Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SFRO konkurrentutsatt av TESTA?
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (8345 totalt)
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Idag fick jag reda på att man kan registrera Amatörbyggt fordon via en annan organisation än SFRO:

Citat:
TESTA är förkortningen av TEknisk Support Till Amatörbyggare och vi hjälper dig med besiktning av ditt fordon. FÖR fordonsbyggare AV fordonsbyggare!

Hos TESTA kan du få hjälp med följande:

Besiktning av amatörbyggda och ombyggda fordon
Bullerprov på amatörbyggda och ombyggda fordon samt fordon importerade under kategorin "eget bruk"
Besiktningar och utlåtanden/intyg gällande tekniska förändringar på lätta fordon som ej faller under kategorierna amatörbyggt eller ombyggt
Hos TESTA kan du även söka hjälp med följande:

Underlag inför besiktningsorganets fastställande av motoreffekt
Underlag inför besiktningsorganets fastställande av identitet
Underlag för att du ska kunna "återuppliva" ett äldre avregistrerat fordon


http://www.orgtesta.se/

Nån som är involverad eller vet mer?

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267




_________________
Johan Lekås
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Trådlyft!

Någon som har erfarenhet av TESTA?

/Rob

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



I falun har det TESTAT med TESTA och lyckat resultat.
Får se om nån hittar hit och berättar?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Jag har använt testa när jag det besiktigade min Fiat med fyrhjulsdrift.
Jag är mycket nöjd. Besiktningsmannen bodde i Vallentuna.

Mvh Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Nu har jag ju visserligen redan påbörjat med SFRO, men jag kommer nog fortsätta med dem också med tanke på hur mycket tips och feedback Gustav Uhlander har gett till detta forumet. thumbs up
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Testa är MYCKET bättre att ha att göra med än SFRO.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192



alindquist skrev:
Testa är MYCKET bättre att ha att göra med än SFRO.


Utah att ha någon egen erfarenhet mer än Gustavs många svar på knasiga frågor här och SFRO's bygghandbok, vad gör test bättre?
Jag är bara nyfiken på vad de gör bättre.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018



Konkurrens är bra. All respekt till Gustaf men tyvärr är en del av hans kollegor inte alls lika lätta eller trevliga att diskutera med.
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Marcus Gustafsson skrev:
alindquist skrev:
Testa är MYCKET bättre att ha att göra med än SFRO.


Utah att ha någon egen erfarenhet mer än Gustavs många svar på knasiga frågor här och SFRO's bygghandbok, vad gör test bättre?
Jag är bara nyfiken på vad de gör bättre.

Min bror håller på och reggar sin bil med turbo så jag har varit med i svängarna där. Men kortfattat så har bemötandet från SFRO varit riktigt dåligt, "Nej det går inte, nej det är omöjligt". När han gick över till Testa så lät det helt annorlunda och dom var mycket mer hjälpsamma i frågan och ansåg att det här är inget problem. Jag anser att Testa är mer serviceinriktade och vill hjälpa kunden i fråga medans SFRO skiter i vilket.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Det är ju i slutet viktigt att hålla en viss standard så vi inte blir av med våra generösa regler pga att man släpper förbi för mycket...
Vi vill ju behålla denna möjligheten till induviduella byggen ... så trist med bara slätstruken tvålkoppar. ..


Det måste ju finnas ett visst mått av regelverk. Och just Sfro har ju genom mycket arbete tagit fram detta. Något vi bör vara tacksamma för...eller? Jag är det!

_________________
Michael Thulesius
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Självklart, och det håller jag med dig om! Men att bemöta en kund med att bittert säga att det går inte, mot att bemöta kunden genom att visa lite intresse och hjälpa den är lite skillnad.

I detta fallet handlade det om konvertering till E85 och montering av turbo som var helt omöjligt på denna bil enligt SFRO. Men via Testa så var det en helt annan sak, det var absolut inga problem så länge du uppfyller dessa krav.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Jag tror mer det handlar om personen/handläggaren som ni pratat med.
Eller frågade ni flera på SFRO ?


Den som besiktade min förra bil för ca 15år sedan på SFRO hade aldrig sätt under motorhuven & bilen på en Audi innan så jag fick förklara en hel del vad som var bytt och förstärkt, han var egentligen mer inriktad på MC än bil men jag fick igenom bilen ändå.

Så det kan ju varit en som inte har så bra koll på den bilmodellen som ni pratat med medans han på Testa hade mer koll..

Samma sak vid vanlig besiktning, finns ju en del som verkligen letar fel och slår ner på någon skitsak medans andra mer rycker på axlarna och bara påtalar om något bör fixas och inte skriver in det alls i papparena.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Har man synpunkter på kontakten med sin besiktningsman inom SFRO är vi tacksamma för återkoppling, det går att skicka via kontaktformuläret på vår hemsida, https://sfro.com/index.php/kontakt/kontaktsida eller så kan man kontakta mig om man vill - jag är den som ansvarar för vårt verksamhetssystem med kvalitetsarbete.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Marcus Gustafsson skrev:
alindquist skrev:
Testa är MYCKET bättre att ha att göra med än SFRO.


Utah att ha någon egen erfarenhet mer än Gustavs många svar på knasiga frågor här och SFRO's bygghandbok, vad gör test bättre?
Jag är bara nyfiken på vad de gör bättre.


Jag undrar vad Testa har för regelverk/bygghandbok ?

Om allt hänger på den individuella besiktningsmannen är det mycket rättsosäkerhet ?

_________________
Göran Nilsson
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



therealpinto skrev:
Har man synpunkter på kontakten med sin besiktningsman inom SFRO är vi tacksamma för återkoppling, det går att skicka via kontaktformuläret på vår hemsida, https://sfro.com/index.php/kontakt/kontaktsida eller så kan man kontakta mig om man vill - jag är den som ansvarar för vårt verksamhetssystem med kvalitetsarbete.

Gustaf

Ska prata med bror och se vem han pratade med.

Duvan skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
alindquist skrev:
Testa är MYCKET bättre att ha att göra med än SFRO.


Utah att ha någon egen erfarenhet mer än Gustavs många svar på knasiga frågor här och SFRO's bygghandbok, vad gör test bättre?
Jag är bara nyfiken på vad de gör bättre.


Jag undrar vad Testa har för regelverk/bygghandbok ?

Om allt hänger på den individuella besiktningsmannen är det mycket rättsosäkerhet ?

Som jag förstod det samma som SFRO?
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192



Duvan skrev:
Jag undrar vad Testa har för regelverk/bygghandbok ?

Om allt hänger på den individuella besiktningsmannen är det mycket rättsosäkerhet ?


En allmän fråga om att bygga egen bil:
Det är väl egentligen "inget" regelverk som SFRO eller Testa har själva, utan allt bygger på regelverket från Transportstyrelsen (Transportstyrelsens föreskrift TSFS2013:63 om jag fattar det rätt, kapitel 41 här https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202013_63.pdf)?
SFRO & Testa och deras byggbesiktningar kan väl bara anses vara en "kvalitetstämpel", men det är den person går igenom bygget på regbesktningen som fattar det formella beslutet om bilen uppfyller regelverket eller inte (och kan göra andra bedömningar än vad SFRO/Testa har gjort, jag vet iaf ett sådant fall).

Men det gör att det blir en massa "osäkerhetsvariabler":
* Flera aktörer som tolkar hur bilar skall byggas och gör byggbesiktningar
* Ännu fler aktörer som gör registreringsbesiktningar och som tolkar hur bilar skall byggas och hur mycket individuella personer litar på SFRO/Testa.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Marcus Gustafsson skrev:
Men det gör att det blir en massa "osäkerhetsvariabler":
* Flera aktörer som tolkar hur bilar skall byggas och gör byggbesiktningar
* Ännu fler aktörer som gör registreringsbesiktningar och som tolkar hur bilar skall byggas och hur mycket individuella personer litar på SFRO/Testa.
Det är väl det som är spänningen i hobbyn. Det var ju inget skoj när det bara fanns en Bilprovning och de sa samma sak på alla stationer.

Nu kan man ju surfa runt och lyckas att "få igenom" nästan vad som helst efter ett oändligt antal försök.

SFRO har gjort ett enormt arbete och krattat i manegen för en marknad. Men det är ju ingen garanti att SFRO är de som kommer att bli störste aktör efter en tid.

Vi får väl hoppas att kvalitén inte späds ut med fler och fler aktörer så regbesiktarna struntar i materialet och gör med helt eget godtycke.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192



Niklas Falk skrev:
Det var ju inget skoj när det bara fanns en Bilprovning och de sa samma sak på alla stationer.


Inte ens då sa de samma sak, inte ens på samma station.
Jag minns fortfarande med värme när jag skulle regga med utbytt motor och jag och en besiktningsman stod och skrek på varandra i 1,5h.

"-Du får inte göra så!!!"
"-Men han som var här förra gången när jag blev underkänd sa att jag skulle göra så!"
"-Det spelar ingen roll, du får inte göra så!!!"
"-Varför står det skrivet, kan du visa på en paragraf i något regelverk?"
"-Det är klart att du inte får göra så, jag skiter väl i paragrafen!!!"

Efter 1,5h fram och tillbaka hittade han paragrafen och bilen vart underkänd (igen). Bästa tusenlappen jag spenderat.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Lyfter denna då jag ställt lite frågor till både Testa och SFRO och blir fundersam på prisskillnaderna?

Amatör- och ombyggt fordon bil:
SFRO = 4500kr
Testa = 5000kr

Bullerprov:
SFRO = 1300kr
Testa = 1500kr

Milkostnad om besiktningsgubben ska komma till dig:
SFRO 35kr/mil
Testa 65kr/mil

+ att besiktningsmannen hos Testa skulle ha utöver detta 500kr/tim för hans arbete??
SFRO tar ingen tim kostnad.

Ni som besiktat hos Testa har det varit så här dyrt för er?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



RallyQuattro skrev:
Lyfter denna då jag ställt lite frågor till både Testa och SFRO och blir fundersam på prisskillnaderna?

Amatör- och ombyggt fordon bil:
SFRO = 4500kr
Testa = 5000kr

Bullerprov:
SFRO = 1300kr
Testa = 1500kr

Milkostnad om besiktningsgubben ska komma till dig:
SFRO 35kr/mil
Testa 65kr/mil

+ att besiktningsmannen hos Testa skulle ha utöver detta 500kr/tim för hans arbete??
SFRO tar ingen tim kostnad.

Ni som besiktat hos Testa har det varit så här dyrt för er?


Det är ju nästan identiska priser.. Vadå dyrt?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Allmänt banåkaforum
SFRO konkurrentutsatt av TESTA?
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (8345 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande