Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Carrera 2 2001
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 10, 11, 12   >>
21 besök senaste veckan (36671 totalt)
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Alla bitar printade... nu ska de sättas ihop och jämnas till..
De bakre bitarna tog ca 17-20h styck och de främre 12-14h styck.
Varje bit är 165x165mm stor och upp till 200mm hög.
Tyckte det var tråkigt att printa alla i samma färg, men de är gjorda i samma material (dagens lögn... det är för vad jag hade för filament hemma).


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Snyggt!

Vad har du för storlek på munstycket?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
dvorak skrev:
Snyggt!

Vad har du för storlek på munstycket?


Tack, jag kör med standard 0,4mm, och för att de inte ska ta 2 dygn per bit så kör jag med 5% infill och low quality med 0,28mm per lager. Med den lite grövre ytan så fäster 2k spacklet bättre. På någon av bitarna så släppte det från magnetplattan i en hörna, men det påverkade inte yttermåtten utan bara planheten i det specifika hörnet.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Svante skrev:
dvorak skrev:
Snyggt!

Vad har du för storlek på munstycket?


Tack, jag kör med standard 0,4mm, och för att de inte ska ta 2 dygn per bit så kör jag med 5% infill och low quality med 0,28mm per lager. Med den lite grövre ytan så fäster 2k spacklet bättre. På någon av bitarna så släppte det från magnetplattan i en hörna, men det påverkade inte yttermåtten utan bara planheten i det specifika hörnet.

Jag har precis bytt till en 0.8 nu, jösses vad mycket fortare det går! Skriver i 0.6mm, men upplösningen blir ju lägre såklart.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
dvorak skrev:
Svante skrev:
dvorak skrev:
Snyggt!

Vad har du för storlek på munstycket?


Tack, jag kör med standard 0,4mm, och för att de inte ska ta 2 dygn per bit så kör jag med 5% infill och low quality med 0,28mm per lager. Med den lite grövre ytan så fäster 2k spacklet bättre. På någon av bitarna så släppte det från magnetplattan i en hörna, men det påverkade inte yttermåtten utan bara planheten i det specifika hörnet.

Jag har precis bytt till en 0.8 nu, jösses vad mycket fortare det går! Skriver i 0.6mm, men upplösningen blir ju lägre såklart.


Kan du köra med 1,75mm filament då också? Tänker mest så matningen hinner med.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Svante skrev:
dvorak skrev:
Svante skrev:
dvorak skrev:
Snyggt!

Vad har du för storlek på munstycket?


Tack, jag kör med standard 0,4mm, och för att de inte ska ta 2 dygn per bit så kör jag med 5% infill och low quality med 0,28mm per lager. Med den lite grövre ytan så fäster 2k spacklet bättre. På någon av bitarna så släppte det från magnetplattan i en hörna, men det påverkade inte yttermåtten utan bara planheten i det specifika hörnet.

Jag har precis bytt till en 0.8 nu, jösses vad mycket fortare det går! Skriver i 0.6mm, men upplösningen blir ju lägre såklart.


Kan du köra med 1,75mm filament då också? Tänker mest så matningen hinner med.

Jäpp, 1.75mm.

Det fina är ju att även om man vill skriva 0.3-lager så blir du fortfarande 0.8 breda. Så det går otroligt mycket fortare även då. Man får ta ner hastigheten lite bara så munstycket hinner värma.

Kör PETG nu i 0.6 per lager, och 260grader. Inga problem med att den inte hinnar mata i 30mm/s

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258



dvorak skrev:
Det fina är ju att även om man vill skriva 0.3-lager så blir du fortfarande 0.8 breda. Så det går otroligt mycket fortare även då. Man får ta ner hastigheten lite bara så munstycket hinner värma.

Kör PETG nu i 0.6 per lager, och 260grader. Inga problem med att den inte hinnar mata i 30mm/s


Med den tempen så har du ingen Ender 3?
Jag läste att slangen i "hot end" på min Ender3 Pro tålde max 240grader över tid, så det mesta jag skrivit ut i är 235 grader. Jag funderar på att antingen byta till hotend helt i metall eller "Luke's hot end fix" med Capricorn tube för att kunna skriva ut varmare.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Marcus Gustafsson skrev:
dvorak skrev:
Det fina är ju att även om man vill skriva 0.3-lager så blir du fortfarande 0.8 breda. Så det går otroligt mycket fortare även då. Man får ta ner hastigheten lite bara så munstycket hinner värma.

Kör PETG nu i 0.6 per lager, och 260grader. Inga problem med att den inte hinnar mata i 30mm/s


Med den tempen så har du ingen Ender 3?
Jag läste att slangen i "hot end" på min Ender3 Pro tålde max 240grader över tid, så det mesta jag skrivit ut i är 235 grader. Jag funderar på att antingen byta till hotend helt i metall eller "Luke's hot end fix" med Capricorn tube för att kunna skriva ut varmare.

Jag har en Ender 5 pro. Den har en Capricorn bowden tube. Så dan ska klara 350grader. En bra uppgradering om man har en ender 3 eller en 5 icke pro. 5 pro har även en all metal hot end, så att man skall kunna skriva ut varmare.

Jag gillar PETG, den är dock lite svårare att skriva ut än PLA, mer stringing. PETG håller formen vid belatsning. Har haft flera PLA-delar som böjer sig efter tid, så jag skriver nästan inte ut någon PLA idag.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Fick en 3d penna när jag fyllde år, den är rätt smidig att limma med..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Svante skrev:
Fick en 3d penna när jag fyllde år, den är rätt smidig att limma med..

Det kan jag tänka mig.

Håll dig borta från PETG om du behöver limma ihop delar, det går inte att limma alls. Superlim fästen, men styrkan är mycket sämre än vanligt.

Hur gör du för att dela upp den stora modellen i mindre bitar?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
dvorak skrev:
Svante skrev:
Fick en 3d penna när jag fyllde år, den är rätt smidig att limma med..

Det kan jag tänka mig.

Håll dig borta från PETG om du behöver limma ihop delar, det går inte att limma alls. Superlim fästen, men styrkan är mycket sämre än vanligt.

Hur gör du för att dela upp den stora modellen i mindre bitar?


Limmar med samma plast som den är printad i, PLA. Det är bara på undersidan den är limmad med PLA, ovansidan är med CA lim så det kommer ner i skarven ordentligt.

Uppdelningen gör jag redan i CAD:en där kan jag även lägga in styrklackar mellan detaljerna (fast det blev inte bra vid test).

Började lägga på 2-komp spackel igår, verkar bli bra, fortsätter ikväll..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



dvorak skrev:
Svante skrev:
Fick en 3d penna när jag fyllde år, den är rätt smidig att limma med..

Det kan jag tänka mig.

Håll dig borta från PETG om du behöver limma ihop delar, det går inte att limma alls. Superlim fästen, men styrkan är mycket sämre än vanligt.

Hur gör du för att dela upp den stora modellen i mindre bitar?


Intressant! Trodde ändå PETG gick och limma med nåt.
Funkar inte mjukfog+ stift annars? Tex Tec7 och hål ytorna för att kunna sticka i en pinne (typ ståltråd/tillsatsmsterial osv?)
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



And ersJepp sson skrev:
dvorak skrev:
Svante skrev:
Fick en 3d penna när jag fyllde år, den är rätt smidig att limma med..

Det kan jag tänka mig.

Håll dig borta från PETG om du behöver limma ihop delar, det går inte att limma alls. Superlim fästen, men styrkan är mycket sämre än vanligt.

Hur gör du för att dela upp den stora modellen i mindre bitar?


Intressant! Trodde ändå PETG gick och limma med nåt.
Funkar inte mjukfog+ stift annars? Tex Tec7 och hål ytorna för att kunna sticka i en pinne (typ ståltråd/tillsatsmsterial osv?)

Nope, nästan ingenting som fungerar. Det har med polariteten att göra. Det bästa är att smälta/svetsa ihop PET.

Välj en annan plast om det skall limmas. Det är synd eftersom PETG är så otroligt mycket mer användbar än PLA.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1344



dvorak skrev:
Nope, nästan ingenting som fungerar. Det har med polariteten att göra. Det bästa är att smälta/svetsa ihop PET.

Välj en annan plast om det skall limmas. Det är synd eftersom PETG är så otroligt mycket mer användbar än PLA.


Jag har limmat PETG med plastlim från Biltema på prov, gick utmärkt och god hållbarhet. Ruggade upp ytan med sandpapper och torkade av med isopropanol innan limning. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Slipar...


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1344



Coolt att se hur det blir! Har själv haft tankar på att göra skärmbreddare till min bil i flera delar med 3D-printing. Hur delar du upp i mindre delar? Har inte kollat upp det själv, använder Solidworks.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Westersund skrev:
Coolt att se hur det blir! Har själv haft tankar på att göra skärmbreddare till min bil i flera delar med 3D-printing. Hur delar du upp i mindre delar? Har inte kollat upp det själv, använder Solidworks.


Ritar i Inventor dagligdax, så det föll sig naturligt att rita i det. I början var jag lite feg och vågade inte göra så stora bitar, gjorde i småkuber på 90x90x75mm men det blir för mycket fogar där det kan bli snett. Den som jag spacklar och slipar på är gjord i bitar på 160x165x200mm ungefär. Först skapar jag ett nollplan så jag har en plan yta att sätta det på sen gör jag ett rutmönster så det fördelar sig jämt över modellen.



Därefter är det bara att skära bort det runt om varje ruta och man får en kloss.



Denna skapar jag en .stl fil av och bereder i Cura.
Till denna printen av vingen så har jag inte gjort några styrtappar då jag provade först och det inte blev bra.
Kommer även att göra gallret som ska sitta i luftintagen i 3d skrivaren, men där är jag inte klar med designen än.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Westersund skrev:
dvorak skrev:
Nope, nästan ingenting som fungerar. Det har med polariteten att göra. Det bästa är att smälta/svetsa ihop PET.

Välj en annan plast om det skall limmas. Det är synd eftersom PETG är så otroligt mycket mer användbar än PLA.


Jag har limmat PETG med plastlim från Biltema på prov, gick utmärkt och god hållbarhet. Ruggade upp ytan med sandpapper och torkade av med isopropanol innan limning. thumbs up

Bra tips!


Svante, snyggt jobbat!!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1344



Svante skrev:
Ritar i Inventor dagligdax, så det föll sig naturligt att rita i det. I början var jag lite feg och vågade inte göra så stora bitar, gjorde i småkuber på 90x90x75mm men det blir för mycket fogar där det kan bli snett. Den som jag spacklar och slipar på är gjord i bitar på 160x165x200mm ungefär. Först skapar jag ett nollplan så jag har en plan yta att sätta det på sen gör jag ett rutmönster så det fördelar sig jämt över modellen.



Därefter är det bara att skära bort det runt om varje ruta och man får en kloss.



Denna skapar jag en .stl fil av och bereder i Cura.
Till denna printen av vingen så har jag inte gjort några styrtappar då jag provade först och det inte blev bra.
Kommer även att göra gallret som ska sitta i luftintagen i 3d skrivaren, men där är jag inte klar med designen än.


Tack för ett utförligt svar! Det var ungefär så jag hade tänkt mig göra i Solidworks också, programmen fungerar ju ganska snarlikt ändå (har använt Inventor förut). Sen måste man i vissa fall ta hänsyn till att delarna krymper lite också, men det känns som ett större problem på små delar. Svårare dock att få till passformen mot kaross utan 3D-scanner.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Passformen är ju beroende på hur noga du mäter...
Jag riggade en laser vinkelrätt mot längdlinjen på bilen, bara för att det är lättare att ta mått då bilen är symmetrisk (förhoppningsvis) höger resp. vänster sida, sen måttade jag punkter på bilen i x och y-led. Ibland kan geometrin vara komplex och då blir det ju svårare.

Min printade vinge är nästan 30mm längre ut än den jag byggde först, hoppas det blir bra.
Det gick åt 3rullar filament á 300kr så det är ju inte jätteblodigt....

Fungerar inte att använda slipmaskin till att slipa då det blir för varmt och underlaget ändrar form.


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Jag håller på med ett liknande projekt där jag printar en plugg till en bakskärm. Det är svår slipat, jag har självproblemet med att så fort man slipar bort spacklet så "trådar" sig plasten och det nästan lossnar i lager.
Jag hittade denna video, han lägger ett lager epoxi direkt på printen och får det jättefint.


_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Carrera 2 2001
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 10, 11, 12   >>
21 besök senaste veckan (36671 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande