Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Carrera 2 2001
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12   >>
2 besök senaste veckan (36650 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191



När jag har 3d-printat pluggar så spacklar jag bara skarvar och ev större defekter, sen kör jag med 2k sprutspackel. Brukar bli kanon.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Svante skrev:
Passformen är ju beroende på hur noga du mäter...
Jag riggade en laser vinkelrätt mot längdlinjen på bilen, bara för att det är lättare att ta mått då bilen är symmetrisk (förhoppningsvis) höger resp. vänster sida, sen måttade jag punkter på bilen i x och y-led. Ibland kan geometrin vara komplex och då blir det ju svårare.


Det blir ett jävla jobb och en massa mätpunkter, har funderat lite på att använda mig av konturmall och mata in dom i Solidworks för att skapa en "Surface".

Pluggen ser ut att bli fin!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



[quote="Marcus Gustafsson"]
dvorak skrev:
Det fina är ju att även om man vill skriva 0.3-lager så blir du fortfarande 0.8 breda. Så det går otroligt mycket fortare även då. Man får ta ner hastigheten lite bara så munstycket hinner värma.

Kör PETG nu i 0.6 per lager, och 260grader. Inga problem med att den inte hinnar mata i 30mm/s


Med den tempen så har du ingen Ender 3?
Jag läste att slangen i "hot end" på min Ender3 Pro tålde max 240grader över tid, så det mesta jag skrivit ut i är 235 grader. Jag funderar på att antingen byta till hotend helt i metall eller "Luke's hot end fix" med Capricorn tube för att kunna skriva ut varmare.[/quote

Lukes hotendfix ger dig inte högre temp. Den reducerar däremot
Problemet med klogg , iochmed att du har spacern som ligger å trycker på tuben som sitter i hotenden , istället för som det är på orginal att det efter en stund eller rätt fort kan bli så att hela tuben rör sig i kopplingen å då tappar press mot hotenden vilket resulterar i klogg .

Du har alltså ingen ökning av möjlighet på att printa högre temp med lukes hotend. Det är en kloggfix

En bra modd som jag märktenpå min var att byta ut mot luftkopplingar frpn hydroscand . Håller slangen stabilt .

Då även capricorn är ptfe även om den är stabilare än den som kommer org med creality , så ska man inte printa den över 250 pga cancerogena gaser som bildas .

Så vill man högre så är det enbart
All metall hotend som gåller , då slangen enbart sitter i nippeln å då bara sitter i kylblocket .

Har man sen bytt till all
Metal på en ender 3 så behöver man uppgradera firmware om man ska lver 260, då max ligger där i org firmware .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191



Svante skrev:
Passformen är ju beroende på hur noga du mäter...
Jag riggade en laser vinkelrätt mot längdlinjen på bilen, bara för att det är lättare att ta mått då bilen är symmetrisk (förhoppningsvis) höger resp. vänster sida, sen måttade jag punkter på bilen i x och y-led. Ibland kan geometrin vara komplex och då blir det ju svårare.


Ska du göra nån fler grej i framtiden så har brorsan flyttat ner till Klippan med 3d-scannern så du har det på nära håll http://3d-scanning.se
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
per_cooper skrev:
Svante skrev:
Passformen är ju beroende på hur noga du mäter...
Jag riggade en laser vinkelrätt mot längdlinjen på bilen, bara för att det är lättare att ta mått då bilen är symmetrisk (förhoppningsvis) höger resp. vänster sida, sen måttade jag punkter på bilen i x och y-led. Ibland kan geometrin vara komplex och då blir det ju svårare.


Ska du göra nån fler grej i framtiden så har brorsan flyttat ner till Klippan med 3d-scannern så du har det på nära håll http://3d-scanning.se


Perfekt thumbs up

Tänkte fixa lite dekaler i matt antracitgrått, vilka filformat använder dekal/vinyl tillverkarna?

Annars tips om vart man kan beställa dekalkit till Porsche, det jag söker är följande:
- Carrerra-loggan med stripes längs sidan.
- Stenskotts skyddet framför bakhjulet.
- Stripes längs mittlinjen typ 997 Sports classic.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Svante skrev:


Tänkte fixa lite dekaler i matt antracitgrått, vilka filformat använder dekal/vinyl tillverkarna?

Annars tips om vart man kan beställa dekalkit till Porsche, det jag söker är följande:
- Carrerra-loggan med stripes längs sidan.
- Stenskotts skyddet framför bakhjulet.
- Stripes längs mittlinjen typ 997 Sports classic.


Jag använder .svg (inkscape) och kan skära ut upp till ca 600 mm bredd. Men de flesta vectoriserade filformat går att konvertera, Freddo är en klippa på sånt.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
19:00 Färdigspacklat, slipat och redo för första lagret polyester.


21:05 Första lagret klibbfritt och redo för nästa lager




21:15 Lager 2 lagt


Våtslipning imorgon🙂

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Jag hade dragit på ett lager slipgrund innan jag vattenslipat, för att få en känsla för eventuell vågighet först.

Så här långt himla nice!

_________________
Magnus Falk
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Redo för klarlack, kul att det står "only for proffessional use".


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



Känner du verkligen att du vågar använda den?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
dvorak skrev:
Känner du verkligen att du vågar använda den?


Jag är ju en positiv amatör, så det ska nog gå vägen...

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Lösningen är väl helt enkelt att lackera på arbetstid, då måste det ju bli professionellt utfört?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Tur man lackade med mask för den luktade fan inte hallon...

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Lacken täckte bra, men inte superimponerad av den jämfört med vanlig klarlack. Så här i efterhand skulle jag valt en med kulör. Någon rinning som måste åtgärdas, och lite andra skavanker. Inte hundra nöjd, men tänker göra en första avgjutning på den.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Hör du teaser-gubbe... Nu vill vi se BILDER...

_________________
Magnus Falk
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Okejdå...
Som sagt tidigare, skulle valt någon kulör och inte klarlack så hade det sett bättre ut..
Finns även lite sliprepor, men det beror på oerfarenhet.







Här ser man den rinning som är på baksidan och som ska slipas ner.


Likadant på motsatt sida

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Väldigt svårt att veta hur slätt/vågigt detta är när det inte är en enda kulör...

_________________
Magnus Falk
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
stilldouble skrev:
Väldigt svårt att veta hur slätt/vågigt detta är när det inte är en enda kulör...


Håller med till 100%

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Med denna klarlack som "försegling" så är det nog rätt steg att dra på en lager lite tjockare slipgrund som Per föreslog på träpluggen. Då både ser du formfelen och kan samtidigt slipa ner dem/Fylla "dalar" med mer slipgrund/. Den lär ju inte var "jättefel" med detta tillverkningssätt, fast alla fel syns väldigt tydligt på en bil som man är van att den är linjalrak...

_________________
Magnus Falk
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Börjat att printa ut delningsplanet till pluggen.

Det två första, tredje i printern. Kläs med alutejp och skruvas ihop. Styrklackarna blev integrerade i utskriften.



Provmontering på pluggen


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Coolt! =)

Men vilket jobb för printern.

Kunde du inte dela upp o printa formen istället?

Simpelt i cadden o lägga delningsplan och stycka upp formen med styrningar osv. När den sedan är klar kan man limma på typ 20mm plyfa på baksidan för att göra formen lite stadigare.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Carrera 2 2001
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12   >>
2 besök senaste veckan (36650 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande