Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Mégane coupé -97 cupisch.
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (11639 totalt)
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Lite vinter jobb och byta till cup prylarna ,behöver montera för att se hur långa drivaxlar som behövs.




_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Ännu en liten leverans från Holland ,ett cup fjäderbensstag istället för original pinne.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare

Cup bakaxel utan torsion


Fullt utfjädrad


_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Fick fixa lite distanser för att få dit coiloversen ordentligt bak, men nu sitter det där. Provade styvheten när jag höll på

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Fått lite mer gjort ,framvagnen är klar, har fixat andra topplagringar ,mjukare hjälpfjädrar och svetsat om så dom passar dom andra spindlarna.
Fick tag på Cup bromskylning men trattarna fattades så jag printade ut ett test ,blev bra så får göra en till.
Även fått på en plastdörr
Nu behövs en hjulinställning, men har konbana innan så får försöka justera in så gott jag kan.


Blev andra mjukare hjälpfjädrar


Andra bärarmar ,får se om jag boxar dom senare

Blir ny spindel så skall lämna bort och svetsa nya fästen










_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Tänkte det var dags att provköra lite i helgen ,ställde in toe lite hjälpligt och skulle köra ut ,började omedelbart låta om drivaxlarna
Som tur var hade jag haft idén att man kanske kunde använda scenic Rx4 drivaxlar då dom var lite längre, så jag hade en vänster axel hemma ,nu behövdes det bara en höger åxå ,kollade skrotar och Autodock, 1200kr på skroten och 987kr för en SKF i Tyskland ,efter lite ca mätning ,försökte jag få ner priset men nej ,dom kunde ju åxå handla i Tyskland och axeln var så ovanlig etc. Till saken är att Mekonomen skall ha 2400kr för en ny ,men ringde istället till Autofrance i Helsingborg där jag har rabatt och fick en för 900kr NY!!
Reservdelspriser är en total djungel , undrar hur skrotarna skall överleva på att sälja begagnade delar dyrare än nya, dom kastar ju dessutom delar som är liten efterfrågan på så vad skall man ha för nytta av dom ?

Nu står bilen iaf okörbar och det är konbana på lördag ,skall ändå bli massa regn så får väl trösta mig med det ,om inte drivaxeln kommer i tid, skall axeln bli för lång måste jag skruva ut mina uniballs så bärarmen blir längre så hopp finns att det kommer fungera iaf


_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Det är många ggr som Autofrance vinner reservdelsjakten. Bra priser och bra service. Kämpa på

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Här var det länge sedan man skrev.
Fick ihop bilen med 2 st Scenic Rx4 drivaxlar.
Årliga Gotland närmade sig och beställda slicks från UK uteblev, hittade några 20/61-17 från en fiat 695 I Uppsala dvs 40 mil bort ,som tur var kunde en kompis hämta ,dock bara ta med sig 2st ,så dom andra 3 fick ytterligare en kompis ta med sig.
Väl framme på Gotland ,fick jag tag på 3 av däcken ,men där kunde jag inte få hjälp med det 4e utan in till Visby och hänga vid färjeläget sedan snabbt in och hitta någon som kunde slänga på det en fredag eftermiddag. Som tur löste det sig och jag kunde åka nöjt tillbaka till kvällens grillfest och ladda för lördagen.

Äntligen lördag ,målet med mina ca 165hk var 1.37.
Men med nya bakaxeln ,framvagnen med rollcenter justering och
Bättre Slicks än innan så blev det 1.35.77, du vågade jag inte lita på abs då jag lyckades bromsa på mig och åka på tvären ut i gruset utan att klota.

To be continued

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



volymmannen skrev:
Här var det länge sedan man skrev.
Äntligen lördag ,målet med mina ca 165hk var 1.37.
Men med nya bakaxeln ,framvagnen med rollcenter justering och
Bättre Slicks än innan så blev det 1.35.77, du vågade jag inte lita på abs då jag lyckades bromsa på mig och åka på tvären ut i gruset utan att klota.

To be continued


Kul att du fick ihop bilen, alltid trevligt att köra Gotland Ring.

Hur kändes Megane Cup framvagnen mot den gamla? Att varvtiden blev bättre är ju positivt, finns säkert mer att hämta om du får ordning på bromsarna.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Kul bygge! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
And reas Mill bro skrev:
volymmannen skrev:
Här var det länge sedan man skrev.
Äntligen lördag ,målet med mina ca 165hk var 1.37.
Men med nya bakaxeln ,framvagnen med rollcenter justering och
Bättre Slicks än innan så blev det 1.35.77, du vågade jag inte lita på abs då jag lyckades bromsa på mig och åka på tvären ut i gruset utan att klota.

To be continued


Kul att du fick ihop bilen, alltid trevligt att köra Gotland Ring.

Hur kändes Megane Cup framvagnen mot den gamla? Att varvtiden blev bättre är ju positivt, finns säkert mer att hämta om du får ordning på bromsarna.


Vet inte vad som gjort mest den otroligt styva bakaxeln ,eller rollcenter justeringen , men den har blivit mycket lättare att styra in än tidigare år.


3 hjuling

Skillnad mellan gul bil helt urlättad ,rullar på FK coilovers och original bakaxel.
Sedan min med annan bakaxeln ,rollcenter justering och 500lbs fjädrar på samma ursprungs coilovers.


_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Efter Gotland var det dags för lite konbana, Kalmar och Växjö sportvagns klubbar ordnar minst 2st körningar var , bilarna delas in efter Roadsport med vikt/effekt .Andra körningen var Hultsfred med egen komponerad layout ( missade första i Kalmar pga drivaxel)
På vägen dit sköt jag ett R-däck, får skylla mig själv för att jag inte köpt några bättre däck ,så jag fick slänga på 2 slicks och blev uppklassad till A
gatdäcket hade jag offrat på Gotland för att slänga på slicksen ,den körningen blev allt annat än lyckad .

Straxt där efter scannade jag av allt jag kunde i desperat behov av däck , hade tänkt att gå upp på 17" eftersom jag var sugen på att använda mina 325mm skivor med Bells och Brembo 4kolvsok ,men när det dök upp 8st 15 R-däck i väldigt bra skick för en liten peng så fortsatte jag på bromsarna jag har ,vilka funkar väldigt bra ( förutom när abs lägger av )

Senare under året blev det ytterligare en Hultsfred med superstage sträckning dock fick jag inte alls något flyt och bilen kändes undermotoriserad för den.

Sedan blev det Hultsfred vilken gick riktigt bra ,fick ett skönt flyt och alltid roligt att tvåla till 430hk M2.

Sista körningen blev Kalmar, det hade regnat på morgonen och jag skulle jobba extra ,så jag kör mina varv innan någon annan ,drar snabbt i väg till jobbet och när jag kört ca 9mil dvs nästan hela vägen så ringer dom och säger att jag inte behöver jobba
Orkade inte åka tillbaka igen och satt hemma och kollade tiderna när folk körde fortare och fortare efter att det torkat upp.

Så nytt år nya möjligheter med lite andra uppgraderingar ...

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Kul bygge! thumbs up
Tack ! Inte många som tycker det tyvärr, det är ju en Renault.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Nej det är inte motorn som ryker




_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



volymmannen skrev:
Sonett7 skrev:
Kul bygge! thumbs up
Tack ! Inte många som tycker det tyvärr, det är ju en Renault.
Renault är väl ett märke det inte går att tycka illa om? Så många roliga modeller de har, och fortfarande spottar ur sig är det faktiskt inte så många som gör. För att inte tala om engagemanget i motorsport. Gillar ditt koncept, kör hårt! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Glömde bort att jag ställde ut på soliden med Kalmar sportvagnsklubb. Jesko hade Sverige premiär samtidigt.









_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



volymmannen skrev:
Sonett7 skrev:
Kul bygge! thumbs up
Tack ! Inte många som tycker det tyvärr, det är ju en Renault.


Just därför! Att för (gissningsvis) relativa småpengar kunna bygga en bil som förvånar många och förmodligen ger tillbaka i form av massor med körglädje är helt i min linje. Misstänker att du också skulle kunna skrota denna på banan utan att ha en massa skulder kvar vilket blir svårt om man köpt en nyare bil med liknande prestanda.

Det behövs något som sticker ut bland biltrådarna här på Rejsa och det gör denna!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Sonett7 skrev:
volymmannen skrev:
Sonett7 skrev:
Kul bygge! thumbs up
Tack ! Inte många som tycker det tyvärr, det är ju en Renault.


Just därför! Att för (gissningsvis) relativa småpengar kunna bygga en bil som förvånar många och förmodligen ger tillbaka i form av massor med körglädje är helt i min linje. Misstänker att du också skulle kunna skrota denna på banan utan att ha en massa skulder kvar vilket blir svårt om man köpt en nyare bil med liknande prestanda.

Det behövs något som sticker ut bland biltrådarna här på Rejsa och det gör denna!

Du har helt rätt. Skulle nog bara vara lite ledsen för dom specifika cup delarna ,men det är ju inga enorma pengar i det,och jag är inte rädd att använda den så hårt som jag vågar iaf.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



frun hade en megane när vi först blev tillsammans, den följdes av en ny clio något år senare och är numera utbytt mot en familjevänlig volvo.
Meganen gav mig svåra allergiska besvär pga diverse franska lösningar, för att inte tala om clion där du var tvungen att vara amatörproktolog för att byta glödlampa i en strålkastare...

Men det här! WOW! thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
bop skrev:
frun hade en megane när vi först blev tillsammans, den följdes av en ny clio något år senare och är numera utbytt mot en familjevänlig volvo.
Meganen gav mig svåra allergiska besvär pga diverse franska lösningar, för att inte tala om clion där du var tvungen att vara amatörproktolog för att byta glödlampa i en strålkastare...

Men det här! WOW! thumbs up thumbs up


Jag är partiskt ,Jag har haft 1st R25 v6 baccaran, 2 st laguna II ,5st R5gte , 1 megane III GT, 2st Espace ( 1 har jag fortfarande ) 5st Mégane 1 coupe ( just nu) och 1st Zoe som används mest .
Vägrar tro att renault är ensamma om vissa" dumma" lösningar.

Tack för dom positiva orden ,trots din erfarenhet.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



bop skrev:
frun hade en megane när vi först blev tillsammans, den följdes av en ny clio något år senare och är numera utbytt mot en familjevänlig volvo.
Meganen gav mig svåra allergiska besvär pga diverse franska lösningar, för att inte tala om clion där du var tvungen att vara amatörproktolog för att byta glödlampa i en strålkastare...

Men det här! WOW! thumbs up thumbs up


Det är tack vare sådana typiska svenska "erfarenheter" mestadels hörsägen av en kunnig kompis som gör att vi kan köpa våra leksaker till så billiga priser och oftast utan konkurrens thumbs up

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Mégane coupé -97 cupisch.
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (11639 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande