Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Finns det intresse för 7 vxl DCT låda i era bilar?
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (31010 totalt)
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243


Trådstartare
Vet inte hur det ser ut med regler osv i vissa klasser, men skulle det finnas intresse att kunna köra med BMWs 7 växlade DCT låda i era bilar?
Funkar till i princip alla rwd bilar.
Kopplingspedalen sitter kvar och är fungerande.

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Funktion och uppbygnad ?

utväxlungar ?

Vikt ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Funktion och uppbygnad ?

utväxlungar ?

Vikt ?


Lite kort så funkar det i princip som en sekventiell låda, man konverterar kopplingspedalen till elektronisk med en 0-5v givare som man använder när man kör iväg. Sen kan man skippa den, men den går att använda när som helst som en vanlig koppling.

Finns två varianter, en med 1:1 på 7an och en med 1:1 på 5an och 0.67 på 7an.
Kan återkomma med utväxling på alla växlar om du vill.

Vikt ca 75kg.

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243


Trådstartare

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Det är ju bara att konstatera att det är sjukt häftigt! Jag skulle gärna ha en sån, men jag vet inte om jag får plats i kardantunnelen... och jag kör Volvo T5 motor..
Hur styrs den? Separat box? Vad behöver den för signaler?

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243


Trådstartare
seb280z skrev:
Det är ju bara att konstatera att det är sjukt häftigt! Jag skulle gärna ha en sån, men jag vet inte om jag får plats i kardantunnelen... och jag kör Volvo T5 motor..
Hur styrs den? Separat box? Vad behöver den för signaler?

Ja det är skoj
Den är inte såååå stor ändå, fick plats i tunneln på min E30ix iaf
Japp den styrs helt stand alone och behöver inga signaler alls från motorns ECU för att funka. Dock kan man med fördel koppla in TPS och rpm tex, mest för lite bättre komfort

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 151



Helt klart intressant Går det att få till mellangas vid nedväxling?

Mvh//Jesper

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243


Trådstartare
TexasRx7 skrev:
Helt klart intressant Går det att få till mellangas vid nedväxling?

Mvh//Jesper

Inget som finns inbyggt i dagsläget,dock borde det gå att lösa hyfsat genom att bygga en sån funktion i motorns ECU och använda nedväxlingssignalen som trigger.

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5519



Nisse Järnet skrev:
TexasRx7 skrev:
Helt klart intressant Går det att få till mellangas vid nedväxling?

Mvh//Jesper

Inget som finns inbyggt i dagsläget,dock borde det gå att lösa hyfsat genom att bygga en sån funktion i motorns ECU och använda nedväxlingssignalen som trigger.


Jag har svårt att se den praktiska nyttan med det.

Förenklat: hur ska spridarna hinna öppna innan växlingen är klar?


edit: På Ferrari 360 och 430's F1-lådor så var det en hysteri kring växlingstider. När dom lanserade 458'an med DCT så kom frågan direkt kring växlingstiderna: "Vi har slutat mäta dom"

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13246



Det är intressant! Vad kostar en?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Säljer du kompletta retrofit, eller är det bara något elektronikstyrdon som du tillhandahåller?

(Man kan säkert googla, men klarar den 750 Nm vrid och 590 häst?)
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Apfränt! Från vilken bil tar man lådan?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



And ersJepp sson skrev:
Säljer du kompletta retrofit, eller är det bara något elektronikstyrdon som du tillhandahåller?

(Man kan säkert googla, men klarar den 750 Nm vrid och 590 häst?)


har för mej nisse åker med mer hästar å vrid än så

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243


Trådstartare
dstr skrev:
Nisse Järnet skrev:
TexasRx7 skrev:
Helt klart intressant Går det att få till mellangas vid nedväxling?

Mvh//Jesper

Inget som finns inbyggt i dagsläget,dock borde det gå att lösa hyfsat genom att bygga en sån funktion i motorns ECU och använda nedväxlingssignalen som trigger.


Jag har svårt att se den praktiska nyttan med det.

Förenklat: hur ska spridarna hinna öppna innan växlingen är klar?


edit: På Ferrari 360 och 430's F1-lådor så var det en hysteri kring växlingstider. När dom lanserade 458'an med DCT så kom frågan direkt kring växlingstiderna: "Vi har slutat mäta dom"

Detta är mappningsbart så det beror på hur man ställer in det och hur man vill ha det
Dock tror jag inte det är lönt egentligen som du säger, speciellt inte när man bromsar samtidigt då nedväxling går mjukt ändå.

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Säljer du kompletta retrofit, eller är det bara något elektronikstyrdon som du tillhandahåller?

(Man kan säkert googla, men klarar den 750 Nm vrid och 590 häst?)


I början är det kit med styrbox, kabelhärva, växelindikator samt modifiering av mechatronicsenheten i växellådan som är aktuellt.

Senare kommer det troligtvis adaptrar till olika motorer osv.

Original klarar lådorna av runt 7-800Nm, men det finns finns kopplingar för uppåt 1400Nm

Jag och Jocke som håller på med detta kör med SSP spec R kopplingar som är specade till 11-1200Nm och jag har drygt 900hk och 1080Nm i min och det funkar fint!

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243


Trådstartare
SevenEight skrev:
Apfränt! Från vilken bil tar man lådan?

Beror lite på, i princip finns det två versioner av lådan där den primära skillnaden är utväxlingen.
Sen finns dom med lite olika svep.
Men tex 335, M3, M5, M4 osv.

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243


Trådstartare
Mange K skrev:
And ersJepp sson skrev:
Säljer du kompletta retrofit, eller är det bara något elektronikstyrdon som du tillhandahåller?

(Man kan säkert googla, men klarar den 750 Nm vrid och 590 häst?)


har för mej nisse åker med mer hästar å vrid än så
En aning 😇

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Pris?

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

SevenEight skrev:
Apfränt!


Apfränt +1 !! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Mycket intressant!

Som sagt, vad ingår? Riktpris?

_________________
Tim Anle
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Hej.

Har en M3 E46 med Ess575 kit, så kopplingen i DCT lådan klarar ju av momentet utan problem, men hur gör jag med oljekylning? Hur stor o ungefär vart är din kylare placerad på E30'n?

Kardanstång o växellådsfäste får man väl anpassa, eller finns det nått bolt-on?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Allmänt banåkaforum
Finns det intresse för 7 vxl DCT låda i era bilar?
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (31010 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande