Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ATE Blå året om?
3 besök senaste veckan (1054 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Läste det här:

https://www.fmv.se/FTP/M7789-000183/datablad/M0747-430000_ATE_SL_Dot4. . . . .

Hade trott att ATE's blåa bromssås inte var lämplig att köra runt med året om - men så är det alltså inte? Eller?

Men så googlar jag på ATE typ 200 och det verkar ju vara samma gucka men utan färg... Uhm. Jaha?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 347



SevenEight skrev:
Läste det här:

https://www.fmv.se/FTP/M7789-000183/datablad/M0747-430000_ATE_SL_Dot4. . . . .

Hade trott att ATE's blåa bromssås inte var lämplig att köra runt med året om - men så är det alltså inte? Eller?

Men så googlar jag på ATE typ 200 och det verkar ju vara samma gucka men utan färg... Uhm. Jaha?


Inga problem att harva vinter med den blå. Dock är den bärnstensfärgad och heter typ 200 idag. Vill minnas att det var nån delstat i USA som inte medgav annan färg på bromsvätska och ATE gav med sig.

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Varför skulle man inte köra den på vintern?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Asså jag hade för mig att den inte mådde bra av att inte bytas ofta...men så läste jag på lite och det är ju tvärtom, den är ju, som dr Alban skulle ha sagt, stabil.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Helt rätt, Super Blue Racing är identisk med Typ 200 (förutom då färgen såklart). Dessutom var Super Blue Racing DOT4 märkt "på den tiden det begav sig". Om jag minns rätt så måste bromsvätskan numera vara bärnstensfärgad för att få DOT approval.

Så denna Super Blue Racing uppfyllde alla villkor för DOT4 bromsvätska (dvs vad som är standard idag).

Jag själv växlar mellan Super Blue Racing och Typ 200 på min track day car - supersmidigt när det är dags för det årliga bromsvätskebytet - man ser direkt när den nya färgen kommer ut ur luftnippeln



När det gäller moderna bilar (och speciellt i kallt klimat), så börjar det bli vanligare och vanligare att moderna bilar (med dess mer och mer avancerade system i form av ESP/ABS/DSC/TCS/TNT/DDT och allt vad det heter) gärna vill ha lågviskös bromsvätska som tex ATE SL.6 eller Castrol React DOT4 Low Temp. Fast det är ju ett helt annat diskussionsämne.




_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare

Henrik J skrev:


När det gäller moderna bilar (och speciellt i kallt klimat), så börjar det bli vanligare och vanligare att moderna bilar (med dess mer och mer avancerade system i form av ESP/ABS/DSC/TCS/TNT/DDT och allt vad det heter) gärna vill ha lågviskös bromsvätska som tex ATE SL.6 eller Castrol React DOT4 Low Temp. Fast det är ju ett helt annat diskussionsämne.



Hur vet man om man bör ha det i bilen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
lurius
Västerås
Här sen Apr 2013
Inlägg: 218



Någon som vet om den blåa finns kvar att köpa någonstans?

_________________
Simon Åkerstedt
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Magnus Thomé skrev:

Hur vet man om man bör ha det i bilen?


Ja, det där var en klurigare fråga.
Kortaste och enklaste svaret är : Jag vet inte.

Man borde kunna svara "Det står i instruktionsboken", men det går inte längre.
Tacka vet jag min instruktionsbok för min BMW 323i -85, där får jag reda på att det sitter en "oljedämpad kedjespännare med backslagsskydd"


Nu är jag insnöad på BMW, men det är i grund och botten samma principer på de flesta bilar.

Men den största informationskällan är TIS (BMW's tekniska databas)
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-520d-tou/repair-manuals/34-brak . . . .
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-520d-tou/repair-manuals/34-brak . . . .

Så om man kollar vad BMW vill ha - vilka har pre-charge och inte pre-charge pump?
Nu är jag ute på ett mycket tunt gungfly, men om jag minns rätt så hade tidiga E38 750iL en separat
pump för sitt DSC III Bosch 5.3 system som sedan försvann i och med uppgradering till Bosch 5.7 system,
men jag tror inte det är detta som man menar.
Jag tror faktiskt de flesta system har en pre-charge pump - så DOT4 fungerar alldeles fint där.

Men kort och gott, vad BMW säljer numera är endast DOT4 lågviskös bromsvätska
(troligtvis för att det finns ett eller flera system som gärna vill ha det).
Eller så är det att vissa motorcyklar och äldre system av ESP gärna vill ha det.
Exakt varför låter jag vara osagt.

Kollar man i ETK (BMW's reservdelskatalog) så finns där numera enbart DOT4 LV
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=UF51-EUR-08-2006-E87-BMW . . . .

Har dock även sett "reklam" från ATE där de poängterar att vissa ESP-system reagerar "bättre" om en lågviskös bromsvätska används,
ATE visar ju även i sin "reklam" den klassiska ograderade grafen Även Castrol gör ju liknande reklam.

Så klappar ett ESP-system ihop om man använder "vanlig" DOT4?
Nej, det gör det inte. Men kanske responstiderna internt i systemet förändras något.
Om jag tänker rent ingenjörsmässigt så ska det tryckas hydraulisk vätska genom trånga kanaler,
och det är rimligt att anta att de där kanalerna blir bara trängre och trängre.
Å andra sidan så dimensioneras och konstrueras naturligtvis systemet för att fungera alldeles utmärkt även med vanlig DOT4,
speciellt då i kallt klimat (som påverkar viskositeten rejält).

Hmmm, det här låter lite mer och mer som 95 vs 98 oktan

Ja, det var nog inte mycket till svar det här - men det var vad jag kunde uppbringa just nu

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



lurius skrev:
Någon som vet om den blåa finns kvar att köpa någonstans?


Nej, tyvärr inte.

Jag tror jag snablade i mig det sista som fanns i Sverige
(jag dammsug Sverige och norra Europa efter denna för något år sedan,
iallafall det som eventuellt kunde finnas till salu då)

Tekniskt sett kan ATE starta upp tillverkning och försäljning igen om de bara
skippar att märka den med DOT4 (och kanske skippar att försöka marknadsföra
den i USA där de har väldigt icke-konsekventa lagar), men det är inte ekonomiskt
meningsfullt.
Men vad jag har inte ATE gjort detta, så det finns mig veterligen inga nytillverkade
kannor med detta elixir.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare

Tack för dina tankar, när BMW bytte oken på garantin nyligen (pga de gått från att vara snajdigt blåmålade till bruna) på min M2 så hällde de utan knot i Motul RBF600.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Gah, den där djupblåa färgen är ju riktigt härlig - var ju skönt att du fick det på garantin!

Precis, inga problem med Motul RBF600 - passar bättre på en bil som rastas på banor



Ska nog försöka summera/förtydliga vad jag bubblat om tidigare (så det inte blir några missförstånd).

Jag får intrycket att dagens ESP-system kan dra större nytta av en lågviskös bromsvätska än de
äldre ESP/ABS-systemen, speciellt kring responstider i systemet och framförallt i riktigt kallt klimat.

Om man exempelvis hänger med 99th Arctic Tactical Group och rejsar runt på Kotelny och har ett
modernt ESP-system i sin bil så arbetar systemet garanterat bättre med en lågviskös bromsvätska.

Och vad jag förstår så blir det vanligare att tillverkarna fyller från fabrik (och använder i dess
reservdelsutbud) lågviskös bromsvätska. BMW verkar uteslutande använda sig av det, Jaguar vet
jag använder det också, VW har det också i sitt utbud.

Men "vanlig" bromsvätska fungerar precis lika bra (men man kanske inte får den där extra lilla
prestandan i de där speciella fallen). Det som BMW refererar till är med största sannolikhet ett
ovanligt/specifikt äldre system alternativt att vissa motorcyklar har lite andra krav (om det finns
sådana krav så är det nog troligt att det står på locket eller i instruktionsboken).
Hade faktiskt varit roligt att se ett test från tex Norra Sverige där man gör tester med olika typer
av bromsvätskor i olika scenarios (som vinterdäck fast med bromsvätska istället).




När jag ändåså bubblar om lågviskös bromsvätska så kan jag lika gärna gå in på beteckningar
och standarder. "Alla" känner nog till klassificeringarna DOT 3, DOT 4 mfl. Förutom torr- och
våtkokpunkter så ställer de även krav på viskositet vid olika temperaturer (bland annat -40°C).

För DOT 3 så är det max 1500 mm2/s, DOT 4 är det max 1800 mm2/s och för DOT 5.1 så är
det 900 mm2/s.

Förutom DOT specifikationerna finns det ISO 4925 som har olika klasser i dess standard. Nu
"råkar" det vara så att ISO 4925 Class 3 motsvarar DOT 3, ISO 4925 Class 4 motsvarar DOT 4
och ISO 4925 Class 5.1 motsvarar DOT 5.1.
Med vissa undantag såklart. Exempelvis så är gränsvärdet för viskositeten vid -40°C olika för
DOT 4 och ISO 4925 Class 4 (DOT 4 har 1800 mm2/s och ISO 4925 Class 4 har 1500 mm2/s).

Nu var det som så att några ville ha en bromsvätska som var ännu mer lättflytande än
DOT 5.1 / ISO 4925 Class 5.1 - men det fanns ingen DOT för detta. Så man skapade
ISO 4925 Class 6 som har ett gränsvärde så lågt som 750 mm2/s.

Med största sannolikhet är det härifrån bromsvätskan ATE SL.6 fått sitt namn (6 syftar på
ISO 4925 Class 6). Ofta skrivs det "DOT 4 LV" fast det finns såklart ingen DOT specifikation
som heter så. Men tittar man på specifikationerna så uppfyller de ofta ISO 4925 Class 6, så
man kan säga de är en DOT 4 bromsvätska med ISO 4925 Class 6 viskositetsegenskaper.
Säkerligen samma sak med Bosch ESI 6 bromsvätskan, på utsidan står det DOT 3, DOT 4
och DOT 5.1 men kollar man specifikationen så uppfyllder den även ISO 4925 Class 6, så
gissningsvis syftar 6 i namnet just på ISO 4925 Class 6. I dess reklambroschyr däremot så
jämför man med DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 och "DOT 4 LV" som egentligen inte finns - men
vad de menar är ISO 4925 Class 6 (fast det är ingen som förstår vad det är så det är ju
enklare att bygga vidare på en redan inkörd nomenklatura som DOT 4).

Det finns heller ingen DOT standard som heter "DOT 4+" eller "Super DOT 4". Det är helt enkelt
beteckningar som uppfunnits av tillverkarna. Vad man vill säga är att bromsvätskan är i något
avseende bättre än DOT 4. Det kan exempelvis vara att vara att kokpunkten eller viskositeten är
bättre, eller båda.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Skruva banåkabil
ATE Blå året om?
3 besök senaste veckan (1054 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande