Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Seat Leon Cupra R -12 The Ringen Toy II Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (20123 totalt)
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Dom behöver ha ganska hårda fjädrar bak.

Kör med 120 fram 150 bak på min och skall gå upp till 200 bak till nästa år.

Vingen är nog inte dum, Testade min med och utan vinge i lördags på Ljungbyhed och det är väldigt stor skillnad
på stabilitet i fart

Kör 2mm total toe in bak, 1mm total in fram och turn in är det minsta problemet jag har


EDIT: Läste nu att du bara har sänkfjädrar, trodde du hade fått på KW dämpare på den

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Babbe skrev:
Dom behöver ha ganska hårda fjädrar bak.

Kör med 120 fram 150 bak på min och skall gå upp till 200 bak till nästa år.

Vingen är nog inte dum, Testade min med och utan vinge i lördags på Ljungbyhed och det är väldigt stor skillnad
på stabilitet i fart

Kör 2mm total toe in bak, 1mm total in fram och turn in är det minsta problemet jag har


EDIT: Läste nu att du bara har sänkfjädrar, trodde du hade fått på KW dämpare på den


Ok, tackar.
Har du kört med denna hårdhet på Ringen?
Generellt så bör man ju ha bilarna mjukare och med längre fjädringsväg där.
Som sagt, dessa fjädrar var lite snabblösning men det fungerade bättre än jag trott.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Nä det har jag inte.

Men det ger en liten fingervisning tänkte jag

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



bakmotor skrev:
Jaha, då var man hemma igen efter 6 dagars tripp till vårt kära tillhåll i Eifel.
Får nog säga att bilen går över förväntan thumbs up .
Inga akuta större fel eller problem men en del saker behöver finslipas.
Tiden jag fick till är ingen kanontid men där finns mer att hämta. På detta varvet har jag 90kg passagerare, full tank, 20 omkörningar och en kort gulflagg (dock bara 1-2 sek tapp). Med de förutsättningarna och med tanke på att det var premiär så är jag nöjd med 8:19.
Behöver naturligtvis mer camber runt om, en vinge måste nog till också då den känns lite orolig över svenkX:et. Effektmässigt helt ok.
All in all mycket nöjd och med lite små förbättringar och vinden i ryggen så ska nog gränsen kanske gå att nå.

Det här med framhjulsdrift var nog ett mindre problem än jag föreställt mig. I det stora tycker jag att jag fick till det skapligt och jag kan inte säga att jag hade mindre skoj än i E36:an. Det jag har lite svårt att få till är de tvära långsamma kurvorna. Efter lite analyserande så tror jag att jag attackerar lite för hårt in i dessa svängar och på så sätt framtvingar en omedelbar understyrning. Tjänar nog på att ta ner farten lite mer precis i insvängning för att få bilen att styra bättre.

Ja just det! Lilla incidenten också........körde punktering på höger fram vid hårda inbromsningen innan långa vänster i entry Brünchen
Var 20-25cm från räcket och hade det inte varit för att jag precis körde om en bil så jag låg utmed vänster kanten så hade det aldrig gått! Nåväl, allt gick bra och jag kunde halta av banan utan bärgning. Tyvärr var det lördag eftermiddag och jag lyckades inte få fatt i något Kumho V70 245/35-18 så förutom några cruisingvarv på friktionsdäck så blev det inte mer kört.

Stort tack till mina medresenärer, Karl-Ove/Anders/Christer/Anders! Great trip



Kul att se att det är fler som gillar FWD, särskilt när man kommer från M och RWD!

Jag upplever precis samma sak som dig med att komma för fort in i sväng, det blir kraftig understyrning som inte går ta sig ur... Effektivare att bromsa ner lite extra och få drivet med sig ur kurvan!
När jag var nere i Juli var det extremt varmt (+35) och körde jag med attack i början av banan överhettade däcken och greppet blev helt kass hela varvet, så i de tvära svängarna gör man bäst i o vara mjuk mot bilen!

Efter 100 varv med min fransos kan jag bara säga att jag råälskar den!, fantastiskt enkelt och kul bilägande.

Att din bil är orolig tror jag försvinner helt med nytt chassi

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Babbe skrev:
Nä det har jag inte.

Men det ger en liten fingervisning tänkte jag


Ok, thanks thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Peo.K skrev:
bakmotor skrev:
Jaha, då var man hemma igen efter 6 dagars tripp till vårt kära tillhåll i Eifel.
Får nog säga att bilen går över förväntan thumbs up .
Inga akuta större fel eller problem men en del saker behöver finslipas.
Tiden jag fick till är ingen kanontid men där finns mer att hämta. På detta varvet har jag 90kg passagerare, full tank, 20 omkörningar och en kort gulflagg (dock bara 1-2 sek tapp). Med de förutsättningarna och med tanke på att det var premiär så är jag nöjd med 8:19.
Behöver naturligtvis mer camber runt om, en vinge måste nog till också då den känns lite orolig över svenkX:et. Effektmässigt helt ok.
All in all mycket nöjd och med lite små förbättringar och vinden i ryggen så ska nog gränsen kanske gå att nå.

Det här med framhjulsdrift var nog ett mindre problem än jag föreställt mig. I det stora tycker jag att jag fick till det skapligt och jag kan inte säga att jag hade mindre skoj än i E36:an. Det jag har lite svårt att få till är de tvära långsamma kurvorna. Efter lite analyserande så tror jag att jag attackerar lite för hårt in i dessa svängar och på så sätt framtvingar en omedelbar understyrning. Tjänar nog på att ta ner farten lite mer precis i insvängning för att få bilen att styra bättre.

Ja just det! Lilla incidenten också........körde punktering på höger fram vid hårda inbromsningen innan långa vänster i entry Brünchen
Var 20-25cm från räcket och hade det inte varit för att jag precis körde om en bil så jag låg utmed vänster kanten så hade det aldrig gått! Nåväl, allt gick bra och jag kunde halta av banan utan bärgning. Tyvärr var det lördag eftermiddag och jag lyckades inte få fatt i något Kumho V70 245/35-18 så förutom några cruisingvarv på friktionsdäck så blev det inte mer kört.

Stort tack till mina medresenärer, Karl-Ove/Anders/Christer/Anders! Great trip



Kul att se att det är fler som gillar FWD, särskilt när man kommer från M och RWD!

Jag upplever precis samma sak som dig med att komma för fort in i sväng, det blir kraftig understyrning som inte går ta sig ur... Effektivare att bromsa ner lite extra och få drivet med sig ur kurvan!
När jag var nere i Juli var det extremt varmt (+35) och körde jag med attack i början av banan överhettade däcken och greppet blev helt kass hela varvet, så i de tvära svängarna gör man bäst i o vara mjuk mot bilen!

Efter 100 varv med min fransos kan jag bara säga att jag råälskar den!, fantastiskt enkelt och kul bilägande.

Att din bil är orolig tror jag försvinner helt med nytt chassi


Kommer även från den berömda GT3 världen
Låter som samma fenomen, ska ta den till Knutan nu i höst också och laborera lite på just detta.
2019 blir intressant, hoppas vi kan åka några varv ihop då

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vart lite nyfiken angånde fjäder fram och bak.

Fram är det väll Mac Person, eller?
Vad är det bak?

Viktfördelning? Jag gissar 60-65% fram, rätt/fel?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
fuling skrev:
Vart lite nyfiken angånde fjäder fram och bak.

Fram är det väll Mac Person, eller?
Vad är det bak?

Viktfördelning? Jag gissar 60-65% fram, rätt/fel?


Stämmer, Mac person fram och individuell fjäder/dämpare bak.
Vet inte viktfördelning men jag tror 65/35 kan vara närma sanningen.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Någon som har en bild på bakvagnen?
Så jag kan gissa MR (utväxlingen mellan hjul och fjäder)
Har bilen samma bottenplatta som någon annan bil?
Typ VW eller Aud, eller?

65/35 ett par % hit eller dit spelar inte så stor roll.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
fuling skrev:
Någon som har en bild på bakvagnen?
Så jag kan gissa MR (utväxlingen mellan hjul och fjäder)
Har bilen samma bottenplatta som någon annan bil?
Typ VW eller Aud, eller?

65/35 ett par % hit eller dit spelar inte så stor roll.


Sorry, ingen bild.
Ska vara samma som Golf 6 sägs det.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
fuling skrev:
Ser det ut ca så här?
https://www.ebay.co.uk/itm/VW-GOLF-Rear-Suspension-Axle-Discs-Control- . . . .


Ser ut att stämma thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Bra thumbs up
MR ligger ca ca ca 0,65
Vill du vet hur jag kom fram till det?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



fuling skrev:
Bra thumbs up
MR ligger ca ca ca 0,65
Vill du vet hur jag kom fram till det?


du gissar

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
fuling skrev:
Bra thumbs up
MR ligger ca ca ca 0,65
Vill du vet hur jag kom fram till det?


Gärna.....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


Jag fulmäter på bilden/skärmen
1. Hela undre länkarmens längd (ca 140mm)
2. Innre länkarmsfäste(skruv) till cc fjäder (ca 89mm)

MR=89/140 -> MR=0,636 Säg 0,64

Samma sak för dämparen.
MR=122/140 -> MR=0,871 Säg MR=0,87


Babbe:
Rätt jag gissar nästan

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
fuling skrev:

Jag fulmäter på bilden/skärmen
1. Hela undre länkarmens längd (ca 140mm)
2. Innre länkarmsfäste(skruv) till cc fjäder (ca 89mm)

MR=89/140 -> MR=0,636 Säg 0,64

Samma sak för dämparen.
MR=122/140 -> MR=0,871 Säg MR=0,87


Babbe:
Rätt jag gissar nästan


thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

----

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



thumbs up

Är det GRC knutan körning du har tänkt dig?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Knutan=Ring Knutstorp.
Hmm eller har jag fel?
Jag tänkte bara bana lika med bana typ.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



fuling skrev:
Jag antar 1265kg bil, 62,5% vikt fram.
50kg ofjädrat per hörn
MR fram ca 0,95
MR bak ca 0,64

hmm vi har inga fjäderkonstnter.
Nja vi tar babbes 120/150

Fram:
120*0,95^2 -> 108N/mm
Bak
150*0,64^2 -> 61N/mm

Fjädrad vikt:
Fram (per hörn)
1265*0,625/2-50 ->345kg
Bak:
1265*(1-0,625)/2-50 ->187kg

Jag använder den fjädrade viktens egenfrikväns som måttståck på hur bilen är avfjädrad.
Lite trubbigt verktyg men det funkar så man träffar bollplanket vad gäller fjäderhårhet.

Egenfrikvänsen:
Fram
(108*1000/345)^0,5/2/pi -> 2,8Hz
Bak
(61*1000/187)^0,5/2/pi -> 2,9Hz

Tumme pekfinger, 1-1,5Hz std bil
runt 2Hz väg/ban bil
runt 3Hz ban bil på R-däck

Sen brukar den tunga ändan vara mjukare avfjädrat än den lätta.
Babbe har 0,1 i diff, brakar vara mer. Så 200N/mm fjäder känns rätt bra.
200 -> 3,3Hz

OBS nu, fjädrana gäller bara ren vertikal fjädring.

En kvalifiserad gissing, japp jag GISSAR
Babbes sättning 120/200 är ok för mig.
Men nu hänger det på hur öm r*v bakmotor har
Hmm även om man har öm r*v så så är dämparna nästan mer viktiga än fjädrarna.
Och om Babbes sättning känns som en racebil på R-däck, rätt?
Sätt lite mer åt bekvämlighet 70/110

Sen det där med ringen skall vara mjukare tror jag siså där om.
Mao jag fattar inte varför......
Hugget ur luften skulle jag gissa en sättning som funkar på knatan funkar på ringen.

ps
Alla mina antagande funkar nog drägligt om indatan är någulunda rätt.



En bil inställd för Ringen är mjuk om man jämför med en bil som är ställd för Svenska banor.
Min M3 E46 ställdes om för att passa Svenska banor innan jag tog hem den och den blev i stort sett okörbar på Ringen! En redan väldigt låg bil sänktes ännu mer samt att den blev i stort sett stum i fjädringen efter setup..

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Seat Leon Cupra R -12 The Ringen Toy II Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (20123 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande