Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Mégane coupé -97 cupisch.
<<   1, 2, 3, 4
17 besök senaste veckan (11663 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41552

Forumägare
Forumägare

volymmannen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag har sen länge en mycket djup respekt för Renault / Renault Sport. Inte bara kunnandet när det gäller racing utan även förmågan att verkligen "få till", och att även få okejat från ledningen, de ypperliga RS-modellerna.

Verkar som det är slut med sånt. Mégane skrotas säkert och Clio finns inte i Rs längre .


Ford fimpade också

_________________
Magnus Thomé
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
And reas Mill bro skrev:
Cool topp Rneualt Megane Maxi Toppen. Fränt när man har fräst ur för kamnockarna. Går säkert att bygga nått helt okej även med lite mindre vassa kammar. Är det större ventiler också förutom kanalerna?

Tror att BTCC motorerna hade en helt annan lösning på insugskanalen än Maxi toppen då problemet med renault motorn är att insugskanalen är ganska låg. I princip fräst upp kanalen högre upp och sen stoppar i en fräst kasett som innehåller porten.


Kollade idag det är faktiskt original storlek på ventilerna ,Italienaren jag köpte av hade mätt storlek på sätet ,tätningsytan är samma som en original ventil iaf.
Kommer stoppa i originalventiler började snygga till några idag som jag hade i en original topp.
Tänkte använda den med hydraliska saker till att börja med , tyvärr får jag byta topp igen då jag haft min av när jag bytte kolvar.
Skulle vilja använda min MLs packning jag använt enbart vid uppstart, men en del säger man inte skall återanvända och en del att det är ok.
Den är nämligen en del tunnare så kompet går upp lite till.

Somedo som gjorde Btcc motorn ändrade nog på det mesta.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Dök upp en rolig sak på FB jag kunde inte låta bli.





Tyvärr är dom till en Clio 197 så behöver ett annat insug.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



volymmannen skrev:
Dök upp en rolig sak på FB jag kunde inte låta bli.

Tyvärr är dom till en Clio 197 så behöver ett annat insug.


Förstår dig. Går inte att stå emot ITB så det är ballt och låter fantastiskt. Kommer att passa bra på bilen.

Är iofs rätt onödigt med ITB på en motor med Vtech men jag kommer nog inte kunna stå emot jag heller... Detta då en stor del av fördelen med ITB är att motorn går lite mer civilicerat på tomgång och lättlast när man har kammar med mycket överlapp, lyft och duration. Ger egentligen minimalt med effekt mot ett bra enkelspjällsplenum. Iaf om man också ska ha luftfilter vilket man behöver även med ITB, går att göra det bra om man gör en luftburk som går mot fronten med ett stort panelfilter.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
And reas Mill bro skrev:
volymmannen skrev:
Dök upp en rolig sak på FB jag kunde inte låta bli.

Tyvärr är dom till en Clio 197 så behöver ett annat insug.


Förstår dig. Går inte att stå emot ITB så det är ballt och låter fantastiskt. Kommer att passa bra på bilen.

Är iofs rätt onödigt med ITB på en motor med Vtech men jag kommer nog inte kunna stå emot jag heller... Detta då en stor del av fördelen med ITB är att motorn går lite mer civilicerat på tomgång och lättlast när man har kammar med mycket överlapp, lyft och duration. Ger egentligen minimalt med effekt mot ett bra enkelspjällsplenum. Iaf om man också ska ha luftfilter vilket man behöver även med ITB, går att göra det bra om man gör en luftburk som går mot fronten med ett stort panelfilter.


Har inte så vassa kammar än ,det är det som behöver uppdateras sen men slänger ihop med det jag har till att börja med ,så får vi se vad det blir för effekt.
Just nu är det bara med ett stort pipercross filter men kan nog bli svårt att köra med ljudmässigt

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 334



volymmannen skrev:
Dök upp en rolig sak på FB jag kunde inte låta bli.

Tyvärr är dom till en Clio 197 så behöver ett annat insug.


Jag hade inte kunnat låta bli heller, om det är till någon tröst

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352



And reas Mill bro skrev:
volymmannen skrev:
Dök upp en rolig sak på FB jag kunde inte låta bli.

Tyvärr är dom till en Clio 197 så behöver ett annat insug.


Förstår dig. Går inte att stå emot ITB så det är ballt och låter fantastiskt. Kommer att passa bra på bilen.

Är iofs rätt onödigt med ITB på en motor med Vtech men jag kommer nog inte kunna stå emot jag heller... Detta då en stor del av fördelen med ITB är att motorn går lite mer civilicerat på tomgång och lättlast när man har kammar med mycket överlapp, lyft och duration. Ger egentligen minimalt med effekt mot ett bra enkelspjällsplenum. Iaf om man också ska ha luftfilter vilket man behöver även med ITB, går att göra det bra om man gör en luftburk som går mot fronten med ett stort panelfilter.


Jag kallar det för luffarturbo, förhoppningsvis ger det 0.1 bar vid 200 km/h Kanske mer om man tätar av runt boxen
Sitter ett filter mitt på som mäter 150x400 kanske.. Men ljudet gör det värt att köra ITB, nackdelen är dock ljudet också för pga mina ITB har jag svårt att klara 95db-kravet. Ligger ofta och slickar gränsen.. Och det verkar vara just framifrån problemet kommer.


_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Alex H skrev:
And reas Mill bro skrev:
volymmannen skrev:
Dök upp en rolig sak på FB jag kunde inte låta bli.

Tyvärr är dom till en Clio 197 så behöver ett annat insug.


Förstår dig. Går inte att stå emot ITB så det är ballt och låter fantastiskt. Kommer att passa bra på bilen.

Är iofs rätt onödigt med ITB på en motor med Vtech men jag kommer nog inte kunna stå emot jag heller... Detta då en stor del av fördelen med ITB är att motorn går lite mer civilicerat på tomgång och lättlast när man har kammar med mycket överlapp, lyft och duration. Ger egentligen minimalt med effekt mot ett bra enkelspjällsplenum. Iaf om man också ska ha luftfilter vilket man behöver även med ITB, går att göra det bra om man gör en luftburk som går mot fronten med ett stort panelfilter.


Jag kallar det för luffarturbo, förhoppningsvis ger det 0.1 bar vid 200 km/h Kanske mer om man tätar av runt boxen
Sitter ett filter mitt på som mäter 150x400 kanske.. Men ljudet gör det värt att köra ITB, nackdelen är dock ljudet också för pga mina ITB har jag svårt att klara 95db-kravet. Ligger ofta och slickar gränsen.. Och det verkar vara just framifrån problemet kommer.


Får nog bli en pipercross luftbox då kan man byta mellan öppet och box

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Fick hem ett anpassat insug ,så om någon behöver ett kort till F4r så har jag



Kan bli lite väl långt ,får nog leta andra trattar åxå.



Slipade in några ventiler


Och fick tillbaka toppen efter tillsnyggning


Hade tänkt att porta insuget mot toppen men nya packningen jag tänkte använda var fel trots rätt motorkod på förpackningen

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Har haft franvagnsbalken nere för boxning i framkant ,då cup balken är så med sitt fäste.
Nu står mockupmotorn på balken, skall ta bort pkpten som gamla fästet stod på samt riktiga motorn skall få en kamkåpa i plast från en R19 16v .
Gamla motorfästena behövs inte längre.
Passade även på att kolla hur det blev med spjällen när det sitter en motor i bilen.



_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Mégane coupé -97 cupisch.
<<   1, 2, 3, 4
17 besök senaste veckan (11663 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande