Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Carrera 2 2001 | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 1 besök senaste veckan (36651 totalt) |
Grundramen klar, kul att se det växa fram..
Första bilden är i nästan på graden rätt lutning Det ser lite fel ut att alla bitarna är olika långa, men det kvittar då det är inne i formen sen och inte syns. Nästa steg är yttersargarna och nersänkningen för gallren men materialet tog slut. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Vi använder Torshälla modellsnickeri på jobbet när vi gör paneler till koncept maskiner.
Trevliga o gör fantastiskt jobb. Peter, en av ägarna är bilintresserad. Hör med dem. Vad är det för skivor du bygger med? _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Tack för tipset.. Bygger med 12mm mdf till huvudstrukturen (det som är på de senaste bilderna), och 10mm till resten. Håller på med kantsargen och nersänkningarna för gallren nu och de blir i 10mm. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Lite beslutsångest, vilket är bäst?
Fylla mellanrummen med blå polystyren eller fylla med fogskum? De har båda sina fördelar, men vill inte att skiten ska smälta eller deformeras när jag lägger på gelcoaten.. Lägger upp nya bilder på pluggen i helgen. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Vad blir det på detta styren eller epoxi... eller lägger du någon sorts isolerande yta innan formen..
En del använder byggskum och sandspackel gips spackel eller dylikt att bygga ytan med.. Frigolit löses upp av styren /polyester plast... trist om grejena försvinner i processen.. Hört att man tydligen kan isolera med vanlig hushålls väggfärg i ett par lager.. den är tydligen styren tät.. fast ytan blir ju inte så vass.. Epoxi kanske inte löser ytan?? Vet att man ibland gör bränsletankar som isoleras på ytan.. sedan svepskäl in med plast och glas. Sedan skär man hål i ytan och löser upp skummet med lite tinner eller dylikt. Lite roligt att göra dylika grejer... _________________ Michael Thulesius |
||
Vanlig väggfärg, som man sedan slipar och lackerar med en högblank färg, fungerar över förväntan. Det tar tid, och ett tips är att köra två olika kulörer på väggfärgen (vi lade gult underst, och sedan vitt, för att få en förvarning om att vi var på väg genom färglagret), men det är hyfsat billigt och ger rätt bra slutresultat. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Biltema "plastic padding/finspackel" är epoxibaserat och funkar på friggo. Då blir ytan tillräckligt slät för att kunna tejpa med överlapp och kors/tvärs. Vill du kunna få dunderfinnish på pluggen lägger du sedan ett lager huggen matta på detta. genom tejpningen kan du nu köra med billig polyester. Nu är ytan på pluggen då stenhård att du kan finspackla och slipa in absurdum. Lägga på gelcoat som slipas, rubbas och poleras. Voila, en plugg med factory finish.
_________________ Magnus Falk |
||
Jag har valt den blåa frigoliten (XPS 300) så den är rätt mycket styvare än den vanliga vita.
Tanken är att spackla upp med lämpligt spackel och sen några lager epoxi för att få en hård yta. Enligt google så ska epoxin inte reagera med XPS 300, men provar så klart på en annan bit först. Finns även en backup-plan, har byggt en hel del modellbåtar där man använder 1,5-2mm fururibbor som limmas mot träramen. Får se hur det blir, hoppas att det går vägen. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Ibland är det bra att grubbla lite.
Igår gjorde jag ett test med epoxi och det funkade okej på en lös bit XPS300. Däremot är jag inte nöjd med hur "frigoliten" beter sig när man slipar, får inte underlaget stumt nog. Tog beslutet att riva bort det blåa och har beställt hem massa 2mm furulister, hoppas de dyker upp nu i veckan. Surt med den tiden man la på frigoliten, men den låg på vinden och skräpade så det var värt ett försök. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Börjat med de lite kämpigare kurvorna.
Man får lägga listerna i kokande vatten i 10-15 min innan de formas och limmas på plats. Nålarna är ett måste för att få de rätta radierna och inte bara kortaste vägen mellan spanten. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Satte precis sista listbiten och det är dax att slipa och spackla.
Börjat spackla baksidan. Behöver fälla in en kil så att sidorna på fördjupningen lutar annars kommer den att fastna i formen. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Carrera 2 2001 | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 1 besök senaste veckan (36651 totalt) |