Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Seat Leon Cupra R -12 The Ringen Toy II Såld | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 5 besök senaste veckan (20184 totalt) |
Imponerande bil måste jag säga, lite underdog över hela konceptet.
Tack för provkörningen igår, konstigt att inte fler har testat konceptet Leon Cupra! Roligt att vi kunde lösa såpass mycket med programmeringen som vi gjorde, lycka till nästa vecka och kör hårt! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Gick esp'n å lösa med vcds? _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||||
We will see....men hoppas på att jag inte ska var för mycket ivägen iaf _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Lovar att försöka vara ärlig med utlåtandet, är själv ganska spänd inför att testa FWD. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Denna trippen är just tänkt för att utröna vad som "måste" göras i vinter _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Tack själv, som sagt alltid kul med folk som vet vad dom gör. I promise, I will _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Jepp, och som jag skrev, handbromsvändnings testet är utfört _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Grymt Nån info om hur? Vilka block osv? _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||||
Skicka ett PM till Fredrik ovan så får han avgöra vad han vill och inte vill dela med sig men det är googlelingsbart _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Som vanligt är det 50:50 mellan "jovars, det har jag hyffsad koll på" och "hur svårt kan det vara? Bara bita ihop och lösa"
Beror på modell och årsmodell, senare årsmodeller går uppenbarligen att programmera om funktionen på ESP-knappen, tidigare modeller påstås det att man får välja vilka funktioner (ABS, ESP, EDL etc) man vill ha när man programmerar utan att kunna välja sen i bilen. Är det en ren banåkarbil är det inget problem, men på en bruksbil kan det vara skönt att ha ESP mellan körningarna t.ex. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Ja, det var nästan över förväntan ! _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Tjena Peo, Över förväntan, kommer en kort rapport strax. Men, nu är jag hemma igen tyvärr..... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Jaha, då var man hemma igen efter 6 dagars tripp till vårt kära tillhåll i Eifel.
Får nog säga att bilen går över förväntan . Inga akuta större fel eller problem men en del saker behöver finslipas. Tiden jag fick till är ingen kanontid men där finns mer att hämta. På detta varvet har jag 90kg passagerare, full tank, 20 omkörningar och en kort gulflagg (dock bara 1-2 sek tapp). Med de förutsättningarna och med tanke på att det var premiär så är jag nöjd med 8:19. Behöver naturligtvis mer camber runt om, en vinge måste nog till också då den känns lite orolig över svenkX:et. Effektmässigt helt ok. All in all mycket nöjd och med lite små förbättringar och vinden i ryggen så ska nog gränsen kanske gå att nå. Det här med framhjulsdrift var nog ett mindre problem än jag föreställt mig. I det stora tycker jag att jag fick till det skapligt och jag kan inte säga att jag hade mindre skoj än i E36:an. Det jag har lite svårt att få till är de tvära långsamma kurvorna. Efter lite analyserande så tror jag att jag attackerar lite för hårt in i dessa svängar och på så sätt framtvingar en omedelbar understyrning. Tjänar nog på att ta ner farten lite mer precis i insvängning för att få bilen att styra bättre. Ja just det! Lilla incidenten också........körde punktering på höger fram vid hårda inbromsningen innan långa vänster i entry Brünchen Var 20-25cm från räcket och hade det inte varit för att jag precis körde om en bil så jag låg utmed vänster kanten så hade det aldrig gått! Nåväl, allt gick bra och jag kunde halta av banan utan bärgning. Tyvärr var det lördag eftermiddag och jag lyckades inte få fatt i något Kumho V70 245/35-18 så förutom några cruisingvarv på friktionsdäck så blev det inte mer kört. Stort tack till mina medresenärer, Karl-Ove/Anders/Christer/Anders! Great trip _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Låter bra med vinge bak, dels minskar du lyftkraften men du kan också justera in chassiet med lite mer krängare eller fjäder bak. Mer krängstyvhet bak ger en bil som styr in bättre i lågfart och har mindre understyrning, nackdelen är instabilitet i högfart men den kommer du åt med vingen som stabiliserar bilen ju fortare det går. En bieffekt är att du kan utnyttja bakbromsarna lite mer och luftmotståndet är inte negativt vid inbromsning. Nackdelen är en liten förlust av hastighet rakt fram men den kan du nog lätt kompensera med en bil som inger förtroende och är snabbare in i kurvorna.
Kan kännas lite snurrigt med vinge bak på en framhjulsdriven bil men det är en ganska bra ide. Nått liknande Leon Supercopa är ju beprövat men karnske kräver plastbakruta. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
Jepp, vinge är nog inte fel. Vad det gäller krängare så har jag i nuläget inget att justera på men det kanske kommer. Fick höra (från etablerad förare) att dom race:ar med toe out bak och det bör ju hjälpa lite för instyrning. Men den blir ju knappast stabilare i hög fart av det _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Vet ej på rak arm utan att kolla men jag vill minnas att dom var ganska mjuka. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Seat Leon Cupra R -12 The Ringen Toy II Såld | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 5 besök senaste veckan (20184 totalt) |