Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Seat Leon Cupra R -12 The Ringen Toy II Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
7 besök senaste veckan (20155 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

----

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
Tack så mycket "Fuling"!
Hänger inte med riktigt på allt men det är säkert riktigt.
Och öm r*v har jag inte så det behöver inte vara en faktor
Experter typ Mantey Racing och hävdar att man ska ha både längre fjädringsväg och mjukare bil på Ringen än "vanlig" motorbana pga ojämnheter, backar och hopp. Det är ju tex flera gånger på ett varv som alla hjulen är i luften på ett snabbt varv, det lyckas jag inte med på Knutan. Det jag kan säga för egen del är att om man tex kör tråkiga GP banan så känns bilen alldeles för mjuk, alltså mycket, men helt ok på Ringen.
Jag är dock bara glad amatör som lyssnar på dom som har lite mer erfarenhet

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
Babbe skrev:
thumbs up

Är det GRC knutan körning du har tänkt dig?


Nej, PCS. Jag är fortfarande instruktör där. Får man se lite hur Seat gör sig mot Porsche...

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
Peo.K skrev:


En bil inställd för Ringen är mjuk om man jämför med en bil som är ställd för Svenska banor.
Min M3 E46 ställdes om för att passa Svenska banor innan jag tog hem den och den blev i stort sett okörbar på Ringen! En redan väldigt låg bil sänktes ännu mer samt att den blev i stort sett stum i fjädringen efter setup..


Typ så.
Som jag sa, kör man några varv på supertrista GP banan så tycker man en bil som funkar bra på Ringen är alldeles, alldeles för mjuk.
Fjädringsväg är också en viktig faktor.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
Nytt däck införskaffat och det blir en liten övning 23/9 på Knutan i PCS regi.
Detta är mest för att få träffa mina trevliga kollegor i denna eminenta klubb innan det blir vinter men också för att testa/träna lite på FWD i tajta svängar som jag tyckte var det stora problemet på Ringen.
Inga ändringar på bilen förövrigt, blir väl ganska mycket koll i backspegeln kan jag tro.......

En fråga också, vad tror panelen om D2 chassi?
Nedan verkar prisvärt thumbs up :
https://www.streetperformance.se/product/coilovers-seat-leon-mk2-2wd-d . . . .

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag har ingen ärfarenhet av D2.
Bara en känsla, använbart.
Vad gäller fjäderhårdhet kan du välja, vad jag läst mig till.
Och priset ligger snudd på den nivå man kan köpa och testa.
Slänga om det inte funkar.

Har du några andra kitt du tittat på?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
fuling skrev:
Jag har ingen ärfarenhet av D2.
Bara en känsla, använbart.
Vad gäller fjäderhårdhet kan du välja, vad jag läst mig till.
Och priset ligger snudd på den nivå man kan köpa och testa.
Slänga om det inte funkar.

Har du några andra kitt du tittat på?


Ungefär så jag tänkt och ni har ju redan gett mig lite fjäderkonstanter att gå på thumbs up .

Nja, det är dom "vanliga". Öhlins, KW, H&R men det är ju lite andra pengar, typ min det dubbla.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Har du några fjäderkonstater på dina gamma åk? (som du kört på ringen)
Eller var det std bilar?

Ger mig en hint om hur hårt du vill ha.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
fuling skrev:
Har du några fjäderkonstater på dina gamma åk? (som du kört på ringen)
Eller var det std bilar?

Ger mig en hint om hur hårt du vill ha.


Tyvärr thumbs down
Standard bilar ska man nog inte kalla dom men inte rena racebilar.
Den sista var en moddad E36 M3 med PSS 9 chassi, innan dess några olika 911:or.
Ett snäpp från hårdast fram och 3 bak var inställningen jag körde i torrt.
Jag gillar att ha bilen lite åt hårdare hållet hellre än mjukare men den samlade "expertisen" anser ju att bilar för Ringen ska vara betydligt mjukare och med längre fjädringsväg än moderna jämnare racebanor.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Den sista var en moddad E36 M3 med PSS 9 chassi.

Fjäder på std plats bak?
H&R chassi?

Kanske läsvärd tråd bitvis.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58757

Mitt förslag på fjädersättning
F B
80/140
90/150
100/160
(Ca 20-30% mjukare än Babben chasse 120/200)
Sen är det fult möligt att typ köra 100/140 eller 80/160
Tumme pekfinger är denna fjädersättning
3-4ggr så hård som std fram
4,5-5,5 bak

Sen borde man ha hårdare krängre också, funderat på det?
Skruvar du själv dit nya fjädra o dämpare?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Den sista var en moddad E36 M3 med PSS 9 chassi.

Fjäder på std plats bak?
H&R chassi?

Kanske läsvärd tråd bitvis.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58757

Mitt förslag på fjädersättning
F B
80/140
90/150
100/160
(Ca 20-30% mjukare än Babben chasse 120/200)
Sen är det fult möligt att typ köra 100/140 eller 80/160
Tumme pekfinger är denna fjädersättning
3-4ggr så hård som std fram
4,5-5,5 bak

Sen borde man ha hårdare krängre också, funderat på det?
Skruvar du själv dit nya fjädra o dämpare?


Jepp, std plats.
Tackar, jag ska fundera lite i vinter vad jag ska göra och vad det finns för möjligheter.
H&R har ett krängarkit jag tittat på lite och blir det chassi byte så blir det krängarbyta också.

Ja, skruvar det mesta själv.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
Då har jag provat lite här hemma också, körde med PCS på Knutan igår.
Generellt helt ok men bilen passar betydligt bättre på Ringen än på Knutan.

Däckslitaget kan tillskrivas den elektriska diffen utan tvekan! Efter chassi så står nog en mekanisk diff som önskemål 2 på listan. Får vänta läääänge i utgångarna innan man kan gå på ordentligt med gas.
Positivt att jag tycker mig fått lite bättre kläm på ingångarna, bromsa långt i sväng och ha tryck på framhjulen samtidigt som det hjälper ut bakändan lite gjorde ganska stor skillnad.
Bromsarna orkan inte riktigt med efter 20min ganska hård attack, pedalen gick i botten en gång i slutet. Detta oroar mig inte nämnvärt då jag inte märkte några tendenser på Ringen och där får ju bromsarna vila lite mer.
All in all helt ok och det gick bra att hänga med i tempot på Stuttgart bilarna.

De 3 saker som står främst på önskelistan:
Chassi
Mekanisk diff
Vinge

Liten fråga, vad säger experterna angående diff till dessa bilar, vad rekommenderas?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Däckslitaget kan tillskrivas den elektriska diffen utan tvekan!

Då var den saken utredd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113347
Tur du inte satsade någon deg
Men jag gillar din inställning, testa själv. Ta reda på.

Citat:
Efter chassi så står nog en mekanisk diff som önskemål 2 på listan.
Får vänta läääänge i utgångarna innan man kan gå på ordentligt med gas.

Hmm jag funderade på vad jag valt.
Jag hadde nog gått på diffbroms först, då chassit inte verkar vara helt uselt.
Och diffbromsen sitter mer i mitten av ski..., typ jobbigare att komma åt.
Vilken sen?
Aftonbladet eller expressen?
Den lilla egna ärfarenhet är av 45/45 ramplamelldiffbromsar.

Sen chassit:
Jag hadde sätt till att få matchade krängare till de nya fjädrana och dämparna.
Krängare med riäl justeringsmån.
Har en känsla av att typ H&R är för klena.
Går att ta reda på om du orkar kräla under bilen med ett stjutmått och ett måttband.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



bakmotor skrev:
Då har jag provat lite här hemma också, körde med PCS på Knutan igår.
Generellt helt ok men bilen passar betydligt bättre på Ringen än på Knutan.

Däckslitaget kan tillskrivas den elektriska diffen utan tvekan! Efter chassi så står nog en mekanisk diff som önskemål 2 på listan. Får vänta läääänge i utgångarna innan man kan gå på ordentligt med gas.
Positivt att jag tycker mig fått lite bättre kläm på ingångarna, bromsa långt i sväng och ha tryck på framhjulen samtidigt som det hjälper ut bakändan lite gjorde ganska stor skillnad.
Bromsarna orkan inte riktigt med efter 20min ganska hård attack, pedalen gick i botten en gång i slutet. Detta oroar mig inte nämnvärt då jag inte märkte några tendenser på Ringen och där får ju bromsarna vila lite mer.
All in all helt ok och det gick bra att hänga med i tempot på Stuttgart bilarna.

De 3 saker som står främst på önskelistan:
Chassi
Mekanisk diff
Vinge

Liten fråga, vad säger experterna angående diff till dessa bilar, vad rekommenderas?



FWD gör sig helt klart bättre på ringen än svenska banor, av mina upplevelser är att jag attack-kör mycket mer på banor här hemma och det funkar inte riktigt med de fwd bilar jag har haft, på ringen kör jag betydligt mjukare vilket passar fwd bättre.

Saknar du en "riktig" diff på ringen med eller bara hemmavid?

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1750



Ska man köra med attack här hemma så krävs det nog en diff och hårdare fjädring än vad man har på ringen.

Tycker jag kan köra på ganska bra attack och aggressivt med min, men den är anpassad för svenska banor.
Hade varit för hård för ringen om man säger så.

Kul att det känns bättre, inte helt lätt att ställa om körstilen alltid.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Däckslitaget kan tillskrivas den elektriska diffen utan tvekan!

Då var den saken utredd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113347
Tur du inte satsade någon deg
Men jag gillar din inställning, testa själv. Ta reda på.

Citat:
Efter chassi så står nog en mekanisk diff som önskemål 2 på listan.
Får vänta läääänge i utgångarna innan man kan gå på ordentligt med gas.

Hmm jag funderade på vad jag valt.
Jag hadde nog gått på diffbroms först, då chassit inte verkar vara helt uselt.
Och diffbromsen sitter mer i mitten av ski..., typ jobbigare att komma åt.
Vilken sen?
Aftonbladet eller expressen?
Den lilla egna ärfarenhet är av 45/45 ramplamelldiffbromsar.

Sen chassit:
Jag hadde sätt till att få matchade krängare till de nya fjädrana och dämparna.
Krängare med riäl justeringsmån.
Har en känsla av att typ H&R är för klena.
Går att ta reda på om du orkar kräla under bilen med ett stjutmått och ett måttband.


Blev rätt förvånad över att det märkes så tydligt i söndags (diffen), men som sagt, jag hade detta med mig dit och det var mycket därför jag åkte dit.

Ska höra runt lite och sen är det ju alltid det ekonomiska också
Egentligen så går det att hasa runt en säsong på Ringen som bilen är nu men det är bara frågan om hur bra (läs snabb) man tycker man behöver ha den.
Krängarna är 24 fram och 22 bak, mätte för ett tag sedan. Finns ett H&R kit men justeringen är bara 2 steg och 28/24mm.
https://www.bilmodecenter.se/seat/leon-1p-2005/hr-kranghammare/hr-kran . . . .


Tack för din input.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
Peo.K skrev:
[


FWD gör sig helt klart bättre på ringen än svenska banor, av mina upplevelser är att jag attack-kör mycket mer på banor här hemma och det funkar inte riktigt med de fwd bilar jag har haft, på ringen kör jag betydligt mjukare vilket passar fwd bättre.

Saknar du en "riktig" diff på ringen med eller bara hemmavid?


Så är det och den är betydligt roligare på Ringen än Knutan.
Hade ett ganska grymt däckslitage fram efter 16 varv på Ringen och vi diskuterade detta i an annan tråd efter jag kommit hem därifrån. Jag hade räknat med slitage på yttersidan men däcken var helt jämn och mycket slitna. Detta kan tillskrivas spinnande innerhjul vet jag nu. Så visst, diff saknas på Ringen också men inte i samma utsträckning som här.
Vissa kör ju under 7:50 med sina hatchbacks så man får väl tagga upp lite....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
Babbe skrev:
Ska man köra med attack här hemma så krävs det nog en diff och hårdare fjädring än vad man har på ringen.

Tycker jag kan köra på ganska bra attack och aggressivt med min, men den är anpassad för svenska banor.
Hade varit för hård för ringen om man säger så.

Kul att det känns bättre, inte helt lätt att ställa om körstilen alltid.


Stämmer bra thumbs up

Ja, det är lite som att lära sig gå igen.....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Diffen behövs oavsätt långa eller korta böjar, snabba eller långsamma.
Blir mer påtagligt i skarp böjar, ur böjen.
All kraft/moment/effekt som överförs styrs av inner hjulets grepp med öppen diff.
Så frågan blir vad är värst, hjul spinn man märker i korta böjar eller spinn i långa man inte märker?

Däcks grepp är störingskänliga så alla hastiga ändringar förstör greppet.
För att utnyttja allt tillgängligt grepp så gäller det att använda hela grepps cirken/ovalen.
I broms, in i kurva, ut ur kurva och acc mm, med gämna övergångar där i mellan.
Prinsipel gäller alla form av bilåka på hårt underlag som jag ser det.
Lätt att begripa, svårt att prakisera.
Köttklumpear är tyvärr rätt trög.
I alla fall min

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
fuling skrev:
Diffen behövs oavsätt långa eller korta böjar, snabba eller långsamma.
Blir mer påtagligt i skarp böjar, ur böjen.
All kraft/moment/effekt som överförs styrs av inner hjulets grepp med öppen diff.
Så frågan blir vad är värst, hjul spinn man märker i korta böjar eller spinn i långa man inte märker?

Däcks grepp är störingskänliga så alla hastiga ändringar förstör greppet.
För att utnyttja allt tillgängligt grepp så gäller det att använda hela grepps cirken/ovalen.
I broms, in i kurva, ut ur kurva och acc mm, med gämna övergångar där i mellan.
Prinsipel gäller alla form av bilåka på hårt underlag som jag ser det.
Lätt att begripa, svårt att prakisera.
Köttklumpear är tyvärr rätt trög.
I alla fall min


Håller med dig i sak.
Skillnaden i långa mindre tvära kurvor är ju att man inte får lika stor effekt av att det lyfter/minskar trycket på innerhjulet och på så sätt inte har lika stort problem med låg diffverkan och spinnande innerhjul.
Men visst, diff hade behövts och så länge man kör utan (eller med låg diffverkan) så måste körningen anpassas därefter.
Pendlar mellan vilket som ska prioriteras högst. Hittar jag ett bra och hållbart sätt att flytta ut bärarmen för att få mer camber kan det vara så (om det inte blir bägge) att diff prioriteras högre än nytt chassi.
Egentligen så är det som du säger, chassit är inte helt kass som det är. Främst avsaknad av camber och juster möjligheter som känns mest akut.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Men hur är det nu, sitter det inte en Haldex VAQ diff i Cupra R precis som Golf GTI?
Googlade en del men blev inte riktigt klok på hur det är på den modellen.

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Seat Leon Cupra R -12 The Ringen Toy II Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
7 besök senaste veckan (20155 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande