar; kommer de från samma bilmodel och är "bolt on" så att det ser orginal ut, ja då är chansen ganska liten att det märks. (jag har även sett bilar med adapterplattor svetsade i spindeln som gått igenom) insug; är sånnt som synnt ganska tydligt. här avgör "valet" av besiktnings man. katten; ja officiellt kan det vara en polerad universal katt jag tycker du ska göra ett försök. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Allt handlar om vem som har protokollet i handen och vilken sida han vaknade på idag. Personligen har jag blivit igenomsläppt med totalt fel motor i bilen (8v-förgasarspis vs 16v turbo), trots att jag själv påtalade att det var fel grejjor som satt i. SBP kanske har nån kartell med Svenska Spel?
_________________ Ragnar Burenius |
||||
och när jag besiktigade frågade han om det verkligen var en turbo från början... _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Japp och jag menar förståss från och med årsmodell -89 (samma årsmodell det vart lag på att bilarna skulle vara utrustade med katalysator) _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Tror inte nån skulle tänka på att EGRen inte satt på plats på Deltan, det är lika trångt i det området under huven utan den på plats typ...
Sen att det är Weber/Marelli system på den gör att de flesta delarna av styrsystemet ser lite annorlunda ut. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Insuget är alltså det som kommer vålla mest problem, får väl sätta dit original inför besiktning annars. Annars kan man bocka lite plåt och lacka i någon diskret färg och sätta över. Eller kanske man kan rigga huvlåset så att det precis går av när han ska lyfta på huven, oj gick den inte upp va konstigt...
Vill ju köra med dubbla spjäll nästa säsong så man får väl ändå lära sig att byta insug snabbt ändå Maz, sitter det Weber/Marelli original på din? Satan vad flott _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Insuget skall inte vara något problem så länge bilen inte är helfordonsgodkännd. Mer än att de kanske uppmärksammar annat trim etc. lättare, dvs gör en mer nogrann koll. Man får ju trimma lite 10% effekt 6% vrid ????? och ett nytt insug lär ju inte göra i närheten av detta(förrutom i Zzzandlådan) _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Nix, man får inte trimma alls om man skall följa reglerna... _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||
Skruva banåkabil Några SBP frågor | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3360 totalt) |