Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Seat Leon Cupra R -12 The Ringen Toy II Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (20123 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
JanneZ3 skrev:
Hej jag har haft en sådan och då gick det inte att koppla ur antisladd och det går inte dra säkringen, eller det går men då försvinner abs och massa andra saker som gör att det inte går att köra

Detta var 2011 så nu kanske det finns programvara men det var inget som fanns då
Så kolla upp innan att det verkligen går att åtgärda var samma med golf gti, golf r på dom årsmodellerna
och efter klagande kunder så går det stänga av på senare modeller

Min var rätt modifierad med cupchassi Quaifediff intercooler brembo bromsar hårdare motorfäste

på mantorp kinnekulle gelleråsen eller anderstorp funkade den någorlunda bra med antisladd systemet.

Men på nurburgring funkade det inte alls, kunde inte köra ett varv utan att överhetta bromsarna
snabba partier där bilen studsar och jassar lite i sidled så går systemet in direkt och bromsar något hjul
I karusellen bromsar bilen ner till ca 60km/h utan att man kan göra något åt det

Prova att göra en handbromsvändning... jag visste inget när jag köpte min och skulle göra en snygg vändning
tryckte på antislir knappen som finns och trodde allt var lugnt
gjorde som man alltid gjort när man ska vända lite tufft och snyggt på en vanlig grusväg... jag for rakt ner i diket istället och sambon var var måttligt impad.

/Janne


Ok, tack för info även om den inte var så upplyftande
Finns ju ett gäng som kört framgångsrikt på Ringen men dessa så på någon sätt måste det ju gå att lösa. Får forska lite i det.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
knotan skrev:
Om den gått longlife är det min starka rekommendation att ta ner oljetråget och manuellt rengöra sil /pump och trågbotten.

Svärfar hade en likadan bil som gått longlife. Lite före 18.000 började den gnälla om lågt oljetryck ibland när den blev varm.

När jag lyfte ner för inspektion va det som svarta små kristaller. Typ som grov blästersand som satt fast i silen pickup rör och i hela trågbotten.


Den har ju bara gått 6200mil än så det borde inte vara någon större fara tycker jag men det kunde absolut vara en åtgärd att tänka på i vinter, tackar thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



bakmotor skrev:
JanneZ3 skrev:
Hej jag har haft en sådan och då gick det inte att koppla ur antisladd och det går inte dra säkringen, eller det går men då försvinner abs och massa andra saker som gör att det inte går att köra

Detta var 2011 så nu kanske det finns programvara men det var inget som fanns då
Så kolla upp innan att det verkligen går att åtgärda var samma med golf gti, golf r på dom årsmodellerna
och efter klagande kunder så går det stänga av på senare modeller

Min var rätt modifierad med cupchassi Quaifediff intercooler brembo bromsar hårdare motorfäste

på mantorp kinnekulle gelleråsen eller anderstorp funkade den någorlunda bra med antisladd systemet.

Men på nurburgring funkade det inte alls, kunde inte köra ett varv utan att överhetta bromsarna
snabba partier där bilen studsar och jassar lite i sidled så går systemet in direkt och bromsar något hjul
I karusellen bromsar bilen ner till ca 60km/h utan att man kan göra något åt det

Prova att göra en handbromsvändning... jag visste inget när jag köpte min och skulle göra en snygg vändning
tryckte på antislir knappen som finns och trodde allt var lugnt
gjorde som man alltid gjort när man ska vända lite tufft och snyggt på en vanlig grusväg... jag for rakt ner i diket istället och sambon var var måttligt impad.

/Janne


Ok, tack för info även om den inte var så upplyftande
Finns ju ett gäng som kört framgångsrikt på Ringen men dessa så på någon sätt måste det ju gå att lösa. Får forska lite i det.



Jag hade kollat med Christian på Mantehey, dom har justerat en hel del TT. Det borde vara i samma härad.

Blir det nån resa i höst? Jag kör ner sista veckan i sept.

_________________
Jens Lanvin
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Jens L skrev:
bakmotor skrev:
JanneZ3 skrev:
Hej jag har haft en sådan och då gick det inte att koppla ur antisladd och det går inte dra säkringen, eller det går men då försvinner abs och massa andra saker som gör att det inte går att köra

Detta var 2011 så nu kanske det finns programvara men det var inget som fanns då
Så kolla upp innan att det verkligen går att åtgärda var samma med golf gti, golf r på dom årsmodellerna
och efter klagande kunder så går det stänga av på senare modeller

Min var rätt modifierad med cupchassi Quaifediff intercooler brembo bromsar hårdare motorfäste

på mantorp kinnekulle gelleråsen eller anderstorp funkade den någorlunda bra med antisladd systemet.

Men på nurburgring funkade det inte alls, kunde inte köra ett varv utan att överhetta bromsarna
snabba partier där bilen studsar och jassar lite i sidled så går systemet in direkt och bromsar något hjul
I karusellen bromsar bilen ner till ca 60km/h utan att man kan göra något åt det

Prova att göra en handbromsvändning... jag visste inget när jag köpte min och skulle göra en snygg vändning
tryckte på antislir knappen som finns och trodde allt var lugnt
gjorde som man alltid gjort när man ska vända lite tufft och snyggt på en vanlig grusväg... jag for rakt ner i diket istället och sambon var var måttligt impad.

/Janne


Ok, tack för info även om den inte var så upplyftande
Finns ju ett gäng som kört framgångsrikt på Ringen men dessa så på någon sätt måste det ju gå att lösa. Får forska lite i det.



Jag hade kollat med Christian på Mantehey, dom har justerat en hel del TT. Det borde vara i samma härad.

Blir det nån resa i höst? Jag kör ner sista veckan i sept.


Låter som en mycket bra ide Jens thumbs up
Min kompis som ska med ner nu känner dessutom honom lite.
Dina stolar sitter numera fint i en Spanjorska, tack för en smidig affär och trevligt att träffa farsgubben och hans Covair thumbs up
Åker ner 22-27/8, synd att vi inte kan sammanstråla thumbs down

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



bakmotor skrev:
knotan skrev:
Om den gått longlife är det min starka rekommendation att ta ner oljetråget och manuellt rengöra sil /pump och trågbotten.

Svärfar hade en likadan bil som gått longlife. Lite före 18.000 började den gnälla om lågt oljetryck ibland när den blev varm.

När jag lyfte ner för inspektion va det som svarta små kristaller. Typ som grov blästersand som satt fast i silen pickup rör och i hela trågbotten.


Den har ju bara gått 6200mil än så det borde inte vara någon större fara tycker jag men det kunde absolut vara en åtgärd att tänka på i vinter, tackar thumbs up



Jag tog ner satte tillbaka och gjorde rent på typ 6 timmar med fikapaus och lunch inräknat. Hade inga packningar eller liknande förberett så har du möjligen en kväll över så kan du spontant göra det för att sova bättre

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
knotan skrev:
bakmotor skrev:
knotan skrev:
Om den gått longlife är det min starka rekommendation att ta ner oljetråget och manuellt rengöra sil /pump och trågbotten.

Svärfar hade en likadan bil som gått longlife. Lite före 18.000 började den gnälla om lågt oljetryck ibland när den blev varm.

När jag lyfte ner för inspektion va det som svarta små kristaller. Typ som grov blästersand som satt fast i silen pickup rör och i hela trågbotten.


Den har ju bara gått 6200mil än så det borde inte vara någon större fara tycker jag men det kunde absolut vara en åtgärd att tänka på i vinter, tackar thumbs up



Jag tog ner satte tillbaka och gjorde rent på typ 6 timmar med fikapaus och lunch inräknat. Hade inga packningar eller liknande förberett så har du möjligen en kväll över så kan du spontant göra det för att sova bättre


thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Kolla insugsventilerna för carbon build up
motorn är väl den första generationen med direktinsprutning där det var stora problem med att olja från vevhusventilationen brände fast på insugs ventilerna.


varning för känsliga tittare
https://www.google.com/search?client=firefox-b&tbm=isch&q=fsi+ . . . .

_________________
Jan Ekehage
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
JanneZ3 skrev:
Kolla insugsventilerna för carbon build up
motorn är väl den första generationen med direktinsprutning där det var stora problem med att olja från vevhusventilationen brände fast på insugs ventilerna.


varning för känsliga tittare
https://www.google.com/search?client=firefox-b&tbm=isch&q=fsi+ . . . .


Jepp, det är gen 1.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Det var väldans vad alla "hackade" på din bil. Dock säkert i all välmening

Jag tycker att de är snygga. Och 4 dörrars är ju lite smidigare än min Megane rs.

Finns ju några riktigt snabba där nere på Ringen.

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Peppe Fröjd skrev:
Det var väldans vad alla "hackade" på din bil. Dock säkert i all välmening

Jag tycker att de är snygga. Och 4 dörrars är ju lite smidigare än min Megane rs.

Finns ju några riktigt snabba där nere på Ringen.


Ingen fara alls, jag vill ha info bra som dålig thumbs up
I ärlighetens namn så trodde jag nog när jag gick från 996GT3 CS och M3 till en Spanjorska att tråkningarna skulle vara dryga Har nästan inte fått några alls.......

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Någon kväll till i garaget avklarad.
Cockpit färdig för första test.
Det som återstår innan första provturen söderut (22-27/8) är:
Bromsolja
Fjäderbyte
Byte av bränslepumps tryckare
Byte vevhusventilation
Byte dumpventil
Byte o-ringar till IC
Hjulinställning (ala Villstad Racing)
Vx-lådsoljebyte
Programmera bort ESP
Ett halvhjärtat försök att putsa till den lite.....




_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Ser ju bra ut.

Får in extra däck m,m där bak.

Kör så det ryker!

Själv blir det takräcke ner...

_________________
Jens Lanvin
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Jens L skrev:
Ser ju bra ut.

Får in extra däck m,m där bak.

Kör så det ryker!

Själv blir det takräcke ner...


Jepp, gott om plats bak thumbs up
Stolarna satt som en smäck, ca 1cm över i sida

Nja, så det ryker tror jag inte! Det provade jag sist jag var nere........

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69



Hej, vad är det för stolar du kör med?

_________________
Anton Kviberg

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
AntonK skrev:
Hej, vad är det för stolar du kör med?


Det är den sk. "911-stolen". En kopia på Recaro PP.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69



bakmotor skrev:
AntonK skrev:
Hej, vad är det för stolar du kör med?


Det är den sk. "911-stolen". En kopia på Recaro PP.


Ser trevliga ut, har du någon länk där man kan hitta de?

_________________
Anton Kviberg

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
AntonK skrev:
bakmotor skrev:
AntonK skrev:
Hej, vad är det för stolar du kör med?


Det är den sk. "911-stolen". En kopia på Recaro PP.


Ser trevliga ut, har du någon länk där man kan hitta de?


Vet inte riktigt vart de säljs idag tyvärr, såldes av en kille i Åsa som inte har firman kvar längre.
Köpte dessa beggade.
Riktigt bra stolar, har haft 2 nya omgångar i tidigare Porschar.

Edit: Ska sägas det att jag fått ur 65kg i dagsläget så 1270kg tomvikt.
Detta var dom smidiga kg att kasta ut

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
En kväll till avhandlad thumbs up

Det som återstår innan första provturen söderut (22-27/8) är:
Bromsoljebyte Klart
Fjäderbyte Klart
Byte av bränslepumps tryckare Klart
Byte vevhusventilation Klart
Byte dumpventil Klart
Byte o-ringar till IC Klart
Hjulinställning (ala Villstad Racing) Klart
Vx-lådsoljebyte Klart
Programmera bort ESP Klart
Ett halvhjärtat försök att putsa till den lite..... Klart

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
JanneZ3 skrev:
Hej jag har haft en sådan och då gick det inte att koppla ur antisladd och det går inte dra säkringen, eller det går men då försvinner abs och massa andra saker som gör att det inte går att köra

Detta var 2011 så nu kanske det finns programvara men det var inget som fanns då
Så kolla upp innan att det verkligen går att åtgärda var samma med golf gti, golf r på dom årsmodellerna
och efter klagande kunder så går det stänga av på senare modeller

Min var rätt modifierad med cupchassi Quaifediff intercooler brembo bromsar hårdare motorfäste

på mantorp kinnekulle gelleråsen eller anderstorp funkade den någorlunda bra med antisladd systemet.

Men på nurburgring funkade det inte alls, kunde inte köra ett varv utan att överhetta bromsarna
snabba partier där bilen studsar och jassar lite i sidled så går systemet in direkt och bromsar något hjul
I karusellen bromsar bilen ner till ca 60km/h utan att man kan göra något åt det

Prova att göra en handbromsvändning... jag visste inget när jag köpte min och skulle göra en snygg vändning
tryckte på antislir knappen som finns och trodde allt var lugnt
gjorde som man alltid gjort när man ska vända lite tufft och snyggt på en vanlig grusväg... jag for rakt ner i diket istället och sambon var var måttligt impad.

/Janne


Vet inte om du såg det i tråden i "Skruva banåkarbil" men ESP är bortprogrammeringsbart i min bil thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Jaha, då var sista touchen lagd inför premiär rundan thumbs up .
Dvs att ESP nu är helt urkopplingsbar. Stort tack Fredrik, alltid trevligt med folk som vet vad dom pysslar med Plus att lite annat mjukvarumässigt rättades till.
Och ja, var inte oroliga, handbromstestet är gjort och fungerar. Bilen låter numera föraren bestämma.
Bilen är provkörd lite och känns rätt ok, lite mjuk i chassiet och naturligtvis alldeles för dåliga camber vinklar men det får bli ett nytt chassie i vinter.
Passade även på att göra en liten vägning, ca1285kg tom och med tanke på att r-däcks hjulen är 8-10kg lättare än blysänkorna som sitter på nu så ligger tomvikt på runt 1275kg. Inte bra men rätt ok med tanke på arbetsinsatsen.

Nåväl, på onsdag morgon styr jag ner för ett första test, wish me luck


_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289





Som vi sade: "Fort kommer det gå...."

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Seat Leon Cupra R -12 The Ringen Toy II Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (20123 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande