Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Carrera 2 2001 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12 >> 2 besök senaste veckan (36650 totalt) |
Printern är till för att användas...
Jag har formen som CAD-modell också, men det är lite svårt att se linjerna på en inverterad detalj. Jag velade både en och två gånger innan jag började printa. Den delen som det ska gjutas fast i är inte med i CAD-modellen, den är gjuten direkt i en befintlig motorlucka. Tänkte att det kommer i ett senare skede där jag gör en flerdelad form så man kan plasta en monteringsklar ankskjärt komplett med infästningar. Del 3 snart klar även om bilden är suddig. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Super imponerande!
Nu beställer jag en printer. Har ju massor sånt här som måste göras i höst. Det gick bra o spacklar o rolla på polyester på pla? _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Funkade rätt bra, printade med rätt grov upplösning, sen jämnade jag av ytan med 2 komponemt spackel. När det var bra nog så la jag 2k klarlack och våtslipade till bra yta.
Ikväll blev det gelcoat och glasfiber på undre formhalvan. När kan man ta loss delningsplanet och gjuta övre halvan? Gelcoaten var inte helt klibbfri överallt, hoppas det inte blir några problem senare. 3 lager matta _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Tack, försöker ta bilder under tiden. Blir inte på alla steg, men nästan.
Idag blev det långlunch och plastade ovansidan av formen, gelcoaten blev bättre denna gången. Väntade 1,5h så den garanterat var geleaktig innan jag gav mig på polyestern. Spännande och se sen när jag delar formen, fast jag är lite nervös att det ska skita sig.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
blir nog bra om.. du inte plastat för hett...
brukar lägga gelkoat.. ..låta gella..sen en tunn matta... låta härda..typ till dagen efter . slipa lätt och sen några lager till. om man häver på för mycket "på en gång" kan det bli så varmt så vaxet smälter. och delen fastnar i pluggen.. men det blir säkert bra detta _________________ Michael Thulesius |
||
Det ser super snyggt ut! Hatten av!
Har vart inne varje dag o tittat efter update från dig. Detta fick mig att köpa 3d printer. Blir en beställning i slutet av månaden på en creality cr10 max tror jag. Tack tack! _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Coolt projekt! Jag har planer på att också printa pluggar och formar för lite mindre delar.
Vad var anledningen till att du inte printade formhalvorna direkt? Ville du visuellt se pluggen IRL innan du bestämde dig eller var det något annat? De sakerna jag ska plasta (luftrenare bla) har inget visuellt värde, så då tänkte jag bara printa formen direkt istället. |
||
Anledningen var som du skriver att jag ville se detaljen in the flesh. Sen är detta ju överdelen av vingen, den undre delen har jag inte i 3d än. Tanken är att den slutgiltiga produkten ska bli med integrerade fästen för att kunna skruva dit den på bilen enkelt. Risken finns att när väl vingen sitter på bilen så tappar form-projektet tempo. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Bra där!
Då kan jag i lugn och ro printa gjutformen direkt istället. Tappa tempo? Vet jag inget om. |
||
Printa i så hög upplösning som du har tid för så går det år mindre spackel. Jag printade ju även delningsplanet med hjälp av 3d modellen för att få det på rätt ställe. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Först gelcoat...
Sen polyester och förstärkning till vingspetsen (fast den inte syns på bilden). Sen en liten teaser på en detalj till senare. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Trevligt... man brukar vilja ha olika färg på gelcoaten i formen och på slut detaljen så man ser tjockleken..
brukar lägga 2 lager så man säkert får tillräcklig tjocklek..och första lagret är givetvis viktigast att kolla så man inte får luftbubblor.. men va f... första du gör säkert massor till andra som vill njuta av en ducktail _________________ Michael Thulesius |
||
Bara två bilder tagna på lunchen när jag var hemma i ett ärende..
Börjat plasta fast underdelen, men måste kapa ur mer för att komma åt hela vägen runt. De är ihoplimmade med smältlim men ska plastas ihop från insidan. Placerad i min extra motorlucka, den kommer ner några mm till när limfogen är borta. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
En Gelcoat blir lite klibbig på ytan, den härdar inte helt, den är gjord för att ligga i botten på en form. Vill man ha ett ytskikt så ska man använda en topcoat. Alltså gelcoten kommer att härda mot formen men inte mot luften. Skillnaden mellan topcoat och gelcoat är att topcoaten har en tillsats av parafin. Tror parafinet lägger sig på ytan och gör att den härdar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Carrera 2 2001 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12 >> 2 besök senaste veckan (36650 totalt) |