Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Carrera 2 2001
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12   >>
5 besök senaste veckan (36650 totalt)
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Printern är till för att användas...

Jag har formen som CAD-modell också, men det är lite svårt att se linjerna på en inverterad detalj. Jag velade både en och två gånger innan jag började printa. Den delen som det ska gjutas fast i är inte med i CAD-modellen, den är gjuten direkt i en befintlig motorlucka.
Tänkte att det kommer i ett senare skede där jag gör en flerdelad form så man kan plasta en monteringsklar ankskjärt komplett med infästningar.

Del 3 snart klar även om bilden är suddig.


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Delningsplan färdigt, passformen blev kanon.






_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Super imponerande!


Nu beställer jag en printer. Har ju massor sånt här som måste göras i höst.

Det gick bra o spacklar o rolla på polyester på pla?

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Funkade rätt bra, printade med rätt grov upplösning, sen jämnade jag av ytan med 2 komponemt spackel. När det var bra nog så la jag 2k klarlack och våtslipade till bra yta.

Ikväll blev det gelcoat och glasfiber på undre formhalvan.
När kan man ta loss delningsplanet och gjuta övre halvan?

Gelcoaten var inte helt klibbfri överallt, hoppas det inte blir några problem senare.



3 lager matta


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vilken trevlig resa att följa nu blev man riktigt inspirerad att försöka själv

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Tack, försöker ta bilder under tiden. Blir inte på alla steg, men nästan.

Idag blev det långlunch och plastade ovansidan av formen, gelcoaten blev bättre denna gången. Väntade 1,5h så den garanterat var geleaktig innan jag gav mig på polyestern.

Spännande och se sen när jag delar formen, fast jag är lite nervös att det ska skita sig..


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



blir nog bra om.. du inte plastat för hett...
brukar lägga gelkoat.. ..låta gella..sen en tunn matta... låta härda..typ till dagen efter . slipa lätt och sen några lager till. om man häver på för mycket "på en gång" kan det bli så varmt så vaxet smälter. och delen fastnar i pluggen.. men det blir säkert bra detta thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Lite tunt med gelcoat lite varstans, men den släppte..
Jag är nöjd iallafall..








_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Det ser super snyggt ut! Hatten av!

Har vart inne varje dag o tittat efter update från dig.

Detta fick mig att köpa 3d printer. Blir en beställning i slutet av månaden på en creality cr10 max tror jag.


Tack tack!

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Snyggt Svante! Kul användning av teknik Ser fram emot att se den färdiga vingen när den är klar...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Coolt projekt! Jag har planer på att också printa pluggar och formar för lite mindre delar.

Vad var anledningen till att du inte printade formhalvorna direkt? Ville du visuellt se pluggen IRL innan du bestämde dig eller var det något annat?

De sakerna jag ska plasta (luftrenare bla) har inget visuellt värde, så då tänkte jag bara printa formen direkt istället.
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Coolt projekt! Jag har planer på att också printa pluggar och formar för lite mindre delar.

Vad var anledningen till att du inte printade formhalvorna direkt? Ville du visuellt se pluggen IRL innan du bestämde dig eller var det något annat?

De sakerna jag ska plasta (luftrenare bla) har inget visuellt värde, så då tänkte jag bara printa formen direkt istället.


Anledningen var som du skriver att jag ville se detaljen in the flesh. Sen är detta ju överdelen av vingen, den undre delen har jag inte i 3d än. Tanken är att den slutgiltiga produkten ska bli med integrerade fästen för att kunna skruva dit den på bilen enkelt. Risken finns att när väl vingen sitter på bilen så tappar form-projektet tempo.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Bra där!

Då kan jag i lugn och ro printa gjutformen direkt istället. thumbs up

Tappa tempo? Vet jag inget om.
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Bra där!

Då kan jag i lugn och ro printa gjutformen direkt istället. thumbs up

Tappa tempo? Vet jag inget om.


Printa i så hög upplösning som du har tid för så går det år mindre spackel. Jag printade ju även delningsplanet med hjälp av 3d modellen för att få det på rätt ställe.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Först gelcoat...



Sen polyester och förstärkning till vingspetsen (fast den inte syns på bilden).



Sen en liten teaser på en detalj till senare.


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Ute ur formen, men inte helt nöjd. Luftbubblor på undersidan och dåligt med gelcoat på ovansidan..
Ska kapa rent under helgen.


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



Trevligt... man brukar vilja ha olika färg på gelcoaten i formen och på slut detaljen så man ser tjockleken..
brukar lägga 2 lager så man säkert får tillräcklig tjocklek..och första lagret är givetvis viktigast att kolla så man inte får luftbubblor..
men va f... första thumbs up du gör säkert massor till andra som vill njuta av en ducktail

_________________
Michael Thulesius
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Bara två bilder tagna på lunchen när jag var hemma i ett ärende..

Börjat plasta fast underdelen, men måste kapa ur mer för att komma åt hela vägen runt. De är ihoplimmade med smältlim men ska plastas ihop från insidan.


Placerad i min extra motorlucka, den kommer ner några mm till när limfogen är borta.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Svante skrev:

Gelcoaten var inte helt klibbfri överallt, hoppas det inte blir några problem senare.


En Gelcoat blir lite klibbig på ytan, den härdar inte helt, den är gjord för att ligga i botten på en form. Vill man ha ett ytskikt så ska man använda en topcoat. Alltså gelcoten kommer att härda mot formen men inte mot luften.

Skillnaden mellan topcoat och gelcoat är att topcoaten har en tillsats av parafin. Tror parafinet lägger sig på ytan och gör att den härdar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



Man vill ha klibbig i ytan så det fortsatta laminate hugger chemiskt.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Carrera 2 2001
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12   >>
5 besök senaste veckan (36650 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande