Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Mégane coupé -97 cupisch. | 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (11643 totalt) |
Dags att slänga upp en tråd, tyvärr ingen BMW eller Porsche men hoppas det intresserar någon ändå.
Bilen köptes rensad med intentionen att köra 5papp+ för en massa år sedan,motorn rasslade påstod dom men det var nog antagligen lyftarna som lät ,dock så va en cylinder vattenskadad så en annan motor inhandlades . Hade även turen att hitta en äkta cupbur i sverige ,det är bara en 2delad skruvbur men dög den att tävla med så duger den för mig . Bilen lättades även på en massa onödigt och fick en skalstol. Bromsarna blev meg1 fas 2 fram med större skivor samma som Clio 172 ,dessa modifierades med extra kylning då dom bara tog luften från utsidan,klossarna blev bara ett par nya original. Fjädringen ändrades med sänkfjädrar och bakaxelns torsion ställdes om dock kom vi på att originaldämparna inte gillade så mycket sänkning då dom stod på genomslagsgummi så hittade ett par andra kortare r5gte dämpare jag hade på hyllan som vi körde med till en början. Vid besiktningen så blev det stopp ,skulle regbesiktas tydligen, var lite snack om ev helbilsgodkännande så tröttnade på besiktningen och körde släp till div konbanor och renault klubbens årliga körning på GR. Bilen var dock inte i samma skepnad allt för länge och har med åren ändrats lite när tid finns då småbarn inte gör under för verkstadstiden. Bilen rullar numera på coilovers och bromsarna har förbättrats, det har även tillkommit lite mer hästar i pannrummet. Har med åren även lyckats samla på mig div cup specifika delar som användes i enhetscupen dom körde i slutet på 90talet. Mer om uppgraderingarna senare.. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Kul med fler renaulter på Rejsa! har väl rätt bra koll på bilen men alltid skoj att få läsa om det igen, så bra att du fixade en tråd:)
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||||
Absolut! |
||||||
Vet nog var jag kan fixa en sån om du är intresserad _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Då börjar vi med lite ändringar .
Karossen: Då jag ville kunna köra med den på vägen även om det inte är trevligt så var det dags att regbesikta,dock så ville dom inte boka mig på en då dom inte skrivit varför den skulle göra det ,och en kontrollbesikting var verkningslös dessutom kunde jag inte boka en själv pga att den skulle in för regbesiktning ,men kunde ringa in och få en ,hade du sån tur att han som utför regbesiktning var där och kollade över bilen. Det enda jag behövde var sätta i originalstolar så va det ok ,fick även en tid av honom. Besiktning var inget problem och bilen vägdes i sin nya skepnad -80kg blev det med originalstolar och fullbur . Bilen hade då inga plastrutor eller plastdetaljer utöver original. Detta va vågvikten fram och bakaxeln med halvtank. Dock så dög ju inte det ,dessa bilarna har skattevikt på 1220 så tungt om man skall hänga på andra starkare bilar. Jag hade sedan en tid tillbaka skaffat plasthuv och baklucka ,dessa sitter nu på ,dock har jag förträngt dom riktiga siffrorna på viktskillnad men har för mig det var ca 20kg som försvann. Jag plockade även ur originalstolar och satte i en skalstol och det gjorde -29kg till . I förra veckan var jag nere i Skåne och fiskade upp ett par plastdörrar och ett par lättade plåtdörrar Originaldörr Lättad plåtdörr med plastruta Tom plastdörr Dörrarna sitter inte på än men räknar med ca -20kg /dörr. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Har redan nog med bilar, men tack ändå . Kommer följa tråden Borde ju finnas en del godis från Super Production-tiden, dom där bilarna var ju rätt så poppis på banorna i Benelux-länderna. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Jo cupdelarrna är ju lösbart då det är ganska vanliga prylar ,hade det varit maxi så hade man fått ge 2500EUR för en spindel..a Kommer till det _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Bromsar : Endast bytt klossar till Ds3000 fram och Ds2500 bak.Dock funderar jag på om jag skall bygga bort möjligheten till 15"
Då jag har både brembo ok och hispec 325mm bromskit hemma. Chassie: Efter att ha åkt med sänkfjädrar så fanns önskan på coilovers ,vid ett annat bilköp fick jag med coilovers och kortare bakstötdämpare så tog bort dom jag hade bak oxh satte dit ett par anpassade . Fram så var det dock fel coilovers som hade köpts då dom som sålde tydligen inte hade någon koll. Dessa fick då monteras med topplagringar från en bilmodell med mindre motor. Till i år har jag fått tag på coilovers anpassade för 2,0 16v modellen, som jag satt på 500lbs fjädrar på ,dock så tror jag att bilen till stor del står på hjälpfjädrarna ,så funderar på att köpa mjukare sånna. Nu slutar inte uppgraderingen där för jag ligger på cup bärarmar,spindlar och cupbakaxeln med coilovers ,fördelen med cupframvagnen är att det är rollcentercorrection efter sänkning samt att framvagnen blir bredare ,cup hade bredare framskärmar som jag även har liggande. Bak blir det cup bakaxeln som inte har torsion utan dom är ersatt med ett tjockt rör och coilovers. Letar efter coilovers som passar på spindlarna men det finns delar att köpa som bygger om mina befintliga så börjar nog med det. Cup setup _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Se de har alltså plockat bort torsionsstaven för fjädringen och satt ditt ett tjockt rör som kommeratt vara krängningshämmare? Sen kör man Coilovers bak vilket iofs vore trevligt på min då dämparvinkeln är lite konstig på R5 och Clio 1. Har Meganen skruvade stubbaxlar bak som går att shimsa camber på eller har den ipressade som R5 och Clio 1? Fortfarande gummibussningar i ytterkant dock, är sugen på att bygga bort mina gummibussningar. Finns kit för att styva upp bussningarna här. Kit Train Arrière Rigide https://www.boutique-bordanova-sport _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Japp dom har tagit bort alla stavarna och satt ett rör som krängningshämmare. Mégane har liknande dämpar vinkel dock är dom längre . Tyvärr så är det pressade tappar på Mégane och i cupaxeln har Clio 172 tappar hemma men det breddar även då och det är inget bra. Jo det sitter gummi kvar ,cup prylarna är inte så exotiska det är väl bärarmarna som är lite speciella och sen röret i bakaxeln annars är det väl rätt standard prylar från andra Renault som det är mixat med. Dämparna är ju åxå lite speciella men vissa är inte ens ställbara men håller ju nere priserna för att tävla i cupen. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Motor :
F7r-714 , 2,0 16v bromsade till 149,7 och 187Nm original ( skall vara 108kw 185Nm ) Efter att ha åkt runt helt original så ,byggdes en ny downpipe gränsen mot grenröret förstorades och gjorde om grenröret lite ,sitter ett 4-2-1, original dimensionerna var 4x37-2x37-1x50, Nu är det 4x37-2x50-1x63 skulle vilja göra om primärrören till 45mm,men det verkar få bli avgasböjar då .. Toppen snyggare till ,sätena frästes till 3 vinklar med gamla sätesfräsar,till kammar tog jag lite renault lego och använde helt vanliga Clio Williams kammarna som har ca 1mm mer lyft på insug. Resten av avgassystemet är 2,5" racekisse från Mégane Cup bil och 1 ljuddämpare längst bak . Styrboxen en gammal historia som är för ny för att använda emulator som funkar i Clio 1 bla så man kan livemappa ,och den är för gammal för att nappa som Clio II, så fick bli ett random ebaychip som lovade 5hk nånting mot dom som lovar 20 nånting:) Blå original ,sen är det med och utan chip ,mer effekt utan chip mer vrid över hela registret med. Så en riktig mappning hade inte skadat då den går fett med chip. Silicon box med lite mod för chiphållare före och efter Sen ville jag höja kompet ,så tog ett par kolvar från Clio 197 det är inte samma motorfamilj men samma bort och slag och verkar funka bra den här 11,5:1 Och jag 9,8:1 med den tunnaste mls jag hittade ( 0,76 mot 1,3 ) så skall det vara 11-11,5 Har inte räknat helt hundra än ,men det funkar iaf _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Vilken trevlig tråd
Är det här är vad man kallar hybrid Skämt åsido, härlig att se hur man med kunskap och enkla medel kan koka ihop något skoj _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Tack Tanken har alltid varit att hålla en låg budget, då bilen inte skulle kosta för mycket, och jag skulle lägga pengarna på den andra "riktiga" bilen, Nu är den min och det har nästan blivit en sport att göra allt så enkelt det går och se hur långt man kommer på det. Dessutom är det en ovanlig modell så inte mycket såldes eller säljs till dom så det gäller att luska lite. Nu har det dock gått så långt att jag satsar lite mer på denna _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Det höll på att bli delar från 4 olika renault modeller i motorn , Clio Williams kammar,Clio 197 kolvar ,Clio 172 billet svänghjul och Clio 1 16v vevstakar, men bytte i sista stund ut stakarna till Hprofil jag hade till andra bilen pga vikten, annars så fick jag 6st vevstakar av en engelsman,betalade bara frakten. Svänghjulet hade jag kunnat lätta på förra jobbet då jag körde cnc innan ,men valet föll på ett Clio 172 billet svänghjul, då jag forskade fram till att det borde vara samma tigger,vilket det var .
45% viktminskning hade jag aldrig fixat själv, nu sitter ett 2,9kg svänghjul med en original koppling. Det kan hända att tomgångsmotorn inte hinner med utan motorn stannar pga den låga vikten på svänghjulet. Angående kolvarna så hade jag sett folk fundera på det ,men lagt det åt sidan pga F4r som kolvarna satt i och min F7r hade olika ventil vinklar ,pga helt olika topplock och ventilmekanismer, ( rullkam vs direkt) ,men jag fick på ett ganska otroligt sätt tag på en fransman som kunde engelska och gick att prata med ,han hade dessutom en kompis med 197 kolvar till salu ,så trots dennes dåliga engelska gjorde jag upp affären och fick hem ett par kolvar, då var det bara att ta ungarnas leklera och prova sig fram och det var flera mm tillgodo. Så tills någon kan bevisa motsatsen så är jag först med dessa kolvarna i en sån här motor. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Köpt på mig plattor som passar cup spindlarna så nu går det bygga om fjäderbenen
Det får duga till att börja med ,kikat lite på Intrax med det springer iväg på 2500EUR för det billigaste kitet. Dock tänker jag läggs pengarna på en Diffbroms till att börja med ,tyvärr är det pressat kronhjul så blir lite omständigare med bytet. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Fixade du ditt själv? _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Lämnade in det till franzons så trådgnistrade dem spåret Mvh Peter _________________ Peter Infang |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Mégane coupé -97 cupisch. | 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (11643 totalt) |