Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Seat Leon Cupra R -12 The Ringen Toy II Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök idag (20175 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Bromsarna är säkert resultatet av el-diffens arbetande, de går lite varma helt enkelt.

Men om du kan fixa lite mer kylning till bromsarna så kan vi programmera om diffens ingrepp med, om du vill testa

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
callek skrev:
Men hur är det nu, sitter det inte en Haldex VAQ diff i Cupra R precis som Golf GTI?
Googlade en del men blev inte riktigt klok på hur det är på den modellen.


Inte i 1P modellen väl?
Kom det i GTI på Golf 6 eller 7?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
Figgz skrev:
Bromsarna är säkert resultatet av el-diffens arbetande, de går lite varma helt enkelt.

Men om du kan fixa lite mer kylning till bromsarna så kan vi programmera om diffens ingrepp med, om du vill testa


Det är nog mycket möjligt att det är så.
Tror inte detta är ett problem på Ringen, märkte inga tendenser vid provkörningen, och bilen ska ju användas uteslutande där. Knutan var ett litet test.

Det vill jag

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Skillnaden i långa mindre tvära kurvor är ju att man inte får lika stor effekt av att det lyfter/minskar trycket på
innerhjulet och på så sätt inte har lika stort problem med låg diffverkan och spinnande innerhjul.


Nja, om vi antar vi utnyttjar däcken max så får vi samma/likande sido kraft. (samma vikt på innerhjulet)
Hmm inte riktigt men nästan, i korta får vi större överslängar pga masströghetsmomentet i roll.
Mycket lurigt förlopp, stötdämapre är viktiga osv.
Långa böjar blir det mer statiskt, lättare att begripa. (tycker i alla fall jag )

_________________
Johan Sjölinder
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



bakmotor skrev:
callek skrev:
Men hur är det nu, sitter det inte en Haldex VAQ diff i Cupra R precis som Golf GTI?
Googlade en del men blev inte riktigt klok på hur det är på den modellen.


Inte i 1P modellen väl?
Kom det i GTI på Golf 6 eller 7?


Utan att ha stenkoll på det så skulle jag vilja säga att den kom på Golf 7 och den funkar rätt bra även när effekten ökar.

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
callek skrev:
bakmotor skrev:
callek skrev:
Men hur är det nu, sitter det inte en Haldex VAQ diff i Cupra R precis som Golf GTI?
Googlade en del men blev inte riktigt klok på hur det är på den modellen.


Inte i 1P modellen väl?
Kom det i GTI på Golf 6 eller 7?


Utan att ha stenkoll på det så skulle jag vilja säga att den kom på Golf 7 och den funkar rätt bra även när effekten ökar.


Min gissning också vilket troligen innebär 5F på Cupra språk. Dvs att jag inte har det i min bil.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Hallå!

Hur har det gått i år med bilen???

Hör o häpna, jag ska åka o titta på en Cupra som din i veckan, vad för matnyttigt kan du dela med din bil. Min ska rulla som vardags bil men ska ändå kunna ta ner den o bränna lite för skojs skull utan att vara sölig 😊😊😊

Med vänlig hälsning, Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Pelle Sörensson skrev:
Hallå!

Hur har det gått i år med bilen???

Hör o häpna, jag ska åka o titta på en Cupra som din i veckan, vad för matnyttigt kan du dela med din bil. Min ska rulla som vardags bil men ska ändå kunna ta ner den o bränna lite för skojs skull utan att vara sölig 😊😊😊

Med vänlig hälsning, Pelle


Du kommer inte att bli missnöjd iaf, sålde min -13 nyss med bara 5000mil på mätaren.

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



RZ skrev:
Pelle Sörensson skrev:
Hallå!

Hur har det gått i år med bilen???

Hör o häpna, jag ska åka o titta på en Cupra som din i veckan, vad för matnyttigt kan du dela med din bil. Min ska rulla som vardags bil men ska ändå kunna ta ner den o bränna lite för skojs skull utan att vara sölig 😊😊😊

Med vänlig hälsning, Pelle


Du kommer inte att bli missnöjd iaf, sålde min -13 nyss med bara 5000mil på mätaren.
Va roligt att höra, några tips o trix du kan dela med dig eller det är det vanliga som gäller...??

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
Pelle Sörensson skrev:
Hallå!

Hur har det gått i år med bilen???

Hör o häpna, jag ska åka o titta på en Cupra som din i veckan, vad för matnyttigt kan du dela med din bil. Min ska rulla som vardags bil men ska ändå kunna ta ner den o bränna lite för skojs skull utan att vara sölig 😊😊😊

Med vänlig hälsning, Pelle


Jodå, det har gått rätt bra tycker jag. Hade en 8,03 tid sist jag var nere och det ser jag som helt ok med tanke på att bilen i det mesta är std.
Ärligt talat så är jag ingen expert på dessa, köpte den utan att egentligen veta något om dom
Sämst= Eldiffen (som eldar upp h-fram broms) och frambromsar, delvis till följd av diffen naturligtvis men även utan så är dom för dåliga. Fixade lite bromskylning sist men det var inte tillräckligt. Skulle tipsa om att programera bort den helt istället och naturligtvis helst sätta i en riktigt diff. Varvtidsmässigt så är det nog diffen som är största begränsningen just nu.
Min bil svarade riktigt bra med bara ett snäpp lägre och hårdare fjädrar, chassiet hänger med rätt bra förutom att det inte går att få till camber som det är nu.
En stor fördel med denna modellen jämfört med efterföljande modell 5F, är att antispinn/antisladd går att programera bort helt.
Jag får slå av AC, annars börjar tempen stiga ungefär vid Karusellen.
Edit: Fick byta hjullager bak på 6500mil, dvs princip innan jag börjat köra nån bana med den, det är ju inte direkt ett kvalitetsbevis. Bytte samtidigt de bakre bromssköldarna i glasfiber (!!??) som hade börjat skaka sönder.
Lite generella barnsjukdomar enligt Stertman som jag åtgärdat, dvs bytt:
Vevhusventilation
Tryckaren till soppapumpen
O-ringarna till IC
Dumpventilen
Sett till kul per krona så är det mycket bil för pengarna.
En vinge hade den behövt bak, den är ganska instabil vid SweX.
Och för fasen, skölj ur den förbannade longlife oljan med 2-3 olje+filter byten innan du börjar stå på. Min var servad enligt bok och jag gjorde 3 byten innan oljan började se ok ut. Kör max 35-40 varv på Ringen mellan bytena.
Lycka till och kör hårt thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
JanneZ3 skrev:
Hej jag har haft en sådan och då gick det inte att koppla ur antisladd och det går inte dra säkringen, eller det går men då försvinner abs och massa andra saker som gör att det inte går att köra

Detta var 2011 så nu kanske det finns programvara men det var inget som fanns då
Så kolla upp innan att det verkligen går att åtgärda var samma med golf gti, golf r på dom årsmodellerna
och efter klagande kunder så går det stänga av på senare modeller

Min var rätt modifierad med cupchassi Quaifediff intercooler brembo bromsar hårdare motorfäste

på mantorp kinnekulle gelleråsen eller anderstorp funkade den någorlunda bra med antisladd systemet.

Men på nurburgring funkade det inte alls, kunde inte köra ett varv utan att överhetta bromsarna
snabba partier där bilen studsar och jassar lite i sidled så går systemet in direkt och bromsar något hjul
I karusellen bromsar bilen ner till ca 60km/h utan att man kan göra något åt det

Prova att göra en handbromsvändning... jag visste inget när jag köpte min och skulle göra en snygg vändning
tryckte på antislir knappen som finns och trodde allt var lugnt
gjorde som man alltid gjort när man ska vända lite tufft och snyggt på en vanlig grusväg... jag for rakt ner i diket istället och sambon var var måttligt impad.

/Janne


Har funderat en del på detta Janne, du tror inte det var eldiffen som var ditt egentliga problem?
Min antisladd/spinn är garanterat helt urkopplad men jag eldar fram broms (framförallt H) pga just eldiffen.
Ska i vinter prova att programmera bort ingreppet av diffen, då den ändå är värdelös, hoppas det jag hjälpa upp det. Om det inte blir en riktig diff förstås.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



bakmotor skrev:

Ska i vinter prova att programmera bort ingreppet av diffen, då den ändå är värdelös, hoppas det jag hjälpa upp det. Om det inte blir en riktig diff förstås.


Har du vägarna förbi så kan vi prova det på nolltid

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
Figgz skrev:
bakmotor skrev:

Ska i vinter prova att programmera bort ingreppet av diffen, då den ändå är värdelös, hoppas det jag hjälpa upp det. Om det inte blir en riktig diff förstås.


Har du vägarna förbi så kan vi prova det på nolltid


Thanks Mate! thumbs up
Och det får väl erkännas att tanken låg redan i bakhuvudet
Hör av mig så snart bilen kommer hem från Nirvana, troligen början på November.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



bakmotor skrev:



En stor fördel med denna modellen jämfört med efterföljande modell 5F, är att antispinn/antisladd går att programera bort helt.


Njae, på 5F är det redan standard att du kan stänga av ESP helt. Finns 3 lägen.

Sport
OFF.

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
CupRacing skrev:
bakmotor skrev:



En stor fördel med denna modellen jämfört med efterföljande modell 5F, är att antispinn/antisladd går att programera bort helt.


Njae, på 5F är det redan standard att du kan stänga av ESP helt. Finns 3 lägen.

Sport
OFF.


Fast, och detta är vad som sagts till mig, så är den inte 100% av i off läget.
Prova att göra en handbromsvändning, funkar det?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



bakmotor skrev:
CupRacing skrev:
bakmotor skrev:



En stor fördel med denna modellen jämfört med efterföljande modell 5F, är att antispinn/antisladd går att programera bort helt.


Njae, på 5F är det redan standard att du kan stänga av ESP helt. Finns 3 lägen.

Sport
OFF.


Fast, och detta är vad som sagts till mig, så är den inte 100% av i off läget.
Prova att göra en handbromsvändning, funkar det?


Den är 100% OFF, snurrat 2x med den i "OFF" på bana samt lekt med handbromsen på vintern. Däremot finns Antispinn kvar till viss del även i off, men det är en enkel kodning med VCDS / OBD11 för att stänga av även den delen.
Golf GTI MK7 har dock inte ESP OFF som standard, det behöver kodas. Där finns ASR OFF samt ESP Sport.
Generellt är modulerna i MQB plattformen betydligt enklare att anpassa med VCDS än i gamla plattformen.

Funderade lite på din camber, frågan är om du inte kan använda spindlar / undre länkarmar från TT av förra generationen relativt bolt-on för lite mer camber?

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
CupRacing skrev:
bakmotor skrev:
CupRacing skrev:
bakmotor skrev:



En stor fördel med denna modellen jämfört med efterföljande modell 5F, är att antispinn/antisladd går att programera bort helt.


Njae, på 5F är det redan standard att du kan stänga av ESP helt. Finns 3 lägen.

Sport
OFF.


Fast, och detta är vad som sagts till mig, så är den inte 100% av i off läget.
Prova att göra en handbromsvändning, funkar det?


Den är 100% OFF, snurrat 2x med den i "OFF" på bana samt lekt med handbromsen på vintern. Däremot finns Antispinn kvar till viss del även i off, men det är en enkel kodning med VCDS / OBD11 för att stänga av även den delen.
Golf GTI MK7 har dock inte ESP OFF som standard, det behöver kodas. Där finns ASR OFF samt ESP Sport.
Generellt är modulerna i MQB plattformen betydligt enklare att anpassa med VCDS än i gamla plattformen.

Funderade lite på din camber, frågan är om du inte kan använda spindlar / undre länkarmar från TT av förra generationen relativt bolt-on för lite mer camber?


Så kan det säkert vara, har som sagt bara fått det omtalat för mig och hört lite olika versioner.
Tack för tipset, i dagsläget är avsaknad av diff och eldiffens existerande ett större problem men vi får se vad som händer framåt

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



Bara att börja forska vilken av Quaife, Peloqiun eller Wavetrack som är "the shit" då

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
CupRacing skrev:
Bara att börja forska vilken av Quaife, Peloqiun eller Wavetrack som är "the shit" då


Ja, det återstår att utröna
Har kollat lite på Quaife och dom ligger väl runt 10, dom andra har jag inte så mycket info på.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



Quaife och Peloquin är som jag förstått det torsenbaserade.
wavetrack är den enda som i alla situationer kan driva på båda hjulen, verkar dock vara lite knepigare att installera.

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890


Trådstartare
CupRacing skrev:
Quaife och Peloquin är som jag förstått det torsenbaserade.
wavetrack är den enda som i alla situationer kan driva på båda hjulen, verkar dock vara lite knepigare att installera.


Vet du något om prisläget på de andra 2?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Seat Leon Cupra R -12 The Ringen Toy II Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök idag (20175 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande