Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dämpa ljud från bränslepump
1 besök senaste veckan (2789 totalt)
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Någon som vet om en catchtank för bränsle där högtryckspumpen delvis monteras i tanken (typ http://performancemonkey.se/product/catchtank-for-044-pump/) dämpar bort ljud från pumpen? Har pumpen sitter i ledningen nu och den väsnas ganska mycket. Funkar när motorljudet överröstar pumpen men blir jobbigt när man åker lugnt.

Per

_________________
Per Sjöberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag har min 044 i en tank från Integrated Engineering;

https://www.performancebyie.com/ie-submerged-044-billet-surge-tank



Förmodligen lite mindre volym än den du länkar till men det låter rejält om den. Nu sitter min utanför karossen så det hörs mer utanför bilen än inne men den märks...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Finns bättre tystare inline pumpar än 044. 1000:- för en tank och nått mindre ljud eller 2000:- ish för en ny pump. Att sälja 044an i tillägg så bör det bli +-0.

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har kört Walbro In-Tank 416L/Hr E85. Från BJP race nu i 3-4 projekt. Den är så gott som knäpptyst. Man måste verkligen anstränga sig för att höra om den går eller ej när bilen är avstängd. När den är igång hör du den defenetivt inte alls.

Den har ju dessutom bättre livslängd och kapacitet än 044 an plus att den är så pass smidig att du lätt opererar in den i en catchtank själv och även med catchtank modell minsta möjlig. Är den knappt större än 044an ensam. thumbs up

Om du kollar min garage projekt tråd har jag några bilder på exempel hur jag byggt catchtank där jag monterat den som komplement till tidigare högtryck.

Har testat även dw pumparna externt men de låter nästan lika mycket som en 044 eller mer beroende på hur bra tillförseln fram till pump är. Både dem och 044an tjuter på ganska bra om man har ett underttyck på inloppet.

Sälj 044an och köp och bygg catch för den 416 pumpen är mitt tips. Har du inte möjlighet så skriv ett pm så kan jag vara behjälplig att bygga något måttanpassat i aluminium eller rostfritt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Jag håller med, sälj 044 pumpen om du vill ha det tyst.

Körde med 044 helt inuti 3 liters catchtank = inget stack ut av pumpen och ändå förde den oväsen så byggde isolering runt catchtanken men det hjälpte inte så mycket, bytte ut den sedan mot Walbro 450 pumpen och nu är det bara ett tyst surr och då utan isoleringen runt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Så här har jag gjort. Man hör lite vinande, ungefär som kupéfläkten på lägsta när motorn är avstängd.


Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Tack alla som svarat! Får nog bli en ny in-line-pump. Någon som har tips på en pump som inte låter så mycket. Walbro verkar ni ju vara nöjda med, frågan är hur deras in-line-pumpar, ex GSL 392, är? Har kikat lite på Deatschwerk DW250il men har inte hittat något på nätet om folk tycker att den är någorlunda tyst eller inte. Nu är det ju ingen supermaskin jag har så förmodligen skulle jag klara mej kapacitetsmässigt med en standardpump från Biltema men hur länge håller en sån?

Per

_________________
Per Sjöberg
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Läste lite slarvigt! Knotan hade provat dw in-line, så den kan vi glömma! Ska försöka hitta något som kan sitta i ledningen innan jag går på speciallösningar.

Per

_________________
Per Sjöberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Jag har en 392 inline, inuti tanken (som du ser på bilden). Det funkar också bra thumbs up

Tror den är relativt tyst om man monterar den utanför tanken också. Den kommer med nåogn form av skumgummipackning och slangklämmor till montage vilket nog kan dämpa en hel del resonanser.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



De flesta "större" inline pumpar låter tyvär. Inte lika mycket som 044 kanske. Men ändå. Kollar man gamla Volvos och vissa BMW så har dem externa som surrar ganska mycket. Även om de såklart blivit värre med åren så låter även en ny original pump. Gissar det är delvis därför man senare gått ifrån och använder istället in-tank.

Ska du köra bensin så håller biltemas pumpar rätt ok bara man verkligen använder för-filter. Kör man e85 eller minsta smuts kommer in brukar dem dö. Vid e85 så räddas dem ganska bra med redline si alkohol.
Men helt tysta är dem inte.

Hur mycket flöde och tryck behöver du?
Vad har du för pump som matar från tanken?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Regulatorn öppnar vid 3 bar så pumpen bör väl ge ca 3,5. Flödet har jag inte räknat på med det ska räcka till ca 200 hästar i en sugmotor. Förpumpen är en insprutningspump till någon mindre bil, kommer inte ihåg till vilken.

Per

_________________
Per Sjöberg
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Min deatchwerks dv 65 intank hördes ingenting i min lyx-A3

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



För bara 200 hästar vid 3.5 bar så räcker ju i princip vilken pump som helst. Finns absolut ingen anledning att köra en så stor och högljud pump isåfall. Jag röstar igen på en catchtank med någon liten intank pump. Finns ju tex 52260 på biltema som skulle fungera ypperligt. Sen bara snida till något så du får in den i catchtanken thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



I olika DB tester av pumpar så har walbro 400 klarat sig bäst både i ljud och möjlighet att leverera även vid höga tryck. Det som gav mest för pengarna är en walbro 255 båda är dock intank modeller.

Radium engineering har gjort ett test som kan vara värt att titta på, slå en Google och kolla
thumbs up

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



linda något ljuddämpande runt pumpen och häng upp den i gummikuddar

_________________
Mats Andersen
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Jag rösta för en walbro 4xx om du ska åka e85. Har kört med den i två bilar.

Cossin hade jag en i tanken, och precis som knotan säger den hörs knappt.

Nu i polon sitter det två st i tanken och dem hörs när motorn är avslagen.


044 har väl vart en bra pump, men den är ju stenålders gammal. Har även hört att soppan blir väldigt varm med den.


Ska du bara ha en pump för 200hk så skulle jag kolla på original pumpar, billiga, tysta o små oftast. Ska du ha en e85 pump så kolla pumpar till flexfuel bilar.


mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



pump Control är ju ganska bra å ha så slipper pumpen gå fullt hela tiden

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Då har jag fått tyst på bränslepumparna. Skaffade Biltemas in-tank-pump som Knotan tipsade om och så tog jag hål i toppen på catchtanken och fixade ett lock med genomföringar för bränsle och för ström till pumpen. Hade lite svårt att få det helt tätt men efter lite pyssel så lyckades det. Detta i kombination med ett par gummiupphängningar till förpumpen så är det nätt och jämt att man hör pumparna!
Beställde 20 st M4 nylonbrickor för att ha som tätning under skruvskallarna men missade att de såldes i 10-pack så nu har jag ungefär 180 st över! Om någon behöver så så skänker jag bort dem mot portokostnad.

_________________
Per Sjöberg
Citera
Skruva banåkabil
Dämpa ljud från bränslepump
1 besök senaste veckan (2789 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande