Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum JMFR: Ford Fiesta ST (12-18) vs MINI Cooper S (06-14) | 644 besök totalt |
Tänkte vi kunde ställa lite olika kul bilar som passar att köra bana med mot varandra och se vad ni som har erfarenhet av ena eller båda har att säga om dom som, plus och minus som potentiella köp thumbs
https://www.autoevolution.com/carcom Har själv haft en Fiesta ST som jag gillade benhårt. Trevlig men inte superfantastisk motor. Man sitter fint i Recaro stolarna Mycket underhållande balans, körkänsla Specialversionen ST200 som var den sista årsmodeller av denna generationen verkar vara extra intressant. Om jag läst rätt så är generationen efter klart tyngre? Edit: Ändrade till MINI Cooper S generationen 06-14 för att matcha bättre i prisnivå. Du får betala lite mer för jämnåriga MINI mot Fiesta helt enkelt. Så för samma peng blir det en lite äldre MINI. _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag hade en Mini Cooper Clubman S från 2008. Köpte den ny. Motorn rasade efter 6000mil, hela toppen hade koksat igen. Sålde bilen vid 9000mil, då behövde turbon bytas, och motorn läckte olja som ett såll. Trågpackning och ventilkåpepackningar behövde bytas.
Lägg till en massa elfel och annat otrevligt. Jag får klåda när jag tänker på den bilen. Kul att köra, men inte speciellt mycke roligare än andra småbilar i samma klass. Kan inte rekommendera en Mini _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Hade en Fiesta ST200 ett tag och körde några bandagar!
Rolig bil men gjorde sig framförallt bäst på krokiga vägar. En diff och mjukvara så hade jag nästan funderat på att köpa tillbaka den :P _________________ Mumba Svensson Instagram: Life of Time Attack |
||||
Hade en ST182 i lite över ett år och jag håller med, på krokvägar var den som allra bäst. Körde den aldrig på bana men däremot ett par konbanor inkl SS, dock bara på gatdäck. Den var kul där med men inte lika kul som t.ex. miatan. Tror den led mer av framhjulsdriften och avsaknad av diffbroms där. Och att den har turbo också för den delen. Fjädringskomforten bak var väl ingen höjdare heller, den var extremt stötig över farthinder. Men det märktes inte på mer normal vägar. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Skiljer en hel del. I stora drag större bromsar bak, styvare och lägre hjulupphängning, slutväxel 4:06, finslipad Torque Vectoring och ställbar ESP i 3 lägen. Och som du nämde annan mappning och overboost. Trevlig vagn men jag sitter lite väl högt i den som jag även gör i min RS men känns extra högt i just Fiestan av nån anledning. |
||||
Delläder hade jag i min vanliga ST, tror den var ST2-utustad. Men inget av det andra, fast jag hade inget att klaga på styrväxelns snabbhet eller utväxlingarna i lådan. Just styrningen och lådan var två av bilens höjdpunkter enligt mig. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Håller med att man sitter dumt högt i Fiestan _________________ Magnus Thomé |
||||
Mini modellerna med PSA motorerna har en del brister och fel, även om de blev bättre med åren var det fortfarande aldrig riktigt riktigt genuint bra. Däremot F56 modellerna som fick BMW B48 motorerna (i S, JCW & GP3) är grymma och verkligen en av de trevligaste små bilarna som byggts på senare år. Kvalitet andas dessutom extremt mycket mer BMW. _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Allmänt banåkaforum JMFR: Ford Fiesta ST (12-18) vs MINI Cooper S (06-14) | 644 besök totalt |