Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Finns det intresse för 7 vxl DCT låda i era bilar? | 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (31023 totalt) |
Vet inte hur det ser ut med regler osv i vissa klasser, men skulle det finnas intresse att kunna köra med BMWs 7 växlade DCT låda i era bilar?
Funkar till i princip alla rwd bilar. Kopplingspedalen sitter kvar och är fungerande. _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Lite kort så funkar det i princip som en sekventiell låda, man konverterar kopplingspedalen till elektronisk med en 0-5v givare som man använder när man kör iväg. Sen kan man skippa den, men den går att använda när som helst som en vanlig koppling. Finns två varianter, en med 1:1 på 7an och en med 1:1 på 5an och 0.67 på 7an. Kan återkomma med utväxling på alla växlar om du vill. Vikt ca 75kg. _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
_________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
Det är ju bara att konstatera att det är sjukt häftigt! Jag skulle gärna ha en sån, men jag vet inte om jag får plats i kardantunnelen... och jag kör Volvo T5 motor..
Hur styrs den? Separat box? Vad behöver den för signaler? _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
Ja det är skoj Den är inte såååå stor ändå, fick plats i tunneln på min E30ix iaf Japp den styrs helt stand alone och behöver inga signaler alls från motorns ECU för att funka. Dock kan man med fördel koppla in TPS och rpm tex, mest för lite bättre komfort _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
Inget som finns inbyggt i dagsläget,dock borde det gå att lösa hyfsat genom att bygga en sån funktion i motorns ECU och använda nedväxlingssignalen som trigger. _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
Jag har svårt att se den praktiska nyttan med det. Förenklat: hur ska spridarna hinna öppna innan växlingen är klar? edit: På Ferrari 360 och 430's F1-lådor så var det en hysteri kring växlingstider. När dom lanserade 458'an med DCT så kom frågan direkt kring växlingstiderna: "Vi har slutat mäta dom" _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Säljer du kompletta retrofit, eller är det bara något elektronikstyrdon som du tillhandahåller?
(Man kan säkert googla, men klarar den 750 Nm vrid och 590 häst?) |
||||||
har för mej nisse åker med mer hästar å vrid än så _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||
Detta är mappningsbart så det beror på hur man ställer in det och hur man vill ha det Dock tror jag inte det är lönt egentligen som du säger, speciellt inte när man bromsar samtidigt då nedväxling går mjukt ändå. _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
I början är det kit med styrbox, kabelhärva, växelindikator samt modifiering av mechatronicsenheten i växellådan som är aktuellt. Senare kommer det troligtvis adaptrar till olika motorer osv. Original klarar lådorna av runt 7-800Nm, men det finns finns kopplingar för uppåt 1400Nm Jag och Jocke som håller på med detta kör med SSP spec R kopplingar som är specade till 11-1200Nm och jag har drygt 900hk och 1080Nm i min och det funkar fint! _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
Beror lite på, i princip finns det två versioner av lådan där den primära skillnaden är utväxlingen. Sen finns dom med lite olika svep. Men tex 335, M3, M5, M4 osv. _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
_________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
Hej.
Har en M3 E46 med Ess575 kit, så kopplingen i DCT lådan klarar ju av momentet utan problem, men hur gör jag med oljekylning? Hur stor o ungefär vart är din kylare placerad på E30'n? Kardanstång o växellådsfäste får man väl anpassa, eller finns det nått bolt-on? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Allmänt banåkaforum Finns det intresse för 7 vxl DCT låda i era bilar? | 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (31023 totalt) |